شنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۳ 28 September 2024
شنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۵
کد خبر: ۸۱۹۱۶
صف‌آرایی رسانه‌های تندرو و سایبری‌ها علیه دولت

پزشکیان مقصر است یا نتانیاهو؟

سایبری‌ها علیه دولت بسیج شده‌اند. درست در روز‌هایی که خط آتش در منطقه گسترده شده و هر حمله رژیم اسرائیل به منطقه ضاحیه در بیروت تلی از آوار در این منطقه به جا می‌گذارد. حالا پیکان انتقادات تندرو‌ها در داخل به سوی دولت چهاردهم و نه رژیم اسرائیل نشانه رفته است.

کاربران موسم به «ارزشی‌ها»، رسانه‌های تندرو و منتسب به جریان پایداری و در صدر آن‌ها یک شبکه سایبری که به گفته کابران دیگر، منتسب به موسسه مصاف هستند، در اقدامی هماهنگ سیاست خارجی دولت را زیرسوال بردند و مدعی شدند که پاسخ‌ندادن به ترور اسماعیل هنیه رییس دفتر سیاسی حماس در تهران تصمیم دولت بوده است. آن هم در شرایطی که فرمانده کل قوا، مقام معظم رهبری است و دولت در حوزه نظامی مجری راهبرد‌ها و سیاست‌هاست.

تلاش برای تحریف سخنان رییس‌جمهوری و دیپلمات‌ها در خارج و داخل!

همزمان با سفر مسعود پزشکیان به نیویورک، پروژه‌های تندرو‌های داخلی و رسانه‌های مخالف دولت همسو با رسانه‌های عبری-عربی کلید خورد. این رسانه‌ها تلاش داشتند تا با تحریف سخنان رییس‌جمهور در محافل مختلف زمینه انتقاد از پزشکیان و دولت را فراهم کنند. آنها ابتدا به تیتر رسانه آمریکایی «بلومبرگ» از سخنان رییس‌جمهور استناد کردند و مدعی شدند که پزشکیان برای کاهش تنش با رژیم اسرائیل اعلام آمادگی کرده است. این در حالی است که پزشکیان گفته بود: «نجنگیم! چیزی را که می‌توانیم با گفتگو حل کنیم، با موشک و اسلحه حل نکنیم. ما آماده‌ایم تمام سلاح‌های خود را بگذاریم کنار؛ به شرطی که اسراییل نیز بگذارد کنار!» پس از این آنها به تحریف سخنان عباس عراقچی وزیر خارجه نیز پرداختند. عراقچی در نیویورک گفته بود که «رژیم اسرائیل قطعاً به اهداف خودش برای افزایش تنش و جنگ نخواهد رسید ولی پاسخ جنایت‌های خود را خواهد گرفت.» تندرو‌ها و رسانه‌های نزدیک به جریان پایداری، اما این اظهارات عراقچی را زمینه‌ساز حملات بعدی رژیم اسرائیل دانستند.

وقتی منافع ملی اولویت نیست!

همسویی تندرو‌ها و اصول‌گرایان نزدیک به رائفی‌پور در تضعیف مواضع رییس‌جمهور و دیپلمات‌ها در آمریکا، واکنش‌های بسیاری را هم در پی داشت. بسیاری از این نوشتند که پیکان این انتقادات به این دلیل به سوی دولت نشانه رفته که آنها جسارت بیان مواضع صریح خود را ندارند. یکی از این کاربران در این زمینه نوشته که چگونه ممکن است رهبری به عنوان فرمانده کل قوا دستوری صادر کرده باشد، اما مقامات کشوری و لشکری آن را اجرا نکرده باشند؟ سایبری‌ها، اما به این سوال پاسخ نمی‌دهند و همه توان خود را صرف ضربه‌زدن به ایده وفاق ملی دولت چهاردهم کرده‌اند. آنها ادعا می‌کنند که سخنان محمدجواد ظریف معاون راهبردی پزشکیان در گفتگو با «سی‌ان‌ان» نیز مسبب حملات اسرائیل است. ظریف در بخشی از این مصاحبه گفته: «هر زمان که رژیم اسرائیل دست به اقدام نظامی و تروریستی علیه ایران از طریق ترور رهبر سیاسی حماس در تهران زده، به شدت از خود خویشتنداری نشان داده است.» جریان رسانه‌ای تندرو، اما طوری از سخنان ظریف انتقاد کرده که گویی او دستور سیاست عدم پاسخ نظامی از سوی ایران را داده است. در واکنش به این ادعاها اما برخی دیگر از کاربران تاکید کردند که برای تندرو منافع ملی در اولویت نیست، بلکه تخریب پزشکیان و دولت او در دستور کار است. 

جریانی نزدیک به منافقین و اسرائیل؟

این انتقادات و هم‌سویی تندرو‌ها با اپوزیسیون خارجی در شرایطی است که دیپلکاسی دولت چهاردهم توانسته اجماعی گسترده علیه اسرائیل ایجاد کند. سخنان رییس‌جمهور، وزیر خارجه و ظریف نیز در مصاحبه‌ها دفاع از اقدامات ایران و ایجاد ظرفیت برای اقدامات بعدی کشور است. خروج بسیاری از حاضران در نشست مجمع عمومی سازمان ملل هنگام سخنرانی نخست وزیر رژیم اسرائیل نیز حاکی از موفقیت‌آمیز بودن این رویکرد داشته است. با این همه توان سایبری‌های تندرو‌ها و نزدیک به جریان پایداری در خدمت تضعیف مواضع دولت به کار گرفته شده است. در حالی که برخی از کاربران این جریان نیز از سوی رسانه‌های اصول‌گرا، «تحت کنترل منافقین» و در خدمت «عملیات روانی صهیونیست‌ها» معرفی شده بودند. این شائبه وقتی پررنگ‌تر می‌شود که این جریان در بزنگاه‌های مختلف مواضعی در راستای منافع ملی اتخاذ نکرده و بر طبلی کوبیده که اپوزیسیون و رسانه‌های عبری-عربی آن‌ را در دست داشتند. 

ارسال نظر
captcha
captcha
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر
زندگی