چهارشنبه ۰۲ آبان ۱۴۰۳ 23 October 2024
سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۲
کد خبر: ۸۳۵۲۳
رسانه‌های غربی آرین طباطبایی را متهم کردند |

عامل لو رفتن اطلاعات محرمانه اسرائیل کیست؟!

عامل لو رفتن اطلاعات محرمانه اسرائیل کیست؟!
در پی درز نقشه حمله اسرائیل به ایران، مقام‌های آمریکایی در حال بررسی این موضوع هستند که این نقشه‌ها چطور از پنتاگون به کانال‌های تلگرامی ایرانی‌ها راه یافته‌ است. امروز، برخی از خبرگزاری‌های خارجی مدعی شدند که «آرین طباطبائی»، رئيس دفتر دستیار وزیر دفاع آمریکا در امور عملیات ویژه، مظنون اصلی این پرونده است.

واشنگتن‌پست اعلام کرده اف‌بی‌آی در حال تحقیق درباره افشای احتمالی اسناد محرمانه مربوط به برنامه‌های احتمالی اسرائیل در این حمله است. این اطلاعات شامل جزئیاتی درباره تمرین‌های نظامی و استقرار تسلیحات اسرائیل است که از روز جمعه ۲۷ مهر در یک کانال تلگرامی وابسته به جمهوری اسلامی به نام «دیده‌بان خاورمیانه» (Middle East Spectator) منتشر شدند.

در همین رابطه، امروز اسکای‌نیوز عربی به نقل از یک مقام وزارت دفاع آمریکا نوشت: «کارمند مظنون به افشای اسناد طرح نظامی اسرائيل برای حمله به ایران، یک ایرانی-آمریکایی به نام آرین طباطبایی است.» اسکای‌نیوز مدعی شده که طباطبایی هم‌اکنون یک مظنون است و هنوز اتهام رسمی به او وارد نشده. رسانه اسرائيلی «اسرائيل هیوم» نیز ادعای مظنون بودن آرین طباطبایی را تکرار کرد.

 

آرین طباطبایی کیست؟

آرین طباطبایی فرزند «سیدجواد طباطبایی»، دانشمند علوم سیاسی ایران و استاد فقید دانشگاه تهران، است. طباطبایی نیز همچون پدر در انگلیس و آمریکا درس سیاست خوانده و آخرین مدرک او برای دوره پسادکتری از دانشگاه هاروارد است. او از سال ۹۹ وارد وزارت خارجه آمریکا شد و با آغاز کار دولت بایدن و شروع مذاکرات با ایران در تیم مذاکره‌کننده آمریکا حضور داشت. اختلاف‌نظرهای او با رابرت مالی اما باعث شد خیلی زود از این تیم کنار برود. با این حال، او همچنان در وزارت خارجه آمریکا در اداره کنترل تسلیحات فعالیت داشت. طباطبایی سپس از وزارت خارجه به پنتاگون منتقل شده و اکنون در وزارت دفاع آمریکا مشغول به کار است.

آرین طباطبایی

 

آرین طباطبایی در طول سال‌ها هم از جانب رسانه‌های اپوزیسیون ایرانی همچون «ایران اینترنشنال» و هم گروه‌های تندروی داخل آمریکا به جاسوسی برای ایران متهم شده است؛ در واقع، این نخستین بار نیست که او به همکاری با دولت ایران متهم می‌شود. پیش از این نیز، سی سناتور جمهوری‌خواه در گزارشی از تحقیقات خود در مورد ارتباط افراد نزدیک به رابرت مالی با شبکه‌ای از کارشناسان وابسته به جمهوری اسلامی در جریان مذاکرات برجام، از آرین طباطبایی نام برده بودند. در این گزارش گفته شده بود که طباطبایی در مواردی مثل سفر به اسرائيل یا شرکت در کنفرانس‌ها با دولت ایران مشورت می‌کند. پس از این انتشار این گزارش و درخواست این سناتورها از وزارت دفاع آمریکا، بی‌بی‌سی به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد که آرین طباطبایی به فعالیت خود در این وزارتخانه ادامه می‌دهد.

با این همه اما مشخص نیست که این بار، ادعای رسانه‌های غربی مبنی بر دست داشتن آرین طباطبایی در درز نقشه های اسرائيل چه قدر صحت دارد و تحقیقات اف‌بی‌ای به کجا می‌رسد. در جدیدترین گزارش‌ها، جنیفر گریفین، خبرنگار فاکس نیوز این خبر را تکذیب کرده و گفته خودش با خانم طباطبایی صحبت کرده و به گفته او، آرین طباطبایی امروز در پنتاگون سر کار است، او همچنان مجوز امنیتی‌اش را دارد و هیچ تماسی از سوی اف‌بی‌آی، ان‌سی‌آی‌اس یا محققان دی‌آی‌ای با او گرفته نشده است.

ارسال نظر
captcha
captcha
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

اسرائیل بعد از عملیات وعده صادق ۱ ، چند موشک به پایگاه اصفهان زد

نطقِ پس از دستور؛ لایحه بودجه ۱۴۰۴، از ابهام در قیمت بنزین تا مقصران حادثه طبس

عامل لو رفتن اطلاعات محرمانه اسرائیل کیست؟!

ماجرای سواستفاده و مرگ نوزادان در ترکیه چیست؟

پایان زودهنگام پیروزی ساختگی رسایی؛ از شکست در انتخابات هیات رییسه تا انتخاباتی که فقط یک رقیب داشت!

مهاجران به مشاغلی وارد می‌شوند که متعلق به جامعه ایرانی است | وزارت خارجه باید بر اساس میزان نیاز به نیروی کار ویزا صادر کند

اگر به ترامپ باختی مسلمانان را مقصر ندان!

خبر جدید وزارت راه درباره تکمیل واحدهای نهضت ملی مسکن

عراقچی: جای یک رستوران مصری در تهران خالی است

طلا و سکه ارزان می‌شوند؟

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: حضور ظریف در دولت غیرقانونی است

حزب‌الله مسئولیت حمله به محل اقامتگاه نتانیاهو را پذیرفت

برخی کارفرمایان معادن، کارگران را بیمه «خیاطی» یا «آرایشگری» می‌کنند

ارایه مجوز واردات خودرو به این جانبازان

پیشنهاد سردبیر
زندگی