سه‌شنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۳ 17 September 2024
يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۱
کد خبر: ۸۰۹۴۹
فراز بررسی می‌کند:

استارلینک می‌آید، فیلترینگ می‌رود؟

برخی می‌گویند قرار است جای دیش‌های ماهواره را در پشت‌بام‌ها بگیرد و برخی معتقدند فراگیری آن را با موانع بسیاری روبه‌رو است. هرچه هست، حالا تعداد ماهواره‌های استارلینک در فضا به ۶ هزار و ۳۵۰ عدد رسیده که نشان از گسترش دامنه آن در سراسر جهان دارد.

 به تازگی نیز تصاویری از افزایش خرید و نصب تجهیزات استارلینک برای استفاده از اینترنت ماهواره‌ای بدون محدودیت در فضای مجازی بیشتر شده است. هرچند هنوز هزینه‌های خرید تجهیزات و اشتراک ماهانه استفاده از اینترنت ماهواره‌ای بالاست، اما بنظر می‌رسد دست‌کم برای برخی از اقشار جامعه در دسترس و به‌صرفه شده است.

استارلینک چیست؟

استارلینک پروژه‌ای است که شرکت «اسپیس ایکس» اجرا کرده و هدف اعلام‌شده آن مهیاکردن اینترنت ماهواره‌ای در تمام کره زمین است. در این پروژه هزاران ماهواره کوچک به فضا پرتاب شده‌شاند که با قرارگیری در مدار پایینی زمین سینگال‌های اینترنتی به زمین مخابره ی‌کنند. این پروژه از سال ۱۳۹۷ (۲۰۱۸) با پرتاب دو ماهواره مخابراتی به فضا آغاز شد و حالا تعداد ماهواره‌های آن بیش از ۶ هزار عدد رسیده. با این همه استارلینک هنوز در مرحله آزمایشی (بتا) قرار دارد. گفته شده که با فراگیری اینترنت ماهواره‌ای هرکسی می‌تواند با سرعت بالا و بدون محدودیت از اینترنت استفاده کنند. البته به نظر می‌رسد این فقط آغاز و ظاهر ماجراست.

هزینه خرید و استفاده از استارلینک چقدر است؟

هزینه خرید تجهیزات استارلینک از نسل یک تا چهار آن از ۴۰ تا ۲۰۰ میلیون متنوع است. البته که این تجهیزات در بازار ایران با قیمت بسیار بالاتر از قیمت دلاری آنها به فروش می‌رسند. برای استفاده از اینترنت ماهواره‌ای باید هزینه ماهانه نیز پرداخت که از ۱۲۰ دلار در نوع استاندارد آغاز می‌شود؛ بنابراین برای راه‌اندازی استارلینک در ایران دست‌کم باید ماهانه ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان هزینه پرداخت.

دولت با استارلینک چه می‌کند؟

فراگیری استارلینک در ایران با اما و اگر‌هایی روبه‌رو است. در دولت سیزدهم، عیسی زارع پور وزیر ارتباطات «استارلینک یا هر شرکت ارائه‌دهنده اینترنت ماهواره‌ای دیگری که مایل به فعالیت در ایران باشند باید مجوز سازمان تنظیم مقررات را دریافت کند.» پیش از آن نیز با شکایت دولت ایران هیئت مقررات رادیویی اتحادیه بین‌المللی مخابرات (RRB) در آبان ۱۴۰۲ اعلام کرد که شرکت «اسپیس ایکس» برای ارائه اینترنت ماهواره‌ای خود مکلف به همکاری با ایران است. به نظر نمی‌رسد که دیگر کشور‌ها نیز بدون گرفتن تضمینی از شرکت اسپیس‌ایکس اجازه گسترش و فراگیری آن را بدهند. تاکنون ستار هاشمی وزیر ارتباطات دولت چهاردهم اظهارنظری درباره اینترنت ماهواره‌ای نکرده، اما گفته که وضعیت فعلی اینترنت پاسخگوی نیاز حکمرانی نیست. هاشمی گفته که مسئله فیلترینگ باید با «اجماع‌سازی و توافق‌سازی» کار کارشناسی انجام گیرد و راهکار مناسب به «لایه سیاست‌گذاری» ارائه شود. هاشمی به شکل روشن از این راهکار صحبت نکرده است. در شرایطی که در دولت قبل انتقادات بسیاری به کیفیت و سرعت اینترنت وجود داشت.

چند نفر در ایران از استارلینک استفاده می‌کنند؟

مشخص نیست که در ایران چه تعداد از اینترنت ماهواره‌ای استفاده می‌کنند. کارشناسان فناوری اطلاعات نیز تصاویری که از تعداد استارلینک‌های فعال در ایران وجود دارد را غیرقابل استناد دانسته‌اند. تعداد کاربران رسمی استارلینک در جهان، اما بیش از ۳ میلیون نفر است که گفته می‌شود رو به افزایش است. این یعنی استفاده از این فناوری هنوز در جهان نیز چندان رایج نیست. با این همه باید دید که دولت چهاردهم چه مواجهه‌ای با این فناوری خواهد داشت. نگاهی به گذشته نشان می‌دهد که سیاست فیلترینگ و محدودسازی و تصویب قوانین ممنوعیت‌سازی به اهداف خود دست پیدا نکرده است. همانطور که قانون ممنوعیت استفاده از تجهیزات ماهواره تبدیل به قانونی روی کاغذ و تقریبا غیرقابل اجرا شد. 

ارسال نظر
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

گزارش نبض بورس از فعالیت امردادماه بانک پاسارگاد

ممنوعیت خرید نان با کارت بانکی واقعیت دارد؟

پزشکیان در نشست خبری: قرار شد وزارت کشور آئین‌نامه‌هایی درباره گشت ارشاد تنظیم کند

رئیس جمهور: دادستانی گفته بود گشت ارشاد دیگر برخورد نکند / درحال بازگرداندن اتباع غیرقانونی به صورت محترمانه هستیم

پزشکیان درباره رفع حصر: مشکل آقای کروبی حل شده / برای آن یکی هم داریم کار می‌کنیم

خودکشی زن جوان در یکی از ایستگاه‌های متروی تهران

مومن نسب، صاحب ایده «اعدام VPN فروش‌ها»:استارلینک حربه دشمن برای به چالش کشیدن فضای مجازی ایران است

رئیس جمهور: ما دنبال سلاح هسته‌ای نیستم، ولی حاضر نیستیم به ما زور بگویند

نشست خبری وزیران خارجه روسیه و مصر؛ عبدالعاطی: ۷ دهه رنج تمام شود/ لاوروف: آمریکاییها مانع آتش‌بس هستند

اژه‌ای: در بعضی «ناهنجاری‌های فرهنگی و اجتماعی» که در کشور وجود دارد همه مسئول هستیم

پلیس راهور: افزایش ۳۲ درصد ترافیک در هفته اول مهر ماه

محسن برهانی به مرخصی آمد

ویدیو؛ رئیس‌جمهور: می‌دانید من را به‌ خاطر عدم التزام به اسلام رد کرده بودند؟!

از مصرف سیگار و تنباکو چقدر پول به خزانه واریز می‌شود؟

پیشنهاد سردبیر
زندگی