شنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۳ 28 September 2024
چهارشنبه ۰۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۵
کد خبر: ۸۱۸۵۰
پیش‌بینی تحلیلگران سیاسی از حملات متقابل اسرائیل و حزب‌الله

تنش‌ها میان اسرائيل و حزب‌الله به کجا کشیده می‌شود؟

یک سال پس از آغاز جنگ غزه و حمایت همه‌جانبه حزب‌الله لبنان از فلسطینی‌ها، اکنون تنش‌ها میان حزب‌الله و رژیم اسرائيل به اوج خود رسیده است. هرچند حملات متقابل در تمام ماه‌های گذشته تداوم داشته اما با اتفاقات هفته اخیر، حالا احتمال آغاز جنگی تمام‌عیار از همیشه قوی‌تر است. چه خواهد شد؟
نویسنده
زهرا غفوری

تنش‌ها میان اسرائيل و حزب‌الله به کجا کشیده می‌شود؟

 

دوماهنامه «فارن افرز» در یادداشتی در رابطه با تمایل اسرائيل به آغاز جنگ با لبنان نوشت: «شواهد حاکی از ناتوانی ارتش اسرائیل در مواجهه با یک جنگ گسترده است. این ارتش اکنون خسته شده و ذخایر و مهماتش رو به اتمام است. برنامه‌ریزان نظامی به خوبی می‌دانند که توانمندی‌های پیشرفته حزب‌الله و زرادخانه مدرن آن، جنگ غزه را در مقایسه با جنگ احتمالی با حزب‌الله به یک بازی کودکانه تبدیل می‌کند. شبیه‌ساز جنگی در دانشگاه رایشمن پیش از حمله حماس در ۷ اکتبر پیش‌بینی کرده بود که حزب‌الله می‌تواند روزانه بین ۲۵۰۰ تا ۳ هزار حمله موشکی به اسرائیل به مدت چند هفته انجام دهد، در حالی که ذخایر سامانه‌های گنبد آهنین و فلاخن داود در عرض چند روز به پایان می‌رسد».
 
واکنش‌‌ها به آمادگی اسرائیل برای جنگ با حزب‌الله

 

«موسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی» (IISS) در واکنش به تشدید تنش‌ها میان اسرائيل و حزب‌الله نوشت: «حزب‌الله تلاش کرده تا اعتبار خود را به عنوان نیروی رزمنده مؤثر حفظ کند و به اسرائیل فشار وارد کند، اما نه به اندازه‌ای که پاسخی جدی دریافت کند که به موقعیت و توانایی‌هایش آسیب برساند. بر خلاف حماس که در جنگی با مجموع صفر برای تشکیل کشور فلسطین مبارزه می‌کند، حزب‌الله در انتخاب نبردها و خطرات پیش‌رو گزینه‌های متنوعی دارد. به عنوان یکی از اعضای کلیدی «محور مقاومت»، حزب‌الله می‌تواند گروه‌های دیگر این محور را به نفع خود بسیج کند».

واکنش‌‌ها به آمادگی اسرائیل برای جنگ با حزب‌الله

موسسه اسرائيلی «آلما» در خصوص شرایط امنیت یافتن شمال سرزمین‌های شمالی به دولت اسرائيل توصیه می‌کند که: «اسرائیل نباید پیشنهاد هوکشتاین برای عقب‌نشینی به خط ۸ کیلومتری را بپذیرد و همچنین نباید در مورد خلع سلاح حزب‌الله در جنوب لیتانی سازش کند. هیچ دلیلی برای مصالحه در خصوص نیاز به یک مکانیسم نظارتی مؤثر وجود ندارد و نباید مکانیسمی مبتنی بر سازمان ملل یا ارتش لبنان را قبول کرد. پس از جنگ ۲۰۰۶، مشخص شد که مکانیسم قطعنامه ۱۷۰۱ کارایی ندارد. علاوه بر این، قدرت نظامی حزب‌الله از قدرت غیرنظامی و سیاسی آن نشأت می‌گیرد. حزب‌الله باید در لبنان به عنوان یک گروه غیرقانونی شناخته شود؛ این تصمیم برای آینده اسرائیل سودمند خواهد بود».

واکنش‌‌ها به آمادگی اسرائیل برای جنگ با حزب‌الله

سازمان «گروه بین‌المللی بحران» نیز در واکنش به وقایع اخیر در مرز لبنان و اسرائیل این گونه نوشت: «موشک‌های حزب‌الله تنها نگرانی اسرائیل نیستند. برای رهبران اسرائیل، حضور نیروهای رضوان در نزدیکی مرز به اندازه تهدیدات موشکی نگران‌کننده است، زیرا می‌ترسند این رزمندگان بتوانند حملاتی مشابه آنچه حماس در جنوب انجام داد، در شمال اجرا کنند. از اکتبر ۲۰۲۳، حزب‌الله بر آتش‌بس در غزه به عنوان هدفی غیرقابل مذاکره تأکید کرده و صدها جنگجوی خود را برای این هدف فدای کرده است. قطع حمایت از حماس در حال حاضر می‌تواند یک شکست تاریخی محسوب شود. رهبران حزب‌الله بارها اعلام کرده‌اند که جنگ بین اسرائیل و حماس در غزه و نبرد موازی آنها را تلاشی برای حفظ تعادل استراتژیک در کل خاورمیانه می‌دانند. حملات اخیر اسرائیل ممکن است این گروه را تضعیف کرده باشد، اما ظرفیت پرتاب موشک‌هایش دست نخورده باقی مانده و همچنان ده‌ها هزار جنگجو تحت فرمان خود دارد».
 
واکنش‌‌ها به آمادگی اسرائیل برای جنگ با حزب‌الله

سازمان مطبوعاتی «میدل‌ایست مانیتور» در رابطه با شرایط فعلی منطقه نوشت: «نتانیاهو قصد دارد رویدادهای مرزی شمالی با لبنان را به یک جنگ تمام‌عیار تبدیل کند تا توجهات را از نسل‌کشی در غزه منحرف کند. اما انفجارهای پیجر که غیرنظامیان را در بیش از ۱۰۰ نقطه در بیروت هدف قرار داد، ممکن است حزب‌الله را به سمت هدف قرار دادن غیرنظامیان اسرائیلی سوق دهد؛ امری که نصرالله تاکنون بر اجتناب از آن تأکید کرده است. همچنین، پرسنل نیروی دریایی اسرائیل به عنوان نیروهای پیاده‌نظام تغییر کاربری داده و گزارش‌ها حاکی از این است که رژیم صهیونیستی در حال بررسی پیشنهاد اقامت مهاجران آفریقایی به ازای پیوستن به ارتش است. این موضوع نشان‌دهنده کمبود پرسنل آموزش‌دیده است، اما اسرائیل تحت هدایت راست‌های افراطی مصمم به ادامه درگیری و کشاندن کل منطقه به جنگ است».
 
واکنش‌‌ها به آمادگی اسرائیل برای جنگ با حزب‌الله

حبرگزاری «میدل‌ایست‌ آی» نیز در تحلیل هدف اسرائيل از تشدید تنش‌ها نوشت: «دو هدف اصلی راهبردی دولت صهیونیستی شامل جدا کردن جبهه شمال از غزه و بازگرداندن ده‌ها هزار شهرک‌نشین به خانه‌هایشان در شمال فلسطین اشغالی است. اما هیچ‌یک از این اهداف به زودی محقق نخواهد شد. میزان خسارات وارده به سایت‌های نظامی اسرائیل به دلیل محدودیت‌های شدید رسانه‌ای تل‌آویو هنوز مشخص نیست. با این حال، واقعیت این است که تمامی این سایت‌ها در تیررس حزب‌الله قرار دارند و گنبد آهنین نمی‌تواند به طور کامل در برابر راکت‌ها محافظت کند، که این مسئله بازدارندگی اسرائیل را بیش از پیش تضعیف می‌کند. موشک‌های دوربرد حزب‌الله که در پناهگاه‌های زیرزمینی دور از مرز مستقر هستند، نشانه‌ای نگران‌کننده برای هر گونه حمله زمینی به لبنان در جنوب رودخانه لیتانی است. چنین حمله‌ای، نیروهای اسرائیلی را در تیررس حزب‌الله قرار می‌دهد و به هیچ وجه از شهرک‌های شمالی در برابر موشک‌های این گروه محافظت نخواهد کرد».

واکنش‌‌ها به آمادگی اسرائیل برای جنگ با حزب‌الله

 

 

ارسال نظر
captcha
captcha
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

محسن رضایی: اسرائیل شاید به ایران حمله کند

عملکرد بانک پاسارگاد در نیمه اول سال ۱۴۰۳؛ صعود ۲۰ پله‌ای در رتبه‌بندی ۵۰۰ برند بانکی برتر جهان

منبع آگاه ایرانی: چه سید حسن نصرالله شهید شود چه نه، حملات، جنگ را وارد مرحله‌ای کاملا متفاوت خواهد کرد

کشف عجیب کیهان بعد از 40سال: سریال اوشین باعث شد فروشگاههای زنجیره‌ای در ایران توسط هاشمی‌رفسنجانی تاسیس شود

توییت شبکه افق: «وعده صادق ۲ آماده است!»

کیهان: شهادت سردار عباس نیلفروشان، هنوز به طور رسمی تایید نشده

آخرین خبرها از وضعیت سید حسن نصرالله

ادعای اسرائیل: دو فرمانده یگان موشکی حزب‌الله را ترور کردیم

عراقچی: نتانیاهو دست‌کمی از هیتلر ندارد / جهان باید این هیولای خونخوار را متوقف کند

سعید جلیلی در واکنش به حمله اسرائیل به منطقه ضاحیه بیروت: مقاومت مبتنی بر افراد نیست

گروسی: نشانه‌هایی از تمایل ایران به تعامل با آژانس به وجود آمده

عراقچی: درخواست برای ورود به عرصه گفتگو و مذاکره، اکنون جو غالب در مذاکرات بین ما و کشور‌های اروپایی است

واکنش حسام الدین آشنا به احتمال حضور سردار نیلفروشان در محل بمباران بیروت

ویدیو؛ مجری شبکه سه: شک نکنید اهداف بعدی اسرائیل می‌تواند در تهران باشد

پیشنهاد سردبیر

روایت مردانی که در یک قدمی مرگ زندگی می‌کنند

من ابوالفضل هستم یک کارگر معدن!

پیجر همه جا، از اتاق کودک تا میز کافه و رستوران

چه کسانی از پیجر استفاده می‌کنند؟

در گفت‌وگوی فراز با «علی بهشتی نیا»، کارشناس آموزشی بررسی شد

مخاطرات اختصاص ۲۰ درصد از ظرفیت مدارس به اتباع افغانی

زندگی