شنبه ۲۴ شهريور ۱۴۰۳ 14 September 2024
چهارشنبه ۰۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۲
کد خبر: ۸۰۴۹۳

نخستین ماموریت وزیر کشور پزشکیان؛ چرا انتخاب استانداران مهم است؟

 اولین ماموریت اسکندر مومنی در وزارت کشور آغاز شده است. چهره‌ای که تا آخرین روزها نامی از او در بین گزینه‌های کابینه چهاردهم نبود. او حالا دولتمردی با پیشینه انتظامی و بدون پیشینه سیاسی است و همین موضوع برای نشانه‌گرفتن پیکان انتقادات به سویش کافی بود.

در روزهایی که تکاپوها برای معرفی گزینه‌های استانداری آغاز شده، بیم آن می‌رود که افرادی غیرهمسو با مواضع دولت برای استانداری معرفی شوند. ابقای برخی استانداران دولت سیزدهم که رکوردار بیشترین استاندار با پشینه نظامی است هم دیگر احتمالی است که این روزها مطرح شده است. با این همه مومنی در اولین نطق عمومی خود در جریان بررسی صلاحیتش در مجلس نشان داد که با مواضع رییس‌جمهور و دولت همسوست و نخستین موضع‌گیری‌اش تاحدی پیکان انتقادها از انتخاب او را چرخاند. حالا او در اولین ماموریت خود می‌تواند مهر تاییدی بر همراهی با شعارها و مواضع مسعود پزشکیان رییس‌ دولت چهاردهم بزند و با انتخاب استانداران همسو با گفتمان دولت چهاردهم عزم دولت برای تغییر رویه‌ها را نشان دهد.

استانداران با مواضع رییس‌جمهور همسو خواهند بود؟

مسعود پزشکیان رییس‌جمهور به صراحت با رویه‌های دولت سیزدهم در حوزه امور داخلی و به طور مشخص طرح موسوم به «نور» مخالفت کرده است. حالا رویکرد و گفتمان او در استان‌ها با انتخاب استانداران تجلی پیدا می‌کند. استانداران مدیرکل‌ها و فرمانداران را منصوب می‌کنند و به همین دلیل همسویی رویکرد و مواضع آن‌ها با رییس جمهور اهمیت بسیاری دارد. عملکرد استاندار در استان‌ خود با زندگی روزمره مردم ارتباطی تنگانگ دارد. بنابراین می‌توان گفت که وزیر کشور به شکل غیرمستقیم با دورافتاده‌ترین نقاط کشور در ارتباط است و کلیه امور داخلی را مدیریت می‌کند. موضوعی که اهمیت اولین ماموریت مومنی و تاثیر آن در سرنوشت دولت چهاردهم را نشان می‌دهد.

 بررسی‌های فراز نشان می‌دهد که ستادهای انتخاباتی در برخی استان‌ها فعال هستند تا گزینه‌های خود را برای استانداری معرفی کنند. از سوی دیگر برخی نمانیدگان نیز برای انتخاب چهره‌های نزدیک به خود مشغول لابی هستند. این انتخاب به ویژه در برخی استان‌ها مثل اصفهان، یزد، خراسان رضوی که اصول‌گرایان در آن‌ها رای بیشتری داشتند، حساس‌تر خواهد بود. چراکه امکان دارد آن‌ها در این استان‌ها از لابی‌های ذی‌نفوذی بهره بگیرند یا نمایندگان اصول‌گرا اجازه مطرح‌شدن گزینه‌های همسو با دولت را ندهند.

ضربه‌ای که دولت روحانی از وزارت کشور خورد

نگاهی به دولت‌های قبل و به ویژه دولت حسن روحانی حاکی از تاثیر عملکرد وزارت کشور در نگاه عمومی نسبت به دولت است. عبدالرضا رحمانی فضلی چهره نزدیک به علی لاریجانی رییس وقت مجلس در دو دولت یازدهم و دوازدهم روحانی وزیر کشور بود. گفته می‌شد که او سهمیه لاریجانی در دولت روحانی است و به همین دلیل تلاش چندباره نمایندگان مجلس در بزنگاه‌های مختلف مثل اعتراضات آبان ۹۸ برای استیضاح او با مانع‌تراشی ناکام ماند. به این ترتیب شاخص همسویی با مواضع دولت در انتخاب همه استانداران نیز در نظر گرفته نشد و همین اتفاق تبدیل به چشم‌اسفندیار دولت روحانی شد.   

تکاپو برای معرفی گزینه‌ها ادامه دارد

شنیده‌ها حاکی از تکاپو در استان‌ها برای معرفی گزینه‌های استانداری دارد. وزیر کشور وظیفه دارد تا استاندارها را انتخاب و به رییس‌جمهور معرفی کند و در نهایت حکم هر یک از آن‌ها را رییس‌جمهور امضا خواهد کرد. بنابراین در نهایت این پزشکیان است که مهر تایید یا رد به استانداران دولت خود خواهد زد. او خود چهار دوره نماینده مجلس بوده و می‌تواند درک بهتری از مناسبات هر استان و نقش استاندار در بازتاب سیاست‌های دولت در شهرها داشته باشد. با این همه بادی منتظر ماند تا استانداران دولت چهاردهم یک‌به‌یک معرفی شوند و کارنامه‌ها آن‌ها در کانون نقد قرار گیرد.
 

ارسال نظر
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

زمان طلایی تزریق واکسن آنفلوآنزا اعلام شد

هوای تهران آلوده است/ این گروه از شهروندان در خانه بمانند

کسب رتبه 162 بانک پاسارگاد در میان 1000 بانک برتر جهان، افتخاری بی سابقه در نظام بانکی کشور

پشت پرده اصرار پزشکیان برای سفر به اربیل و سلیمانیه / اهمیت این سفر چه بود؟

کرباسچی: پزشکیان تعهدی به هیچ یک از احزاب اصلاح‌طلب نداده

ویدیو؛ لحظه فوت هوادار ملوان در بازی با سپاهان

مسکو: اتهام ارسال موشک‌های بالستیک ایرانی، بهانه‌ غرب جهت ارائه مجوز حمله به خاک روسیه است

سخنگوی وزارت خارجه درباره ادعای فروش موشک بالستیک ایران به روسیه:اتحادیه اروپا از اتهام‌زنی مبتنی‌ بر اطلاعات غلط، پرهیز کند/ وضع تحریم با پاسخ ایران روبه‌رو خواهد شد

بازی های خانگی سپاهان بدون تماشاگر شد

اعلام نگرانی بایدن و نخست‌وزیر بریتانیا درخصوص ارسال تسلیحات از سوی ایران به روسیه

می‌نویسند کمیسیون فرهنگی؛ بخوانید قرارگاه جبهه پایداری/  در دنیای کمیسیون فرهنگی و قضایی و حقوقی مجلس چه خبر است؟

قیمت جدید دام زنده؛ امروز ۲۴ شهریور اعلام شد

مهدی فضائلی، عضو دفتر رهبری خطاب به پزشکیان: واژه وفاق را محدود کنید

جدیدترین اظهارات فرزند اسماعیل هنیه درباره ترور پدرش در تهران

پیشنهاد سردبیر
زندگی