سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳ 22 October 2024
دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۷
کد خبر: ۸۳۴۲۶

باکو چطور به شعبه دوم تل‌آویو تبدیل شد؟

باکو چطور به شعبه دوم تل‌آویو تبدیل شد؟
رسانه «ینی مساوات» از باکو، در آخرین همصدایی با ارتش اسرائیل، با مخاطب قرار دادن شهروندان ایرانی به آنها هشدار داده که فورا تهران را تخلیه کنند. این نخستین بار نیست که رسانه‌های الهام علی‌اف در میانه‌ی کشتار اهالی غزه، به عنوان بازوی جنگ نرم اسرائیل علیه ایران عمل می‌کنند.

«ینی مساوات» روز یکشنبه به نقل از سخنگوی ارتش اسرائیل، با تروریستی خواندن سپاه پاسداران، شهروندان ایران را مخاطب قرار داد و نوشت: «اعضای سپاه پاسداران در منطقه‌ای که شما زندگی می‌کنید، مخفی شده‌اند. به‌زودی، ارتش اسرائیل عملیات خود را در منطقه برای خنثی کردن این تهدید آغاز خواهند کرد. ساکنان تهران از اماکن مرتبط با سپاه پاسداران دوری کرده و منتظر دستورات بعدی باشند». این رسانه در ادامه مدعی شده که «اسرائیل در حال آماده شدن برای حمله گسترده به تهران است و ساکنان تهران، با خطر بزرگی روبه‌رو هستند».

اسرائیل، شعبه‌ی دو!

باکو همواره روابط مستحکمی با اسرائیل داشته است. تا جایی که نفوذ نیرو‌های امنیتی و مستشاران اسرائیل در ساختار اداری، اقتصادی و اطلاعاتی باکو غیرقابل چشم‌پوشی است. الهام علی‌اف، در رأس دولت باکو تلاش کرده که خود را از گذرگاه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی به مقامات اسرائیل نزدیک کند. این روابط به ویژه پس از ۷ اکتبر سال گذشته، روزبه‌روز تقویت شده است. با تشدید تنش‌ها بین ایران و اسرائیل، اما علی‌اف، باکو را به شعبه‌ی اسرائیل در مرز‌های شمالی ایران تبدیل کرده‌است.

روابط اقتصادی و نظامی جمهوری باکو و اسرائیل بر کسی پوشیده نیست. اسرائیل تنها در سال ۲۰۱۶ با فروش ۹ میلیارد دلار تسلیحات نظامی به باکو، به بزرگترین تامین کننده نظامی این کشور تبدیل شد. صادرات بیش از ۱.۵ میلیارد دلاری نفت باکو به اسرائیل نیز روابط تجاری را از سوی دولت باکو تقویت کرده است. بر اساس گزارش‌ها، حجم حواله افراد از اسرائیل به جمهوری باکو در نیمه ابتدایی سال ۲۰۲۴، بیش از ۷ میلیون دلار بوده است. داده‌های به دست آمده از بانک مرکزی باکو نشان می‌دهد که این عدد نسبت به مدت مشابه سال گذشته، بیش از یک میلیون دلار افزایش یافته است. افزایش میزان حواله از اسرئیل به باکو آن هم درست پس از آغاز جنگ غزه نشان می‌دهد که باکو، به یکی از امن‌ترین مقاصد مالی برای اسرائیلی‌ها تبدیل شده است.

ارتباط بین تل‌آویو و باکو، اما تنها به تجارت محدود نیست. علی‌اف در سال اخیرتلاش کرده تا با تامین منافع اسرائیل و اقدامات ضدایرانی در بزنگاه‌های مختلف، جایگاه خود را به عنوان یار همیشه‌وفادار بنیامین نتانیاهو در مرز شمالی ایران تثبیت کند. به عبارت دیگر، جمهوری باکو در سال‌های اخیر با حمایت مادی و معنوی اسرائیلی‌ها، از هیچ تلاشی برای تضعیف اقتصادی، دیپلماتیک و امنیتی ایران دریغ نکرده است. سعی در حذف ایران از کریدور‌های انتقال انرژی، تقویت روابط فرهنگی با اسرائیل و گسترش همکاری‌های اطلاعاتی با اقلیم کردستان تنها بخش کوچکی از این تلاش‌ها در مدت اخیر بوده است.

پیام دوستی به جنایت‌کاران جنگی

دولت الهام علی‌اف در ادامه آخرین تلاش‌ها برای اظهار وفاداری به نتانیاهو، با برگزار رویدادی در شهر گنجه دیدار معاون سفیر اسرائیل با یهودیان این شهر را ترتیب داده است. معاون عملیاتی سفیر اسرائیل در باکو، درست همزمان با ادامه نسل‌کشی در نوار غزه، با گل‌های سرخی که در دست داشت به گنجه رفت و به نشان دوستی تل‌آویو و باکو، با یهودیان این شهر دیدار کرد.

این نخستین بار نیست که مقامات باکو، جنایات یک سال گذشته اسرائیلی‌ها در غزه را با روی خوش پاسخ می‌دهند. حدود ۷ ماه پس از آغاز عملیات نظامی گسترده اسرائیل در نوار غزه و در بحبوحه انتقاد جوامع بین‌المللی از جنایات جنگی ارتش اسراییل در فلسطین اشغالی، وزارت خارجه الهام علی‌اف، با ارسال پیغامی به دولت مرکزی اسرائیل، سالروز «یوم‌النکبه» را به اسرائیلی‌ها تبریک گفت. روز نکبت، اشاره به روزی دارد که اسراییلی‌ها بیش از ۵۰۰ شهر و ۷۷۴ روستا در فلسطین را اشغال کرده و بیش از یک میلیون نفر را آواره کردند.

یک ماه بعد، مقامات اسرائیلی با ارسال نامه‌ای به علی‌اف، سالروز استقلال جمهوری باکو از ایران را به او تبریک گفتند. روز ۱۰ مهرماه نیز، الهام علی‌اف، بی‌توجه به ترور سید حسن نصرالله در بیروت، «روش هاشانه»، عید قوم یهود را در پیامی به اسرائیلی‌ها تبریک گفت. رییس جمهوری باکو در این پیغام نوشت: «دوستان عزیز! روز روش هاشانه مظهر نوآوری، معنویت و همبستگی را به شما تبریک می‌گویم و برای خانواده‌هایتان شادی و فراوانی آرزومندم».

دولت باکو و ارگان‌های رسانه‌ایش حالا پا را فراتر گذاشته و به بلندگوی ارتش اسرائیل علیه ایران تبدیل شده‌اند. کار آنقدر بیخ پیدا کرده که یک رسانه مستقر در باکو به نیابت از نظامی‌های اسرائیل، یا تهدید به حمله هوایی به پایتخت ایران، تهرانی‌ها را به تخلیه‌ی فوری شهر فرا می‌خوانند.

اصرار باکو به حفظ و احیای روابطش با اسرائیل، آن هم درست در زمانی که جنایات جنگی ارتش اسرائیل در غزه زیر ذره‌بین مجامع بین‌المللی قرار گرفته و انتقاد‌های بسیاری را از آمریکا و اروپا تا جهان اسلام علیه بنیامین نتانیاهو برانگیخته، این پیغام را مخابره می‌کند که جمهوری باکو در شرایط این روزها، به عنوان نایبی وفادار و گوش‌به‌فرمان، در خدمت منافع اسرائیل است و در زمان مورد نیاز، درست بیخ گوش ایران، علیه امنیت ملی کشورعمل خواهد کرد.

ارسال نظر
captcha
captcha
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

نقشه اسرائیل علیه ایران، سوریه و عراق ؛ توضیح محسن رضایی در این خصوص

شهریه ۹۰ میلیونی دانشگاه آزاد | طبقه متوسط با تحصیلات عالی خداحافظی کند؟

هنوز محرز نشده که پای فرد دیگری در میان است

افت رتبه علمی دانشگاه‌های کشور

میزان افزایش حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۴ اعلام شد

شکایت پرسپولیس از فدراسیون فوتبال ازبکستان

آخرین وضعیت پرونده فرزندان معاون اول سابق قوه قضاییه

تشکر قالیباف از پزشکیان برای تقدیم به موقع لایحه بودجه به مجلس

پزشکیان: هر حمله اسرائیل با پاسخ متناسب روبرو خواهد شد

هواشناسی؛ رگبار باران طی امروز و فردا در این استان‌ها

قیمت طلا، سکه و ارز ؛ سه‌شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳

پزشکیان درباره فیلترینگ: روندی که انجام گرفته، به نفع مملکت نیست | داریم تفاهم می‌کنیم با زبان و نگاه مشترک جلو برویم | تا آخر به حرف‌هایی که زده‌ایم پایبندیم

شلیک موشک بالستیک از لبنان به تل آویو

تیراندازی مرگبار در سیاتل آمریکا | یک نوجوان ۱۵ ساله بازداشت شد

پیشنهاد سردبیر
زندگی