پنجشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۳ 19 September 2024
دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۹
کد خبر: ۸۱۳۱۳
پزشکیان در نخستین نشست مطبوعاتی:

مبنای کار خود را بر وفاق و وحدت گذاشتیم | در موضوع حصر یک قدم برداشته شد | برای حل موضوع FATF به مجمع تشخیص نامه می‌نویسم | اگر طرف مقابل به تعهد خود پایبند باشند ما هم به تعهداتمان پایبند می‌شویم

نخستین نشست خبری مسعود پزشکیان، عصر امروز در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد. او که دولت خود دولت وفاق ملی نام گذاشته سخنان کوتاه ابتدایی خود را با ضرورت وحدت آغاز کرد. او گفت: «هفته وحدت با آنچه که ما دنبال آن هستیم همخوانی دارد. باور و اعتقاد بنده این است همه کسانی که در کشور زندگی می کنند بر اساس توانمندی حق دارند و باید در جایگاهی قرار بگیرند که که حق شان است، مستقل از قومیت و نژادی که دارند.»

پزشکیان در این نشست گفت: «مبنای کار خود را بر وفاق و وحدت گذاشتیم؛ البته کار سختی هست و الان گیر دهید می‌توانید چیزی پیدا کنید که نقد شود. به دنبال آدم‌هایی گشتیم که تجربه و سابقه داشته باشند. جناح و دسته را دنبال نکردیم. از مجلس هم بابت همکاری قدردانی می‌کنیم. رهبری نیز خیلی کمک کردند. روند کار را با این نگاه ادامه می‌دهیم؛ این به معنای این نیست که خطا نداریم بلکه تلاش می‌کنیم کمترین خطا را داشته باشیم.»

پس سخنان رییس‌جمهور هادی حیدری، روزنامه‌نگار و کاریکاتوریست مجری مراسم از خبرنگارخبرگزاری فارسی برای طرح نخستین پرسش دعوت کرد.
پزشکیان در پاسخ به پرسش خبرگزاری فارس مبنی بر اینکه موانع طرح وی در زمینه راه‌اندازی اتحادیه کشور‌های اسلامی، اظهار کرد: واقعیت این است که در جوانی وقتی دانشگاه بودم این موضوع در ذهنم بود که چرا نباید ما مسلمانان با هم به شکلی در ارتباط و همکاری و همراهی باشیم که دیگر کشور‌ها حسرت آن را بخورند؟ چرا کسی که در کشور‌های اسلامی است نتواند به راحتی میان دیگر کشور‌های اسلامی تردد داشته باشد؟ این امر به معنای زیر سوال بردن امنیت و اقتدار و مرز‌ها نیست، اما همین تردد آسان باعث تقویت نگاه و زبان مشترک می‌شود و بازار مشترک ایجاد می‌کند و در برابر دیگران یک ید واحده می‌شویم تا از حقوق مسلمانان دفاع کنیم. اگر جنگ و طمع را بگذاریم کنار می‌توانیم با هم همراه باشیم و همه مسلمانان در یک جمع قرار گیرند.
 
او همچنین در پاسخ به ادامه پرسش خبرگزاری فارس مبنی بر برنامه دولت چهاردهم برای معیشت مردم، افزود: در گام اول باید اختلافات داخلی را حل کنیم و اعتماد و اطمینان برای تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران فراهم کنیم و به نوآوران و نخبگان فضا دهیم. مسائل خود با دنیا از جمله در زمینه FATF و برجام را حل کنیم تا کشور را به آن چشم‌اندازی که رهبری معظم انقلاب بیان کردند برسانیم. ما در این زمینه باید به یک نگاه مشترک، داشتن یک برنامه که همان سیاست‌های کلی است و عملیاتی کردن آن برنامه توجه کنیم که این برنامه عملیاتی هم در هر وزارتخانه‌ای بر اساس وظایفش در حال تدوین است.

اهمیت اجرای موافقت‌نامه ایران و چین 

پزشکیان در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه دنیای اقتصاد مبنی بر اینکه دولت چهاردهم چطور می‌تواند با رفع ناترازی‌ها به رفع فقر و بهبود اقتصاد کمک کند، پاسخ داد: چاره‌ای جز حل اف‌ای تی اف نداریم. حتما در این باره نامه‌ای به مجمع تشخیص می‌نویسم تا این مسئله دوباره در دستور کار این مجمع قرار بگیرد تا بتوانیم حلش کنیم و باید حلش کنیم.
وی ادامه داد: در سفر به عراق و اقلیم کردستان و سایر شهر‌های عراق درباره انجام پروژه‌های مشترک به توافق رسیدیم عین همین کار را می‌توانیم با سایر همسایگان‌مان داشته باشیم.
رئیس‌جمهور تاکید کرد: لازمه رشد اقتصادی ایجاد بازار آزاد برای انتقال سرمایه‌های خارجی به داخلی است، حتما بر مبنای حکمت و مصلحت اقدام می‌کنیم.
پزشکیان در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار CCTV  چین مینی بر اینکه چین و ایران دارای روابط دوستانه بوده و در روابط سیاسی و اقتصادی از هم حمایت می‌کنند، ایران و چین هردو جزو سازمان شانگهای و بریکس هستند، آینده روابط ایران و چین را چگونه ارزیابی می‌کنید، بیان کرد: در رابطه با چین هم تا حالا ارتباط خوبی داشتیم. بیشتر ارتباطات ما با چین و روسیه و کشور‌های همسایه است. کاری که چین در خصوص میانجی گری بین ما و عربستان سعودی انجام داد برای حل اختلافات یک گام مثبت برای تقویت ارتباط‌های منطقه‌ای بود. موافقتنامه مشترک ۲۵ ساله بین ایران و چین یکی از  جا‌هایی است که باید متمرکز شده و اجرایی شود.

چاره‌ای جز حل FATF‌ نداریم

او افزود: من به عنوان رئیس جمهور مصمم هستم آنچه نوشته شده و قرار بود اجرایی شود عملیاتی کنیم. راه‌های ارتباطی بین کشور‌های منطقه شکل گرفته و می‌تواند هدف چین در دسترسی به بازار ما و ارتباط ما با چین را تکمیل کند. ما شاهراه‌هایی را می‌خواهیم ایجاد کنیم که در جاده ابریشم بود. ما با چین یک شریک کاملا همراه و استراتژیک خواهیم بود و آن را تقویت خواهیم کرد. تلاش می‌کنیم آنچه نوشته شده را عملیاتی کنیم و همکاری افزایش پیدا کند.
رئیس‌جمهوری در پاسخ به پرسش خبرگزاری ایرنا مبنی بر اینکه برنامه دولت برای دستیابی به اهداف برنامه هفتم و حل مشکل ناترازی‌ها چیست، گفت: در زمینه رونق تولید قدم اول آزاد کردن و ایجاد بستر مناسب برای تولیدکنندگان داخلی است. اکثر آنان گلایه دارند که، چون اف‌ای‌تی‌اف نیست مشکل دارند و در نظر داریم که این مشکلات را حل کنیم تا ارتباطات با دنیا هم تسهیل شود. بدون برنامه‌ریزی حل مشکلات کشور امکان‌ناپذیر است.

او تاکید کرد: ادامه روند امروز که ناترازی در برق و گاز و بنزین است وضعیت را روز به روز بدتر می‌کند. باید به حل ناترازی‌ها عمل کنیم و نباید بگوییم که اگر در اینجا به ناترازی دست بزنیم صدا بلند می‌شود. در این زمینه رسانه‌ها باید به ما کمک کنند و ایده دهند تا بتوانیم مشکلات را حل کنیم.

رئیس‌جمهور در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه هم‌میهن مبنی بر اینکه میانگین سنی وزراتخانه‌ها بالاست آیا از نیرو‌های جوان در بقیه مناصب دولتی استفاده خواهید کرد، گفت: حرفتان کاملا درست است. میانگین سن وزرا را ۵۵ سال تعیین کردیم، اما خب ۲۰ تیم سوابق را بررسی کردند و بیش از ۱۰ هزار ساعت کار کردند تا در نهایت برخی افراد را انتخاب کردند. در ارزیابی‌ها همین میانگین سنی درآمد که شما بیان کردید. بی‌ثباتی در مدیریت و عمر پایین مدیران دولتی در این مسیر مشکل ایجاد کرده است. وقتی مدیران پله پله بالا نمی‌آیند به همین وضعیت مبتلا شده‌ایم.

قول پزشکیان برای استفاده از جوانان، بانوان و مذاهب در مناصب دولتی

وی ادامه داد: کاری که از این پس ادامه می‌دهیم این است که حتما از نخبگان و جوانان در کنار خودشان داشته باشند تا طی این مدت در کنار معاونان دستگاه‌ها تجربه کسب کنند. در عین حال با نصب جوانان سعی در آموزش مهارت اجرا و سلسله مراتب اداری داریم. دادن پست سازمانی و حقوق کفایت نمی‌کند، چون مسوول سازمان باید تربیت و ارتقاء نیروی سازمانی را انجام دهد نه اینکه در صورت اشتباه کردن یک نیرو، آن نیرو را کنار بگذارند و نفر دیگر را انتخاب و منصوب کند.
پزشکیان تاکید کرد: حتما از جوانان، بانوان و مذاهب بر اساس شایستگی‌ها در مناصب دولتی استفاده می‌کنم.
پزشکیان در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار الجزیره مبنی بر اینکه دیروز شاهد بودیم انصارالله یمن موشک هایپرسونیک علیه اسرائیل زد و ظاهرا به هدف اصابت کرده است، سیاسیون می‌گویند ایران موشک هایپرسونیک به انصارالله یمن داده یا تکنولوژی آن را به آنها انتقال داده است. سوالی که اکنون در این شرایط جنگی اسرائیل علیه غزه،  آیا ایران موشک هایپرسونیک به یمن داده است؟  بیان کرد: اکنون رفتن نیروی انسانی به یمن با یک هفته تاخیر صورت می‌گیرد. یعنی یک انسان به یمن به راحتی نمی‌تواند برود حال چگونه یک موشک از ایران به یمن رفته و اینها  ندیده اند. اصلا چنین چیزی نیست. ما اصلا از این موشک در ایران نداریم، اینکه  این‌ها توان پیدا کردند تا این موشک را داشته باشند کار یک روز و یک هفته و یک سال نیست. علم و مهارت در طی زمان به دست می‌آید.

نسل‌کشی اسرائیل در مقابل دیدگان دنیا

پزشکیان گفت: بدست آوردن این تکنولوژی در طول یک سال جنگ غیرممکن است. اما اینکه ما با هم هماهنگ هستیم و به هم کمک می‌کنیم. اسرائیل در حال نسل کشی بوده و زن و بچه‌ها را می‌کشد و ما نسبت به آن اعتراض داریم. دنیا ایستاده و در مقابل دیدگان دنیا آنجا نسل کشی کرده و هیچ کس جلوی آن‌ها را نمی‌گیرد. امریکا و اروپا نیز به اسرائیل هم موشک می‌دهند و هم بمب می‌دهند، هم از ان دفاع می‌کنند. اگر این‌ها نسبت به اسرائیل و  امنیت آن نگران هستند چرا نسبت به مردم بی گناه که ترور می‌شوند نگران نیستند.

رئیس جمهور تاکید کرد: حقوق بشر و دنیای متمدن نباید اجازه دهد یک عده با قدرت خود اینگونه مردم بی گناه را بمباران کرده و بعد بگویند ایران به آن‌ها موشک داده است. این‌ها خودشان می‌دانند که ایران نمی‌توان موشک هایپرسونیک به یمن ارسال کند. ما از آن نوع موشک اصلا در ایران نداریم.
او ادامه داد: ما ماهواره به آسمان می‌فرستیم، قدرت موشک داریم؛ اما اینکه ما به آن‌ها موشک دهیم اینگونه نیست. آن‌ها تکنولوژی دارند و آن‌ها خودشان تولید می‌کنند. اینکه باهم ارتباط داریم درست است. ما باهم در یک نگاه هستیم. آن‌ها قوانینبین المللی را خودشان رعایت کنند. کجای قوانین بین المللی اجازه داده زن و کودک را کشته و بیمارستان را بمباران کنند، آیا این‌ها انسان هستند.
پزشکیان در پاسخ به پرسش خبرگزاری دانشجو مبنی بر سخنان وی در زمینه انتقال پایتخت و موانع انجام آن و نیز توجه به مسئله ساخت مسکن در تهران، اظهار کرد: توسعه ساده است؛ یعنی تعادل بین منابع و مصارف. اگر تعادلی در این زمینه نداشته باشیم قطعاً به مشکلات بسیار بزرگی برخورد می‌کنیم. اگر کاهش بارندگی داشته باشیم قطعاً به مشکل آبرسانی می‌خوریم. اگر به فرونشست زمین توجه نکنیم به مشکل خواهیم خورد، به این مسائل باید توجه کنیم.
روند فعلی غیرقابل ادامه است
 
رئیس‌جمهوری افزود: ما امروز امکان بزرگی در کنار خلیج فارس داریم که بسیاری از کشور‌ها حسرت داشتن بخشی از این خط آبی را می‌خورند. از این ظرفیت چرا استفاده نکنیم. باید تعادلی بین زیست محیط و تداوم زندگی ایجاد کنیم. روند فعلی غیرقابل ادامه است و اگر به آن توجه نکنیم قطعاً به مشکل می‌خوریم و نباید بگذاریم آن روز دیر شود. حرفی که زدم این نیست که امروز این اتفاق رخ دهد و پایتخت را منتقل کنیم، اما باید به آن موضوع هم توجه کنیم.

 

آنچه شما فتنه می‌دانید، معلوم نیست واقعا فتنه باشد

خبرنگار روزنامه کیهان خطاب به پزشکیان گفت متاسفانه تعداد زیادی از حامیان اغتشاشات در دولت منصوب شده‌اند، آیا از حضور افراد زاویه‌دار در پست‌های کلیدی اطلاع دارد؟ او ادعا کرد حضور چنین افرادی در دولت بر خلاف فرمایشات رهبری است. رئیس‌جمهور در پاسخ به او گفت: «چیزی که شما می‌گویید فتنه، معلوم نیست کهواقعا فتنه باشد. شما فکر می‌کنید حق با شماست و طرف مقابل هم فکر می‌کند حق با خودش است.... شما در یک جریان اعتراضی داشتید و طرف مقابل اعتراض دیگری داشت. حالا همه در چارچوب سخنان مقام معظم رهبری باید با هم برادر باشیم.

او در ادامه افزود: حالا [شما می‌گویید]  نباید از توانمندی طرف مقابل استفاده کنیم، پس معنای وفاق چیست و چطور می‌توانیم وحدت ایجاد کنیم؟ ... نمی‌شود انسان کار کند و اشکال نداشته باشد. ما در چارچوب سیاست‌های مقام معظم رهبری و برنامه عمل می‌کنیم.

پزشکیان با اشاره به رد صلاحیت خودش برای انتخابات مجلس با عنوان «نداشتن التزام عملی به اسلام» حرف خود را تکرار کرد و گفت: عیب همدیگر را نگوییم سعی کنیم نقاط مشترک و اشتراک را بگوییم.

 

دعوت از ولیعهد عربستان برای حضور در ایران

خبرنگار المیادین به توسعه روابط ایران با کشورهای عربی به ویژه عربستان سعودی اشاره و سوال کرد آیا ممکن است شاهد سفر مقامات عربستان سعودی به ایران باشیم؟ سوال دوم او درباره روابط ایران و اردن تاثیر آن  چه تاثیری می تواند بر اوضاع فلسطین بود. پزشکیان در پاسخ گفت: «هر حرکتی بتواند ما را (که با هم دوست و برادر هستیم) به هم نزدیک کند استقبال می کنم. بنا بر وصیت حضرت علی (ع) ارزش حل اختلاف بین مسلمانان از سال‌ها نماز و روزه بالاتر است، چه با عربستان، چه با مصر و چه با اردن، تلاش ما این است که روابط خود را تقویت کنیم.

رئیس‌جمهور به دعوت از ولیعهد عربستان در گفت‌وگوی تلفنی اشاره و تاکید کرد اگر دست به دست هم دهیم اسرائیل جرئت نمی‌کند این کارها را انجام دهد.

 

مملکت برای همه است

پزشکیان ابرپروژه خودش و دولت‌ چهاردم امکان اجرای آن‌را چنین توضیح داد: ابرپروژه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری است. نرم‌افزاری یعنی انسجام، وحدت، ایجاد امید، مشارکت، دوباره به صحنه آوردن مردم و از بین بردن جو ناامیدی. مردم نباید فکر کنند اگر کسی از ما خوشش نیامد مملکت را ول کند و برود. نباید تصور کرد که ما عقل کل هستیم و بقیه نمی‌فهمند. مملکت برای همه است. بحث‌های نرم‌افزاری خیلی پیچیده‌تر از سخت‌افزاری است. باید در اندیشه، فکر و رفتار تغییر ایجاد شود که ممکن است دهه‌ها طول بکشد.

او در ادمه گفت:‌ بنده با مردم هستم و برایم مهم است که مردم این باور را بپذیرند. همه اشتباه کرده‌ایم و می‌کنیم و هنرمان باید رفع ایرادات و کار کردن با یکدیگر باشد.

رئیس جمهوردرمورد اجرای ابرپروژه دولتش گفت: «مردم از رانت‌ها، دزدی‌ها، رشوه‌ها و قاچاق‌هاستشاکی هستند و اگر اینها درست شود، به ثبات فکری و امنیتی می‌رسند. گروهی برای شناسایی رانت، قاچاق، رشوه و دزدی و امثال این مسائل تعیین شده‌اند. اگر کد ملی، کدپستی، کد زمین و قانون ۱۶۹ مکرر به هم وصل شوندهیچ کس نمی‌تواند رشوه بگیرد و به حساب اعضای خانواده و دوستانش واریز کند چون سیستم اجازه تخلف را به افراد نمی‌دهد.»

 

جلوی پرونده‌سازی را خواهیم گرفت


خبرنگار ایسنا با اشاره به تاکید رهبری انقلاب بر «سیاسی‌بودن» دانشگاه‌ها، پرسید چرا کرسی‌های آزاداندیشی و توجه به تشکل‌های دانشجویی کمرنگ شده است و برنامه‌ دولت چهاردهم در این زمینه چیست؟»
رئیس‌جمهور در این مورد گفت: «رهبری جهاد تبیین را توصیه کرده‌اند اما متاسفانه این کار را نکردیم. کرسی آزاداندیشی به این معنا نیست که اگر من نظر مخالف دارم ضدانقلاب شوم و از دانشگاه یا پست و شغل خود اخراج شوم. باید ذهن خود را باز کنیم تا کنار هم قرار بگیریم.» 
او در همین مورد تاکید کرد: «ما به دستور رهبری انقلاب از کرسی آزاداندیشی دفاع خواهیم کرد و از آزاداندیشی و اینکه هرکسی نقد کند فردا برایش پرونده درست نکنند، حمایت می‌کنیم و جلوی پرونده‌سازی را خواهیم گرفت.»
رئیس‌جمهور در نقد برخورد صدا و سیما با این موضوع گفت: «در جلسه‌ای گفتم بررسی کنید تا دانشجویانی که بیرون کرده‌اند، [به دانشگاه] برگردند اما صداوسیما یک جلسه گذاشته و گفته عده‌ای از آنان توطئه‌گر هستند. قرار نیست که توطئه‌گر برگردد، او را به قوه قضاییه بسپاریم تا محاکمه کنند اما اگر کسی حرفی زده و نظری داشته چرا به دلیل نظر و حرفش ردش می‌کنید؟ جوابش را بدهید.»
او در همین مورد افزود: «بلد نیستی جواب دهی، طرف را بیرون نکن، خودت را اصلاح کن. مشکل‌ این است که وقتی نمی‌توانیم جواب طرف را بدهیم انگ می‌زنیم که تو ضد فلان کس هستی. من ضد کسی نیستم، ذهنم سوالی دارد، تو می‌گویی بهترینی، جواب من را بده. ما می‌گوییم نه تو حق نداری، چون اینجوری است، باید بپذیری، هیچ منطقی چنین حرفی را نمی‌پذیرد.»

 

هر کسی مسئول شده، برای خودش لشکر آورده

پرسش خبرنگار صداوسیما درمورد «نرخ بالای تورم، ‌ارتباط آن با افزایش نقدینگی و کسری بودجه» و برنامه دولت برای حل مشکل در بودجه ۱۴۰۴ بود که پزشکیان در پاسخ گفت: «اولویت دولت چهاردهم این است که نرم‌افزاری جلوی دزدی، رشوه، رانت و قاچاق را بگیریم. اگر با مردم صادق باشیم و [بدانند که] دیگر دزدی نمی‌کنیم و خلاف‌های دیگر مرتکب نمی‌شویم، بسیاری از مشکلات حل می‌شود.»
او در ادامه یادآوری کرد: «حل مشکلات اقتصادی و تورم و سرمایه‌گذاری به این راحتی‌ها نیست. در نهاد ریاست جمهوری ۴۰۰۰ نیروی انسانی داریم. آنها را چه کنیم؟ تقصیری هم ندارند چون دولت‌ها استخدام‌شان کرده‌اند. به دلیل ناآگاهی و فقدان علم مدیریت هر کسی مسئول شده، برای خودش به دستگاه‌ها لشکر آورده است.»

 

حقوق ۶۰-۷۰ میلیون تومانی پزشکیان

 خبرنگار تابناک درمورد میزان حقوق رئیس‌جمهور، متوسط دریافتی وزرا چقدر و هزینه‌های ستاد انتخاباتی‌ پزشکیان سؤال کرد و پرسید پس از حضور در نهاد ریاست‌جمهوری چه چیزی باعث حیرت او شده است؟» پزشکیان در جواب گفت: من پول نداشتم، عده‌ای آمدند و ارز و پول دادند اما به تیم [انتخاباتی] گفتم پول‌ها را برگردانند تا فردا مطالبه‌گر شوند.»

او در ادامه اضافه کرد: «خدا وکیلی نمی‌دانم چقدر می‌گیرم اما می‌گویند ۶۰ - ۷۰ میلیون تومان به حسابت واریز می‌کنیم. از من گذشته به این پول‌ها و زمین‌ها نیازی داشته باشم. تمام تلاشم سر بلندی ایران، ایجاد وحدت و انسجام و راحتی مردم و دفع توطئه‌های دشمنان است.»

به چارچوب برجام پایبند بودیم 

پزشکیان در ادامه این نشست، در پاسخ به سوال خبرنگار AP مبنی بر اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی دائما نسبت به تولید اورانیوم با غنای ۶۰ درصد ایران ابراز نگرانی می‌کند، آیا در دولت شما تولید این اورانیوم با این غنا تا چه حدی پیش خواهد رفت، گفت: «بار‌ها گفتیم ما نمی‌خواهیم این کار را کنیم. ما نیاز تکنیکی و علمی خود را دنبال می‌کنیم و به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم. به چارچوب برجام پایبند بودیم و باز هم به دنبال حفظ تعهدات هستیم. آنها پاره کردند، ما در چهارچوب سازمان انرژی اتمی کار خود را پیش می‌بریم. آن‌ها به تعهدی که نوشتند پایبند باشند ما هم به تعهدات خود پایبند می‌شویم.»

رییس‌جمهور در پاسخ به پرسشی درباره تماس با طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی پزشکیان برای توقف نسل‌کشی فلسطینان در کرانه باختری و نواره غزه و نتایج آن، گفت: «ما هم با برادران مسلمان‌مان جلسه گذاشتیم و تلفنی صحبت کردیم و با وزرای خارجه و نخست‌وزیران و دیگران صحبت کردیم؛ آنان وعده دادند تا این هفته مساله را حل کنند و این هفته هم تبدیل شد به آن هفته و در حال وقت تلف کردن هستند. وحدت و انسجام مسلمانان به حدی نیست که به اسرائیل اولتیماتوم بدهیم که حق ندارد مردم را بکشد. رسانه‌هایشان نیز اذهان را مشغول کردند، اما در حال زمان دادن به طرف اسرائیلی است که تا جایی که دلش می‌خواهد مردم را بکشد. جنگ زور، نسل‌کش‌ها، آدم‌های قلدر، جنگ با انسان‌هایی است که دم از ملیت، حقوق زن و مردم و انسانیت می‌زنند، اما خودشان همه چیز را نابود می‌کنند و یک نفر هم نیست بپرسد نامرد چرا اینطور می‌کنید.»
پزشکیان در نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار ZDF  مبنی بر اینکه در خصوص گشت ارشاد در کمپین انتخاباتی خود فرموده بودید تغییراتی خواهید داد آیا گشت ارشاد جمع آوری خواهد شد و به مطالبات زنان چه پاسخی خواهید داد، گفت: «ما داریم تلاش می‌کنیم و وزارت کشور نیز آئین نامه‌هایی را تنظیم می‌کند. از یک طرف این‌ها ما را تحت فشار می‌گذارند و از یک طرف نباید اجازه دهیم این اتفاقات بیافتد. در بحث زنان آنچه در توان ما است سعی می‌کنیم  انجام دهیم. در دولت تلاش می‌کنیم از زنان در جایگاه‌های مختلف استفاده کنیم. در دولت چهار نفر از بانوان هستند. در هیچ دولتی فکر کنم چهارتا نبوده است. توصیه کردیم در معاونت‌ها از زنان استفاده کنند و به همین شکل این روند ادامه می‌یابد. هر کاری از دستمان بر می‌آید برای استفاده از حضور زنان و بانوان انجام خواهیم داد. باید اجازه داد آرام آرام کار پیش برود. باید بین دو طرف تعادل برقرار کرد. هر دو طرف باید مقداری کوتاه آمده و بتوانیم در کنار هم قرار بگیریم.»

به دنبال صدور انقلاب به جایی نیستیم

رئیس‌جمهور در پاسخ به سئوال خبرگزاری موج مبنی بر اینکه پیام مشخص شما برای دولتمردان آمریکایی برای تعامل با آنان چیست؟  گفت: «به حقوق مردم ما احترام بگذارند و برای ایران توطئه نچینند. مردم انقلاب کردند تا با عزت و سربلندی زندگی کنند. آنان کاری نکنند که این روند بهم بخورد. ما در فکر صدور انقلاب به جایی نیستیم. اگر دست از سر ما بدارند رفتار و زندگی ما می‌تواند برای جا‌های دیگر الگو باشد، اما آنها آدم‌های خوب و نخبگان و دانشمندان ما را ترور می‌کنند و ما را وادار به انجام کار‌هایی می‌کنند و بعد می‌گویند اینها آدم‌های خوبی نیستند.»

واکنش پزشکیان به موضوع رفع حصر 

پزشکیان، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در پایان نخستین نشست دو ساعته خود با نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی در پاسخ به پرسشی درباره رفع حصر، گفت: «مشکل آقای کروبی حل است برای آن دیگری هم داریم کار می‌کنیم، ولی دیگر نباید با نظام درافتاد.» او افزود: «دیگر چه کار باید می‌کردیم. همین قدر که یک قدم برداشته شد، خوب است. آن قدم را هم بگذارید، باشد.»

 

ارسال نظر
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

پیجر همه جا، از اتاق کودک تا میز کافه و رستوران

چه کسانی از پیجر استفاده می‌کنند؟

در گفت‌وگوی فراز با «علی بهشتی نیا»، کارشناس آموزشی بررسی شد

مخاطرات اختصاص ۲۰ درصد از ظرفیت مدارس به اتباع افغانی

زندگی