جمعه ۰۴ آبان ۱۴۰۳ 25 October 2024
سه‌شنبه ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۶
کد خبر: ۷۸۶۴۷

ادعای مقامات اطلاعاتی آمریکا؛ روسیه به دنبال پیروزی ترامپ در انتخابات است

آژانس خبری بلومبرگ در گزارشی به نقل از مقامات اطلاعاتی آمریکا مدعی شده که روسیه، چین و ایران تلاش دارند تا با استخدام آمریکایی‌ها برای پخش تبلیغات به نفع منافع خود پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بر این انتخابات تاثیر بگذارند.
نویسنده :
آشوب جعفرنژاد

براساس آخرین گزارش‌ها در مورد امنیت انتخابات، دفتر مدیر ملی اطلاعات مدعی شد برخی از شهروندان آمریکایی به طور آگاهانه در حال کمک به دولت‌های خارجی هستند. آن‌ها این همکاری را به منظور «ایجاد، ترویج و افزودن اعتبار به روایت‌هایی که به نفع منافع این بازیگران خارجی است» می‌دانند.

این مقامات اطلاعاتی به شرط ناشناس ماندن با خبرنگاران صحبت کردند. همچنین، گفته شده که آن‌ها نامی از هیچ کدام از نامزد‌های انتخاباتی نیاورده‌اند. هرچند نظرات آن‌ها نشان می‌دهد که روسیه تلاش دارد تا به نامزد جمهوری‌خواه، دونالد ترامپ، کمک کند. این در حالی است که بلومبرگ ادعا کرده ایران در صدد تضعیف نامزدی اوست. بر اساس این گزارش، عاملان روسی، تلاش کرده‌اند تا شبکه‌هایی از «شخصیت‌های» آمریکایی و غربی ایجاد کنند تا با استفاده از آن‌ها «روایات روسیه دوستانه» منتشر کنند.

بنابرادعای دفتر اطلاعاتی «این بازیگران درتلاش هستند تا علاوه بر تأثیرگذاری بر نتایج انتخابات کنگره، از یک نامزد ریاست‌جمهوری حمایت کنند.» همچنین آن‌ها ادعا می‌کنند که بازیگران می‌خواهند «اعتماد عمومی به فرآیند انتخابات را تضعیف کرده و شکاف‌های اجتماعی و سیاسی را تشدید کنند.» سازمان‌های اطلاعاتی کشف کرده‌اند که روسیه در سال‌های ۲۰۱۶ (۱۳۹۴-۱۳۹۵) و ۲۰۲۰ (۱۳۹۸-۱۳۹۹) تلاش کرده تا از ترامپ حمایت کند.

از سوی دیگر بنابر ادعای این مقامات اطلاعاتی ایران قصد دارد همانند انخابات سال ۲۰۲۰ (۱۳۹۸-۱۳۹۹) بار دیگر بر انتخابات تاثیر بگذارد. براساس ادعای این مقام، این عملکرد ایران، پس از خروج ترامپ از توافق هسته‌ای بین‌المللی با تهران اعمال تحریم‌های شدید بر ایران بوده است.

ایران، روسیه و چین تکذیب می‌کنند 

همه این‌ ادعاهای در حالی مطرح می‌شود که ایران، روسیه و چین پیش‌تر دخالت در انتخابات آمریکا را رد کرده‌اند.

نماینده ایران در سازمان ملل در بیانیه‌ای کتبی اعلام کرد: «ایران در هیچ فعالیتی به منظور دخالت در انتخابات آمرکا شرکت نمی‌کند. بخش قابل توجهی از اینگونه اتهامات به‌وسیله عملیات‌های روانی طراحی شده‌اند که به‌طور مصنوعی به تقویت کمپین‌های انتخاباتی می‌پردازند.» سخنگوی وزارت خارجه چین، لین جیان، نیز در یک کنفرانس مطبوعاتی در پکن گفت که کشورش «هرگز و هیچ وقت در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا دخالت نکرده و نخواهد کرد.»

او افزود: «طرف آمریکایی نباید اطلاعات نادرست را برای بدنام کردن چین منتشر کند و نباید چین را به موضوعی در انتخابات آمریکا تبدیل کند.» مقامات آمریکایی، اما با اصرار بر ادعا‌های خود می‌گویند که تلاش برای ترور رئیس‌جمهور پیشین ترامپ و همچنین تصمیم کناره گیری از نامزدی رئیس‌جمهور جو بایدن، به سوژه‌های روایت‌هایی تبدیل شده‌اند که هدفشان تضعیف فرآیند انتخاباتی و تاثیرگذاری بر آن است.

با این همه آن‌ها از اظهار نظر در مورد اینکه کسی از کمپین‌های ریاست‌جمهوری آمریکا یا هر یک از قانون‌گذاران آمریکایی به‌طور آگاهانه به روسیه در اجرای عملیات‌های تأثیرگذاری کمک می‌کند، خودداری کردند.
 

منبع: بلومبرگ
ارسال نظر
captcha
captcha
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر
زندگی