در گفتوگو با «عادل برکم»، کارشناس آموزش بررسی شد
«از نظر تبعیض آموزشی، تنها ۱۲ درصد قبولیهای رتبه زیر ۳ هزار کنکور از مدارس دولتیاند»، این جمله «هادی موسوی»، مدیر کل پیشین مطالعات وزارت تعاون است. براساس گزارشهای منتشر شده از سال ۹۸ تا به امروز، بیش از ۸۵ درصد نفرات برتر کنکور زیر ۳ هزار از مدارس غیردولتی، شاهد، نمونه دولتی و از این قبیل بودهاند. این در شرایطی است که طبق آمار ، مدارس غیردولتی تنها ۳۱.۸۷ درصد از دانشآموزان را تحت پوشش خود قرار دادهاند. موسسههای کنکور نیز طی سالهای گذشته از گردش مالی ۲۰ میلیارد تومان به بیش از ۷۰ میلیارد تومان در سال رسیده و با این وجود شاهد تبعیض طبقاتی چشمگیری تا به امروز در بحث آموزشو پرورش هستیم. پرسشی که پیش میآید این است که چرا مدارس دولتی با وجود تعداد دانشآموزان بیشتر، نتوانستهاند قبولیهای بیشتری را در کنکور نسبت به مدارس غیردولتی به خود اختصاص دهند؟ و دلیل قدرت مدارس غیرانتفاعی چیست؟
آنچه آمار ترک تحصیل به ما میگوید
روز گذشته خبری منتشر شد که ادعا میکرد«حدود یکسوم دانشآموزان دختر به دبیرستان نمیروند». در متن خبر آمدهاست «شهلا کاظمیپور، جمعیتشناس در یک نشست خبری در وزارت بهداشت آمارهایی از تحصیل و ازدواج و اشتغال دختران و زنان در ایران ارائه داد. بر اساس آمار ارائه شده از سوی این جمعیتشناس ۳۰ درصد دختران دبیرستانی در کشور به مدرسه نمیروند و از سوی دیگر نیز سالانه ۲۰۰ هزار نفر از جمعیت دختران ۱۵ تا ۱۹ ساله ازدواج میکنند. او کاهش پوشش تحصیلی در دختران را به دلیل ازدواج، مسائل فرهنگی یا در دسترس نبودن مدارس دانست و گفت: دختران زیر دیپلم معمولاً خود را خانهدار و دختران دارای مدرک تحصیلی بالای لیسانس خود را بیکار یا در جستجوی کار عنوان میکنند.» آمار مورد اشاره در این خبر از دقت کافی برخوردار نیست و ترکیبی از اطلاعات غلط و درست است. برای صحتسنجی آن روزنامه اینترنتی فراز با شهلا کاظمی پور جمعیتشناس و جامعهشناس گفت و گو گرده است.
علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش دولت یازدهم بررسی میکند:
رتبه بندی با هدف افزایش انگیزه اجرا شد. اما متاسفانه آنطور که باید و شاید در فرهنگیان نه تنها انگیزه ایجاد نکرد بلکه در بعضی از فرهنگیان با کاهش انگیزه مواجه بود. آموزش و پرورش دستگاهی که انسانهای آینده ما را تربیت میکند. امروز آموزش و پرورش هر کشور آینه تمام نمای آینده آن کشور است و امیدوارم مسئولین کشور و ردههای بالای حکومتی سعی کنند آموزش و پرورش را در اولویت قرار دهند.
در نشست علمی تحلیل خودکشی در دانشگاه خوارزمی مطرح شد
دانشکده ادبیات و علوم دانشگاه خوارزمی شاهد برگزاری نشست علمی «تحلیل خودکشی» بود. در این نشست که صبح روز دوشنبه ۲۷ فروردین با همکاری انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران و انجمن جامعه شناسی و روانشناسی دانشگاه خوارزمی البرز برگزار شد «دکتر سید حسن موسوی چلک»، «دکتر اردشیر بهرامی» و «دکتر ولیالله رمضانی» حضور داشتند. در این نشست، نقش منابع و مددکار اجتماعی در بحران خودکشی، خودکشی از دیدگاه جامعه شناسی، روانشناسی و روشهای پیشگیری از آن بررسی شد.
بررسی پیشنهاد کاهش سن دیپلم از ۱۸ به ۱۵ سال
نهاد آموزش و پرورش در پیشرفت کشورها نقش پررنگی دارد و تبعات هر نوع برنامهریزی برای آموزش و پرورش در آینده خود را نشان میدهد؛ لذا برنامهریزان این حوزه باید علم و سواد کافی را داشته باشند و واقعیت جامعه را بشناسند. در همین راستا باید مشکلات مرتبط با این نهاد ریشهیابی و حل شوند. وزیر آموزش و پرورش مهمترین مسئول حوزه آموزش و پرورش هر کشوری است و نیاز است نسبت به تمام حوزههای مرتبط اشراف اطلاعاتی کاملی داشته باشد. رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورشی است که به اظهار نظرات جنجالی شهرت دارد و اخیرا نیز در خصوص کاهش سن دیپلم نظری را بیان کرده که واکنش بسیاری را برانگیخته است.
معلم بلاگری؛ آسیب اجتماعی یا شیوه جدید تدریس؟
«شیببام»، حتما شما هم مدتها پیش این ویدیو را دیده و به آن خندیدهاید. ویدیویی که معلم در کلاس درس از یک دانشآموز ضبط کرد و در فضای مجازی منتشر شد. اگر دقت بیشتری به این دست از ویدیوها کنید، قطعا متوجه فشار روانی که به دانشآموز وارد شده خواهید شد. فشاری که بیشک بعدها با انتشار گسترده این ویدیو و مورد تمسخر قرار گرفتن آن، شدت گرفت. «معلم بلاگری» پدیده نوظهوری است که این روزها بین برخی از معلمان رایج شده است. اخیرا، انتشار خبر اخراج دو «معلم بلاگر» و سپس تکذیب آن، این مساله را بار دیگر به موضوع پر بحثی در رسانهها و شبکه های اجتماعی تبدیل کرده است.
محمدرضا نیکنژاد کارشناس آموزشی در گفتگو با فراز مطرح کرد:
به تازگی معاون عملیات سازمان اطلاعات پلیس تهران بزرگ درباره ظهور و بروز «اشرار نوپدید» در جامعه توضیحاتی را ارائه کرد؛ او به نقش دستگاههای متولی آموزش و تربیت جوانان و نوجوانان در پیشگیری از شکلگیری «اشرار نوپدیده» اشاره کردهاست.
«سرهنگ سعید راستی» معاون عملیات سازمان اطلاعات پلیس تهران بزرگ در گفتگو با ایلنا گفت: معیار ما برای اعلام نظر درباره کنترل اشرار و اراذل و اوباش، آمارهایی است که از کاهش یا افزایش میزان وقوع جرایم خشن و کنترل و دستگیری اراذل و اوباش به دست میآوریم. بر همین اساس، خوشبختانه طبق آمارهای رسمی پلیس، میزان وقوع جرایم خشن در سطح تهران بزرگ در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۲۸ درصد کاهش یافته است. از نظر پلیس حتی وقوع یک مورد جرم خشن در تهران و دیگر شهرهای کشورمان زیاد است و به همین دلیل، فراجا تا دستگیری تمام اشرار خطرناکی که مرتکب جرایم خشن میشوند یا در سطح محلهها ایجاد رعب و وحشت میکنند، از پای نخواهد نشست و برخورد قاطعانه با اراذل و اوباش را ادامه میدهد. راستی همچنین با اشاره به ظهور برخی «اشرار نوپدید» در سطح تهران گفت: متاسفانه برخی جوانها که خودشان سابقه شرارت ندارند، اما فریب اراذل و اوباش قدیمی را خوردهاند و راه خطرناک ارتکاب به جرایم خشن را برای زندگی خود انتخاب کردهاند، جزو اشرار نوپدید محسوب میشوند. البته همین افراد هم در کنترل پلیس قرار دارند. این مقام انتظامی ادامه داد: اگرچه اشرار نوپدید سابقهای ندارند، اما از روی ناآگاهی و فریبخوردگی قمه به دست میگیرند و در سطح محلهها اقدام به ایجاد رعب و وحشت میکنند یا در نزاعهای گروهی به اشرار دیگر ضرب و جرح وارد میکنند یا حتی ممکن است اشرار دیگر یا حتی شهروندان عادی را به قتل برسانند؛ البته همه این اشرار دستگیر میشوند و در صورت لزوم، مورد قصاص قرار میگیرند. وی در پایان تصریح کرد: لازم است که دستگاههای متولی آموزش و تربیت نوجوانان و جوانان، پیش از این که افراد جوان با اشرار خطرناک و قدیمی دمخور شوند و تحت تاثیر آنان قرار گیرند، این افراد را هدایت و حمایت کنند و از به وجود آمدن اشرار نوپدید در سطح جامعه جلوگیری کنند.
در شرایطی که بسیاری از کارشناسان حوزه آموزش نسبت به کیفیت آموزش هشدار میدهند و مسائل معیشتی معلمان از دغدغههای اساسی آنها است؛ چگونه میتوان انتظار داشت دستگاهای متولی آموزش و تربیت از شکلگیری «اشرار نوپدید» جلوگیری کنند؟ به عبارتی دیگر اصلا چنین امکانی در کشور ما برای آموزش و پرورش فراهم است؟ نهادهای متولی آموزش و پروش در خصوص مسائل تربیتی و جلوگیری از شکلگیری ناهنجاریها نقش بسزایی دارند؛ اما فراهم بودن بستر ایفای این نقش موضوعی است که روزنامه اینترنتی فراز در گفتگو با محمدرضا نیک نژاد کارشناس آموزشی به آن پرداخته است.
علیرضا رحیمی پژوهشگر حوزه علومتربیتی در گفتوگو با فراز:
یکی از مهمترین علائم و نشانههایی که افزایش آمار بیسوادی به ما نشان میدهد این است که آموزش و پرورش و ساختار آموزشی که سوادآموزی هم جزو آن حساب میشود؛ یک ساختار ناکارآمد و لنگانی است. ساختاری که به نام نهضت سوادآموزی راه انداخته شده است و ساختار آموزشی در آموزش مدرسهای که نتوانستهاند این تعداد از شهروندان و بچهها را در خودشان حفظ و آنها را باسواد کنند؛ دچار یک ناکارآمدی مزمن است.
یک کارشناس آموزشوپرورش در گفتوگو با فراز:
کاهش میانگین نمرات امتحانات نهایی دانشآموزان در سال ۱۴۰۲ موضوعی است که در چند روز گذشته، حواشی زیادی به دنبال داشته و تحلیلهای متفاوتی پیرامون این موضوع، ارائه شده است.
مصایب دانشآموزان در هوای آلوده
تعطیلی دو روزه مدارس ابتدایی تهران، بیشتر کلاسهای درس را هم تعطیل کرده. مشکلات اینترنت عملا امکان برگزاری کلاسهای آنلاین را از بین برده تا هماهنگ نبودن ارگانهای مختلف برای مواجهه با معضلات آلودگی هوا بیش از پیش آشکار شود.