شنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۳ 28 September 2024
چهارشنبه ۰۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۰
کد خبر: ۸۱۷۹۵
عبدالکریم حسین‌زاده در مجلس ماندگار شد

مخالفت مجلس با راه‌یافتن نخستین اهل سنت به کابینه پزشکیان

مخالفت مجلس با راه‌یافتن نخستین اهل سنت به کابینه پزشکیان
عبدالکریم حسین‌زاده نماینده مجلس می‌ماند. سرنوشتی که نمایندگان مجلس دوازدهم با مخالفت با استعفای او برایش رقم زدند. پیش از این رییس‌جمهوری در حکمی حسین‌زاده را به عنوان معاون رییس‌جمهوری در امور «توسعه روستایی و مناطق محروم» منصوب کرده بود و او قرار بود تا نخستین اهل سنت عضو دولت‌های پس از انقلاب باشد.
امیرمحمد حسینی
نویسنده
امیرمحمد حسینی

نهایی‌شدن انتصاب حسین‌زاده، اما مشروط به موافقت همکاران او در مجلس با استعفایش بود. در موارد مشابه گذشته، استعفا از نمایندگی پس از انتصاب به مسئولیتی اجرایی، اقدای تشریفاتی به نظر می‌رسید. با این همه گفته شده که حسین‌زاده برای پذیرش استعفای خود با نمایندگان جلساتی نیز برگزار کرده بود. در حالی که امروز صفی ۱۲۷ نفره از مخالفان استعفای او تشکیل شد و فقط ۱۰۷ نماینده و موافق استعفایش بودند. مخالفان، دست‌کم نطق‌های علنی خود حسین‌زاده را نماینده‌ای «فعال» و «خوشنام» دانستند که نباید او را از دست داد.

حسین‌زاده: رویایم از بین رفتن غبار فقر از ایران است

براساس اصل ۹۴ آیین‌نامه داخلی مجلس، پس از وصول استعفای نماینده متقاضی، او به مدت نیم ساعت فرصت طرح دلایل خود را دارد و موافقان و مخالفان استعفا نیز همین مقدار زمان را برای نطق در اختیار دارند. حسین‌زاده در درخواست استعفای خود گفت که «هویت سیاسی خود را از شهرستانی گرفتم که مردم کرد، لر، شیعه و سنی در این شهر زندگی می‌کنند. از طرفی در ذهن خود به دنبال ایده‌هایی بودم که این ایده‌ها سبب بهبود شرایط حقوق شهروندی برای همه مردم کشور به ویژه مناطق روستایی و محروم شود.» او گفت که «رویایم از بین رفتن غبار فقر از ایران است» و تاکید کرد که در مسیر توانمندسازی جامعه گام برخواهد داشت. او گفت که «امید آن دارم که همکاران گرانقدرم در مجلس با پذیرش استعفای اینجانب فرصت خدمتگزاری به محرومان و جامعه روستایی و عشایری را برایم فراهم آورند.»

مخالفان: نباید حسین‌زاده را از دست داد!

با پایان نطق حسین‌زاده، پنج نماینده برای مخالفت با استعفای نماینده نقده و اشنویه در مجلس پشت تریبون رفتند. مجتبی ذوالنوری نماینده قم گفت: «جایگاه و شأنیت یک نماینده که افتخار وکالت ملت را بر عهده دارد بسیار جایگاه مهمی است؛ سایرین منصوب هستند، اما نماینده، منتخب ملت است و اگر قرار باشد بار امانتی که ملت بر دوش ما گذاشته‌اند برای سمت‌های دیگر که فرد مورد نظر و مناسب نیز در بیرون از مجلس برای این جایگاه‌ها کم نیست، زمین بگذاریم، شاید جسارت به شأن ملت باشد؛ مردم با رای به نمایندگان مجلس ضمانتی ۴ ساله به او داده‌اند.» 

مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود نیز از توانمندی حسین‌زاده در حوزه عمران صحبت کرد و گفت که «آقای حسین‌زاده در صورت استعفا چهارمین نماینده‌ای است که از مجلس خارج شده است و ما او را از دست داده‌ایم.»

مصطفی دهقانی پور، اما به عنوان مخالفت پشت تریبون رفت و در حمایت از حضور حسین‌زاده در معاونت رییس‌جمهوری سخن گفت. او گفت که «به هر حال آقای رئیس جمهور تصمیم گرفته است و ما در روز نخست نیز به ایشان تعهد دادیم که با او همراه باشیم.»

احمد مرادی نماینده بندرعباس و هادی قوامی نماینده اسفراین نیز حسین‌زاده را شخصیتی «باانگیزه و پرانرژی و مردم‌دار» دانستند. این نماینده‌ها اعتقاد داشتند که جایگاه نماینده همتراز وزیر و بالاتر از معاون رییس‌جمهوری است و به همین دلیلی موافقت با استعفای حسین‌زاده «تنزل شأن» اوست.

اولین مخالفت مجلس با حکم رییس‌جمهوری

مخالفت با استعفای حسین‌زاده به نوعی نخستین مخالفت مجلس با حکم رییس‌جمهور محسوب می‌شود. پس از انتصاب او در پنج شهریور بسیاری از کاربران فضای مجازی به استقبال این حکم رفتند و از شکسته‌شدن تابوی حضور اهل سنت در کابینه دولت نوشتند. پزشکیان در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری وعده استفاده از اقلیت‌های مذهبی در مناصب کلیدی را داده بود که با انتصاب حسین‌زاده به معاونت و آرش زره‌تن لهونی به استانداری کردستان محقق شد. شنیده‌ها حکایت از آن دارد که حسین‌زاده نیز عزم خود را جزم کرده بود تا به اعتماد رییس‌جمهور پاسخ دهد. حتی جلساتی نیز با نمایندگان در این زمینه برگزار شده بود. با رای امروز مجلس، اما او باید به عنوان نماینده مجلس دوازدهم به کار خود ادامه دهد و به نظر نمی‌رسد که تبصره‌ای برای استعفای مجدد او وجود داشته باشد.

نکته دیگر اینجاست که باید دید پزشکیان چه کسی را جایگزین حسین‌زاده در این معاونت خواهد کرد. معاونتی که تا پیش از این ذیل معاون اول رییس‌جمهور تعریف می‌شد. پزشکیان اما این معاونت را ارتقا داده نخستین اهل سنت به کابینه راه پیدا کند و مسئولیت‌های بیشتری را به آن بسپارد. اتفاقی که با رای مجلس رخ نداد.  

ارسال نظر
captcha
captcha
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ادعای رادیو ارتش اسرائیل: موفق به نفوذ به سیستم ارتباطی فرودگاه بیروت شدیم و تهدید کردیم که به هواپیما‌های ایرانی اجازه فرود نخواهیم داد

واعظی: کشورهای مدافع صلح در مقابل گستاخی‌های رژیم صهیونیستی در کنار مسلمانان بایستند

پزشکیان مقصر است یا نتانیاهو؟

مقام معظم رهبری: جنایتکاران صهیونیست بدانند که بسیار کوچکتر از آنند که به ساخت مستحکم حزب‌الله لبنان صدمه‌ی مهمی وارد کنند/ بر همه‌ی مسلمانان فرض است که با امکانات خود در کنار مردم لبنان و حزب‌الله سرافراز بایستند

زیدآبادی: تصور آنکه سخنرانی‌های سیدحسن نصرالله دیگر انجام نخواهد شد، سخت است

پیام مهم مقام معظم رهبری درباره قضایای اخیر لبنان

کاهش سن مداخلات درمانی ناشنوایی در کشور

قیمت گوشت قرمز اعلام شد

بیرانوند از باشگاه پرسپولیس شکایت کرد

پیام عارف به نخست وزیر لبنان بعد از بمباران بیروت توسط اسرائیل

روزنامه اسرائیلی یدیعوت احارونت: فردی که انتظار می‌رود جانشین نصرالله شود، سید هاشم صفی‌الدین است

رادیو ارتش اسرائیل: ارزیابی‌ها حاکی از آن است که هاشم صفی‌الدین زنده است

توئیت نماینده نزدیک به زاکانی درباره اسرائیل؛ حالا نوبت ماست!

همسر قالیباف و معاون احمدی نژاد پُست گرفتند

پیشنهاد سردبیر

روایت مردانی که در یک قدمی مرگ زندگی می‌کنند

من ابوالفضل هستم یک کارگر معدن!

پیجر همه جا، از اتاق کودک تا میز کافه و رستوران

چه کسانی از پیجر استفاده می‌کنند؟

در گفت‌وگوی فراز با «علی بهشتی نیا»، کارشناس آموزشی بررسی شد

مخاطرات اختصاص ۲۰ درصد از ظرفیت مدارس به اتباع افغانی

زندگی