سه‌شنبه ۰۳ مهر ۱۴۰۳ 24 September 2024
سه‌شنبه ۰۳ مهر ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
کد خبر: ۸۱۶۹۵

پزشکیان در نخستین سخنرانی‌اش در سازمان ملل چه گفت؟

پزشکیان در نخستین سخنرانی‌اش در سازمان ملل چه گفت؟
سخنرانی رئیس‌جمهوری در نشست «تقویت اهداف سازمان ملل» در سالن قیومیت سازمان ملل متحد آغاز شد.
سینا جهانی
نویسنده
سینا جهانی

مسعود پزشکیان به منظور شرکت در هفتاد و نهمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد صبح روز یکشنبه اول مهرماه در رأس یک هیات ۱۲ نفره، عازم نیویورک شد.

نخستین سخنرانی او در نشست «تقویت اهداف سازمان ملل متحد» در سالن مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شد.

احترام به گفتمان بین نسلی

او در ابتدای این سخنرانی، با بیان اینکه مواجهه با چالش‌های کنونی و آینده نیازمند همکاری و تعامل بر اساس عدالت و صداقت است، گفت: «بیایید آینده‌ای عادلانه و پر رونق برای فرزاندانمان بیافرینیم؛ محور این تلاش مشترک، توجه به نقش و جایگاه سازمان ملل متحد به عنوان نماد چندجانبه گرایی و احترام به اهداف و اصول منشور آن است.»

 

 

او در ادامه گفت: «جمهوری اسلامی ایران دیدگاه‌ها و ملاحظات خود را پیرامون سند آینده در این سازمان ثبت کرده است. تقویت نظام چندجانبه گرایی به منظور برخورد ریشه ای با چالش‌هایی همچون جنگ، تبعیض، فقر و گرسنگی باید مبنای کار مشترک ما برای آینده باشد. نقش فرهنگ و ارزش‌های خانواده و ضرورت گفت وگوهای بین نسلی به منظور حفظ ارزش‌های فرهنگی و همزمان با توجه به نقش زنان، دختران و جوانان و توانمندسازی آنها انکارناپذیر است.»

رعایت حقوق کشورهای تحریم‌شده

پزشکیان در ادامه خواستار اصلاحات فوری موسسات بین‌المللی و شکل‌گیری ساختاری عادلانه در حل مسائل مالی کشورها شد و گفت: «دستیابی به صلح و توسعه نیازمند احترام به حق توسعه کشورها، توجه به اولویت‌های توسعه‌ای و ویژگی‌های فرهنگی و رعایت اصول انصاف و اجرای تعهدات کشورهای توسعه یافته در برابر کشورهای در حال توسعه است. تحریم‌های یکجانبه دستیابی به اهداف توسعه‌ای پایدار را متوقف کرده و این واقعیت باید در هر سندی که برای آینده تدوین می‌شود، لحاظ شود.»

 

 

رییس جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفت: «پیشنهاد میکنم دبیرکل سازمان ملل متحد با مشارکت کشورهای قربانی تحریم، گزارش جامعی به مجمع عمومی ارایه کند. پیمان آینده و پیمان دیجیتال باید به کاهش شکاف دیجیتال شمال و جنوب جهانی به ویژه از طریق انتقال فناوری نوین و رفع موانع کمک نماید. مشارکت موثر کشورهای جنوب در حکمرانی اینترنت و هوش مصنوعی احترام به قوانین ملی کشورها و مقابله با انحصار طلبی ضرورتی انکار ناپذیر است.»

مطالبه‌ پایان نسل‌کشی و ترورهای کور اسراییل

او با اشاره به ادامه جنایات اسراییلی‌ها در نوار غزه و ضمن درخواست پایان این اقدامات در سرزمین‌های اشغالی گفت: «پایان اشغالگری در غزه پیش‌نیاز توسعه و صلح جهانی است. ما خواستار جهان عاری از سلاح‌های هسته‌ای و منطقه‌ای عاری از سلاح‌های کشتارجمعی در خاورمیانه، بدون هیچگونه پیش شرطی هستیم.»

 

 

مسعود پزشکیان گفت: «به‌عنوان قربانی تروریسم، همواره پیشگام مبارزه با این پدیده شوم بوده و آماده همکاری با کشورهایی هستیم که به دنبال مقابله واقعی با تروریسم هستند. ایران خواستار منطقه‌ای قوی، متحد، امن و با ثبات است که در آن منابع کشورهای منطقه برای هم‌افزایی در جهت پیشرفت اقتصادی و اجتماعی و رفع مشکلات مشترک مصرف شود.»

رییس جمهوری با اشاره به کشتار و نسل‌کشی در فلسطین گفت: «در جهانی که مردم غیرنظامی با قساوت در غزه کشته می‌شوند، تروریسم کور دولتی، کودکان و زنان را به خاک و خون می‌کشد و از نسل‌کشی و ترور حمایت می‌شود، هیچ سندی صلح و توسعه را تضمین نخواهد کرد. پایان اشغالگری، توقف آپارتاید‌ در فلسطین و آتش‌بس فوری در غزه، پیش‌نیاز توسعه و صلح جهانی است.»

 

 

ارسال نظر
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

پیجر همه جا، از اتاق کودک تا میز کافه و رستوران

چه کسانی از پیجر استفاده می‌کنند؟

در گفت‌وگوی فراز با «علی بهشتی نیا»، کارشناس آموزشی بررسی شد

مخاطرات اختصاص ۲۰ درصد از ظرفیت مدارس به اتباع افغانی

زندگی