چهارشنبه ۰۲ آبان ۱۴۰۳ 23 October 2024
چهارشنبه ۰۲ آبان ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۲
کد خبر: ۸۳۵۹۸

صفر تا صد ماجرای ملک ۲۲۵ میلیاردی مرتضی حیدری و مستاجرانش

صفر تا صد ماجرای ملک ۲۲۵ میلیاردی مرتضی حیدری و مستاجرانش
«مجری باسابقه پانزده خانواده را آواره نکن» این بنری است که از یک ساختمان ۱۵ واحدی در کوچه اصلی‌پور خیابان سلیمان‌خاطر محله عباس‌آباد تهران آویزان شد. داستان، اما دعوای میان مالک و مستاجر است، اما این بار، موجر یک مجری با سابقه سه دهه فعالیت در صدا و سیماست. اگر مالک این واحد‌ها فرد معروفی نبود و شهرت نداشت، داستان چگونه رقم می‌خورد؟

«مرتضی حیدری» مالک ۱۵ واحدی است که حکم تخلیه آن صادر و خانه‌ها پلمپ شده است. اما این مالک طرف قرارداد مستاجرین نبوده است بلکه پای شخصی به نام «سید حسین طباطبایی» در میان است. او به عنوان نماینده مجری معروف صدا و سیما به جای صاحبخانه، واحد‌ها را اجاره داده است. اختلاف بین این دو منجر به آوارگی ۱۵ خانواده از خانه‌هایشان شده است. طرف قرارداد مستاجران یعنی دوست آقای مجری، ودیعه مستاجرین را پس نداده، اما حکم تخلیه صادر شده است. ساکنین می‌گویند حکم تخلیه علیه آقای حسین طباطبایی صادر و همچنین این ساختمان به عنوان هتل آپارتمان ثبت شده است.


دردسر شهرت

دبیر اتحادیه مشاوران املاک در این بین، تقصیر را متوجه مستاجران دانسته است. داود بیگی‌نژاد درباره صدور حکم تخلیه برای مستأجران مجری معروف گفته است که در مسائل مربوط به اجاره، وکیل باید دقیقاً مطابق با اختیارات درج‌شده در وکالت‌نامه عمل کند. اگر وکیل بدون داشتن اختیار قانونی، ملک را اجاره دهد، مالک می‌تواند شکایت و حکم تخلیه دریافت کند، و مستأجر نیز حق شکایت از وکیل را دارد. از سوی دیگر برخی اقدام آقای مجری را قانونی می‌دانند و بر این باورند که از شهرت او سوء‌استفاده شده‌است. اگر مالک این ساختمان چنین شهرتی نداشت، آیا مستاجرین می‌توانستند به این راحتی موضوع را رسانه‌ای کنند؟


تخلیه پر سر و صدا

تخلیه این ساختمان در فرآیندی عجیب انجام شده‌است. ساکنین می‌گویند «ساعت شش صبح بود که متوجه شدیم نزدیک به ۶۰ مامور پلیس امنیت، یک آمبولانس و یک آتش‌نشانی جلوی در ساختمان جمع شده‌اند و می‌خواهند خانه را پلمب کنند. انگار آمده بودند مجرم بگیرند. انگار نه انگار که ما مستاجران قانونی این ساختمان هستیم». ساکنین می‌گویند با آنها مانند یک مجرم برخورد شده‌است و برخی از افراد در جریان تخلیه دچار حمله عصبی شده‌اند. همه واحد‌ها و انباری‌ها با وسایلشان پلمب و ساکنین از خانه‌هایشان بیرون شدند.


عدد‌های پر از صفر

بررسی‌های ما از سایت دیوار نشان می‌دهد قیمت هر واحد آپارتمان در منطقه عباس آباد تهران بر اساس متراژ واحد، سال ساخت و امکانات بین ۸ تا ۲۵ میلیارد تومان است. اگر قیمت هر واحد از آپارتمان مجری معروف را ۱۵ میلیارد تومان در نظر بگیریم، کل ملک حدود ۲۲۵ میلیارد تومان است. تازه این ملک اگر تنها دارایی غیر منقول او باشد و صاحب املاک دیگری در تهران و سایر استان‌ها نباشد. در حال حاضر که به گزارش بانک مرکزی، قیمت مسکن در تهران میانگین متری ۸۸ میلیون است، ساکنین تهران با دستمزد ۷ میلیون تومانی وزارت کار برای خرید خانه باید عمر نوح داشته باشند. زیرا ۱۵۴ سال طول می‌کشد تا با حقوق خود بتوانند خانه بخرند. حال سوال اساسی این است که مرتضی حیدری با چه شغل، درآمد و روابطی توانسته است به این میزان از دارایی برسد؟


ماجرای یک کارمند ساده

مرتضی حیدری ۵۵ ساله است؛ او در محله سه راه آذری شهر تهران و در یک خانواده ۷ نفره متولد شد. او لیسانس رشته فیزیوتراپی و دکترای مدیریت از دانشگاه بوردو فرانسه را دارد. «مرتضی حیدری علاوه بر کار اجرا، در مطب خود مشغول فعالیت است. همچنین گاهی کار مشاوره و نویسندگی نیز انجام می‌دهد. منبع اصلی درآمد او حضور در مراسم، سمینار‌ها و کنفرانس‌ها به عنوان مجری است.» او برای اولین بار در سال ۱۳۷۵ کار اجرای خبر در رادیو و در سال ۱۳۷۷ در تلویزیون اجرای برنامه خبری را به عهده گرفت. به عبارتی دیگر مرتضی حیدری کارمند معاونت سیاسی صدا و سیما است. در تمام این سال‌ها او به عنوان یک مجری در کشور فعالیت کرده است. برخی کاربران شبکه‌های اجتکاعی و منتقدان این پرسش را مطرح کرده‌اند که مگر درآمد یک کارمند و مجری صدا و سیما چقدر است که با آن می‌توان مالک یک ساختما ۲۲۵ میلیارد تومانی بود؟! و آیا او از امکانات دیگری مانند ارتباطات گسترده با صاحب منصبان استفاده کرده است؟ 


این ماجرا فراتر از یک دعوای ملکی است؛ ماجرای ۱۵ خانواده که حالا بی‌سرپناه شده‌اند و آواری از سوالات بی‌پاسخ را در میان افکار عمومی به جا گذاشته که همچنان در ابهام است.

ارسال نظر
captcha
captcha
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر
زندگی