پنجشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۳ 19 September 2024
شنبه ۱۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۳
کد خبر: ۸۰۵۴۵

مروری بر روزنامه‌های صبح امروز؛ شنبه 10 شهریور 1403

مروری بر روزنامه‌های صبح امروز؛ شنبه 10 شهریور 1403
اخبار امروز شنبه 10 شهریورماه را می توان حول دو خبر تقسیم بندی کرد: اول) سخنرانی پزشکیان در مورد بازگشت اساتید اخراجی و تعلیقی به دانشگاه که موجب اعتراض برخی جریان ها و رسانه های جریان مقابل شده است. دوم) ماجرای قتل جوانی در لاهیجان که وجدان عمومی را به درد آورده است.

 دنیای اقتصاد

⭐در یک دهه اخیر، سیاستگذار، با بهانه «تنظیم‌گری» تبدیل به «مداخله‌گر» بازار شده که خود عاملی برای تشدید ناترازی‌ها در کشور است.

⭐در همین رابطه دنیای اقتصاد تیتر یک خود را «تنظیم‌گری یا تخریب‌گری؟» برگزیده و معتقد است سیاست‌های رگولاتوری به ماشین توزیع رانت تبدیل شده است.

⭐«اخراجی‌ها برمی‌گردند» عنوان عکس یک این روزنامه است که به مناسبت معارفه وزیر علوم، رئیس جمهور پزشکیان دست به یک اقدام مهم زد.

⭐ز آنجا که موج اخراج استادان در سال 1401 جامعه دانشگاهی ایران را دچار شوک کرد، پزشکیان در این مراسم خواستار بازگشت استادان اخراجی به دانشگاه‌ها شده است.

 هم میهن

⭐«فاجعه در پاسگاه» عنوان تیتر یک این روزنامه است که مسئله کشته شدن محمد میرموسوی در لاهیجان و اقدامات دولت و نهادهای ذیربط را مورد بررسی قرار داده است. 

⭐روز چهارشنبه 7 شهریور انتشار تصاویری از پیکر بی‌جان مردی جوان در غسالخانه‌ای در لنگرود بازتاب گسترده‌ای داشت. علت این حساسیت آن بود که بر پیکر این فرد جراحاتی وجود داشت.

⭐با این حال رفتار خشونت‌بار پلیس مسئله‌ای مسبوق‌به‌سابقه است. در مردادماه نیز خبر برخورد خشونت‌بار ماموران این نهاد بر سر مسئله حجاب با دو دختر نوجوان بازتابی گسترده و منفی در جامعه داشت.

⭐ماجرای شلیک پلیس به آرزو بدری که منجر شد او راهی بیمارستان شده و حتی مدتی در کما فرو رود هم مسئله‌ای بود که واکنش‌ منفی جامعه را به دنبال داشت و پلیس را بار دیگر به ارائه توضیح واداشت.

⭐عکس یک این روزنامه هم به گفت و گوی اختصاصی با «شینا انصاری» معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اختصاص دارد.

⭐اگرچه تیتر صفحه اول «برای محیط زیست خواهم ایستاد» انتخاب شده اما در صفحات لایی تیتر «من، شینـــا برای محیط‏‌زیست مجادله خواهم کرد» برای آن انتخاب شده است.

⭐شینا انصاری با ابربحران‌های بزرگی در حوزه محیط‌زیست روبه‌رو است که به اعتقاد کارشناسان مختلف در میان رتبه‌های اول چالش‌های اصلی کشور قرار دارد. 

⭐بحران منابع آب، فرسایش خاک و آلودگی هوا زیست‌بوم کشور را دچار تهدید و تخریب کرده است.

⭐از دیگر تیترهای این روزنامه می توان به «تغییر ریل رفتار با دانشگاه» اشاره کرد. 

⭐پزشکیان در مراسم معارفه وزیر جدید علوم خواستار بازنگری در پرونده اساتید و دانشجویان اخراجی و تعلیقی شد.

⭐در گزارش«110 همت بودجه "کمک"» به این مسئله پرداخته که در بودجه ۱۴۰۳ پیش‌بینی شده اعتباری به بزرگی یک‏‌سوم بودجه عمرانی تحت عنوان حمایت از مؤسسات و افراد پرداخت شود.

⭐در شرایطی که ارقام کمک‌‏ها در سند بودجه دولت سیزدهم به چند هزار میلیارد تومان هم می‏‌رسد کمترین بودجه پیش‌‏بینی‌‏شده تحت عنوان «کمک» مربوط به اقتصاد روستاست که تنها ۵ میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته شده است. 

⭐در همین شرایط کمک دولت به یک خبرگزاری ۸۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده و حمایت از برنامه‌‏های فرهنگی ویژه جوانان مؤسسه خدمات مشاوره‌‏ای و پژوهش‏‌های آستان قدس رضوی 400 میلیارد تومان و حمایت از فعالیت‌‏های فرهنگی و قرآنی در مساجد 100 میلیارد تومان اعتبار دریافت خواهد کرد.

⭐«تداوم یا بازگشت» به بررسی نگاه نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در مورد مسائل خاورمیانه پرداخته است.

⭐در این گزارش، مهم‌ترین و قابل اتکاترین موضع‌گیری‌های دونالد ترامپ و کامالا هریس، بررسی شده‌است.

⭐«هلال بی ثباتی در جنوب اوراسیا» معتقد است که 2-3 سال گذشته به واسطه جنگ روسیه و اوکراین، اوراسیا موقعیت دشواری یافته است.

⭐زبیگنیو برژینسکی، دیپلمات مشهور آمریکایی معتقد بود که اوراسیا قوسی از کشورها را در خودش جا داده که اگر دچار ناامنی شوند، قوسی از بحران را شکل می دهند.

⭐این بحران این پتانسیل را دارد که به مناطق دیگر مثل آســیای مرکزی، جنوب شــرق آسیا و حتی قفقاز هم ســرایت کند.

⭐حالا به نظر می رســد که این قوس بحران تا حدودی در حال شکلگیری است.

⭐این قــوس بحران احتمالا تا اطلــاع ثانوی از بین نخواهد رفت و احتمالا در سال های آینده شدت بحرانش بیشتر هم خواهد شد.
در این گزارش تمام کشورهای مربوطه به صورت یک به یک مورد بررسی قرار گرفته اند...

شرق

⭐«دستور بازگشت دانشگاهیان» عنوان تیتر یک این روزنامه است که روایتی است از سخنرانی پزشکیان که از «آغوش باز دولت برای استقبال از طرد شدگان دانشگاهی» سخن گفت.

⭐«گزارش یک قتل» عنوان تیتر دوم این روزنامه است که ماجرای مرگ دلخراش سید محمد میرموسوی را روایت کرده است. 

⭐در این گزارش آمده است که تصاویر جســد شرحه شــرحه سیدمحمد میرموســوی، جوان ساکن لنگرود، فضای مجازی را پر کرده است.

⭐ماجرایی تلخ و بهتی باورنکردنی که هم وجدان عمومی جامعه را جریحــه دار کــرده و هم صدای فعــالان حقوق بشــر را بلند.

⭐«بازی هسته ای غرب با دولت چهاردهم» هم بار دیگر از ادعاهای آژانس انرژی اتمی درباره افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده ایران سخن گفته است.

⭐«ماجرای آخرین سفیر ایران در لندن» گزارشی است از آغاز به کار محسن بهاروند در ابتدای دولت سیزدهم و اما و اگرهای مربوط به احتمال برکناری او در نیمه راه به دلیل غیرهمسو بودن با دولت رئیسی.

⭐او در فضایی آکنده از تیرگی کار خــود را در لندن با قدرت آغاز کرد. در ماه های اول حضور بهاروند در لندن، وی به صورت منظم روبه روی دوربین های تلویزیون های جریان اصلی بریتانیا قرار گرفت.

⭐بهاروند در مجموع شش ماهی که در لندن حضور داشت، باشــگاه سفرای کشورهای عضو پیمان شانگهای در لندن را فعال کرد.

⭐سنگ بنای دیدارهای دوره ای با ســفرای کشــورهای بزرگ دوســت ایران به ویژه کشــورهای روسیه و چین را بنــا نهاد. 

⭐او همچنین در همان مدت کوتــاه روابط مؤثری را با ســفرای کشورهای همســایه ایران در لندن از قبیل کویت، لبنان، قطر، عــراق و... ایجاد کرد.

⭐در گزارش «مروری بر گرانی» عوامل موثر بر تورم اقلام اساسی بررسی شده است.

⭐«دفاع هریس از بایدن» اولین گفت و گوی رسانه ای نامزد دموکرات ها در انتخابات 2024 را سوژه گزارش خود کرده است.

⭐این مصاحبه در یک رستوران محلی در ساوانای جورجیا که به یک سیاه پوست تعلق داشت، ضبط شد.

⭐هریس از کارنامه اقتصادی دولت جو بایدن دفاع کرد و «افزایش آمار ایجاد شغل» و همین طور «ســریع ترین مورد بهبــود وضعیت اقتصادی پــس از همه گیری کووید۱۹ در میان کشورهای ثروتمند» را از موارد موفقیت در چهار سال گذشته دانست.

 اعتماد

⭐تیتر و عکس یک این روزنامه «گزارش مرگ در بازداشتگاه» است که ابعاد حقوقی رسیدگی به پرونده مرگ جوان لاهیجانی را بررسی کرده است.

⭐در عین حال، رییس‌جمهور، وزیر كشور را مامور كرد تا هیاتی را برای بررسی دقیق موضوع به این شهرستان اعزام كند.

⭐با دستور سردار رادان، رییس پاسگاه عزل و ۵ مامور نیروی انتظامی بازداشت شدند.

⭐این گزارش ضمن روایت قتل محمد میرموسوی، با یادداشت‌هایی از صالح نیکبخت، علی مجتهد زاده و دیگران همراه است.

⭐«مسعود پزشكیان و دشمنانش» یادداشت مشترک فیاض زاهد و محمد مهاجری است.

⭐در این یادداشت مشترک آمده است که پزشکیان با موجوداتی طرف است كه دین و اخلاق و انقلاب و نظام و ارزش‌ها و منافع ملی را فقط در خودشان متبلور می‌دانند و كاری جز غر زدن و ایراد گرفتن و ناسزا گفتن و دروغ بافتن و تهمت زدن بلد نیستند.

⭐در «پایان عصر خالص‌سازی؟» ابعاد بازگشت محمدجواد ظریف به دولت چهاردهم بررسی شده است.

⭐در این گزارش آمده است که حذف ظریف محقق نشد. ساعتی بعد از نخستین دیدار كابینه چهاردهم با آیت‌الله خامنه‌ای، محمد جواد ظریف خبر داد كه پس از «پیگیری و رایزنی» و «دستور كتبی» مسعود پزشكیان به معاونت راهبردی او برگشته است.

⭐در گزارش «دست و دلبازی داخلی بانک ها» به این مسئله اشاره شده که بانک ها 91.5 هزار میلیارد تومان از منابع خود را به كاركنان خودشان وام داده‌اند.

⭐این در حالی است که هر روز صف متقاضیان دریافت تسهیلات بانكی طولانی‌تر می‌شود و مقررات پرداخت وام برای درخواست‌كنندگان هم سختگیرانه‌تر شده است.

⭐همچنین خبر دیگر این روزنامه در مورد گزارش محرمانه آژانس اتمی است که ادعای افزایش اورانیوم غنی شده در ایران را تكرار كرد.

⭐«فرصتی برای خلق جهانی بهتر» گزارشی است به مناسبت روز جهانی بشردوستی که در آن اشاره شده که سال گذشته بیش از ۶۰۰ امدادگر و فعال حقوق بشردوستانه كشته شدند...

همشهری

⭐«قول و قرار خدمت» عنوان عکس و تیتر یک این روزنامه است که دیدار مدیران شهری با ساکنان منطقه۱۹ در حاشیه نوزدهمین پویش قرار خدمت را سوژه گزارش خود قرار داده است.

⭐این گزارش که البته با اینفوگرافی (داده نما) همراه است در قالب آمار و ارقام کوشیده خدمت رسانی شهرداری را عیان تر سازد.

⭐در گزارش «کرانه مسلح باختری» آمده است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در مرداد1393، مطالبه مسلح شدن کرانه باختری را مطرح کردند.

⭐اکنون یک‌دهه پس از آن، مناشه امیر، مدیر رادیو فارسی رژیم صهیونیستی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی نکاتی را مطرح کرد.

⭐او اذعان کرد که‌ «ایرانی‌ها موفق شدند اسرائیل را از ۷جبهه محاصره کنند؛ ایران توانسته کرانه باختری را هم مسلح کند. این جبهه در حال قدرت گرفتن علیه اسرائیل است.»

⭐این گزارش کوشیده مهم ترین تحولات چند روز گذشته در کرانه باختری را در قالب اینفوگرافی به تصویر بکشد.

⭐در گزارش «من زهرا 15 سال دارم» هم آمده است که مدال نقره زهرا رحيمي نخستين مدال ايران در بازي‌هاي پارالمپيک 2024 پاريس بود. دختر تکواندوکار، کوچک‌ترين عضو کاروان ايران است.

⭐«وام به خودی» گزارشی است از وام دادن بانک ها به نیروهای خودی. 

⭐آن طورکه آمار‌ها نشان می‌دهد بیش از 210هزار پرسنل 29بانک و مؤسسه اعتباری به ‌طور میانگین در سال قبل 435میلیون تومان وام گرفته‌اند و برخی بانک‌ها حتی بیش از یک میلیارد تومان به کارکنان خود وام داده‌اند.

 کیهان

⭐این روزنامه تیتر یک خود را با اشاره به تصمیم سؤال‌برانگیز درباره دانشگاه‌ها چنین برگزیده است: «بازگشت غیرقانونی اخراجی‌های قانونی آقای پزشکیان! با کدام توجیه؟!».

⭐تیتر دوم این روزنامه هم با اشاره به اینکه «دولت رئیسی تورم را 46 درصد تحویل گرفت 35 درصد تحویل داد» به «وارونه نمایی مدعیان اصلاحات» پرداخته است.

⭐اشاره کیهان به عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد در روز معارفه اوست که با اشاره به اینکه با ۳۵ درصد تورم دولت چهاردهم را تحویل می‌گیریم، اظهار کرد: «شاید گفته شود که قبلاً نرخ تورم بیش از این بوده، اما این رقم بسیار بالایی است چرا که پنج سال پشت سر هم تورم ۴۰ درصد داشته‌ایم.»

⭐«کره شمالی کردن فرانسه» عنوان یادداشت روز این روزنامه است که مسئله بازداشت دوروف، مالک تلگرام، را سوژه بررسی خود قرار داده است.

⭐کیهان در بخشی از این یادداشت می نویسد، خلاصه تحلیل‌ها به این شکل است که عده‌ای نوشته‌اند، پای رژیم اسرائیل در میان است و چون «دورف» به درخواست رژیم صهیونیستی برای حذف محتواهای تولید‌شده در تلگرام درباره نسل‌کشی در غزه توجه نکرده است، به چنین سرنوشتی گرفتار شده است. 

⭐برخی نیز معتقدند تلگرام، جزو معدود پیام‌رسان‌هایی است که، آمریکا و رژیم صهیونیستی در آن، نفوذ لازم و کافی را ندارند بنابراین، «دورف» از سوی این دو به گروگان گرفته شد تا کُدهای دسترسی به مکاتبات خصوصی کاربران در این پیام‌رسان ممکن شود.

⭐برخی نیز انتخابات پیش‌روی آمریکا را دلیل این دستگیری عنوان کرده و معتقدند، اگر مدیریت این پلتفورم در دستان آمریکا نباشد، می‌تواند در نتیجه انتخابات آمریکا تاثیر سوء بگذارد...!

⭐کیهان همچنین نوشت، فرانسه همان کشوری است که مالک کانال تلگرامی و تروریستیِ «آمدنیوز» را پناه داده و چندین محافظ، خودرو، دفتر و تجهیزات گوناگون در اختیارش گذاشته بود تا در ایران، جنگ و کُشتار به راه اندازد! 

⭐فراموش نکرده‌ایم که در این کانال تلگرامی نحوه جنگ‌های شهری، تولید بمب‌های دست‌ساز، تبلیغ کُشتن پلیس و بسیجی، آتش زدن مساجد و کلانتری‌ها و... آموزش داده می‌شد.

⭐چرا مدعیان اصلاحات «طرح صیانت از فضای مجازی» را «کره شمالی کردن ایران» می نامند اما از «کره شمالی کردن فرانسه توسط ماکرون» سخنی نمی گویند.

⭐ستون «خبر ویژه» هم شامل اخبار زیر است:

⭐در حالی که طرف آمریکایی، طرف بدهکار برجام است و حاضر به ارائه تضمین معتبر برای لغو تحریم‌ها و عدم تکرار عهدشکنی برجامی نشده، رسانه‌های آمریکایی آرزوی خود درباره مذاکره مجدد را جای خبر منتشر می‌کنند.

⭐سخنان آقای پزشکیان درباره قیمت بنزین حاشیه‌ساز شده است تا جایی که محمدرضا عارف مجبور به واکنش و توضیح شد.

⭐این سخنان موجب گمانه‌زنی‌هایی درباره تصمیم دولت پزشکیان به افزایش قیمت شد.

منبع:دنیای اقتصاد

برچسب ها:
ارسال نظر
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

پیجر همه جا، از اتاق کودک تا میز کافه و رستوران

چه کسانی از پیجر استفاده می‌کنند؟

در گفت‌وگوی فراز با «علی بهشتی نیا»، کارشناس آموزشی بررسی شد

مخاطرات اختصاص ۲۰ درصد از ظرفیت مدارس به اتباع افغانی

زندگی