جمعه ۲۳ شهريور ۱۴۰۳ 13 September 2024
شنبه ۰۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۹
کد خبر: ۸۰۲۴۷

قاچاق سوخت در جنوب استان کرمان؛ معضلی که کشاورزی و گردشگری را نابود می‌کند

قاچاق سوخت در جنوب استان کرمان؛ معضلی که کشاورزی و گردشگری را نابود می‌کند
در روز‌های اخیر خبری مبنی بر ورود دستگاه قضایی در استان کرمان به پرونده قاچاق سوخت منتشر شده است. خبری که امیدهای بسیاری را برای ریشه‌کن‌شدن این معضل در جیرفت زنده کرد. براساس گفته مقامات قضایی در جریان این پرونده چند تن از کارکنان ادارات صمت و شرکت توزیع نفت و فرآورده‌های نفتی در شهرستان‌های مختلف جنوب استان دستگیر و مقادیر زیادی سکه و طلا که به عنوان رشوه دریافت کرده بودند از آنان کشف شده است. نکته دیگر اینجاست که مقامات استان کرمان تصمیم به بررسی پرونده در مرکز استان گرفته‌اند. این تصمیم می‌تواند حاکی از عزم دستگاه قضایی برای مقابله جدی با قاچاق سوخت باشد.

مبارزه با شبکه فساد قاچاق سوخت

از سوی دیگر این تصمیم از آن جهت حائز اهمیت است که یکی از مهم‌ترین عوامل تکثیر و شدت یافتن قاچاق سوخت در جنوب استان کرمان بومی‌گرایی (تاثیرپذیری مسئولین از روابط شخصی، قومی، حزبی و ...) در انتخاب مقامات در این منطقه است.مدت‌هاست قاچاق سوخت در شهرستان جیرفت به عنوان مرکز جنوب استان کرمان متوجه خواهد شد در جریان بوده و راهکار‌هایی که مسئولین دنبال می‌کنند (محدودیت برای کارت‌های سوخت خارج از محدوده در جنوب استان کرمان) تنها زندگی مردم عادی را دچار اختلال کرده و هیچ آورده‌ای در راستای مقابله با قاچاق سوخت نداشته است. همچنین باعث می‌شود مسافرانی که بدون اطلاع از این مسئله وارد منطقه می‌شوند برای دریافت سوخت با مشکلاتی عدیده روبرو شوند. این در حالی است که جنوب استان کرمان دارای جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی است و چنین شرایطی به صنعت گردشگری آسیب‌هایی جدی وارد کرده است.  

آیا مدیران کنار گذاشته می‌شوند؟

به نظر می‌رسد که جنوب استان کرمان نیازمند آن است که از شعار بومی گرایی حداقل در تعیین مدیران کل و فرماندار جیرفت دوری کند و از افراد با تجربه از استان‌های دیگر برای هدایت آن استفاده شود. در سال‌های اخیر بومی گرایی پاسخی جز افزایش قاچاق سوخت و تبدیل شدن منطقه به بارانداز قاچاقچیان سوخت در پی نداشته است.

جنوب استان کرمان و شهرستان جیرفت وضعیت ویژه‌ای دارد زیرا با توجه به انجام نشدن تقسیمات کشوری از حضور استاندار مستقل برای جنوب استان بی بهره است. در عین حال ادارت کل و سازمان‌ها با سطح استانی در آن راه اندازی شده‌اند. بنابراین حضور فرمانداری با تجربه و کارآزموده که در یک یا چند کلان شهر تجربه اندوخته باشد برای مدیریت این شهر احساس می‌شود.

جیرفت؛ منطقه‌ای حاصلخیز با ظرفیت‌های بسیار گردشگری

این منطقه از دیرباز به عنوان یکی از جلگه‌های حاصلخیز ایران مورد توجه بوده است. به نحوی که سازمان جهادکشاورزی این شهرستان قبل از انقلاب اسلامی تاسیس شده است. شهرستان جیرفت تنها شهرستانی است که سازمان جهاد کشاورزی در آن استقرار دارد. اکنون اما اکنون این شهرستان در حال تبدیل شدن به زیستگاه قاچاقچیان سوخت شده است که با درآمد حاصل از قاچاق به سرعت ثروت‌اندوزی می‌کنند. در چنین شرایطی رفته رفته کشاورزی و رویه‌های سالم اقتصادی نیز در شهرستان تحت تاثیرقرار گرفت. از سوی دیگر قاچاقچیان سوخت به واسطه برخورداری از گردش مالی بالا توانایی بازیگری اجتماعی و سیاسی پیدا کرده‌اند و بر مناسبات اجتماعی نیز اثر می‌گذارند. تاحدی که در جنوب استان کرمان قبح قاچاق سوخت در حال شکستن است و با ادامه این روند جوانان و نوجوانان این منطقه به سمتی حرکت خواهند کرد که دیگر قاچاق سوخت را یک عمل زشت و زننده نمی‌دانند. حال باید دید که دستگاه فضایی پس از ورود به این پرونده چگونه به ابعاد ختلف آن رسیدگی می‌کند و در مسیر ریشه‌کن کردن قاچاق سوخت در جنوب استان کرمان گام برمی‌دارد. 
 

ارسال نظر
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

یک وکالت با حق الوکاله ۵۰۰ هزار تومانی، برای موکل ۱۴۴‌ میلیارد تومان آب خورد! | واکنش کانون وکلا چه خواهد بود؟

گنبد آهنین نتانیاهو، ادامه‌ی جنگ است | برای اسرائیل، اردن همان فلسطین است

اکونومیست: در سودان چه خبر است؟!

کامالا هریس ۲۰۲۴ می‌تواند باراک اوبامای ۲۰۰۸ باشد؟

نامه تکان‌دهنده فائزه هاشمی از زندان اوین

بازداشت ۳ نفر از مسئولان یک معدن در رابطه با فوت یک کارگر

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: ادعای ارسال موشک از ایران به روسیه بهانه‌ای برای تحریم ایران است

زیدآبادی به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شد

ارزیابی آتلانتیک از مناظره هریس و ترامپ: هریس آرام بر ترامپ عصبانی و آشفته پیروز شد

با ستون فقرات طالبان آشنا شوید!

تاکید اردوغان بر حمایت از تمامیت ارضی اوکراین

شاخص بازار بورس، امروز ۲۱ شهریور ۱۴۰۳

دو اولویت اصلی بازار بورس/ رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار توضیح می‌دهد

پیشنهاد پزشکیان به رئیس‌جمهور عراق: برداشتن مرز کشورهای اسلامی مثل اتحادیه اروپا

پیشنهاد سردبیر
زندگی