چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ 02 October 2024
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۲
کد خبر: ۸۲۲۵۰
مقام معظم رهبری:

ما در این روزها عزاداریم؛ به خصوص بنده به جد عزادار هستم/ فقدان آقای سیدحسن نصرالله حادثه کمی نیست/ آنهایی که دم از صلح و آرامش می‌زنند، اگر شرشان را از منطقه کم بکنند، بدون شک جنگ‌ها به کلی از بین خواهد رفت

ما در این روزها عزاداریم؛ به خصوص بنده به جد عزادار هستم/ فقدان آقای سیدحسن نصرالله حادثه کمی نیست/ آنهایی که دم از صلح و آرامش می‌زنند، اگر شرشان را از منطقه کم بکنند، بدون شک جنگ‌ها به کلی از بین خواهد رفت
رهبر معظم انقلاب اسلامی با تأکید بر لزوم استفاده حداکثری از نخبگان در بخش‌های مختلف و لزوم ایجاد زمینه برای اثرگذاری نخبگان در مسائل کشور، گفتند: امروز مهمترین وظیفه و جهاد نخبگان، ایجاد یک نهضت و خیزش جدید علمی است.

به گزارش فراز، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای صبح امروز؛ چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ در دیدار صدها نفر از نخبگان علمی، نفرات برتر المپیادها و آزمون‌ ورودی دانشگاه‌ها، همچنین با تأکید بر اینکه بزودی درباره مسائل غزه و لبنان با ملت ایران صحبت خواهند کرد، افزودند: اساس مشکلات منطقه، کسانی همچون آمریکا و برخی کشورهای اروپایی هستند که به دروغ دم از صلح و آرامش می‌زنند؛ و بر همین اساس، تنها راه پایان درگیری‌ها و جنگ‌ها در منطقه، کم‌شدن شرّ این کشورهاست.

رهبر انقلاب در ابتدای این دیدار با اشاره به حادثه شهادت مجاهد کبیر سیدحسن نصرالله گفتند: ما این روزها عزاداریم و به‌خصوص بنده جداً عزادار هستم چرا که حادثه فقدان آقای سیدحسن نصرالله ضایعه کوچکی نیست اما با وجود این عزای عمومی در کشور، دیدار با نخبگان را که از قبل برنامه‌ریزی شده بود، به زمان دیگری موکول نکردیم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای علت برگزار شدن دیدار نخبگان در وقت مقرر را ضرورت توجه دادن به اهمیت مسئله نخبگان خواندند و افزودند: پیام تشکیل این جلسه این است که اگرچه عزاداریم اما عزای ما به معنی ماتم گرفتن و افسرده شدن و گوشه‌نشینی نیست بلکه عزای ما از جنس عزای حضرت سیدالشهداء(ع) است یعنی زنده کننده و پیش برنده و شوق‌آفرین برای کار و پیشرفت است و این پیام باید در دل و جان ما واقعاً نفوذ پیدا کند.

ایشان گفتند: اساس مشکل و عامل ایجاد درگیری‌ها و جنگ‌ها در منطقه، حضور آمریکا و بعضی از کشورهای اروپایی است که به دروغ از صلح و آرامش دم می‌زنند و اگر شرّ آنها از این منطقه کم شود، درگیری‌ها و جنگ‌ها خاتمه می‌یابد و خود کشورها قادر به اداره منطقه و هم‌زیستی با صلح و عافیت هستند.

رهبر انقلاب اسلامی، تحریک صدام برای حمله به ایران و رقم خوردن روزهای تلخ و سخت را نمونه‌ای از جنگ‌افروزی آمریکا و غربی‌ها در منطقه دانستند و افزودند: محبت کنونی بین دو کشور ایران و عراق که اوج تجلی آن در راهپیمایی بزرگ اربعین است، مصداق روشنی است که نشان می‎دهد عامل اصلی مشکلات منطقه، مدعیان دروغین صلح هستند که باید به توفیق الهی و همت بلند ملت ایران و با کمک از الهامات انقلاب اسلامی و همکاری دیگر ملتها، شر آنها از منطقه کم شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سپس درباره موضوع نخبگان با تحسین سخنان سنجیده و امیدوارکننده  هفت تن از نخبگان و همچنین معاون علمی رئیس جمهور در این دیدار، گفتند: خاصیت ذهن جوان، فعال بودن و در نظرگرفتن اهداف بزرگ است که این بدون تردید قابل تحسین است اما این طرح‌ها و برنامه‌ها باید با پیگیری جدی، بصورت پیشنهادهای عملی و قابل تحقق به دستگاههای مربوط منتقل شود.

رهبر انقلاب در ادامه به سه مسئله متناسب با موضوع دیدار یعنی توجه به واقعیت نخبگی در کشور، حفظ و تکثیر نخبگان و وظایف و مسئولیت‌های نخبگان پرداختند.

ایشان در بیان موضوع اول یعنی ضرورت توجه به واقعیت‌های  نخبگی در کشور، نشناختن داشته‌ها و ظرفیت‌ها را از آفت‌های مهم برای یک کشور دانستند و با تأکید بر ضرورت شناختن آنها در مقابل تلاش بدخواهان برای کتمان یا انکار توانایی‌ها گفتند: بعضی‌ها همچنان مثل ۱۰۰ سال قبل فکر می‌کنند و با انکار توان علمی حاضر به پذیرش این واقعیت نیستند که در فضا و زیست‌بوم کنونی کشور ممکن است اتفاقات بسیار بزرگ و حیرت‌آوری برای دنیا رخ دهد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، نخبگی و زمینه‌های نخبه‌سازی را از مهمترین داشته‌های کشور برشمردند و افزودند: مهمترین زمینه برای نخبه‌سازی بهره هوشی است و ایران در زمینه بهره هوشی جزو کشورهای پیشرو دنیا است.
رهبر انقلاب، توجه به نخبگی و نخبه‌پروری در دوره طاغوت را کاملاً مغفول دانستند و گفتند: پس از انقلاب به توانایی‌های گوناگون نخبگان توجه شد اما این توجه باید با وارد کردن بیشتر آنها به میدان در بخش‌های مختلف از جمله آب، نفت، گاز، انرژی هسته‌ای، نانو و دانش‌های جدید مانند هوش مصنوعی مضاعف شود که این کار هم جزو وظایف معاونت علمی رئیس‌جمهور است و اساساً تشکیل بنیاد نخبگان با هدف شناسایی نخبگان و استفاده از آنها برای انجام کارهای مهم بود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، حفظ و تکثیر نخبگان و جلوگیری از فرار و خروج آنها از کشور به امیدهای واهی را در گرو احساس اثرگذاری نخبه برای کشور دانستند و افزودند: نخبه‌ای که با در ِبسته فلان پژوهشگاه یا دستگاه دولتی مواجه شود، احساس بی‌اثری میکند و برای امرار معاش ناگزیر به کارهایی می شود که دیگر نخبه نخواهد بود.

ایشان با تأکید بر ضرورت وجود سازوکار مشخص برای مراجعه نخبگان و عرضه توانایی‌های خود گفتند: معاونت علمی در این زمینه نیز می‌تواند حلقه وصل باشد. البته همه دستگاههای دولتی و حکومتی باید از نخبگان استفاده و این احساس را در نخبگان ایجاد کنند که وجود آنها مؤثر و مورد استفاده است.

رهبر انقلاب با اشاره به خروج برخی نخبگان از کشور با هدف رشد و استمرار تحقیقات علمی به علت وجود زمینه‌های آن در بعضی کشورها، فراهم کردن امکانات تحقیق و رشد علمی را ضروری خواندند و تاکید کردند: عرصه دیگر نقش‌آفرینی نخبگان تشکیل اندیشکده‌ها به عنوان مجمع نخبگان هر رشته علمی است که در این زمینه نیز معاونت علمی، حلقه وصل آنها با مراکز ذی‌ربط است،ضمن آنکه دیوان‌سالاری‌ها هم که برای روحیه ظریف نخبگان، واقعاً مهلک است باید حذف شوند.

ایشان در بیان محور سوم از مسائل مربوط به نخبگان، یعنی مسئولیت‌ها و وظایف آنان افزودند: مسئولیت نخبگان بیش از آحاد مردم است چرا که بیش از دیگران از نعمت‌ها و تفضلات الهی مانند علم، آبرو و ثروت برخوردار هستند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مسئولیت نخبگان در قبال خیزش علمی کشور را بسیار مهم دانستند و خاطر نشان کردند: خیزش علمی در دوره‌ای مطرح و با اقبال دستگاهها و دانشگاهها همراه شد که نتیجه آن افزایش سرعت رشد علمی کشور بود که البته همان زمان هم گفته شد اما این سرعت رشد قدری دچار اُفت شده است.

ایشان با اشاره به تحولات سریع علم در دنیا، نخبگان را به جهاد برای خیزش علمی فراخواندند و تاکید کردند: کشور به خیزش و نهضت جدید علمی نیاز دارد که این،وظیفه نخبگان است البته مراکز علمی و پژوهشی هم در این زمینه مسئول هستند اما عامل اصلی فرد نخبه است.رهبر انقلاب اسلامی ایجاد نهضت و خیزش جدید علمی را جهاد نخبگان برشمردند و با تاکید براینکه حرکت و خیزش جدید علمی موجب تفوق یافتن بر رقیبان و بدخواهان خواهد شد،گفتند:یک از نتایج برتری علمی و فناوری این خواهد بود که دست دشمن از ضربه زدن به مردم غزه و ضاحیه بیروت کوتاه و مانع آتش‌افروزی‌هایی خواهد شد که دل مردم و جوانان را می‌سوزاند.

ایشان در توصیه بعدی با اشاره به فاصله زیاد تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان با میزان پیش‌بینی شده در برنامه هفتم، ضرورت افزایش شرکت‌ها را مورد تأکید قرار دادند و گفتند: البته این افزایش نباید با پایین آوردن نشان افتخار شرکت‌های دانش‌بنیان و به شکلی انجام شود که شرکت‌ها واقعاً دانش‌بنیان نباشند بلکه باید سخت‌گیری‌های لازم در زمینه ارزیابی‌ها انجام شود.

در ابتدای این دیدار دکتر حسین افشین معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه «امروز فناوری به مولفه اصلی قدرت در دنیا تبدیل شده است و ایجاد زنجیره تأمین و قرار گرفتن در لبه‌های فناوری اهمیت راهبردی دارد»، گزارشی از برنامه‌های آتی این معاونت به منظور حرکت در مسیر افزایش اقتدار فناوری از جمله در زمینه تدوین برنامه جامع هوش مصنوعی بیان کرد.
همچنین ۷ نفر از اعضای بنیاد ملی نخبگان، آقایان:


-    میلاد لطفی؛ دانشجوی دکترای روابط بین‌الملل
-    حجت میان‌آبادی؛ دکترای مدیریت آب
-    سید علی مدنی‌زاده؛ دکترای اقتصاد و دارنده نشان برنز المپیاد جهانی ریاضی سال ۲۰۰۰
-    رسول لوایی؛ دکترای توسعه کشاورزی و دارنده جایزه تحصیلی بنیاد ملی نخبگان
-    سجاد انتشاری؛ دکترای مدیریت منابع آب و دارنده جایزه تحصیلی بنیاد ملی نخبگان
-    
و خانم‌ها:
-    مریم رضاپور؛ دکترای مهندسی صنایع و رتبه اول دوره دکتری
و حنانه خرمدشتی؛ دانش آموز پایه دوازدهم دبیرستان فرزانگان۲ و دارنده نشان طلای المپیاد جهانی نجوم و اختر فیزیک سال ۲۰۲۴
به بیان نظرات و پیشنهادهایی درخصوص مسائل مختلف کشور پرداختند.


ضرورت تحول دیپلماسی علمی کشور با بهبود فرایند جذب دانشجویان نخبه منطقه‌ای و بین‌المللی؛ ایجاد بستر افزایش کاربرد هوش مصنوعی در حوزه‌های دارای اولویت نظیر «انرژی»، «امنیت غذایی»، «لجستیک» و «سیاست‌های پولی»؛ حل تعارض منافع در سیاست‌گذاری‌های حوزه آب؛ استفاده از ابزارهای قدرت نرم و ظرفیت سازمان‌های همکاری منطقه‌ای برای بهبود دیپلماسی آبی؛ تحقق اهداف برنامه‌های توسعه و اسناد بالادستی با توانمندسازی نظام حکمرانی کشور و بسیج نخبگان؛ ارتقاء سرمایه‌های انسانی با تجهیز نخبگان به مهارت‌های اداری و تصحیح فرایند جذب نخبگان در ادارات ، رفع تورم ساختاری و قوانین با حذف شوراهای موازی و ایجاد کمیته‌های راهبر پیشرفت ؛ اصلاح فرایند سنجش کنکور با رفع سایه سنگین نمرات نهایی برای ورود به دانشگاه؛ ارائه الگوهای نخبگانی و ترویج سبک زندگی علمی برای نوجوانان؛ کاهش محدودیت سنی برای شرکت در المپیادهای علمی؛ ایجاد امنیت غذایی از محل مدیریت ضایعات غذایی و ضرورت حضور حلقه‌های میانی برای اجرای الگوی عملیاتی تبدیل سواحل مکران به پایتخت اقتصادی کشور از جمله محورهای مطرح شده از سوی نخبگان حاضر در دیدار امروز با رهبر انقلاب اسلامی بود.

ارسال نظر
captcha
captcha
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر
زندگی