پنجشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۳ 19 September 2024
چهارشنبه ۰۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۳
کد خبر: ۸۰۴۷۹

مروری بر روزنامه‌های صبح امروز؛ چهارشنبه 7 شهریور 1403

مروری بر روزنامه‌های صبح امروز؛ چهارشنبه 7 شهریور 1403
اگر قرار باشد معدلی مشترک از اخبار امروز چهارشنبه 7 شهریور بگیریم می توان این معدل مشترک را چنین تقسیم بندی کرد: در بعد داخلی: اولین دیدار اعضای دولت چهاردهم با رهبر انقلاب؛ مواضع پزشکیان در مورد اصلاح قیمت بنزین؛ و مسئله وفاق ملی. در بعد خارجی: حمله روسیه به زیرساخت های اوکراین؛ سرنوشت مذاکرات آتش بس و غزه؛ و اعلام امریکا مبنی بر آمادگی ایران برای پاسخ به اسراییل.  

دنیای اقتصاد

⭐«مقصد سپرده‌های وکالتی» عنوان تیتر یک این روزنامه است که به بررسی این مسئله پرداخته که کدام بازارها برای جذب پول‌های پیش‌خرید خودرو پیش‌قدم شدند.

⭐با فرارسیدن زمان پایان سپرده‌های وکالتی برای شرکت در قرعه‌کشی ایران‌خودرو، حال بانک‌ها سعی می‌کنند با ارائه طرح‌های متنوع از خروج پول از حساب‌ها جلوگیری کنند. 

⭐به نظر می‌رسد که بخش قابل توجهی از این منابع، هنوز در بانک‌ها باقی مانده است، اما احتمال دارد که با جذاب شدن سایر بازارها، این سپرده‌ها راه جدیدی در پیش بگیرند.

⭐«تاکید رهبر انقلاب بر حکمرانی خردمندانه» گزارشی است از نخستین دیدار پس از تشکیل کابینه چهاردهم با رهبر انقلاب.

⭐رهبر انقلاب در اولین دیدار رئیس‌جمهور و دولت چهاردهم، با شکرگزاری تشکیل سریع دولت با همت رئیس‌جمهور و کمک ارزنده مجلس، نکات مهمی را همچون رعایت اولویت‌های فوری از جمله تورم و گرانی، چگونگی انتخاب مدیران و همکاران، حضور در میان متن مردم، ضرورت حکمرانی قانونمند در فضای مجازی و توجه به تولید به‌عنوان کلید حل مشکلات اقتصادی، بیان کردند.

 هم میهن

⭐این روزنامه عکس یک خود را به دیدار اعضای دولت چهاردهم با رهبر انقلاب و راهبرد رهبری در نخستین دیدار هیئت دولت اختصاص داده و تیتر «تعامل موردی آری؛ اعتماد به دشمن نه» را برگزیده است.

⭐این روزنامه ضمن نقل فرازهایی از سخنان رهبر انقلاب نوشت: «آقای رئیس جمهور برای انتخاب وزیران با من مشورت کردند. برخی را تایید و بعضی را تاکید کردم. تعداد بیشتری را هم نمی شناختم گفتم نظری نسبت به آن ندارم. بحمدالله ایشان توانستند انتخاب را انجام دهند و مجلس را هم قانع کنند. این موفقیت بزرگی بود».

⭐تیتر دوم این روزنامه «تابوشکنی پزشکیان» است که اشاره دارد به انتصاب معاونی از اهل سنت.

⭐عبدالکریم حسین زاده، به معاونت امور توسعه روستایی و مناطق محروم رسید. 

⭐نعمت الله منوچهری، عضو فراکسیون اهل سنت مجلس نهم، می گوید: «فکر می کنم بهترین انتخابی که دکتر پزشکیان می توانست داشته باشد همین انتخاب آقای حسین زاده بود... این انتخاب بازتاب فوق العاده مثبتی در بین مردم اهل سنت و کردها داشت».

⭐«ابقای معاون راهبردی» گزارشی است از بازگشت محمدجواد ظریف به دولت.

⭐معاون راهبردی رئیس‌جمهور که چندی پیش از استعفای خود خبر داده بود، در دیدار روز گذشته اعضای دولت چهاردهم با مقام رهبری حاضر شد و سپس از بازگشت خود به دولت خبر داد.

⭐از دیگر گزارش های این روزنامه می توان به «معمار فرهنگ دولتی» اشاره کرد که گزارشی است از کارنامه و فعالیت «رضا قطبی» که یکی از تاثیرگذارترین مدیران فرهنگی رژیم پهلوی در فرانسه بود که به تازگی درگذشت.

⭐رضا قطبی، رئیس رادیو و تلویزیون ملی ایران، دیروز در پاریس درگذشت. 

⭐از نوادگان شیخ قطب‌الدین شریف لاهیجی، از علما و ریاضیدانان سده یازدهم هجری بود و خود نیز در جوانی در دانشگاه پلی‌تکنیک پاریس ریاضیات خواند.

⭐در گزارش «استقلال به قیمت تمامیت ارضی؟» به نظرسنجی شورای اروپایی روابط خارجی درباره نگاه اوکراینی‌‏ها به پایان جنگ پرداخته است.

⭐اندیشکده شورای اروپایی روابط خارجی اقدام به برگزاری یک نظرسنجی وسیع در سطح ۱۵ کشور اروپایی و با مشارکت ۱۹ هزار و ۵۶۶ نفر از شهروندان این کشورها کرده است. 

⭐نتایج نشانگر آن است که هرچند شهروندان اروپایی همچنان از روند ارسال کمک‌های نظامی و اقتصادی به اوکراین حمایت می‌کنند و مشکلی با تداوم آن ندارند اما شکافی عمیق در نگاه آن‌ها و اوکراینی‌ها به مسئله چگونگی پایان جنگ وجود دارد. 

⭐به‌طور خلاصه، اوکراینی‌ها خواسته اول‌شان پیروزی نیست، سلاح است. درحالی‌که اروپایی‌ها می‌خواهند این کمک‌ها در نهایت به یک توافق خوب برای پایان جنگ منجر شود.

⭐«بازاری که مافیا ندارد» به نقش گروه های ذینفع قدرتمند از سود بردن از اقتصاد فیلترینگ پرداخته و می پرسد آیا می توان آنها را مانع مهمی در رفع فیلترینگ دانست.

⭐به باور کارشناسان، چنانچه از زاویه هزینه - فرصت به موضوع نگاه کنیم، فرصت از‏دست‏رفته و هزینه‌‏های تحمیل‏‌شده به‏‌قدری زیاد است که نمی‏‌توان فیلترینگ را برای هیچ گروهی سودآور تلقی کرد...

شرق

⭐«بارقه های امید» عنوان تیتر یک این روزنامه است که روایتی از فضای مثبت سیاسی- اجتماعی کشور و شکل گیری خبرهای خوشایند در پی آغاز به کار دولت چهاردهم ارائه می دهد.

⭐در همین راستا، اعلام رضایت و گذشت وزارت آموزش و پرورش از شکایت از رسانه ها، بازگشت اساتیدی همچون زارچی به دانشگاه، خبرهای خوش از رفع حصر و غیره به عنوان مصادیقی از این «امید» ذکر شده است.

⭐«اولویت فوری، حل مسئله گرانی و تورم است» عنوان عکس یک این روزنامه است که به اولین دیدار هیئت دولت چهاردهم با رهبر انقلاب پرداخته است.

⭐«تداوم حمایت چین از ماشین جنگی پوتین» عنوان گزارش دیگری است که می گوید با وجود تحریم های جدید آمریکا، پکن کوتاه نمی آید.

⭐از سوی دیگر، چین می گوید پــس از رایزنی های دیپلماتیک با اندونزی، برزیل و آفریقای جنوبی از کشورهای بیشتری درخواست کرده تا از طرح صلح این کشور برای جنگ اوکراین حمایت کنند.

⭐در عین حال، گزارشی هم از جدیدترین تحولات میدان جنگ میان روسیه و اوکراین ارائه داده است.

⭐در گزارش «تهران را گارانتی نمی کنیم»، رئیس ســازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران این تأیید را می دهد که ســازه برج میلاد مشکل خاصی ندارد.

⭐اما شهرداری قصد دارد سال آینده ۵۰۰ هزار دلار برای خرید ۸۰ تا ۱۰۰ سنســور هزینه کنــد تا ایمنی همه بخش های این ســازه رصد شود. 

⭐در گزارش «برق را قطع نکنید» روایت چند شهروند تهرانی بازگو شده که در زمان قطع برق دچار مشکلات عدیده ای شدند.

 اعتماد

⭐عکس یک این روزنامه به دیدار رهبر انقلاب با دولت چهاردهم اشاره دارد که تیتر «اولویت فوری، حل مساله گرانی و تورم» برای آن انتخاب شده است.

⭐تیتر دوم این روزنامه «31 استاندار با اختیار» است که به بررسی اهمیت انتخاب استانداران در تحقق توسعه در گفت‌وگو با 2 استاندار سابق پرداخته است.

⭐استانداران دولت چهاردهم باید واجد چه ویژگی‌هایی باشند؟ چه نسبتی میان بحث توسعه در مناطق گوناگون و انتخاب استانداران وجود دارد؟ استانداران نظامی یا تکنوکرات؟ کدامیک می‌توانند قطار توسعه متوازن منطقه‌ای را به حرکت در آورند؟

⭐این پرسش‌ها و سایر پرسش‌هایی از این دست این روزها به کرات در فضای سیاسی و شبکه‌های اجتماعی جریان دارد.

⭐در گزارش «چرخه معیوب یارانه بنزین شکسته می‌شود؟» اظهارات پزشکیان درباره بنزین بررسی شده است.

⭐در این گزارش ضمن اشاره به اینکه «آقای پزشکیان برای چندمین بار از پرداخت یارانه بنزین انتقاد کرده» به این مسئله هم اشاره کرده که «5 سال از آخرین باری که قیمت بنزین به عنوان سوخت پرمصرف ایرانی‌ها با اصلاح همراه شد می‌گذرد».

⭐در این گزارش با اشاره به آمارهای تکان دهنده بنزین، الگوها و مدل ها و اصلاح قیمت سوخت، به تبعات اجتماعی و اعتراض های خیابانی هم اشاره کرده و از دولت می خواهد راهکارهای منطقی ارائه دهد که مطالبات مردم هم برآورده شود.

⭐«پاتک پوتین» هم گزارشی است که در آن آمده که روسیه زیرساخت‌های اوکراین را هدف بیش از 200 پرتابه قرار داد.

⭐این حملات که با استفاده از تعداد زیادی موشک و پهپاد انجام شد، زیرساخت‌های انرژی اوکراین را در هم کوبید و باعث خاموشی گسترده در این کشور شد.

⭐«خاورمیانه ‌در آستانه مارپیچی خطرناک؟» عنوان گزارش دیگر است که با اشاره به پاسخ حزب الله به ترور «فواد شکر» می نویسد، ایالات‌متحده از آمادگی ایران برای پاسخ به اسراییل سخن می‌گوید و همین می تواند بر مارپیچ بحران بیفزاید...

همشهری

⭐این روزنامه با اشاره به اولین دیدار دولت چهاردهم با رهبر انقلاب و به تاسی از سخنان ایشان در مورد رئیس جمهور فقید، تیتر و عکس یک خود را «مثل امیرکبیر، مثل رئیسی» انتخاب کرده است.

⭐در این گزارش که با اینفوگرافی همراه است نقشه راه دولت چهاردهم با تاسی از سخنان رهبر انقلاب ترسیم شده است.

⭐همچنین اشتراکات حکمرانی رئیس جمهور فقید با امیرکبیر هم در یک اینفوگرافی به شمارش درآمده است.

⭐از دیگر تیترهای این روزنامه می توان به «تورم به وقت تحویل دولت‌ها» اشاره کرد. کنایه این روزنامه به سخنان عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد دولت چهاردهم است که در مراسم معارفه‌ خود از نرخ بالای تورم گلایه کرد.

⭐او گفته که دولت چهاردهم اقتصاد را با تورم حدودا 35درصد تحویل می‌گیرد.

⭐این اظهارنظر در حالی است که در سال1400 دولت شهید رئیسی اقتصاد کشور را با تورم 45.7درصدی (براساس گزارش مرکز آمار) و 58.3درصدی (براساس گزارش بانک مرکزی) از دولت دوازدهم تحویل گرفت که در آن دولت همتی 3سال رئیس‌کل بانک مرکزی بود.

⭐در گزارش «بیمارستان لولاگر نه تعطیل شده و نه پلمب!» آمده است که خبر پلمب این بیمارستان خبرساز شد.

⭐علی نصیری، رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران توضیح داد که تاکنون ۹۸ساختمان در ۳۵بیمارستان تهران مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند و وضعیت ایمنی ۱۶۴مرکز درمانی هم ارزیابی شده و در این میان تعدادی ساختمان در بیمارستان‌ها به‌عنوان ساختمان ناایمن تشخیص داده شده‌اند.

⭐ساختمان لولاگر هم جزو ساختمان‌های ناایمن بود. به‌گفته اسماعیل سلیمی، معاون پیشگیری و کاهش خطر سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران هم ایمن‌سازی 7بیمارستان فجر، حضرت رسول اکرم، فیروزآبادی، شهدای فیاض‌بخش، شهدای یافت‌آباد، بوعلی و لولاگر شروع شده است.

⭐بنابراین آنچه به‌عنوان پلمب بیمارستان توسط دستگاه قضایی منتشرشده صحیح نیست.

⭐در گزارش «نوبت به پارالمپیک رسید» آمده است که بازی‌های پارالمپیک‌2024 پاریس از فردا آغاز می‌شود و تا هجدم شهریور ادامه دارد.
کاروان ایران با 65‌ورزشکار به پاریس رفته تا در 10‌رشته ورزشی حاضر باشد.

⭐در «13 هزار موکب پذیرای زائران اربعین بودند» آمده است که در مراسم اربعین سال‌جاری 21میلیون و 480هزار و 525نفر شرکت کردند. 

⭐در وب‌سایت حرم حضرت عباس(ع) آمده است که 13هزار و 84موکب در ایام اربعین در عراق برپا شده که 250مورد آن مربوط و متعلق به کشورهای عربی و خارجی بوده است.

⭐بیش از 3600خبرنگار مراسم اربعین سال‌جاری را پوشش دادند.

 کیهان

⭐این روزنامه تیتر و عکس یک خود را به دیدار اعضای دولت چهاردهم با رهبر انقلاب اختصاص داده و عنوان «رهبر انقلاب: تعداد بیشتری از وزیران را نمی‌شناختم و نظری نداشتم» را برای آن برگزیده است.

⭐حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای ملت ایران را دارای ظرفیت نابغه‌سازی خواندند و با اشاره به نامدارانی چون خواجه نصیرالدین طوسی، ابن‌سینا، ملاصدرا و زکریا رازی گفتند: اینها نشانه ظرفیت بیکرانِ پروازِ فکری ملت ایران است و اکنون نیز می‌توانیم از جوانان با استعداد کشور، نابغه پرورش دهیم.

⭐وزیر سابق اقتصاد گفت: در ابتدای دوره، خزانه حدود 50 هزار میلیارد تومان به بانک مرکزی بابت تنخواه بدهکار بود اما اکنون حدود همین عدد خزانه از سازمان‌های دیگری که در حوزه یارانه‌ای عمل می‌کنند، طلبکار است.

⭐ستون «خبر ویژه» هم متشکل از خبرهای زیر است:

⭐در تیتر «ابطال یک دروغ بزرگ» اشاره شده که بیانات دیروز رهبر انقلاب ضمن این که متضمن رهنمود‌های راهگشا برای موفقیت دولت جدید بود، برخی شبهات القایی مبنی بر این که بر خلاف همه ادوار و دولت‌ها، کابینه فعلی کابینه تعیین شده از سوی رهبر انقلاب است را از بین برد.

⭐در بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی (با استناد به بی‌دقتی آقای پزشکیان) چنین القا شد که کلیت کابینه با نظر رهبر انقلاب چیده شده است. 

⭐جریان بی‌صداقت سیاسی و رسانه‌ای با همین خط القایی، برخی نمایندگان را هم به اشتباه انداختند.

⭐مطالبه برخی اصلاح‌طلبان از خاتمی برای مرزبندی با طیف تندرو در جبهه اصلاحات، به مباحث اختلاف برانگیز میان رسانه‌های این طیف دامن زده است.

⭐بر این اساس، کیهان به یادداشت اخیر «آرمان» خطاب به «اعتماد» اشاره کرده است.

⭐اخیرا روزنامه اعتماد از خاتمی خواسته بود با تندروهایی که صدای آنها در جبهه اصلاحات غالب است مرزبندی کند.

⭐«وزارت خارجه وارد مسیری نشود که عبرت‌های برجام تکرار شود» اشاره ای دارد به تذکر اخبر وب سایت «الف».

منبع:دنیای اقتصاد

برچسب ها:
ارسال نظر
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

پیجر همه جا، از اتاق کودک تا میز کافه و رستوران

چه کسانی از پیجر استفاده می‌کنند؟

در گفت‌وگوی فراز با «علی بهشتی نیا»، کارشناس آموزشی بررسی شد

مخاطرات اختصاص ۲۰ درصد از ظرفیت مدارس به اتباع افغانی

زندگی