يکشنبه ۰۸ مهر ۱۴۰۳ 29 September 2024
يکشنبه ۰۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۷
کد خبر: ۸۱۹۵۵
گمانه‌زنی رسانه‌های جهان در مورد پیامدهای شهادت رهبر حزب‌الله

اینک، پس از نصرالله!

«رهبر حزب الله میراثی از مقاومت نظامی، نفوذ سیاسی و مخالفت قاطع با وجود اسرائیل را بر جای می‌گذارد». این اعتراف یک روزنامه‌نگار اسرائيلی است پس از تایید خبر ترور «سیدحسن نصرالله».

پس از حمله اسرائیل به منطقه «ضاحیه» بیروت و شهادت «سیدحسن نصرالله»، رسانه‌های خارجی با بیان نقش کلیدی رهبر حزب‌الله در تحرکات منطقه‌ای، تاکید کردند که اقدام اسرائيل فضای سیاسی و نظامی را در آینده‌ای نزدیک دگرگون خواهد کرد. با این همه اما هنوز نمی‌توان با اطمینان گفت که این تحولات به شکل صورت می‌گیرد. مهم‌ترین پرسش اکنون برای جهان این است که ایران چه خواهد کرد و حزب‌الله چه خواهد شد؟

 

حزب‌الله همچنان بر پا خواهد ایستاد

روزنامه «تایمز اسرائیل» در رابطه با وضعیت حزب‌الله پس از ترور «سیدحسن نصرالله» نوشت: «جایگزینی نصرالله اکنون بزرگترین چالش سال‌های اخیر خواهد بود، چراکه پس از حملات اخیر اسرائیل، تعداد زیادی از فرماندهان ارشد حزب‌الله کشته شده اند و سوالات زیادی در مورد امنیت داخلی این گروه مطرح است».

عضو مؤسسه «سیاست‌گذاری چتم هاوس» در لندن در مصاحبه با این روزنامه اسرائیلی مدعی شده است: «حزب‌الله فرو نمی‌پاشد، اما این ضربه بزرگی به روحیه گروه وارد می‌کند».
 
روزنامه «گاردین» پس از تایید رسمی خبر ترور «سیدحسن نصرالله» نوشت: «ترور نصرالله بحران خاورمیانه را بیش از این تشدید می‌کند و این خطر وجود دارد که مسیر وقایع منطقه را که نصرالله نقش مهمی در آنها داشت، تغییر دهد».

روزنامه «هاآرتص» در رابطه با آینده حزب‌الله پس از ترور سیدحسن نصرالله نوشته است: «نصرالله میراثی از مقاومت نظامی، نفوذ سیاسی و مخالفت قاطع با وجود اسرائیل را بر جای می‌گذارد». این روزنامه اسرائیلی در ادامه ادعا کرده است که به دلیل نقش کلیدی و رهبری طولانی سیدحسن نصرالله، مرگ او پایان یک دوره برای حزب‌الله است؛ آن چنان که «هاآرتص» اذعان کرده است، حزب‌الله تحت رهبری سیدحسن به سازمانی بدل شده بود که تاریخ معاصر لبنان و خاورمیانه را شکل داد.
 
«سی‌ان‌ان» تاکید کرده است که حزب‌الله پس از ترور رهبر خود، همچنان توانایی‌های نظامی خود را دارد و می‌تواند در مقابل اسرائیل بایستد. این رسانه آمریکایی نوشت: «با وجود تمامی خسارات وارده، حزب‌الله همچنان فرماندهان با تجربه و بسیاری از دارایی‌های قدرتمند خود را حفظ کرده است؛ موشک‌های هدایت‌شونده دقیق و موشک‌های دوربرد حزب‌الله می‌توانند به زیرساخت‌های نظامی و غیرنظامی اسرائیل آسیب جدی وارد کنند».
 
افزون بر این، «سی‌ان‌ان» مدعی شده است که هرچند ترور نصرالله احتمالا به طور مستقیم تداوم عملیاتی این گروه را مختل نمی‌کند، اما روحیه حامیان و اعضا آن به صورت موقتی تضعیف خواهد شد.  

 

ایران در میانه میدان

گاردین در رابطه با واکنش ایران به این اقدام اسرائیل مدعی شد که: «ایران حزب‌الله را یکی از دارایی‌های مهم خود می‌داند. در واکنش به این ترور، آیت‌الله علی خامنه‌ای از مسلمانان خواست با هر وسیله‌ای که دارند، در کنار مردم لبنان و حزب‌الله سرافراز بایستند و به آنها در مقابله با رژیم شرور [اسرائیل] کمک کنند. این ترور ممکن است ایران را به داخل این درگیری بکشاند. این در حالی است که ایران تاکنون از دخالت در جنگ میان حزب‌الله لبنان و اسرائیل خودداری کرده است».
 
گاردین به نقل از منابعی در اسرائیل گزارش داده است که: «کابینه امنیتی اسرائیل پیش‌تر از برنامه‌هایی برای کشتن نصرالله عقب‌نشینی کرده بود. با این حال، پس از اینکه تایید شد او قرار است در جلسه‌ای در مجتمع فرماندهی حضور یابد، طرح کشتن او در عملیاتی که گفته می‌شود با اسم رمز «نظم جدید» انجام شد، به تصویب رسید».
 
خبرگزاری «روتیرز» نیز در واکنش به این اتفاق و اوج گرفتن درگیری‌ها میان حزب‌الله و اسرائیل نوشت: «تشدید درگیری‌ها این نگرانی را افزایش می‌دهد که ممکن است این منازعه از کنترل خارج شود و ایران به عنوان حامی اصلی حزب‌الله و همچنین ایالات متحده آمریکا نیز وارد این ماجرا شوند».

رسانه آمریکایی «فاکس‌نیوز» با تمرکز بر رابطه «سیدحسن نصرالله» با ایران مدعی شده است که: «با شهادت سردار سلیمانی، سیدحسن نصرالله به عنوان استراتژیست ارشد آیت‌الله خامنه‌ای منصوب شده بود.  نصرالله کنترل عملیاتی لبنان و سوریه را در دست داشت. این نه تنها یک تغییر بازی استراتژیک برای حزب‌الله، لبنان و سوریه است، بلکه برای تهران نیز اهمیت دارد. باید فرض کنیم که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عملا در پشت صحنه حضور دارد. آیت‌الله خامنه‌ای در هفته‌های اخیر تصمیم گرفته بود که مانع حمله اسرائیل به خاک ایران شود».

خبرگزاری «الجزیره» در رابطه با عواقب ترور سیدحسن نصرالله بر روابط منطقه‌ای به ویژه واکنش ایران به این اتفاق، تاکید می‌کند که نحوه پیشروی ایران و سازماندهی مجدد حزب‌الله تاثیر مهمی بر آینده منطقه خواهد گذاشت، اما همچنان نمی‌توان به این سوال که ایران چه خواهد کرد، با اطمینان پاسخ داد.
 
این خبرگزاری در مصاحبه با یک روزنامه‌نگار ایرانی نوشته است که: «هیچ‌کس انتظار ندارد خامنه‌ای طرح عملیاتی مشخصی را اعلام کند؛ بنابراین ما باید در ساعات و روز‌های آینده منتظر بمانیم تا ببینیم چه اتفاقی در صحنه خواهد افتاد».
 

ارسال نظر
captcha
captcha
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر
زندگی