جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ 20 September 2024
شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۵
کد خبر: ۷۹۶۴۵
موافقان و مخالفان پزشکیان چه می‌گویند

در اولین جلسه بررسی وزرا چه گذشت؟

در اولین جلسه بررسی وزرا چه گذشت؟
سلمان اسحاقی، نماینده قائنات: نمایندگان از دوقطبی سازی خودداری کنند. / نماینده سراب: آقای پزشکیان در کابینه پیشنهادی تجدیدنظر بکند! نمی‌شود کسی را بدون تجربه در کابینه بگذاریم و بعد از او توقع داشته باشیم برای ملت ایران تصمیم درست بگیرد / مسلم صالحی، نماینده اقلید: ۶۰ تا ۷۰ درصد استان‌ها از کابینه سهمی ندارند. / سارا فلاحی، نماینده ایلام: باید به پزشکیان فرصت بدهیم! / فروردین، نماینده فیروزآباد: مجلس با رای اعتماد مستدل خود باید بخشی از همراهی با رویکرد توافق ساز رئیس جمهور باشد.

به گزارش فراز، مسعود پزشکیان که هفته گذشته با ارسال نامه‌ای وزرای پیشنهادی خود برای دولت چهاردهم را اعلام کرده بود، صبح امروز شنبه؛ ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی از برنامه های دولت و وزرای پیشنهادی خود دفاع و گفت: «به روح بلند سرباز وطن شهید سپهبد سلیمانی و شهید اسماعیل هنیه درود می فرستم. سوگندی که بنده یاد کردم فرصتی است که آگاه بشویم به شرایط زندگی مردم و شنیدن صدای آحاد ملت برای تحول و تغییر. فرصت اصلاح رویکردها ناکارآمد و خلق امید و رفاه برای مردم. فرصت اصلاح ناپسند قدرتمندان جهان با مردم دلاور ایران. فرصت برآمده از انتخابات میدان جدید همکاری ملی در درون جامعه است».

او گفت: «دولتی که به مجلس معرفی شده دولت وفاق ملی است. دولتی که خود را دولت همه مردم ایران می داند. موظف به تامین حقوق شهروندی همه ایرانیان است.  التزام به قانون اساسی و اهداف سند چشم انداز و سیاست ها کلی مصوب رهبری و تحقق برنامه هفتم توسعه محورهای هم گرایی میان دولت و سایر قوا خواهد بود.امروز عرصه آزمون این همگرایی است».

 

پزشکیان چه گفت؟

همیشه به بی‌عدالتی‌ها حمله و از حق مردم و مذاهب و قومیت‌ها دفاع کردم

رییس جمهوری در بخش دوم نطق دفاع از کابینه خود در مجلس گفت: «به حق و عدالت در جامعه اعتقاد دارم، در جا‌هایی که کسی جرات نداشت من حرف زدم. برای ایجاد حق و عدالت به شدت به اصلاحات اعتقاد دارم». 

 

من هر چه گفتم در عمل امتحانم کنید

ما پایبند به قانون هستیم؛ آن را میدان عمل امتحان کنید. ۲۰ سال قرار است در چشم‌انداز اول باشیم؛ فقط با هم دعوا کردیم.

 

تا وقتی زنده باشم حق و عدالت را پیگیری و اجرا خواهم کرد

کسانی که مدیریت را می‌فهمند می‌دانند که حل مشکل فرآیند‌ها دفعتا امکان پذیر نیست. ما به بسیج واقعی نیازمندیم. دنبال منافع خودمان و گروه‌های خودمان نباشیم.

 

ما باید در منطقه اول بشویم

بپذیریم باید حق و عدالت را در جامعه اجرا کنیم. بپذیریم رمز موفقیت ما وحدت و انسجام است. ما باید در منطقه اول بشویم، برای شدن باید تغییر رفتار و گفتار داشته باشیم.

 

از نمایندگان می‌خواهم با قدرت به همه وزرای پیشنهادی رای بدهند

با قدرت رای بدهید تا در مسیری که رهبر انقلاب مشخص کرده بسیج بشویم تا یک صدا در برابر تحریم‌ها و تهدید‌ها بایستیم. در شرایط فعلی ما نیاز به وحدت داریم؛ ما همه را باید جذب بکنیم. خواهش می‌کنم نمایندگان مجلس کمک بکنند.

 

صدای مردم به موقع شنیده نشود شاهد ناامیدی خواهیم بود

رییس جمهوری در سخنرانی صبح روز شنبه در مجلس گفت: «چاره کار فهم مشترک و اقدام مشترک برای پاسخگویی به خواسته‌های مردم است. اگر صدای مردم به موقع شنیده نشود شاهد ناامیدی خواهیم بود. مردم در وضعیت سخت اقتصادی هستند. بی عدالتی‌ها در حوزه‌های مختلف را شاهد هستیم. تدابیر و رویه ها جاری قادر به حل این مسائل نیستند. مردم احساس نارضایتی دارند. بی میلی آنان برای شرکت پرشور در انتخابات نشانه‌ای از این دلسردی است. اگر احساس کنند رویه‌های اثربخشی به کار گرفته شده با تمام وجود در صحنه خواهند بود».

مسعود پزشکیان گفت: «هیچ دین و باوری در قبال هیچ انسانی قدم از عدالت آن طرف‌تر نمی‌گذارد. فرقی نمی‌کند مذهبی باشند یا نباشند. ترک باشد یا عجم یا ایرانی یا خارجی. تمام دعوا سر عدالت است. مردم باید راضی باشند. مردم امروز از ما شاکی هستند. مقصر ما هستیم. مقصر آمریکا یا بیگانگان دیگر نیستند».

 

شاخص اولیه انتخاب اعضای دولت رضایت مردم بود

پزشکیان گفت: «ما دنبال خدمت به مردم هستیم. شاخص اولیه انتخاب اعضای دولت رضایت مردم بود. عدالت در درون این نهفته است. ما مجبور هستیم تعامل مثبت با تمام دستگاه ها و قوا داشته باشیم. منافع ملی باید بر منافع دستگاهی و جناحی تقدم داشته باشد.اکنون زمان مفاهمه است نه مقابله».

پزشکیان: «خداوند روز قیامت از ما که در فقر و جنگ و گرسنگی بودیم هیچ چیز را نمی‌پذیرد. با این وضعیت نمی توانیم پاسخگوی خداوند باشیم. برادران و خواهران اگر نتوانیم جواب مردم را دهیم و نتوانیم مملکت را نجات دهیم روز قیامت نمی‌توانیم جواب خدا را بدهیم. باید در کنار وفاق به اصلاح ساختار، برنامه و نظام اجرایی بپردازیم.

عملکردها ضعیف اقتصاد کشور را دچار چالش کرده است

پیوند دادن داده‌ها مهمترین روش برای ایجاد شفافیت و مقابله با فساد است رهبری در مراسم تنفیذ اولویت اول کشور را بهبود وضعیت اقتصادی اعلام کردند. محور برنامه های من بر اساس خواست مردم و دستور رهبری تحول در وضعیت اقتصادی است. اصلی ترین شاخص در بعد اقتصاد توان تولید است که قدرت ملی را نیز به نمایش می گذارد. پایین بودن سطح رشد اقتصادی و نا عادلانه بودن توزیع درآمد اصلی ترین مشکل است. چرا بعد چند دهه نتوانستیم مشکلات اقتصادی را حل کنیم. در حوزه سیاست خارجی برخی از مشکل پایین بودن نرخ رشد اقتصادی است که ریشه در تحریم ها ظالمانه دارد. چون به صورت رسمی نمی توانیم تجارت کنیم. جوانی بیش از نیمی از عمر خود را در تحریم ها ظالمانه گذرانده و هر سال شاهد کاهش رفاه خانواده خود است.

تیم اقتصادی خود را موظف کردم که به طور پیوسته با عموم مردم و نمایندگان و همه نخبگان صحبت کنند

هر سه قوه مسئول هستند. نمایندگان، برای حل مشکلات اقتصادی نیاز به اجماع سازی در داخل داریم. همه بر روی اولویت حق و عدالت توافق داریم. ایران برای همه ایرانیان و دولتی که نماینده همه گروه‌ها است توافق داریم. بر محوریت علمی توافق داریم. باید هدف همه ما تامین منافع مردم و کشور باشد. نباید مصلحت‌های بلند مدت مردم را فدای رضایتمندی کوتاه مدت کنیم. من تیم اقتصادی خود را موظف کردم که به طور پیوسته با عموم مردم و نمایندگان و همه نخبگان صحبت کنند. درهای وزارتخانه ها را بر روی اندیشه ها مختلف باز کنند.

هیچ وزیری را بر اساس دید سیاسی پیشنهاد ندادیم

خدا وکیلی افرادی که انتخاب کردیم گروه‌ها نشستند و بیش از ۱۰ هزار پرونده را بررسی کردند. هیچ کدام را بر اساس دید سیاسی نیاوردیم. بر اساس شعار وفاق و وحدت انتخاب کردیم. ما به گفته ها خود پایبند بودیم. تیمی که به مجلس معرفی کردیم نمادی از وفاق و هم بستگی است. از دولت شهید رئیسی، روحانی و احمدی نژاد سعی کردیم افرادی را انتخاب کنیم. این شما هستید که امروز به ما در اجرای این وفاق باید کمک کنید.

رئیس‌جمهور افزود: «من از وحدت و انسجام داخلی گفتم. از شما خواهش می‌کنم و کمک می‌خواهم ما را در رفتن به سمت وفاق یاری کنید».

 

مخالفان چه گفتند؟

مجید نصیرپور، نماینده سراب در مخالفت با چینش کابینه پیشنهادی گفت: «تعهد آقای پزشکیان ایجاب می‌کند در کابینه پیشنهادی تجدیدنظر بکند. آیا کابینه پیشنهادی آقای پزشکیان تحقق وعده رئیس جمهور مبنی بر ایجاد تغییر مورد متوجه مردم را دارد؟ آقای پزشکیان باید در ترکیب کابینه و توانایی افراد دقت بیشتری می‌کردند. کسانی که در کابینه قرار می‌گیرند باید در تراز ملت ایران حکمرانی کنند. نمی‌شود کسی را بدون تجربه در کابینه بگذاریم و بعد از او توقع داشته باشیم برای ملت ایران تصمیم درست بگیرد».

مسلم صالحی، نماینده مخالف شهرستان اقلید گفت: «مجلس به تنها وزیر پیشنهادی خانم رای بدهد. انتظار داشتیم یک کابینه جوان‌تر شکل بگیرد. دولت پزشکیان جزو معدود دولت‌هایی است سلایق مختلف در کابینه حضور دارند ولی اگر نتوانیم در آینده صدای واحدی از کابینه بشنویم این کابینه به چالش کشیده می‌شود. امیدواریم تنها خانم معرفی شده در لیست وزرای پیشنهادی را رد نکنیم، امیدواریم مجلس به وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی رای بدهد. جوان‌گرایی شعار پزشکیان بود قرار بود میانگین سن کابینه پایین باشد ولی الان میانگین کابینه ۶۰ سال است که تقریبا مسن‌ترین کابینه جمهوری اسلامی است».

قسیم عثمانی، نماینده مخالف در نطق امروز گفت: «آقای پزشکیان! شما حتی حاضر نشدید به ما توضیح بدهید چرا در بین نخبگان اهل سنت به هیچ کدام میدان ندادید. در جواب من گفتید در کردستان که رای ندادند».

نماینده اهل سنت گفت: «آقای پزشکیان! مردم می‌گویند در انتخابات سر ما کلاه گذاشتید، از دردهای ما گفتی تصور کردیم که همدردی ولی بعد از انتخابات همه دردهای ما را فراموش کردی! قرار بود دولت شما دولت همه ایران باشد دولت همه اقوام و مذاهب و بی‌صدایان باشد. جناب رئیس جمهور! اگر به وعده‌های خود در قبال اهل سنت عمل نکنید سرمایه اجتماعی بزرگی را از دست خواهید داد.

او در ادامه گفت: «آقای پزشکیان! شما از جوان‌گرایی و تغییر و حقوق نادیده گرفته شده زنان و جفای به اهل سنت سخن گفتید. آیا به گفته‌های خوب و زیبای خود عمل کردید؟ شما در کل جامعه بزرگ زنان فقط به یک شیرزن میدان دادید و  در بین جامعه اهل سنت به هیچ اهل سنتی اعتماد نکردید».

حاجی دلیگانی، نماینده استان اصفهان در مخالفت با پزشکیان در مجلس گفت: «نطق آقای پزشکیان شبیه نطق‌های مناظرات بود. انتظار دیگری از ایشان در این جلسه داشتم. شکی نیست آقای پزشکیان برای حل مشکلات کشور آمده است. بیشتر وزرای پیشنهادی رای اعتماد خواهند گرفت. آقای پزشکیان باید دیدگاه‌های خود را درباره ارز می‌گفت و برنامه‌های خود را اعلام می‌کرد».

کوچک‌زاده، دیگر نماینده مخالف در صحن علنی گفت: «اصل جلسه امروز بررسی برنامه دولت است. آقای قالیباف! آیا برنامه پزشکیان به شما ارائه شده که به ما بدهید؟ نمایندگان مخالف و موافق، در مخالفت با چه چیزی صحبت می‌کنند؟ طبق آیین نامه مجلس باید برنامه دولت به مجلس ارائه می‌شد تا نمایندگان به بررسی آن بپردازند».

فاطمی نماینده مردم بابل در مخالفت با کلیات برنامه و خط‌ مشی کابینه دولت چهاردهم گفت: «آقای رئیس جمهور! در ایام انتخابات وعده دادید که کابینه‌ای مبتنی بر وفاق ملی تشکیل بدهید و وزرای پیشنهادی فراجناحی داشته باشید. آقای رئیس جمهور! تردید ندارم این سنگ بنایی که شما بنیان نهاده‌اید به سرانجام نیکو ختم خواهد شد و به آن ایمان دارم، اما به شرط و شروطی.۵۰ درصد اعضای کابینه کسانی هستند که شما و آرای شما آن‌ها را نمایندگی نمی‌کند».

موافقان چه می‌گویند؟


عباس پور نماینده بویین زهرا  در موافقت با رییس جمهوری گفت: «اگر آقای پزشکیان امروز وقت خودشان را تقسیم می‌کردند غاطبه نمایندگان آمادگی داشتند به خاطر صداقت و انقلابی بودن شان از او دفاع کنند. همواره موفقیت‌ها در کشور در گرو همدلی و همبستگی بوده است. دکتر پزشکیان از روی جهت گیری سیاسی کابینه خود را معرفی نکردند و در راستای وفاق ملی از همه ظرفیت‌ها استفاده کردند».

ما نمایندگان مجلس هم باید تن به وفاق ملی دهیم و جریانی و سیاسی فکر نکنیم
قلاوه نماینده اندیمشک در موافقت با کلیات برنامه و خط‌مشی کابینه دولت چهاردهم گفت: «شرایط امروز کشور طوری است که همه جریان‌ها و جناح‌ها به آن واقف هستند و بر اساس دعوت آقای پزشکیان بر پایه همدلی و وفاق گردم هم آمده اند. امروز بیشتر نیاز به همدلی و همراهی داریم. گیر دادن به وزرای پیشنهادی بر اساس نقطه ضعف‌هایی که ممکن است در گذشته داشته باشند زیاد جالب نیست. نیاز است برنامه و دولت و وزرا را همه را با هم ببینیم و بررسی کنیم. آقای پزشکیان برنامه دارد تعجب می‌کنم بعضی‌ها می‌گویند برنامه ندارد، همه وزرای پیشنهادی هم برنامه عملیاتی دارند».


معصومی نماینده فومن و شفت در موافقت با کلیات برنامه دولت چهاردهم گفت: «با توجه به شاخص‌های وزرای پیشنهادی مبرهن است که پزشکیان مغلوب بازی‌های سیاسی نشده و تن به سهم دهی نداده و مرز‌های سهم خواهی و سهم دهی را در نورده است. تجربه‌گرایی توام با جوان‌گرایی بدون غلبه یکی بر دیگری یک امتیاز ممتاز است که در کابینه آقای پزشکیان مشهود است. انتخاب یک خانم به عنوان وزیر راه و شهرسازی مرز‌های جنسیتی فرسنگ‌ها جابجا کرده و به بانوان را به مشارکت سیاسی امیدوار کرده است».

قوامی نماینده مردم اسفراین در موافقت با برنامه مسعود پزشکیان گفت: « دولت و مجلس برای دستیابی به رشد اقتصادی باید با هم هم جهت باشند.ان شاءالله نمایندگان مجلس یک رای قاطع به کابینه پیشنهادی دولت بدهند».

بائوج لاهوتی، نماینده مردم لنگرود  در موافقت با برنامه رییس جمهوری گفت: «رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی اجتناب ناپذیر است باید به آن برسیم. باید نرخ تورم به زیر ۱۰ درصد یعنی ۹.۵ درصد برسد. باید از این اقتصاد دولتی رها بشویم راهی جز این نداریم».

رنجبرزاده نماینده مردم اسدآباد، در موافقت با کلیات برنامه و خط‌مشی کابینه دولت چهاردهم گفت: «نمایندگان درخصوص وزرای پیشنهادی صرفا بر اساس شایستگی نظر می‌دهند. باید از همه ظرفیت‌ها و پنانسیل‌ها استفاده کنیم.۱۶ میلیون نفر به آقای پزشکیان رای دادند و ۱۴ میلیون نفر به عزیز دیگر؛ برای اعتلای ایران اسلامی بسیج همگانی راه خواهیم انداخت».


تاجگردون نماینده گچساران در موافقت با کلیات برنامه و خط‌مشی کابینه دولت چهاردهم گفت: «امروز روز انسانیت و حریت و روز بزرگی مجلس است. ایران ما ایرانی است که نیاز به کمک دارد. دشمنان ایران ما را نمی‌خواهند. امروز نقطه وقت پزشکیان را نقطه ضعف او می‌دانیم. می‌گویند پزشکیان برنامه ندارد؛ آن را به فال نیک بگیریم که یک نفر یک دفعه نگفته ۲ هزار صحفه برنامه دارم؛ برنامه پزشکیان برنامه هفتم توسعه است که مجلس تصویب کرده است. اگر پزشکیان می‌گفت برنامه دارم باید شک می‌کردیم».

 

حسینی نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد موافق با کلیات برنامه و خط‌مشی کابینه دولت چهاردهم گفت: «همان طور که آقای پزشکیان بر برنامه هفتم توسعه تاکید کردند وزرای پیشنهادی هم برنامه‌های خودشان را بر مبنای برنامه هفتم تنظیم کردند، پس اگر بگوییم برنامه ندارند محل تردید است. اگر رئیس جمهور و دولت بتوانند همین احکام برنامه هفتم توسعه را اجرا کنند کافی است نباید انتظار برنامه جدید داشته باشیم. نباید بگذاریم دیگر کسی از کشتی انقلاب پیاده شود.ما نیاز به اصلاحات ساختاری و نهادی داریم که نیازمند وفاق ملی است».


روح الامینی، نماینده موافق تهران گفت: «وعده صادق آقای پزشکیان در مناظره‌ها امروز محقق شده است.آقای پزشکیان تشکیل دولت وفاق ملی و اینکه در حکمرانی آغازی نو داشته باشند شروع کردند. آقای پزشکیان به صراحت گفتنند که دولت سوم هیچ کس نیست. دولت اول آقای پزشکیان محقق شده است این را باید قدر بدانیم و زمینه آن را باید باز کنیم تا تداوم یابد».


سلیمی نماینده مردم تهران در صحن علنی مجلس گفت: «امروز نیازمند یک وفاق، همدلی و همسویی و هماهنگی و همکاری جدی هستیم. اینکه رئیس جمهور سعی کردند با دیدگاه خودشان یک کابینه هماهنگ در راستای وفاق تشکیل بدهند یک امر پسندیده و قابل دفاعی است. یک ستاد موازی تشکیل شده برای اینکه اجازه ندهند کلیات کابینه موفق شود، این ستاد دنبال پست و مقام و وزارت بودند».

فروردین، نماینده فیروزآباد در موافقت با رییس جمهوری گفت: «مجلس با رای اعتماد مستدل خود باید بخشی از همراهی با رویکرد توافق ساز رئیس جمهور باشد. وزرای پیشنهادی تلفیقی از گروه‌های سیاسی و در برگیرنده تمامی استعدادهاست. مجلس می‌تواند تکمیل کننده و موید راهبرد وفاقی و سیاست غیرحذفی باشد.

متفکرآزاد، نماینده موافق با کلیات برنامه و خط‌مشی کابینه دولت چهاردهم گفت: «پزشکیان در معرفی کابینه سلایق مختلف را دید ه است. رئیس جمهور به شعار وفاق ملی عمل کرده است. موفقیت رئیس جمهور و موفقیت دولتی که از مجلس رای خواهد گرفت موفقیت جمهوری اسلامی است؛ حتما در این راستا ما کمک حال دولت خواهیم بود. رای اعتماد به وزرای پیشنهادی مجلس یعنی کشور در در ۴ سال کدام ایده حکمرانی و در کدام نظام مسائل و راه حل‌ها پیش خواهد رفت، حتما مهم است و آن را لحاظ خواهیم کرد».

رحیم زارع نماینده مردم آباده در موافقت با کلیات برنامه و خط‌مشی کابینه دولت چهاردهم گفت: «امروز بحث پزشکیان نیست مساله خواسته‌های یک ملت است. کابینه مطمئنا نقاط مثبت و منفی دارد، ولی از نظر بنده تراز هزینه و فایده وزرا به سمت فایده سنگینی می‌کند. دلیل متقنی که بتوان بر اساس آن کابینه پیشنهادی را رد کرد، ندیدیم. یک دولت فراگیر و استفاده از نخبگان در حوزه‌های مختلف را شاهد هستیم. نباید در کشور دو قطبی ایجاد کنیم. محور قرار گرفتن برنامه هفتم توسعه از نقاط قوط دولت و وزرای پیشنهادی است».

گودرزوند چگینی، نماینده مردم رودبار در موافقت با کلیات برنامه و خط‌مشی کابینه دولت چهاردهم گفت: «ما به دنبال قومیت‌گرایی نیستیم ما دنبال انتخاب از استان‌ها و مناطق نیستیم ما به دنبال یک وفاق ملی هستیم. گفتمان آقای پزشکیان مورد قبول مردم است. امیدواریم برنامه آقای پزشکیان ذیل برنامه‌های هفتم توسعه و سیاست‌های ابلاغی رهبر انقلاب باشد».

سلمان اسحاقی، نماینده قاینات و زیرکوه در واکتش به نطق صبح امروز قسیم عثمانی در صحن علنی مجلس گفت: «به عنوان کسی که افتخار دارم در حوزه انتخابیه من اهل تسنن حضور دارند می‌خواهم نمایندگان از دوقطبی سازی خودداری کنند. آقای پزشکیان! تکلیف شما در قبال شیعه و سنی و همه مردم ایران اجرای قانون اساسی است. همکاران محترم توجه کنند هرگونه دو قطبی‌سازی و اظهارنظری که به انسجام و همدلی و همبستگی و امنیت کشور خدشه وارد کند مقایر با اصل ۶۷ و قسمی است که خورده‌ایم».

شاهرخ رامین، نماینده دماوند و فیروزکوه در موافقت با کلیات برنامه پیشنهادی دولت گفت: «آقای پزشکیان! تشکر می‌کنم که طبق عهد خود در وزرای پیشنهادی ترکیبی مبتنی بر وفاق را رعایت کردید. در روزهای گذشته در ملاقات با آزادگان و ایثارگران جمع آنها را از انتخاب لیست خوشنود دیدم. هفته گذشته در همایش تشکل‌ها، پارلمان صنعتگران و بازرگانان بخش خصوصی را خشنود دیدم».

ارسال نظر
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

پیجر همه جا، از اتاق کودک تا میز کافه و رستوران

چه کسانی از پیجر استفاده می‌کنند؟

در گفت‌وگوی فراز با «علی بهشتی نیا»، کارشناس آموزشی بررسی شد

مخاطرات اختصاص ۲۰ درصد از ظرفیت مدارس به اتباع افغانی

زندگی