پنجشنبه ۱۴ تير ۱۴۰۳ 04 July 2024
سه‌شنبه ۱۲ تير ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۱
کد خبر: ۷۶۹۴۶
افزایش بی‌رویه شمار افغان‌ها نگرانی شهروندان را برانگیخته است

یزد در مسیر کابل شدن؟!

برخی از تصاویر نشان می‌دهند که در تجمع حامیان جلیلی در میدان امیر چخماق یزد افغانی‌ها حضور پر رنگی داشته‌اند. آن‌ها در یزد چنان قدرتمند شده‌اند که بازار میوه و تره‌بار این استان را تصاحب کرده‌اند. به تازگی نیز یکی از اعضای شورای شهر یزد در این باره گفته‌است: «اتباع بیگانه در بازار میوه و حتی میوه فروشی‌های سطح شهر تعیین کننده قیمت‌ها هستند که این وضعیت به گرانی قیمت میوه در شهر منجر شده و گلایه شهروندان و حتی میوه فروشی‌ها را در پی داشته است». چندی پیش نیز رئیس اتاق اصناف استان یزد خبر داد: «حضور اتباع بیگانه در مشاغل صنفی دردسر شده است. این پول‌های نامشروع و نزول‌های سنگین عامل ایجاد تورم است. اتباع بیگانه امروز در تمام مشاغل صنفی حضور دارند و کار را از دست بچه‌های ایرانی درآورده‌اند، چه کسی پشت این اتباع بیگانه است؟» فراز در بررسی‌های خود و گفتگو با شهروندان یزدی متوجه شده‌است که بازار میوه و تره بار تنها حوزه‌ای نیست که در تصاحب افغانی‌ها قرار گرفته‌است بلکه آن‌ها در حوزه‌های مختلف در حال مشکل آفرینی‌اند. میلیون‌ها مهاجر قانونی و غیرقانونی در ایران سکونت دارند و بسیاری بر این باورند که تعداد آن‌ها بسیار بیشتر از آمار رسمی اعلام شده است. در میان دو نامزد راه رفته به مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری تنها «مسعود پزشکیان» در برنامه‌های خود به بحث جمعیت بالای اتباع افغانی و لزوم انسداد مرزهای شرقی اشاره کرده است. «سعید جلیلی» دیگر نامزد انتخابات اما نه تنها از افزایش شمار و نفوذ افغانی‌ها نگرانی ندارد بلکه خود و جریان متبوعش حامی اصلی این روند محسوب می‌شوند.

 

نیرو‌های کار اتباع

برخی از مردم نسبت به جمعیت بالای اتباع افغانی در استان یزد گلایه منداند، زیرا نه تنها نظم عمومی این استان را تحت تاثیر قرار داده‌اند بلکه در بسیاری از مشاغل تمام نیرو‌های به کار گرفته شده تبعیت افغانی دارند. همین باعث شده است که جوانان یزدی برای یافتن شغل مجبور به مهاجرت شوند. البته این وضعیت در کل کشور نیز وجود دارد. پیش از این نیز معاون اشتغال وزارت کار گفته بود که ۴.۵ میلیون شغل در ایران در اختیار اتباع خارجی است.  

صرافی‌های مخصوص افغانی‌ها

ما در گفتگو‌های خود متوجه شدیم که اتباع در یزد صرافی مختص به خود را دارند و بنا بر شنیده‌ها گردش مالی صرافی‌های آن‌ها چندین برابر صرافی‌های رسمی است. تمام داد و ستد‌های مالی افغانی‌ها نقدی است و محافظت از مراکز صرافی و پولشان به عهده خودشان است. هر افغانی از طریق همین صرافی‌ها پول به کشور افغانستان می‌فرستد.


صادرات بدون ردی در اقتصاد ایران

یکی از اهالی یزد می‌گوید: «اتباع افغانی سیستم قضائی مخصوص خود را دارند و دعوا‌های بین خودشان را اصلا در دادگاه‌های محلی خود مطرح می‌کنند، حکم می‌دهند و آن را اجرا می‌کنند. همچنین این افراد یکسری شرکت‌ها و تولیدی‌های غیررسمی دارند و به گونه‌ای کار می‌کنند که کالا‌های تولیدی به خارج از ایران صادر می‌شود، اما هیچ نوع اثر مالی در سیستم اقتصادی ایران ندارند. مالیات و عوارض نمی‌دهند و گردش مالی‌های کلان آن‌ها نیز در جایی ثبت نمی‌شود. این در صورتی که انحصار تولید برخی از کالا‌ها در استان یزد در اختیار افغانی‌ها است و دلال میوه و تره‌بار یزد، اتباع‌اند. یکی از دلایل گرانی و بی‌کیفیتی میوه در استان یزد همین موضوع است. صبح زود این افراد تمام میوه و تره‌باری که وارد استان می‌شود را خریداری می‌کنند و با افزایش چند درصدی قیمت به دست مغازه دار می‌رسانند. همین شرایط باعث می‌شود که میوه فروشان استان یزد مجبور شوند برای تامین میوه روزانه مغازه خود با اتباع داد و ستد کنند».


مشکلات حوزه بهداشت و درمان 

نکته دیگری که وجود دارد این است که جمعیت بالای اتباع افغانی در استان یزد در حوزه بهداشت و درمان نیز برای شهروندان و مسئولان مشکل آفرین شده‌است. برخی از این اتباع در هنگام بیماری به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند و، اما از پرداخت هزینه‌ها سرباز می‌زنند. در این شرایط و بعد از چند روز که همراهی برای ترخیص آن‌ها مراجعه نمی‌کند بیمارستان بیمار را ترخیص می‌کند و هزینه‌ای نیز از آن‌ها دریافت نمی‌شود. همین موضوع یعنی به هدر رفتن میلیارد‌ها تومان در سیستم بهداشت و درمان و این در صورتی است که بسیاری از مردم همین استان توانایی پرداخت هزینه‌های درمان خود را ندارند، اما در نهایت به هر طریقی مجبور می‌شوند پول مورد نیاز را تامین کنند.

جمعیت زیاد افغانی‌ها در بسیاری از استان‌ها مانند یزد مشکلات فراوانی ایجاد کرده‌است، اما به جای آنکه به دغدغه مسئولین تبدیل شود، عده‌ای از این شرایط استفاده می‌کنند تا  منافع انتخاباتی‌شان تامین شود.  

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر
زندگی