جمعه ۲۳ شهريور ۱۴۰۳ 13 September 2024
شنبه ۰۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۲
کد خبر: ۸۰۲۱۰

مروری بر روزنامه‌های صبح امروز؛ 3 شهریور 1403

مروری بر روزنامه‌های صبح امروز؛ 3 شهریور 1403
وجه مشترک اخبار امروز شنبه 3 شهریورماه را این گونه می توان تعیین کرد: بعد داخلی: گزارش مرکز آمار ایران از وضعیت اقتصادی در اواخر دولت سیزدهم؛  ناترازی ها و چگونگی رفع آنها؛ اربعین و ریشه های آن.9 بعد خارجی: مذاکرات قاهره و موانع آتش بس در غزه؛ پیشروی های متقابل اوکراین و روسیه در خاک یکدیگر.

 دنیای اقتصاد

⭐این روزنامه در تیتر یک خود با عنوان «دو روی تورم مرداد» به بررسی سطح جدید شاخص قیمت مصرف‌کننده پرداخت.

⭐بر اساس جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم نقطه به نقطه مردادماه با کاهش ۰.۶واحد درصدی نسبت به ماه قبل، به ۳۱.۶درصد رسیده و تورم ماهانه نیز در این ماه برابر با ۲درصد بوده است. 

⭐روی مثبت آمارهای تورمی این ماه را می‌توان کاهش نرخ تورم نسبت به ماه قبل و توقف روند افزایشی آن دانست؛ اما روی منفی آمار تورم مردادماه، تداوم تورم ماهانه حدود ۲درصد و بالاتر در ۵ماه اخیر است.

⭐عکس یک این روزنامه هم عنوان «میوه‌های تلخ یک درخت» را بر خود داشت که روایت مسعود نیلی از دینامیک ناترازی‌هاست.

⭐از نگاه او، تمام شاخص‌های اقتصاد ایران با ناترازی عجیبی به لحاظ تعداد، تنوع، جامعیت و استمرار مواجه است.

⭐ اما همه این ناترازی‌ها به سیاستگذار مربوط می‌شود زیرا نظام تصمیم‌گیری ما اساسا ناترازی‌محور است.

⭐ نیلی تاکید می‌کند که خروج از این ناترازی نیاز به اصلاحات جامع اقتصادی دارد. 

⭐هرچند که بدون اصلاح روابط خارجی، اصلاحات اقتصادی نیز صرفا یک فرآیند بسیار پرهزینه و مستهلک‌کننده اجتماعی و سیاسی است.

 اعتماد

⭐این روزنامه تیتر یک خود را « 32 درصد تورم تحویل دولت جدید شد» برگزیده که گزارش مرکز آمار ایران از کارنامه دولت سیزدهم تا پایان مردادماه است.

⭐نگاه کلی به میزان تورم در مردادماه امسال نشان از کاهش شتاب افزایش قیمت‌ها در میانه تابستان دارد.

⭐با این حال، در گروه‌های مختلف کالایی مانند مسکن و اجاره‌بها بالاترین سطح تورم را در بازه نقطه به نقطه شاهد بودیم.

⭐عکس یک این روزنامه هم با عنوان «اربعین؛ دروازه ظهور» نگاهی دارد به بزرگ‌ترین اجتماع بشری هر ساله و ریشه‌ها و پیامدهای آن و نقش شیعیان در تاریخ صدر اسلام و جنگ‌هایی که تجربه کرده‌ و در آنها پیروز شده اند.

⭐از دیگر تیترهای این روزنامه می توان به «از آقایان پزشكیان و قالیباف سپاسگزاریم» اشاره کرد که پیام تبریك «حزب اعتماد ملی» برای تشكیل كابینه دولت چهاردهم است.

⭐گزارش «شب هریس» به پرده نهایی مجمع ملی دموکرات ها اشاره دارد.

⭐کامالا هریس، روی صحنه رفت و نامزدی ریاست جمهوری حزب را پذیرفت. 

⭐عصر پنجشنبه نقطه اوج این رویداد چهار روزه بود. در آن سخنرانانی از جمله باراک اوباما، هیلاری کلینتون و تیم والز، معاون هریس، حضور داشتند.

⭐اما در خارج از سالن همایش در شیکاگو، ایلینوی، معترضان به محکوم کردن حمایت دموکرات ها از جنگ اسراییل در غزه ادامه دادند. موضوع سخنرانی پنجشنبه شب «برای آینده ما» بود.

⭐در گزارش « 3 میلیون ایرانی در راه کربلا» هم ضمن اشاره به اولین سفر استانی وزرای راه و شهرسازی و کشور به مرزهای غربی و نظارت و بررسی وضعیت زائران اربعین همراه با بررسی وضعیت مرزی آمده است که بیش از یك میلیون و 300 هزار ایرانی هنوز به ایران باز نگشته‌اند.

⭐«گره کور صلح» گزارشی است از نشست قاهره که در میانه موجی از بدبینی‌ها درباره آینده مذاکرات آتش‌بس برگزار شد.

⭐هیات مذاکره‌کننده مصری برای توافق آتش‌بس و تبادل اسرای غزه در گفت‌وگو با رویترز نسبت به اجرایی شدن پیشنهادها جهت پر کردن شکاف‌ها در مذاکرات آتش‌بس میان اسراییل و حماس ابراز تردید کرد. 

⭐چالش‌های پیرامون طرح به اصطلاح پل زدن میان شکاف‌ها در مذاکرات خوش‌بینی به توافق قریب‌الوقوع را که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده در آخرین سفر خود به خاورمیانه در این هفته مطرح کرد، از بین برده است...

شرق

⭐«سفسطه رادیکال ها» عنوان تیتر یک این روزنامه است که نگاهی دارد به برخوردهای رادیکال با رئیس جمهور طی چند روز گذشته و بعد از نطق او در مجلس به بهانه دفاع از جمهوریت.

⭐پیروز گفتمان وفاق ملی این روزها مورد آماج حملات مخالفانش اســت: هم از سوی خارج نشینان و هم از سوی رادیکال های وطنی.

⭐خارج نشــینان انتخابات را فرمایشــی دانسته و رئیس جمهــور را از پیش تعیین شــده و رادیکال های داخلی هم با بهانه قرار دادن مبانی مشــورت پذیری رئیس جمهوری بر او می تازند که چرا این حقیقت را در جلسه علنی بر زبان رانده است.

⭐مخالفان انتخابات کــه از پیروزی گزینه ای مخالف آنچه مدعی انتصابش بودند هنوز دلگیر از حضور مردم پای صندوق های رأی هستند، امروز داعیه دار جمهوریت شده و می گویند نطق پزشکیان در مجلس همان اعلام رسمی حذف جمهوریت است.

⭐«پیشروی دوجانبه» گزارشی است از حمله اوکراین به یک پایگاه هوایی و تداوم تهاجم روسیه در پوکروفسک.

⭐به نوشــته گاردین، اوکراین با عملیات پهپادی گسترده خود در دوره اخیر در روسیه، برنامه بلندپروازانه هدف قراردادن زیرســاخت های مهم روســیه را آغــاز کرده و تا الان بیش از ۲۰۰ هــدف را بمباران کرده اســت. 

⭐اهدافی که در ســیبل عملیات پهپادهای دورپرواز اوکراین بودند، انبارهای نفت، پالایشگاه ها و کارخانه های اسلحه سازی روسیه را شامل می شود.

⭐«بازگشت به قاهره» هم عنوان گزارش دیگر این روزنامه است.

⭐هم زمان با حضور رؤســای سی آی ای و موســاد در قاهره برای ازسرگیری مذاکرات با مقامات مصر و قطر جهت دستیابی به آتش بس در جنگ غزه، رویترز روز گذشته خبر دیگری داد.

⭐رویترز در یک «گزارش اختصاصی» به نقل از «۱۰ منبع آگاه از مذاکرات اخیر دوحه» نوشت درخواست اسرائیل برای ادامه استقرار نیروهای اسرائیلی در غزه مانع از دستیابی به توافق است و مواضع گروه حماس درباره زندانیان امنیتی فلســطینی راه حصول توافق را ســد کرده است.

⭐در گزارش «علاج سرمایه» هم این پرسش مطرح شده که چگونه دیپلماسی اقتصادی می تواند به رفع ناترازی انرژی کمک کند.

⭐«ایران سرشار از شور اربعین» با اشاره به تردد در مرزهای ایران و عراق و به اوج رسیدن این ترددها نوشت که آمار زائران خروجی از کشور برای اربعین 5/3 میلیون نفر است.

⭐«آغاز به کار شینا انصاری با بازدید از ورجین» ضمن اشاره به اینکه او به احتمال زیاد مورد وثوق فعالان محیط زیست قرار بگیرد، نگاهی افکنده به سوابق او و البته دوره هایی که در ژاپن، امارات و سایر کشورها در حوزه تخصصی خود گذرانده است.

 هم میهن

⭐«پس از رأی اعتماد» عنوان تیتر یک این روزنامه است که به بازتعریف صف بندی های سیاسی پس از تایید تمام وزیران دولت چهاردهم پرداخته است.

⭐در همین زمینه، این روزنامه با مسعود سپهر و تقی آزاد ارمکی به گفت و گو پرداخته است.

⭐«غوغای اربعین» عنوان عکس یک این روزنامه است که روایتی است از وضعیت جاده نجف- کربلا در اربعین.

⭐می‌گویند این سنت مدیون جابرابن عبدالله انصاری است که از مدینه پای پیاده راه افتاد و در روز اربعین سیدالشهدا به کربلا رسید.

⭐حالا ۱۳۸۰ و چند سال بعد از عاشورای سال ۶۱ هجری قمری، میلیون‌ها نفر خودشان را به کربلا می‌رسانند تا اربعین سیدالشهدا را در جغرافیای عاشورا باشند.

⭐در این گزارش به بررسی اربعین در روزگار صدام تا امروز پرداخته و تاثیرات آن را مورد واکاوی قرار داده است.

⭐از دیگر تیترهای صفحه یک می توان به «ماموریت برای چانه‌زنی» اشاره کرد که به بررسی کارنامه رئیس جدید سازمان محیط‌زیست و دیدگاه کارشناسان درباره سوابق او پرداخته است.

⭐در گزارش «وفاق ملی، بازتعریف سیاسی» هم تاثیر مباحث و نتایج رای اعتماد بر صف‌بندی درونی اصولگرایان و اصلاح‎طلبان بررسی شده است.

⭐اما در نهایت پزشکیان با نطق پایانی‌اش در مجلس پیروزی را از آنِ خود کرد. این نطق و رای اعتماد پس از آن اختلافات عمیق اصولگرایان را که در روزهای پیش از آن نیز ظهور کرده بود، عمیق‌تر کرد.

⭐«اندیشه‌های مترقی یک عالم دینی» یادی است از هاشمی‌رفسنجانی در نودمین زادروز او.

⭐«عبور از زمستان سخت» هم روایتی است از تلاش های وزیر خارجه جدید برای بازسازی روابط با اروپا و جهان.

⭐«توافق با حفظ خصومت» عنوان گزارشی است از بزرگ ترین توافق تبادل زندانیان میان امریکا و روسیه پس از جنگ سرد.

⭐اگرچه هــر دوطرف به خواسته های خود رســیدند اما در این معامله، 7 کشور از جمله آمریکا، اسلوونی، ترکیه، نروژ و آلمان شرکت داشتند. 

⭐برخی از کارشناسان این دسته از توافق ها را «دیپلماسی گروگانگیری» نامگذاری کرده اند.

⭐در گزارش «رقابت نفتی خاورمیانه در راند آخر» آمده است که عربستان با کمک سرمایه گذاران چینی یک گام دیگر به سمت رهبری انرژی جهان برداشت...

همشهری

⭐این روزنامه کل صفحه یک خود را به اربعین اختصاص داده و عنوان «لشکر حسین، لشکر قدس» را برای آن برگزیده است.

⭐در این گزارش آمده است: غم فلسطین،‌ درد مشترک تمام آزادگان عالم است و آنان که زیر پرچم سیدالشهدا رسم عزا را به جای آورده‌اند، بیش از دیگران می‌دانند که اسم رمز آزادگی حمایت از مظلوم و سر‌خم‌نکردن در برابر ظالم است. 

⭐از عناوین صفحه یک این روزنامه می توان به «گام های عاشقانه جا ماندگان اربعین»، «ناجیان گمنام اربعین»، «سوگ اربعین در چهار گوشه ایران» و غیره اشاره کرد که در کنار اینفوگرافی ها کوشیده با عدد و رقم هم تعداد زائران را بررسی کند و خدمات ارائه شده را به تصویر بکشد.

کیهان

⭐این روزنامه تیتر و عکس یک خود را «راه قدس از کربلا می‌گذرد» اختصاص داده و اربعین را نماد اقتدار امت امام حسین(ع) دانسته است.

⭐در این گزارش آمده است: شاید هنگامی که «حسین کامل» داماد صدام با دستور وی به حرم امام حسین(ع) حمله کرد، روزی را نمی‌دید که میلیون‌ها نفر از کشورهای مختلف دنیا در روز اربعین در حرم امام حسین(ع) جمع شوند. 

⭐اما در کوران قدرت‌نمایی بعثی‌ها در عراق، امام راحل با شعار «راه قدس از کربلا می‌گذرد» اتحاد و همدلی مسلمانان زیر پرچم امام حسین(ع) علیه مستکبران جهانی و رژیم منحوس صهیونیستی را پیش از هر کسی به چشم دیده بود.

⭐از دیگر گزارش های صفحه یک این روزنامه می توان به «تداوم جنگ غزه یعنی فروپاشی اسرائیل در کمتر از یک سال» اشاره کرد.

⭐«اسحاق بریک» ژنرال بازنشسته ارتش رژیم صهیونیستی هشدار داد اگر جنگ فرسایشی رژیم صهیونیستی با حماس و حزب‌الله ادامه یابد اسرائیل ظرف یک‌ سال فرو می‌پاشد.

⭐در گزارش «نفوذ بیش از 1200 پهپاد حزب‌الله به اسرائیل در جنگ غزه» آمده است که روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت هم به ناتوانی نهادهای امنیتی رژیم صهیونیستی برای مقابله با این پهپادها اذعان کرده است.

⭐«آویگدور لیبرمن»، سیاستمدار صهیونیست، اعتراف کرده است که اسرائیل قدرت مقابله با حزب‌الله را ندارد.

⭐ستون «خبر ویژه» هم متشکل از خبرهای زیر است:

⭐«وزرای دولت با چه سیاست و برنامه‌ای می‌خواهند به اعداد مندرج در برنامه دست پیدا کنند».

⭐وبسایت فرارو ضمن طرح سؤال فوق، به آغاز به‌کار دولت پرداخت و نوشت: با توجه به این ترکیب کابینه، پرسش‌هایی مطرح است از جمله این که قرار است، تیم اقتصادی مسعود پزشکیان چگونه مشکلات اقتصادی را حل کند؟

⭐یعقوب اندایش، رئیس انجمن اقتصاد در این‌باره به فرارو گفت: مهم‌ترین انتظاری که از وزرای اقتصادی کابینه آقای پزشکیان داریم این است که یکدیگر را خنثی نکنند.

⭐اظهارات نادرست و نسجیده آقای پزشکیان در مجلس موجب سوءاستفاده رسانه‌های معاند بیگانه شد.

⭐وی در سخنان خود در مجلس، روال متعارف مشورت رؤسای جمهور با رهبر انقلاب پس از چیدن کابینه را به نحوی روایت کرد که گویا یکایک اعضای کابینه با نظر رهبر انقلاب چیده شده است. 

⭐حال آن که فهرست کابینه پیشنهادی عموماً نظر شورای مشورتی موسوم به شورای راهبری کابینه چهاردهم و نهایتاً انتخاب خود رئیس‌جمهور بوده است.

⭐وطن امروز هم نوشت: ادعای هماهنگ کردن فهرست اعضای کابینه با رهبر انقلاب، ادعایی نادرست و به دور از اخلاق، هوشمندی سیاسی و فهم اولویت‌های دولت‌داری است.

منبع:دنیای اقتصاد

برچسب ها:
ارسال نظر
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

یک وکالت با حق الوکاله ۵۰۰ هزار تومانی، برای موکل ۱۴۴‌ میلیارد تومان آب خورد! | واکنش کانون وکلا چه خواهد بود؟

گنبد آهنین نتانیاهو، ادامه‌ی جنگ است | برای اسرائیل، اردن همان فلسطین است

اکونومیست: در سودان چه خبر است؟!

کامالا هریس ۲۰۲۴ می‌تواند باراک اوبامای ۲۰۰۸ باشد؟

نامه تکان‌دهنده فائزه هاشمی از زندان اوین

بازداشت ۳ نفر از مسئولان یک معدن در رابطه با فوت یک کارگر

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: ادعای ارسال موشک از ایران به روسیه بهانه‌ای برای تحریم ایران است

زیدآبادی به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شد

ارزیابی آتلانتیک از مناظره هریس و ترامپ: هریس آرام بر ترامپ عصبانی و آشفته پیروز شد

با ستون فقرات طالبان آشنا شوید!

تاکید اردوغان بر حمایت از تمامیت ارضی اوکراین

شاخص بازار بورس، امروز ۲۱ شهریور ۱۴۰۳

دو اولویت اصلی بازار بورس/ رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار توضیح می‌دهد

پیشنهاد پزشکیان به رئیس‌جمهور عراق: برداشتن مرز کشورهای اسلامی مثل اتحادیه اروپا

پیشنهاد سردبیر
زندگی