فراز در گزارشی به بررسی این موضوع و افرادی پرداخت که در فرآیند جذب با کد ۱۹ روبهرو شدهاند. اعتراضات به این موانع به مشکلاتی از جمله معیارهای مبهم گزینش، عدم شفافیت و برخوردهای سلیقهای در این فرآیند اشاره دارد.
منتقدان بر این باورند که این روند به یادآور گزینشهای سختگیرانه گذشته است و میتواند انگیزه داوطلبان را به شدت تحت تأثیر قرار دهد. در پاسخ، وزارت آموزشوپرورش و برخی مقامات به این اعتراضات واکنش نشان داده و تأکید کردهاند که گزینش باید مطابق با قانون و با توجه به کمبود معلمها انجام شود. اخیراً، حمید رسایی، نماینده مجلس، اعلام کرد که پس از دستور وزیر و بررسی مجدد، حدود ۱۰۰۰ داوطلب از ۴۰۰۰ داوطلب رد شده، پس از اصلاح موارد قابل تغییر، پذیرفته شدهاند.
با وجود درخواستهای جمعی از متقاضیان که در پرونده گزینش آنها کد ۱۹ درج شده بود، این موضوع در دستور کار قائم پناه، مسئول اداره امور گزینش کشور قرار گرفت. اما بررسیهای فراز نشان میدهد که هستههای گزینش همچنان به روال قبلی ادامه میدهند و به دستورهای جدید توجهی نشان ندادهاند. بسیاری از داوطلبان همچنان با کد ۱۹ در کارنامه خود مواجهاند و علت رد صلاحیت خود را نمیدانند. امیدواری وجود دارد که دولت چهاردهم در این زمینه اقدامات مؤثری انجام دهد و راه ورود معلمان واجد شرایط را به کلاسهای درسی که به دلیل کمبود معلم تعطیل شدهاند، باز کند.
آموزش و پرورش با کمبود بیش از ۱۷۶ هزار معلم مواجه است و آمار رتبههای برتر کنکور ۱۴۰۳ نشان میدهد که مدارس دولتی در کسب رتبههای برتر کنکور جایگاه مناسبی ندارند، در حالی که بیش از ۸۵ درصد از دانشآموزان کشور در مدارس دولتی تحصیل میکنند. این وضعیت نشاندهنده شرایط نامساعد مدارس دولتی است، که یا به دلیل کمبود معلم تعطیل شدهاند یا قادر به ارائه آموزش با کیفیت مناسب به دانشآموزان نیستند. در این شرایط، ضروری است که وزارت آموزشوپرورش تمرکز بیشتری بر تقویت این مدارس و ارتقای کیفیت آموزش آنها داشته باشد.
رییس دولت چهاردهم، مسعود پزشکیان، در مراسم تکریم و معارفه وزیر علوم، با اشاره به اینکه دانشگاه محل نوآوری و خلاقیت است، تاکید کرد: «به وزیر گفتم همه اساتید و دانشجویانی که لغو قرارداد یا اخراج شدند را بازگردانید.» امیدواریم که این دستور رییس جمهور به درستی اجرا شود و همچنین در موضوع کد ۱۹ نیز اقدامات مشابهی انجام شود تا هزاران کلاس درس از نعمت معلم برخوردار شوند. با این اقدامات، کسانی که صلاحیت علمی و حرفهای معلمی را دارند، قادر خواهند بود به آموزش و پرورش کشور خدمت کنند و به بهبود کیفیت آموزش در مدارس دولتی کمک نمایند.
ویدیو:
سرنوشت دختر علوم تحقیقات
در دارالخلافه با بهزاد یعقوبی
مرز حریم خصوصی و عرصه عمومی کجاست؟