پنجشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۳ 19 September 2024
سه‌شنبه ۰۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۲
کد خبر: ۸۰۴۴۰

مروری بر روزنامه‌های صبح امروز؛ سه‌شنبه 6 شهریور 1403

مروری بر روزنامه‌های صبح امروز؛ سه‌شنبه 6 شهریور 1403
امروز سه شنبه 6 شهریورماه اخبار روزنامه ها حول این مسائل می گردد: داخلی؛ مراسم تودریع و معارفه مسئولان دولت چهاردهم و مسئله وفاق ملی و دیپلماسی دولت چهاردهم. خارجی؛ مسئله سرنوشت مذاکرات آتش بس و حمله حزب الله به اسراییل.

 دنیای اقتصاد

⭐«پاندمی قیمت‌گذاری» عنوان تیتر یک این روزنامه است که وعده های اقتصادی سیاستمداران در دنیا را بررسی می کند و به دنبال پاسخ به این پرسش است که چرا مداخله برای سیاستمداران محبوب است.

⭐در این گزارش آمده است که نگاهی به وعده‌های اقتصادی سیاستگذاران به ما می‌گوید قیمت‌گذاری دستوری تبدیل به سیاستی پوپولیستی شده که مرزها را درنوردیده و در تمام دنیا در حال گسترش است.

⭐«پیغام و پسغام در باغ ملی» سفر نخست وزیر قطر به ایران را سوژه گزارش خود کرده است و می کوشد از سفر محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر رمزگشایی کند.

 اعتماد

⭐«بازسازی اعتماد مردم» عنوان تیتر یک این روزنامه است که گفت و گویی است با  محمد كبیری، عضو شورای راهبری دولت چهاردهم، که ضمن ارایه تعریفی از دولت وفاق ملی از دورنمای پیش روی كابینه، مطالبات مردم و اولویت‌های كشور می‌گوید.

⭐«ایستاده در غبار» عنوان عکس یک این روزنامه است که گزارشی است از وضعیت آینده «حلقه جلیلی و پایداری».

⭐جریان سعید جلیلی و جبهه پایداری شرایط خاصی را تجربه می‌كنند؛ مغلوب در انتخابات ریاست‌جمهوری، مردود در تلاش برای عدم رای‌آوری برخی وزرای كابینه پزشكیان. 

⭐در این گزارش به بررسی این مسئله پرداخته شده که چرا جبهه پایداری و سعید جلیلی به این نقطه رسیدند و چه چشم‌اندازی پیش روی خود دارند.

⭐گزارش «ماموریت دشوار عراقچی» به این مسئله اشاره دارد که عباس عراقچی در شرایطی سکاندار دستگاه دیپلماسی شده که معادلات منطقه‌ای و جهان در قیاس با دوران معاونتش تفاوت چشمگیری پیدا کرده است. 

⭐در منطقه سطح تنش‌ها به حدی گسترده شده که خطر وقوع رویارویی فراگیر غیرممکن نیست.

⭐رضا نصری، کارشناس مسائل بین‌الملل، در رابطه با رویکرد عراقچی در راستای تنش‌زدایی با غرب معتقد است که عراقچی قطعا در مسیر تنش‌زدایی با غرب با چالش‌های متعدد سیاسی روبه‌رو خواهد شد.

⭐یکی از این چالش‌ها سوءمحاسبات و نگاه غلطی است که در غرب نسبت به پرونده هسته‌ای ایران تاکنون حاکم بوده است. 

⭐رامین مهمانپرست، سخنگوی اسبق وزارت خارجه هم معتقد است که اتحادیه اروپا اول باید تکلیف خود را روشن کند.

⭐او می گوید در قضیه مربوط به اسراییل نیز شاهد هستیم که اروپایی ها به عنوان دنباله‌رو سیاست‌های امریکا وارد میدان شدند و در سایه امریکایی‌ها حرکت می‌کنند. این موضوع برای اروپایی‌ها نقطه ضعف است.

⭐«شرایط سخت» عنوان گزارشی است که در آن عبدالناصر همتی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، می گوید دشواری معیشت مردم از حد معمول خارج شده است.

⭐او از 4 محور اساسی برنامه های خود می گوید. در این گزارش البته گریزی هم به کارنامه و سوابق فعالیت سیاسی و شغلی و تحصیلی وی زده شده است.

⭐«پیام حزب‌الله به تل‌آویو» هم گزارشی است از تحولات جبهه شمال و تغییر در آرایش جنگی امریکا در خاورمیانه.

⭐در این گزارش «مرحله اول» عملیات انتقامی حزب الله علیه اسراییل بررسی شده است...

 شرق

⭐«آغاز دیپلماسی چهاردهم» عنوان تیتر یک این روزنامه است که با اشاره به اوج تنش های منطقه ای، سفر نخست وزیر قطر به تهران را سوژه گزارش خود کرده و ابعاد این سفر را واکاوی کرده است.

⭐این روزنامه دارای دو «عکس یک» است:

⭐«خاورمیانه پس از پزشکیان» عنوان گفت و گویی با شبلی ملاط، وکیل 64 ساله لبنانی، پژوهشگر، فعال سیاسی و فعال حقوق بشر اســت. 

⭐او از سوی برخی چهره های برجسته سیاسی لبنان به عنوان رئیس جمهور بعدی این کشور معرفی شده است. 

⭐وی به سبب پیگیری پرونده های بــزرگ بین المللی، از جمله شــکایت علیه آریل شــارون به خاطر قتل عام های صبرا و شتیال در سال ۱۹۸۲ و شکایت علیه معمر قذافی به سبب ربودن امام موســی صدر در لیبی در سال ،۱۹۷۸ چهره ای شناخته شده است.

⭐«خطر نااهلان» هم نامه محمد بحرینیان، پژوهشگر توسعه است به پزشکیان که نسبت به انتصاب مدیران ناکارآمد هشدار می دهد.

⭐«بازی اصولگرایان با کارت وفاق ملی» هم گزارشی است که در آن آمده است که اگرچه شرایط برای وفاق آماده است، اما وفاق عملی فعال در میان نیست. 

⭐آنچه وجود دارد، گرفتن کارت های بازی جریان موسوم به انقلابی از دست آنهاست؛ کارت هایی که پیش تر با اتــکا به آن و تأکید بر کلیدواژه هایی خــاص، دولت های رقیب را مورد حمله قرار می دادند.

⭐با این حال، وفاق مقوله دیگری است که حتما باید به آن مرحله رسید. مهم ترین سؤال این است که این وفاق بر سر چیست؟ 

⭐این گزارش می خواهد نشان دهد که این توافق و وفاق می تواند بر سر «خروج از بازی ستیز و سازش و پذیرفتن اصل رقابت» باشد.

⭐«جامعه پزشکی علیه علیرضا دبیر» عنوان گزارش دیگر این روزنامه است که مسئله بازی های المپیک، آسیب دیدگی کتف حسن یزدانی و مواضع دبیر باعث اعتراض جامعه جراحان کتف شده که پاسخ تندی به دبیر داده اند.

⭐«داروسازی در سراشیبی سقوط» روایتی است از مشکلات داروسازان در گفت و گو با آنها.

 هم میهن

⭐«تسهیل گر» عنوان تیتر و عکس یک این روزنامه است. اما ماجرای این تیتر چیست؟

⭐پزشکیان در مراسم معارفه وزیر جدید کشور خود را در یک کلمه توصیف کرد: «تسهیل گر».

⭐او گفت من یک تسهیل گر هستم تا توافق، تفاهم و وحدت در کشور تقویت شود و در سایه آن به اهداف خود برسیم.

⭐اما صفحه یک این روزنامه تیترهای دیگری هم دارد:

⭐«تغییر یا تداوم؟» گفت و گویی است با کارشناسان که اظهارات رئیس‌جمهور و وزیر کشور درباره تغییر استانداران را مورد بررسی قرار می دهد.

⭐تحلیلگران با توجه به وقایعی که طی سه سال گذشته در کشور رخ داد و برخورد پلیسی که با موضوع حجاب می‌شود، بارها بیان کردند که وزیر سابق کشور چون نظامی بود، مسائل را نیز از دریچه نظامی‌گری نگاه می‌کرد. 

⭐با توجه به تائید پزشکیان بر کارآمدی سردار مومنی، منتقدان فعلاً در انتظار عملکرد وزیر نشسته‌اند. 

⭐اما در حال حاضر، مسئله تغییر یا ابقاء استانداران از سوی وزیر کشور در مرکز توجه قرار گرفته است. 

⭐«وعده‎ ها و اولویت‎ها» گزارش دیگری است که گفت و گویی است با برخی نمایندگان مجلس در مورد برنامه‌ریزی در دولت چهاردهم و نسبتش با سخنان رئیس‏‌جمهوری.

⭐برخی از تحقق وعده‎هایی مانند رفع فیلترینگ یا توقف «طرح نور» برای گام اول یا به عبارتی اولویت کوتاه‌مدتی که با صرف هزینه کم قابل اجراست، سخن گفته‌اند.

⭐برخی هم از تصویب FATF و حرکت به سمت ارتباط با جهان و احیای برجام به عنوان اولویت دولت سخن به میان آورده‌‎اند.

⭐در گزارش «ملاقات در خیابان برای پس گرفتن شب» به راهپیمایی‌های گسترده مردم هند در اعتراض به آمار بالای تجاوز جنسی به زنان در این کشور پرداخته است.

⭐«اثر معکوس فشار» به این مسئله پرداخته که با تشدید درگیری‌ها در جبهه غربی روسیه و به‌ویژه پس از آنکه نیروهای اوکراینی در منطقه کورسک وارد خاک روسیه شدند، موضوع روابط نظامی میان ایران و روسیه بیش از هر زمان دیگری مورد توجه رسانه‌ها و سیاستمداران غربی قرار گرفته‌است.

⭐«دلیلی ندارد عذرخواهی کنیم» گفت و گوی اشپیگل است با ترکی بن فیصل، رئیس سابق اطلاعات عربستان سعودی.

⭐در این گفت و گو ابتدا فیصل معرفی شده و روایتی از فعالیت سیاسی وی ارائه می دهد و از او با عنوان «نماینده وفادار منافع خاندان سلطنتی» نام برده شده است.

⭐محور این گفت و گو تحولات بعد از 7 اکتبر، مسئله حماس و نگاه اعراب به قضیه فلسطین است.

⭐در گزارش «حمایت از گوشی های فیک» به این مسئله اشاره شده که به رغم صدور دستور منع استفاده از علامت نوکیا در تولیدات ایرانی از سوی سازمان توسعه تجارت، تولید ادامه دارد...

 سازندگی

⭐این روزنامه تیتر یک خود را «اخراج از ایران» برگزیده است. 

⭐اسکندر مومنی، وزیر کشور در اولین روز کاری خود بر اخراج اتباع بیگانه غیرمجاز و تدوین لایحه تشکیل سازمان ملی مهاجرت تاکید کرد.

⭐کارشناسان می گویند: آمار دقیقی از تعداد مهاجران افغان در کشور موجود نیست، اما جمعیت آنها بین 5 تا 7 میلیون نفر تخمین زده می شود.

⭐یک عضو کمیسیون امور داخلی کشور اعلام کرد: «تعطیلی شنبه ها دوباره بررسی می شود».

⭐همین امر سبب شد آیت الله سبحانی از مراجع تقلید در نامه ای از محمدباقر قالیباف خواست تا با تعطیلی روز شنبه مخالفت شود.

⭐«پایان مبهم در قاهره» عنوان گزارش دیگر این روزنامه است که در آن اشاره شده که به رغم اعلام خاتمه مذاکرات آتش بس غزه، منابع آمریکایی از ادامه گفت وگوها در سطوح پایین تر خبر می دهند.

همشهری

⭐«عملیات سانسور» عنوان تیتر و عکس یک این روزنامه است که در آن اشاره شده که صهیونیست‌ها برای کاهش بار شكست، ‌دنبال تحریف عملیات اربعین هستند.

⭐در گزارش «پایان زاغه نشینی در حاشیه بزرگراه آزادگان» هم آمده است که شاهراه بزرگراهی جنوب تهران از خانه‌های پارچه‌ای معتادان پاکسازی شد.

⭐«کاهش 10برابری مرگ مادران باردار» از دیگر گزارش های این روزنامه است که به این مسئله اشاره شده که ایران در 4دهه گذشته موفقیت‌های قابل توجهی در مراقبت‌های پزشکی از زنان باردار داشته است.

⭐مطابق آمار ارائه‌شده در سال2020 مرگ مادران باردار در ایران 22نفر در هر 100هزار تولد زنده بود که این آمار اخیر نشان از بهبود قابل‌قبول وضعیت در این زمینه دارد.

 کیهان

⭐این روزنامه در تیتر یک خود با عنوان «وفاق ملی به‌کارگیری زاویه‌دارها نیست» می نویسد، شائبه به‌کارگیری افراد زاویه‌دار در بدنه وزارتخانه‌ها، شعار وفاق مورد نظر رئیس‌جمهور را خدشه‌دار خواهد کرد.

⭐در این میان برخی شنیده‌ها حاکی از این است که در تعدادی از وزارتخانه‌ها، انتصابات برخلاف مشی رئیس‌جمهور به‌سرعت و به دور از گزینش و شناسایی درست صورت گرفته است.

⭐عنوان عکس یک این روزنامه هم یک تیتر بلند بالاست: «آمریکا 50 هزار تُن مهمات و اسلحه با 607 هواپیما و کشتی در اختیار اسرائیل گذاشت».

⭐روزنامه عبری‌زبان «اسرائیل هیوم» نوشت، اگر حمایت‌های سیاسی، مالی، تسلیحاتی آمریکا نبود «ما باید با چماق به جنگ حماس می‌رفتیم.» 

⭐در عملیات وعده صادق که ایران سیلی سختی به صهیونیست‌ها زد نیز، آمریکا در دفاع از رژیم صهیونیستی هرچه در توان داشت به میدان آورد. 

⭐در عملیات روز یکشنبه حزب‌الله لبنان، آمریکایی‌ها با تمام توان در کنار اسرائیل قرار گرفتند تا موشک‌ها و پهپادهای کمتری به زیرساخت‌های رژیم صهیونیستی برخورد کند. 

⭐در گزارش «عبور موفق دولت رئیسی از پوست موز دولت روحانی» اشاره شده است که  ماجرای ارز 4200 موضوعی است که به اذعان مدعیان اصلاحات، پوست موز دولت حسن روحانی زیر پای دولت سیزدهم بود.

⭐ستون «خبر ویژه» هم متشکل از خبرهایی داغ است:

⭐در خبر «دولت رئیسی، زمین سوخته تحویل گرفت اسب زین‌شده تحویل داد» اشاره ای شده به سخنان وزیر اقتصاد دولت چهاردهم.

⭐همتی می‌گوید: کسری 17 میلیارد دلاری تجارت غیر نفتی قطعاً ناشی از حکمرانی غلط است و یا اینکه با 35 درصد تورم دولت چهاردهم را تحویل می‌گیریم نیز از همین‌جا ناشی می‌شود.

⭐در همین رابطه کیهان در چند بند پاسخ داد و از جمله نوشت:

⭐نخست این که وضعیت اقتصادی تحویل گرفته شده از دولت سیزدهم را باید با وضعیتی که دولت آقای روحانی تحویل دولت شهید رئیسی داد، مقایسه کرد. 

⭐در دولت روحانی که آقای همتی رئیس کل بانک مرکزی بود، در اثر سوءمدیریت برخی ارکان دولت به ویژه خود آقای روحانی، این رکورد‌های منفی اقتصادی به ثبت رسید: نرخ تورم نزدیک به 60 درصد، خزانه ارزی و ریالی خالی به علاوه480 هزار میلیارد تومان کسری بودجه، رسیدن نرخ دلار از 3500 تومان تا 33 هزار تومان و غیره.

⭐ثانیاً معدل رشد اقتصادی در آن دولت، به شش دهم درصد (تقریباً صفر) رسیده بود اما در دولت شهید رئیسی به بیش از 5 درصد افزایش یافت. 

⭐ثالثاً، باید عنایت داشت که او رئیس کل بانک مرکزی در دولت روحانی بود و اگر به شیوه نادرست حکمرانی اشاره می‌کند، حتماً خود وی سهم مهمی در این ‌باره داشته است.

⭐روزنامه اعتماد هم در مطلبی به قلم عباس عبدی از خاتمی خواست با تندروهایی که صدای آنها در جبهه اصلاحات غالب است مرزبندی کند.

منبع:دنیای اقتصاد

برچسب ها:
ارسال نظر
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

پیجر همه جا، از اتاق کودک تا میز کافه و رستوران

چه کسانی از پیجر استفاده می‌کنند؟

در گفت‌وگوی فراز با «علی بهشتی نیا»، کارشناس آموزشی بررسی شد

مخاطرات اختصاص ۲۰ درصد از ظرفیت مدارس به اتباع افغانی

زندگی