شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ 05 October 2024
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۶
کد خبر: ۸۲۳۱۸

بلومبرگ: هیچ فشار واقعی از سوی آمریکا برای متوقف کردن اسرائیل وجود ندارد

بلومبرگ: هیچ فشار واقعی از سوی آمریکا برای متوقف کردن اسرائیل وجود ندارد
شبکه بلومبرگ با اشاره به ادامه حملات رژیم صهیونیستی علیه لبنان و نوار غزه به نقل از مقامات فرانسوی گزارش داد: هیچ فشار واقعی از سوی ایالات متحده بر اسرائیل، به‌ویژه درخصوص لبنان وجود ندارد و انگیزه‌ای در میان آنها برای تغییر این مسیر وجود ندارد.

 دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا پس از شکست در تلاش‌های خود برای میانجی‌گری میان رژیم صهیونیستی و حماس برای برقراری آتش‌بس و با ادامه حملات علیه لبنان، بارها و بارها محدودیت‌های روابط خود با اسرائیل را احساس کرده است و اکنون، واشنگتن در آستانه یک جنگ گسترده‌تر در منطقه قرار دارد که ممکن است، نتواند یا نخواهد متوقف شود.

اما به گفته افراد مطلع که خواستند نامشان فاش نشود، در میان واشنگتن و متحدانش ترس از تشدید تنش با نشانه‌هایی از تشویق محتاطانه آمیخته شده است و آنها از طرفی دیگر از تشدید تنش‌ها نفع می‌برند.

البته مشکل واشنگتن این است که همه اینها فقط یک ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اتفاق می‌افتد. دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه این رقابت پیشتر توسط برخی در دولت صهیونیستی تأیید شده است.

برای کامالا هریس، معاون رئیس جمهور و نامزد دموکرات‌ها در انتخابات نوامبر، ملایمت یا سخت‌گیری بیش از حد در قبال اسرائیل خطرات سیاسی را به همراه دارد و حتی در شرایطی که ترس از گسترش درگیری‌ها باعث افزایش قیمت نفت می‌شود، دستان آنها را تا حد زیادی بسته است. سپس این سوال در مورد امنیت بیش از ۴۰ هزار سرباز آمریکایی در منطقه وجود دارد و اینکه آیا می‌توان آنها را در اقدامی تلافی‌جویانه هدف قرار داد یا خیر.

دالیا داسا کی، کارشناس ارشد مرکز روابط بین‌الملل بورکل UCLA در این باره گفت: کارهایی وجود دارد که ایالات متحده می‌تواند (برای توقف اسرائیل) انجام دهد اما اردوگاهی که به نظر می‌رسد در کاخ سفید دست بالا را دارد، کاملاً از بسیاری از این اقدامات اسرائیل حمایت می‌کند.

به گفته دو نفر از افراد آشنا با سیاست ایالات متحده، در واقع، تل‌آویو می‌داند که یک فرصت قبل از انتخابات دارد. آنها معتقدند که در واشنگتن به دلیل فقدان اهرم فشار، ناامیدی نیز وجود دارد.

بلومبرگ در ادامه گزارش داد: قیمت‌های بالاتر نفت می‌تواند امیدهای کاخ سفید برای پایین نگه داشتن هزینه‌های بنزین برای رای‌دهندگان را تهدید کند. روز پنج‌شنبه قیمت نفت خام پس از اینکه بایدن گفت اسرائیل در حال بررسی حمله به تاسیسات نفتی ایران است، افزایش یافت. او سپس روز جمعه توصیه کرد که از آن پرهیز کند. بایدن به خبرنگاران گفت «اگر من جای آنها بودم، به جایگزین‌های دیگری غیر از حمله به میادین نفتی فکر می‌کردم.»

البته ایالات متحده اهرم‌های زیادی دارد که می‌تواند از آن استفاده کند، از جمله قطع کمک‌های نظامی اما نمی‌خواهد پیامدهای ژئوپلیتیکی یا داخلی آن را به جان بخرد. ۲ مقام فرانسوی گفتند که هیچ فشار واقعی از سوی ایالات متحده، به‌خصوص در مورد لبنان وجود ندارد و انگیزه‌ای در میان آنها برای تغییر مسیر وجود ندارد. رژیم صهیونیستی حتی روز جمعه حملات بیشتری را در حومه بیروت انجام داد.

همچنین به گفته یک دیپلمات ارشد غربی، «متحدان همیشگی اسرائیل هیچ نفوذی ندارند و فقط در حال تماشای چگونگی وقوع رویدادها هستند.»

یک دیپلمات ارشد غربی دیگر خاطرنشان کرد: در حال حاضر، حتی کمتر می‌توان مانع نتانیاهو شد، کسی که شاهد افزایش حمایت از موفقیت‌های نظامی است و می‌بیند که بایدن پس از خروج از رقابت انتخاباتی ضعیف شده است.

در طول هفته گذشته، نتانیاهو پیشنهاد آتش‌بس آمریکا و فرانسه برای لبنان را رد کرد. یک مقام اسرائیلی گفت: او در عوض، دستور حمله هوایی را داد که نصرالله را هدف قرار داد، در حالی‌که آمریکایی‌ها را به دلیل محرمانه بودن عملیات در بی‌اطلاعی نگه داشت.

این در حالی است که به گفته چهار نفر از افراد آشنا با سیاست آمریکا، واشنگتن با این فرض که نتانیاهو آن را خواهد پذیرفت، به‌طور جدی روی این طرح کار کرده بود.

به گزارش بلومبرگ، «مساله این است که اسرائیل تاکنون توانسته به لطف حمایت بی‌قید و شرط آمریکا تنش‌ها را تشدید کند.»

یک دیپلمات ارشد گفت که «اسرائیل در محافل خصوصی شاهد واکنش بسیار کمی از سوی ایالات متحده در مورد اقدامات خود علیه لبنان بوده است. مقامات اسرائیلی اکنون به همتایان آمریکایی خود می‌گویند که می‌توانند محاسبات امنیتی منطقه را برای سال‌های آینده تغییر دهند.»

اما در واشنگتن، برخی از مقامات نگران هستند که تل‌آویو میزان خسارتی که به حزب‌الله وارد کرده است را دست‌ بالا می‌گیرد و اینکه ایران چقدر می‌تواند، پاسخ دهد را دست کم می‌گیرد.

وندی شرمن، یک دیپلمات کهنه کار آمریکایی که پس از خدمت به‌عنوان معاون وزیر در سال ۲۰۲۳ وزارت امور خارجه را ترک کرد، گفت: تاریخ در مورد اقدامات محدود در لبنان به نفع اسرائیل نیست. بنابراین، من نگرانی دولت را در اینجا درباره آنچه اتفاق می‌افتد، درک می‌کنم.

طبق آمارها رژیم صهیونیستی در حال حاضر چندین سرباز را در تهاجم خود به لبنان از دست داده و این در حالی است که موشک‌های ایران به اندازه کافی از پدافند دفاعی گریخته و به چندین پایگاه هوایی آسیب رسانده است.

منبع:ایسنا

ارسال نظر
captcha
captcha
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

نیویورک تایمز: نگرش‌ مثبت نسبت به نصرالله پس از شهادتش در خاورمیانه افزایش یافته

وضعیت بیمارستان‌ها در لبنان در سایه جنگ

انصاری: مقدمات اقدام حقوقی در زمینه انفجار پیجرها و حمله به کنسولگری ایران در سوریه، انجام شده است

شاخص بازار بورس؛ امروز شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳

محسن هاشمی:بعد از شهادت سید حسن نصرالله، عده‌ای همان صحبت‌های تندروهای اول انقلاب را می‌گویند

سفر پرخطر پزشکیان به قطر / خبر مهم دولت درباره آزاد کردن پول‌های مسدود شده ایران چه بود؟/  تاکید پزشکیان بر همگرایی با کشورهای اسلامی از جمله عربستان

علیزاده، نماینده مجلس: گزارش حادثه معدن طبس این هفته کامل می‌شود

سید علی خمینی:وعده صادق ۲ گوشه ای از توان هجومی ایران در مقابل تمام توان دفاعی دشمن بود

طلافروشان موظف به صدور فاکتور رسمی شدند

علی لاریجانی: معتقدم در آینده روسیه و چین نقش مهم‌تری در منطقه پیدا می‌کنند

مدیرعامل بانک صادرات از پرداخت ۱۹۸ هزار وام قرض الحسنه به بازنشستگان خبر داد

قیمت مصوب گوشت اعلام شد

رایزنی عراقچی و اسد درباره راه‌های توقف تجاوزگری اسرائیل

سه اتهام جدید پرسپولیس به بیرانوند

پیشنهاد سردبیر
زندگی