يکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ 06 October 2024
يکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۵
کد خبر: ۸۲۴۲۷

کارشناس اقتصادی: پذیرش FATF تمام کار نیست

کارشناس اقتصادی: پذیرش FATF تمام کار نیست
یک کارشناس اقتصادی گفت: با توجه به شرایط فعلی، عدم تصمیم‌گیری‌ها درباره یارانه‌های انرژی، اخذ مالیات، کاهش هزینه‌های بودجه دولت و ... حداقل تحقق رشد ۸ درصدی تا ۲ الی ۳ سال آینده امکان پذیر نیست.

سید کمال سیدعلی درباره نرخ رشد اقتصادی در اقتصاد ایران و نیاز به سرمایه‌گذاری ۱۵۰ میلیارد دلاری در هر سال برای حفظ همین نرخ رشد اقتصادی اظهار داشت: افزایش نرخ رشد اقتصادی با کیفیت نیاز به سرمایه‌گذاری دارد که هم سرمایه‌گذاری داخلی و هم خارجی منوط به بهبود روابط بین‌الملل، برداشتن تحریم‌ها و پیوستن به FATF است. باید توجه داشت اگر همین امروز مساله پیوستن به FATF در داخل کشور حل شود نمی‌توان آثار آن را در بازه زمانی کوتاه در افزایش نرخ رشد اقتصادی دید و برای جذب سرمایه‌گذار خارجی حداقل به یک تا دو سال زمان نیاز داریم.

 وی تاکید کرد: البته به یاد داریم که در دوره برجام وقتی ایران به دنیا علامت مثبت داد، دیدیم که با تنش‌زدایی‌ها، شرکت‌های خارجی بلافاصله وارد بازار ایران شدند به طوری که هتل‌های کشور برای پذیرش هیات‌های خارجی اتاقی نداشتند. به دنبال آن ریسک ایران به سرعت کاهش پیدا کرد و از رتبه ۷ در حال صعود به رتبه ۵ بودیم که با دستور ترامپ برای حضور آمریکا از برجام این روند بهبود ریسک ایران برای جذب سرمایه‌گذار متوقف شد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: البته به طور قطع سرمایه‌گذاری داخلی در رشد نرخ اقتصادی هم موثر است، وزارت نفت که پیش از این اعلام کرده که فقط در بخش نفت نیاز به سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیارد دلاری است. موسسات بین‌المللی از جمله مکنزی پیش‌بینی سرمایه‌گذاری بالا در ایران داشت و به طور مشخص بازهی آن را هم اعلام کرده بود که می‌تواند به رشد بالایی برسد.

سیدعلی با اشاره به نرخ رشد اقتصادی ۱۲ درصدی در دوره برجام گفت: درست است که در دوره برجام نرخ رشد اقتصادی به ۱۲ درصد رسید اما به دلیل افزایش فروش نفت بود که یکباره پس از لغو محدودیت‌های فروش نفت با افزایش فروش، شاهد افزایش ۱۲ درصدی نرخ رشد اقتصادی بودیم.  

وی با بیان اینکه رشد ۸ درصدی حداقل تا دو سال آینده محقق نمی‌شود، تاکید کرد: با توجه به شرایط فعلی، عدم تصمیم‌گیری‌ها درباره یارانه‌های انرژی، اخذ مالیات، کاهش هزینه‌های بودجه دولت و ... حداقل تحقق رشد ۸ درصدی تا ۲ الی ۳ سال آینده امکان پذیر نیست.

این کارشناس اقتصادی درباره کیفیت نرخ رشد اقتصادی و اظهارات اخیر زیر اقتصاد درباره کیفیت نرخ رشد ۴ درصدی فعلی اظهار داشت: با توجه به نگاه آقای همتی، به نظر می‌رسد که منظور وی از بی‌کیفیت بودن نرخ رشد اقتصادی این است که این رشد به دلیل فروش بیشتر نفت بوده و حاصل از سرمایه‌گذاری نیست و اساسا وقتی در کشور روند ثابت می‌ماند، دستیابی به نرخ رشد اقتصادی هم راحت‌تر است. بنابراین وقتی یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه نفت صادر می‌شود شرایط با زمانی که ۵۰۰ هزار بشکه نفت صادر می‌شد، متفاوت است و قاعدتا نرخ رشد اقتصادی هم افزایش می‌کند.

سیدعلی گفت: البته باید توجه داشت که پس از خروج امریکا از برجام شرایط کشور عادی نیست و همواره شرایط کشور پرنوسان است. کسری بودجه بسیار بیشتر شد و ناترازی‌ها هم افزایش پیدا کرد که علت عمده این ناترازی‌ها از جمله ناترازی‌ بانک‌ها، افزایش کسری بودجه است. از آنجایی که کسری بودجه بالاست، هواره تورم تزریق می‌شود.

وی ادامه داد: باید درباره مباحث اقتصادی هماهنگی‌ها هرچه سریع‌تر انجام و تصمیم گرفته شود. البته شرایط منطقه عادی نیست و بوق جنگ زده می‌شود و دولت در همین مقطع باید درباره مسایل مرتبط با اقتصاد تصمیم بگیرد.

این کارشناس اقتصادی درباره تصمیمات جدید حاکمیت و دولت نسبت به پیوستن به FATF تاکید کرد: FATF تمام کار نیست اما بسیار کمک کننده به اقتصاد ایران است. هر چند اثرگذاری پیوستن در FATF بر اقتصاد ایران زمانبر است اما اگر از ایران پیام‌های مثبتی ارسال شود اثر بخشی FATF  را هم سریع‌تر می‌کند.

وی با اشاره به آثار مثبتی که FATF در کوتاه مدت بر اقتصاد ایران می‌گذارد، تاکید کرد: اولین اثر پیوستن به FATF این است که بانک‌های کشورهای همسایه مانند عراق و کشورهای CIS وارد همکاری بانکی با ایران می‌شوند و بانک‌های ایران کار می‌کنند و بخشی از مشکلات اقتصاد ایران و تجار رفع خواهد شد. به دنبال آن همکاری سایر بانک‌های جهانی هم با ایران آغاز خواهد شد و این پیام خوبی از ایران به دنیا است. ‌  

منبع:ایلنا   

ارسال نظر
captcha
captcha
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

با هزنیه کم‌تر از اتباع سایر کشورها انجام می‌شود

درمان ناباروری افغان‌ها در «رویان»

گفت‌وگوی فراز با رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران

مجازات مسببان فاجعه طبس چیست؟

هشدار جدی پزشکان و متخصصان عفونی

سن ابتلای اچ‌پی‌وی به ۱۶ سالگی رسید!

زندگی