چهارشنبه ۰۲ آبان ۱۴۰۳ 23 October 2024
چهارشنبه ۰۲ آبان ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۳
کد خبر: ۸۳۵۷۸
مرور آخرین نتایج نظرسنجی‌ها میان ترامپ و هریس

اگر انتخابات آمریکا امروز برگزار شود، برنده کیست؟

اگر انتخابات آمریکا امروز برگزار شود، برنده کیست؟
۱۳ روز مانده تا انتخابات آمریکا، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که «کامالا هریس»، نامزد حزب دموکرات، و «دونالد ترامپ»، نامزد جمهوری‌خواه، در سطح ملی و در ایالت‌های سرنوشت‌ساز در رقابتی بسیار نزدیک قرار دارند.  

روز سه‌شنبه، نظرسنجی رویترز-ایپسوس نشان داد که هریس با ۴۶ درصد در برابر ۴۳ درصد، اندکی از ترامپ پیشی گرفته است. برتری هریس در نظرسنجی شش‌روزه‌ای که دوشنبه پایان یافت، مشابه برتری ۴۵ درصد به ۴۲ درصد او در نظرسنجی هفته گذشته رویترز/ایپسوس بود. این نظرسنجی همچنین نشان داد که رای‌دهندگان دیدگاه منفی نسبت به اقتصاد و مهاجرت دارند و مواضع ترامپ در این زمینه‌ها را بیشتر ترجیح می‌دهند. حدود ۶۰ درصد معتقد بودند که اقتصاد آمریکا در مسیر اشتباهی قرار دارد.

طبق ردیاب روزانه نظرسنجی انتخابات FiveThirtyEight، تا تاریخ ۲۲ اکتبر، هریس در نظرسنجی‌های ملی پیشتاز بوده و با ۱.۹ درصد اختلاف از ترامپ جلوتر است.
 
اگر انتخابات آمریکا امروز برگزار شود، برنده کیست؟
 
نظرسنجی‌های ملی می‌تواند نظر رای‌دهندگان را تا حدی منعکس کند اما این نتایج الکترال کالج است که برنده را مشخص می‌کند. در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آرای عمومی تعیین کننده نیست. در اغلب ایالت‌ها هر کدام از نامزدها که بیشترین رای را کسب کند، آرای الکترال آن ایالت را نیز به دست می‌آورد. هر کدام از نامزدها که بتواند اکثریت آراء را در کالج الکترال (۲۷۰ رای) به دست آورد پیروز نهایی انتخابات خواهد بود.

با بررسی نظرسنجی‌های سال ۲۰۱۶، به وضوح می‌توان خطاهای آن‌ها را در پیش‌بینی نتایج انتخابات مشاهده کرد. در تاریخ ۱۹ سپتامبر، «هیلاری کلینتون» با ۱ درصد پیشتاز بود و حتی در روز قبل از انتخابات، این پیشتازی به ۴ درصد رسید. در نهایت اما نتایج انتخابات نشان داد که «دونالد ترامپ» ۶ درصد بیشتر از کلینتون آراء الکترال را کسب کرده است.

این مسئله لزوما ناشی از خطای نظرسنجی‌ها در پیش‌بینی رای مردم نیست؛ بلکه به دلیل سیستم رای‌دهی الکترال کالج، ممکن است برنده انتخابات با رأی اکثریت مردم متفاوت باشد، همان‌طور که در انتخابات ۲۰۱۶ شاهد آن بودیم.

اگر نظرسنجی‌های دو انتخابات ۲۰۱۶ و ۲۰۲۴ را با یکدیگر مقایسه کنیم، الگوی مشابهی را می‌توان از آن‌ها دریافت کرد. این احتمال وجود دارد که در انتخابات آتی نیز نتایج الکترال کالج با پیش‌بینی‌های نظرسنجی‌ها و رای اکثریت مردم متفاوت باشد. در نتیجه با توجه به نزدیکی آراء دو نامزد، ترامپ هنوز هم شانس زیادی برای پیروزی در این انتخابات دارد. به ویژه این که ترامپ اکنون در چهار ایالت از هفت ایالت چرخشی، نسبت به کامالا هریس جلوست. در واقع انتظار می‌رود هفت ایالت سرنوشت‌ساز نقشی کلیدی در این انتخابات داشته باشند.

تفاوت میان هریس و ترامپ در هر یک از این هفت ایالت سرنوشت‌ساز یعنی پنسیلوانیا، کارولینای شمالی، جورجیا، میشیگان، آریزونا، ویسکانسین و نوادا در محدوده خطای نظرسنجی‌ها است. این بدان معناست که دو نامزد عملا در این ایالت‌ها برابر هستند، با این حال ترامپ در میانگین نظرسنجی‌ها در پنسیلوانیا، جورجیا، کارولینای شمالی و آریزونا کمی جلوتر است و هریس در میشیگان، ویسکانسین و نوادا با اختلافی بسیار ناچیزی پیشی گرفته است.

اگر انتخابات آمریکا امروز برگزار شود، برنده کیست؟

اگر این تفاوت‌های جزئی در نتایج نظرسنجی‌ها باقی بماند، ترامپ احتمالا ریاست جمهوری را به دست خواهد آورد. با این حال، اگر نظرسنجی‌ها میزان حمایت از هریس را حتی در یکی از ایالت‌های سرنوشت‌سازی که ترامپ در آن پیش است، کمتر از واقع نشان دهند، نتیجه ممکن است به نفع معاون رئیس‌جمهور فعلی تغییر کند.

هرچند در مجموع نظرسنجی‌های انتخاباتی آمریکا از اعتبار بالایی برخوردار است، با توجه به تجربه سال ۲۰۱۶ و سیستم رای‌گیری الکترال کالج، نمی‌توان از پیروزی هیچ‌یک از دو نامزد بر مبنای نظرسنجی‌ها مطمئن بود. کما این که به نظر برخی از تحلیلگران، بخشی از مردم نمی‌توانند به راحتی اعلام کنند که به ترامپ رای می‌دهند. آن طور که «لری ساباتو»، استاد و مدیر مرکز سیاست دانشکاه ویرجینیا، در مصاحبه با «بی‌بی‌سی» می‌گوید: «من وقتی به نظرسنجی‌ها نگاه می‌کنم، به نظرم یک یا حتی دو درصد حمایت از ترامپ در آن‌ها پنهان است.»

 

*در این مطلب از گزارش‌های «الجزیره» و «بی‌بی‌سی» استفاده شده است.

ارسال نظر
captcha
captcha
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر
زندگی