پنجشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۳ 19 September 2024
دوشنبه ۰۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۷
کد خبر: ۸۰۳۵۸

مروری بر روزنامه‌های صبح امروز؛ دوشنبه 5 شهریور 1403

مروری بر روزنامه‌های صبح امروز؛ دوشنبه 5 شهریور 1403
اگر بخواهیم یک معدل از خبرهای مشترک رسانه های امروز دوشنبه 5 شهریورماه ارائه دهیم می توان به این موارد اشاره کرد: یکم؛ دیدار رهبری با دانشجویان به مناسبت اربعین. دوم؛ حمله حزب الله به اسراییل در مرحله اول عملیات. سوم؛ دستگیری پاول دوروف، مدیر عامل تلگرام در پاریس. 

 دنیای اقتصاد

⭐«فرمول ثبات منطقه‌‌ای» تیتر یک این روزنامه است که ضمن بررسی عملیات متقابل حزب‌الله علیه اسرائیل، به این مسئله اشاره دارد که فرجام این تبادل آتش چه خواهد بود.

⭐دانیل سوبلمن، عضو هیات علمی مرکز ابتکار خاورمیانه مدرسه هاروارد در مطلبی برای موسسه خاورمیانه نوشت: درگیری کنونی تردید چندانی باقی نمی‌گذارد که جنگ تمام‌عیار اسرائیل و حزب‌الله صرفا «جنگ سوم لبنان» نیست. 

⭐به همین دلیل نیز این مساله می‌تواند راه را برای بازدارندگی متقابل و دوره طولانی ثبات استراتژیک در منطقه هموار کند.

⭐«چشم‌انداز جهانی نرخ بهره» عنوان عکس یک این روزنامه است. 

⭐همزمان با برگزاری سمپوزیوم اقتصادی سالانه فدرال رزرو در جکسون هول شهر کانزاس، اطمینان فعالان بازار در مورد کاهش نرخ بهره آمریکا قوی‌تر شده است. 

⭐روز جمعه، رئیس‌کل بانک‌مرکزی ایالات‌متحده، در خصوص چشم‌انداز خود از اقتصاد آمریکا سخنرانی کرد. 

⭐روز شنبه نیز تعدادی از سران بانک‌های مرکزی دنیا در یک نشست شرکت کردند.

 هم میهن

⭐این روزنامه تیتر و عکس یک خود را به مهاجران افغانستانی اختصاص داده و تیتر «پیاده آمده بودم، پیاده خواهم رفت» را برای آن برگزیده است.

⭐این گزارش در حقیقت روایتی است از اردوگاه های اخراج مهاجران افغانستانی و مسئولیت های دولت چهاردهم و بررسی چالش های امنیتی افغانستان و هزینه های آن برای ایران.

⭐در این گزارش کارشناسان و پژوهشگران هم نظرات خود را پیرامون این مسئله بیان کرده اند.

⭐این گزارش در صفحات لایی البته تیتر «هر افغانستانی 100 میلیون تومان» را بر پیشانی دارد. در این گزارش میدانی به «مافیایی» اشاره شده که درباره ماندن آنها در ازای پرداخت پول به‏‌راه افتاده است.

⭐آرش نصراصفهانی جامعه‌شناس می‌گوید: هر افغانستانی در ایران باید یک پرونده فردی داشته باشد، درحالی‏که از ابتدای ورود افغانستانی‏‌ها به ایران، آنها به‌شکل پناهنده جمعی در نظر گرفته شدند.

⭐یعنی اعتقاد بر این بود که آنها پناهنده هستند و باید به کشور خودشان برگردند به‌همین‌دلیل هیچ وقت دولت حاضر به تشکیل پرونده برای این افراد نشد.

⭐«کارزار بین جبهه حسینی و جبهه یزیدی تمام‌نشدنی است» گزارشی است از هیئت‌های دانشجویی که صبح روز یکشنبه همزمان با اربعین حسینی (ع)پس از تجمع در مسجد دانشگاه تهران به صورت دسته عزاداری به سمت حسینیه امام خمینی حرکت کرده و در محضر رهبری عزاداری کردند.

⭐از دیگر تیترهای صفحه یک این روزنامه می توان به یادداشتی از محمدابراهیم انصاری لاری، استاندار فارس در دولت خاتمی با عنوان «فزونی گرفتی از این راستی» اشاره کرد.

⭐لاری می نویسد، من از کسانى بودم که از ترکیب کابینه پزشکیان یکه خوردم و شاید در شمار اولین کسانى بودم که زبان به انتقاد گشودم. 

⭐اما اکنون و بعد از راى اعتماد مجلس به تمامى کابینه و به‌ویژه بعد از نطق شفاف و بی‌لکنت رئیس‌جمهور درباره چگونگى فرایند چینش کابینه، باز به یاد سخنان او در مراسم تحلیف افتادم که به لزوم خردورزی در حکمرانی اشاره کرد.

⭐طرفه اینکه هم شفافیت و صداقت از نشانه‌های خردورزی است و هم تعامل و دادوستد منطقى که رئیس‌جمهور هر دو را توأمان به کار گرفت.

⭐در گزارش «ناعادلانه‏‌های بازنشستگی» به این مسئله اشاره شده که در برنامه هفتم پیشرفت، مغایرت با سیاست‏‌های کلی تامین اجتماعی و ایجاد زمینه تبعیض در پرداختی‏‌ها وجود دارد.

⭐در گزارش «وعده رئیس جمهور برای تامین سلامت محرومان» هم آمده است که مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری که بیش و پیش از هر اشتغال دیگری یک پزشک متخصص است در آیین گرامیداشت روز پزشک بر تامین سلامت محرومان و اقشار کم‌درآمد جامعه تاکید کرد.

⭐«همدل با رئیس جمهور» هم عنوان گزارش دیگری است که به بررسی مواضع نمایندگان و چهره های سیاسی اصولگرا درباره وفاق ملی پرداخته است.

⭐در گزارش «همسـایه پر هزینه» هم به بررسی میزبانی ۴۰ ساله مهاجران و مسئولیت دولت چهاردهم در قبال چالش‏‌های امنیتی افغانستان پرداخته است.

⭐«آزادی چه بیانی؟» گزارشی است از دستگیری پاول دوروف مدیرعامل تلگرام، در پاریس که واکنش‌های بسیاری در پی داشت...

 شرق

⭐«معامله گنگ» عنوان تیتر یک این روزنامه است که نگاهی افکنده به دیپلماسی رهاشده اقتصادی در قبال منطقه طلایی چابهار و بدعهدی های مداوم دهلی نو در تعامل با این منطقه.

⭐در اردیبهشت امسال، هندی ها قرارداد ۱۰ ساله دیگری برای شــراکت در بندر چابهار امضا کردند اما بدعهدی آنها در قرارداد پیشین سبب شده اســت که ایران با دیده تردید به این قرارداد و عاقبت آن نگاه کند.

⭐در این میان به نظر می رســد که هندی ها هم تمایل چندانی ندارند تا موضع گنگ خود را در برابر بندر چابهار، شــفاف کنند.

⭐این اتفاق عجیبی است که از نگاه تحلیلگران در دیپلماسی اقتصادی پاسخ مشخصی ندارد.

⭐عکس یک این روزنامه هم به تصویری از عباس عراقچی اختصاص یافته و عنوان «اصلاح دیپلماسی، یک گام به پیش» را بر خود دارد.

⭐وزیر امور خارجه دولت پزشکیان محور برنامه های کاری خود را روی تنش زدایی یا به بیــان دیگر، مدیریت و کنترل تنش اختصاص داده اســت.

⭐در همین مورد گســترش تعاملات با همسایگان، گسترش میدان دیپلماســی و قدرت های نوظهور را می توان از جمله اولویت های ایران در سیاست خارجی دولت چهاردهم برشمرد.

⭐در گزارش «هنگامه آتش» به مرحله اول عملیات حزب الله و هدف قرار دادن مواضع اسراییل، چشم انداز مذاکرات آتش بس، اعلام وضعیت اضطراری در اسراییل و مواضع بایدن در قبال تحولات منطقه اشاره دارد.

⭐در مقاله ای به قلم عبدالرسول خلیلی، استاد علوم سیاسی، با عنوان «سیاست و اقتصاد به مثابه توسعه و آزادی» به واکاوی دیدگاه های مسعود پزشکیان و کامالا هریس پرداخته است.

 اعتماد

⭐این روزنامه در تیتر و عکس یک خود با عنوان «نقد مستمر دولت» به گفت و گو با احمد ترک‌نژاد، تحلیل‌گر مسائل استراتژیک، پرداخته است.

⭐او می گوید، رییس‌جمهور برای بازسازی شکاف دولت-ملت در خصوص عملکرد وزرا و مدیران اجرایی باید پاسخگوی جامعه باشد.

⭐او معتقد است به جای توجه به رزومه‌های کاغذی افراد باید به عملکردهای واقعی و عینی مدیران توجه شود تا زمان برای دولت از دست نرود.

⭐«اعتراف به ناکارآمدی حذف ارز 4200 تومانی» عنوان تیتر دوم این روزنامه است که در آن سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی در دولت سیزدهم، می گوید: «از ابتدا با این کار موافق نبودم».

⭐او دست به اعتراف دیرهنگامی زده و حذف ارز ترجیحی در سال 1401را «مناقشه برانگیز» دانسته است. 

⭐خاندوزی این سیاست که در سال 1401 و با عنوان «جراحی اقتصادی» انجام شد را به دلیل فشارهای سازمان برنامه و بودجه به ریاست مسعود میرکاظمی عنوان کرده است.

⭐«بازگشت التهاب به خاورمیانه» گزارشی است از قرار گرفتن خاورمیانه بر روی بمب ساعتی.

⭐در این گزارش آمده مرحله اول پاسخ حزب‌الله با پرتاب 320 راکت کاتیوشا به سوی ۱۱ پایگاه نظامی در اسراییل پایان یافت.

⭐ناظران هشدار می‌دهند تداوم تبادل آتش میان دو بازیگر می‌تواند زمینه ساز وقوع جنگی فراگیر شده و همزمان مذاکرات آتش‌بس را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

⭐«فرد مزاحم با چاقو صابر ابر را مصدوم کرده است» عنوان گزارش دیگری است از تهدیدهای مکرر علیه بازیگر سرشناس ایرانی در گفت‌وگو با وکیل او...

 سازندگی

⭐این روزنامه عکس یک خود را به تصویری از عباس عراقچی اختصاص داده و تیتر «بازسازی برجام» را برای آن برگزیده است.

⭐این گزارش در حقیقت به بررسی مواضع عراقچی به عنوان وزیر امور خارجه پرداخته است. در همین راستا، او ضمن رایزنی با همتایان اروپایی خود اعلام کرد که برجام به شکل فعلی قابل احیاء نیست و باید تغییراتی در آن انجام شود.

⭐«حقوقدان دولت» هم گزارشی است از کارنامه و سوابق اجرایی مجید انصاری، معاون حقوقی رئیس جمهور.

⭐«تلگرام در بحران» گزارشی است از دستگیری پاول دوروف، مدیر عامل تلگرام، در فرانسه.

⭐«حامی مصدق» گزارشی است از رویکردهای سیاسی- اجتماعی غلامرضا تختی به مناسبت سالروز تولد او.

⭐در گزارش «سومین زن کابینه» به انتخاب شینا انصاری به عنوان رئیس جدید سازمان محیط زیست پرداخته و چالش های پیش روی او بررسی شده است.

 همشهری

⭐این روزنامه عکس و تیتر یک خود را «نام عملیات: اربعین» اختصاص داده و به نقل از سیدحسن نصرالله، روز یکشنبه 4 شهریور را روز شکست اطلاعاتی اسرائیل و آمریکا اعلام کرد.

⭐این گزارش روایتی است از حمله حزب الله به مواضع اسراییل و اشاره ای به سخنان نصرالله که اسرائیل را حرام‌زاده‌ای فرزند حرام‌زاده خطاب کرد.

⭐در گزارش «تل‌آویو در شوک» ضمن اشاره به اینکه عملیات انتقامی حزب‌الله لبنان علیه رژیم صهیونیستی به توقف کامل فعالیت‌‎ها در تل‌آویو و دیگر مناطق اشغالی منجر شد، با یک اینفوگرافی مشخصات کلی حمله را با ذکر آمار و ارقام بررسی کرده است.

⭐«تلگرام، اسیر مدعیان آزادی بیان» هم گزارشی است از بازداشت پاول دوروف، مدیر عامل تلگرام، در فرانسه.

⭐مدیرعامل پیام‌رسان تلگرام که این روزها حوالی یک میلیارد کاربر دارد، درحالی در حومه پاریس دستگیر شد که این اقدام توسط دولتی که مدعی آزادی بیان و دنیای آزاد بوده، صورت گرفته است.

⭐در این گزارش به سوابق و فعالیت های دوروف پرداخته شده و در آن اشاره شده که پاول دوروف به همراه برادرش نیکلای دوروف، پیام‌رسان تلگرام را در سال۲۰۱۳ راه‌اندازی کردند.

 کیهان

⭐این روزنامه تیتر و عکس یک خود را به دیدار رهبر انقلاب با هیئت های دانشجویی اختصاص داده و عنوان «کارزار جبهه حسینی با جبهه یزیدی تمام نشدنی است» را برای آن برگزیده است.

⭐عکس دوم این روزنامه هم به مراسم «جا ماندگان اربعین» و مراسم بزرگ پیاده‌روی اربعین در سراسر کشور پرداخته است.

⭐در گزارش «11پایگاه اسرائیل با صدها موشک و پهپاد در هم کوبیده شد» هم به مرحله اول عملیات حزب الله لبنان علیه اسراییل پرداخته شده و گزارشی از آنچه رخ داد ارائه داده است.

⭐«حمله حزب‌الله؛ این تازه اول ماجراست» عنوان «یادداشت روز» این روزنامه است که با استناد به سخنان رهبری با عنوان «کارزار جبهه حسینی با جبهه یزیدی تمام نشدنی است»، آمریکا و اسرائیل را مصداق اتّم جبهه یزیدی و جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت را مصداق بارز جبهه حسینی دانسته است.

⭐ستون «خبر ویژه» هم متشکل از خبرهای زیر است:

⭐در خبر «ضربه به چشم موساد در ۱۵۰۰ متری تل‌آویو» آمده است که پس از عملیات ترکیبی بامداد دیروز حزب‌الله در شمال و غرب سرزمین‌های اشغالی، سانسور شدید در رژیم صهیونیستی حاکم شد و همین سانسور، شدت و اهمیت اولین ضربت انتقامی حزب‌الله را نشان می‌دهد.

⭐در خبر «وزرای پیشنهادی انتخاب خود پزشکیان هستند» هم آمده است که در پی فضاسازی رسانه‌های ضد انقلاب و برخی افراطیون مدعی حمایت از پزشکیان که درصدد القای تعیین کابینه از سوی رهبر انقلاب بودند، روزنامه دولتی ایران ادعای مذکور را رد کرد و نوشت که تعامل رئیس‌جمهور با رهبر انقلاب در حد مشورت بوده و نه تعیین وزیران از سوی رهبری.

⭐در خبر «سخنان نیندیشیده پزشکیان می‌تواند دردسرساز شود» هم روایتی از روزنامه شرق ذکر شده که در آن آمده است: سخنان پزشکیان موجب سوءبرداشت و دردسرساز می‌شود بنابراین او ناچار است پیش از هر مراسمی، درباره آنچه می‌خواهد بر زبان بیاورد، بیندیشد و گرنه این سخنان در نهایت، جایگاه او را تضعیف می‌کند و در گذر زمان، دردسرساز خواهد شد. 

منبع:دنیای اقتصاد

برچسب ها:
ارسال نظر
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

پیجر همه جا، از اتاق کودک تا میز کافه و رستوران

چه کسانی از پیجر استفاده می‌کنند؟

در گفت‌وگوی فراز با «علی بهشتی نیا»، کارشناس آموزشی بررسی شد

مخاطرات اختصاص ۲۰ درصد از ظرفیت مدارس به اتباع افغانی

زندگی