سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۳ 08 October 2024
سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۷
کد خبر: ۸۲۵۷۹
فراز تاخیر در اعلام نتایج آزمون سراسری را بررسی می‌کند

انتظار کشنده کنکوری ها ادامه دارد

انتظار کشنده کنکوری ها ادامه دارد
نوبت نخست کنکور سراسری امسال در روز‌های ۶ و ۷ اردیبهشت‌ماه برگزار شد. در حالی که از شروع به کار دانشگاه‌ها ۱۷ روز می‌گذرد، هنوز نتایج اعلام نشده است و بیش از یک میلیون و ۱۵۲ هزار و ۵۱۸ داوطلب منتظر اعلام اسمی پذیرفته‌شدگان هستند.
یگانه شوق الشعراء
نویسنده
یگانه شوق الشعراء

امسال علاوه بر آزمون گروه‌های پنج‌گانه آزمایشی، آزمون اختصاصی فرهنگیان نیز برگزار شد. معمولاً زمان اعلام نتیجه و انتخاب رشته کنکور سراسری اواخر شهریور ماه است اما اعلام نتایج در سال‌های اخیر با تاخیر‌های زیادی همراه بوده است.


۱۷ روز بعد از مهر

به تازگی سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور درباره علت تأخیر در اعلام نتایج آزمون سراسری گفت: «امسال به واسطه چند موضوع همچون شهادت رئیس‌جمهور شهید و برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در زمان معین‌شده برای آزمون سراسری، برگزاری آزمون دو هفته با تأخیر همراه بود.» او همچنین افزود که برای اعلام نتیجه، باید شرایط رشته‌های دارای مصاحبه و شرایط خاص نیز مشخص شود و به همین دلیل، نتایج نهایی آزمون سراسری ۱۴۰۳ حدود بیستم مهر اعلام خواهد شد. این در حالی است که اواخر مردادماه اعلام شد به دلیل ارسال نشدنِ نمرات تحصیلی داوطلبان از سوی آموزش و پرورش به سازمان سنجش، در فرآیند اعلام نتایج کنکور سراسری تأخیر به وجود آمده است زیرا این نمرات به‌عنوان ۵۰ درصد نمره کل آزمون سراسری محسوب می‌شود.

دانشگاه‌ها به‌طور رسمی از ۱۷ روز پیش فعالیت‌های خود را آغاز کرده‌اند اما هنوز مشخص نیست چه زمانی دانشجویان جدید می‌توانند به کلاس‌های درس بروند. در شرایطی که مراکز آموزشی به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند، اعلام نشدنِ نتایج کنکور باعث نگرانی و سردرگمی داوطلبان و خانواده‌های آنها شده است. این وضعیت نه‌تنها روی برنامه‌ریزی‌ تحصیلی دانشجویان تأثیر می‌گذارد، بلکه مشکلات و اختلال زیادی در عملکرد و برنامه‌های دانشگاه‌ها نیز ایجاد می‌کند.

استرس و تعلیق داوطلبان کنکور

یکی از داوطلبان کنکور امسال به فراز می‌گوید: «من واقعا استرس زیادی دارم. بعضی از دوستانم هم شرایط مشابه من دارند. ما مدت‌ها برای آمادگی کنکور وقت گذاشتیم، حالا که آزمون‌ها برگزار شده، انتظار برای نتایج تبدیل به کابوس شده است. دانشگاه‌ها باز شده‌اند، کلاس‌ها شروع شده است ولی ما هنوز بلاتکلیفیم. در خانه و فامیل همه منتظرند تا بالاخره نتیجه اعلام شود. صبر ما تمام شده و هیچ‌چیز بدتر از این بلاتکلیفی نیست. حتی اگر نتایج ۲۰ مهر هم اعلام شود ما زودتر از اواسط آبان به دانشگاه نمی‌رویم. باید برای ثبت‌نام و شاید رفتن به شهر دیگر وقت داشته باشیم.»

با تأخیر در اعلام نتایج کنکور سراسری، بیش از یک میلیون و ۱۵۲ هزار و ۵۱۸ داوطلب و خانواده‌های آنها درگیر فشار‌های روانی و اجتماعی شده‌اند. این افراد نه‌تنها برای ورود به دانشگاه و ادامه تحصیلات عالی در انتظار نتایج هستند، بلکه این وضعیت باعث ایجاد اضطراب و استرس در خانواده‌ها نیز شده است. ندانستن نتیجه کنکور به معنی نبودنِ امکان برنامه‌ریزی برای آینده است. داوطلبان نمی‌دانند در چه رشته‌ای و در کدام دانشگاه پذیرفته شده‌اند که این مسئله باعث سردرگمی آنها شده است. در جامعه‌ای که تحصیل و موفقیت تحصیلی اهمیت زیادی دارد، انتظار برای نتایج کنکور می‌تواند فشار اجتماعی زیادی برای داوطلبان و خانواده‌ها ایجاد کند.


محرومیت از فضای انتخاب‌های بعدی

محمدرضا نیک‌نژاد -کارشناس آموزشی- در این باره به خبرنگار فراز می‌گوید: «روند منظم و درستِ اعلام نتایج کنکور در حال از بین رفتن است. چندین دهه بود که نتایج کنکور پیش از مهر اعلام می‌شد تا دانشجویان همزمان با شروع سال تحصیلی به دانشگاه بروند. همیشه شروع سال تحصیلی در کشور -مهرماه بوده است و تلاش‌هایی برای تغییر آغاز سال تحصیلی انجام شد اما مجلس بر مهرماه تاکید داشت. در این شرایط وقتی اعلام نتایج با تاخیر همراه می‌شود، مشکلات زیادی به وجود می‌آید. از طرفی یک مسئله‌ی دیگر، نامشخص بودن شرایط این افراد است. رتبه این دانش‌آموزان اعلام شده، تعیین رشته کرده‌اند اما هنوز منتظر اعلام نتایج هستند. وقتی نتایج قبل از مهر اعلام شود، فضایی برای انتخاب‌های بعدی به وجود می‌آید اما در چند سال اخیر، این فرصت از داوطلبان گرفته شده است. این شرایط برای دانش آموزان آسیب‌زا است زیرا در شرایطی در آزمون شرکت کرده‌اند که تغییرات ساختاری در کنکور ایجاد شده بود. همچنین امکان سازگاری با محیط دانشگاه نیز از این داوطلبان سلب می‌شود.»

انتظار بی‌پایان
تأخیر در اعلام نتایج کنکور سراسری به نوعی از مشکلات جدی مدیریتی در نظام آموزشی و اداری کشور خبر می‌دهد. نیاز است برای شفافیت و زمان‌بندی مناسب در فرآیند‌های آموزشی، کار شود تا در سال‌های آینده دوباره با این مسئله روبه‌رو نشویم.

ارسال نظر
captcha
captcha
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر
زندگی