چند روز اخیر سوخترسانی در پمپ بنزینهای ایران دچار اختلال شده است و تا اینجای کار مسوولان وزارت نفت با تکذیب کردن کمبود سوخت سعی دارند جو جامعه را آرام نگاه دارند. با توجه به اینکه همواره موضوع بنزین در ایران با حرارت دنبال میشود شهروندان در پی آن هستند تا بدانند موضوع چیست!
به گزارش خبرنگار فراز، برخی معتقدند که بهدلیل اعتصاب سراسری کمپین ۲۰۱۰ که به اعتراض کارگران پیمانی صنعت نفت اختصاص دارد تولید بنزین کاهش یافته است ولی طبق گفته یکی از اعضای هیات مدیره انجمن سراسری کامیونداران ایران، گویا برخی رانندگان و مالکان کامیونهای سوخترسانی به جایگاهها را در اعتراض به عدم عدالت در توزیع بار و همچنین قیمتهای نجومی و کیفیت پایین لوازم یدکی خودروهای سنگین دست به اعتصاب جزیرهای دست زدهاند و از مسوولان خواستار شدند که به مطالبات عقب مانده آنها رسیدگی کنند.
پیش از این و در سال ۹۷ رانندگان کامیونها در ۲ مرحله دست به اعتصاب سراسری زدند. اولین بار در مرداد ۹۷ بود که صنف کامیونداران اعلام کردند بهدلیل پایین بودن هزینه حمل و نقل در ایران و همچنین قیمت نجومی لاستیک و دیگر لوازم یدکی خودروهای خود را در میانه جادهها متوقف کردند و در این بین از همکاران خود میخواستند که به اعتصاب سراسری اضافه شوند. این اعتراض تا اواسط مرداد ماه ادامه داشت و با وعده مسوولان جهت پیگیری مطالبات، رانندگان تصمیم گرفتند اعتصاب را رها کنند ولی پس از یک ماه که مسوولان هیچ تغییری در روند خواستههای مطرح شده ندادند، رانندگان تصمیم گرفتند در اول مهر اعتصاب سراسری مجددی را راه اندازی کنند که این اعتصاب با رسیدن به برخی خواستههای اعضای این صنف به پایان رسید. از مهمترین این خواستهها عادلانه شدن هزینه رفت و آمد و همچنین قیمت تمام شده لاستیک بود که حالا چنین مشکلاتی کم رنگتر شده است.
حالا پس از گذشت حدودا ۳ سال از آن روزها برخی از رانندگان تصمیم گرفتهاند تا محقق نشدن دیگر خواستهها از تردد در جادهها امتناع کنند و همین موضوع باعث کاهش میزان بنزین در جایگاههای سوخت شده است و طبق گفته فعالان صنفی کامیوندارها در حال حاضر بهجز چند شهر اعتصاب نکردهاند ولی اگر وضعیت همچنان ادامه داشته باشد میتوان شاهد اعتصاب سراسری مانند سال ۹۷ را مشاهده کرد.
«روحالله اسماعیلنژاد» عضو هیات مدیره انجمن کامیونداران کشور با اشاره به اعتصاب جزیرهای کامیونداران در چند شهر به خبرنگار «فراز» میگوید: «بهدلیل اینکه هیچ ارادهای برای برطرف کردن ناعدالتی در حوزه حمل و نقل جادهای وجود ندارد همکاران ما در چند شهر دست به اعتصاب زدهاند. در حال حاضر این اعتصاب بهصورت جزیرهای است ولی امکان دارد در چند روز آینده شاهد گسترش این اعتراض صنفی و غیر سیاسی باشیم تا رانندگان و کامیونداران بتوانند از وضعیت بردهداری خود را نجات دهند.»
عضو هیات مدیره انجمن کامیوندارن در مورد اینکه کامیونداران در حال حاضر به چه چیزی اعتراض دارند ادامه میدهند: «بهدلیل عدم توجه به مشکلات صنفی رانندگان و کامیونداران که از سالها قبل باقی مانده است باید بگوییم که اعتراض کامیونداران آتش زیر خاکستر است و هر لحظه ممکن است در جادههای کشور خودروهای خود را خاموش کنند. در دور قبلی اعتراضات، به بخشی از خواستههای خود رسیدیم ولی بیعدالتی در این حوزه همچنان باقی مانده است. در این دور از اعتراضات رانندگان و کامیونداران به دخالت و سودجویی شرکتهای حمل و نقل که نقش دلال را بازی میکنند اعتراض دارند.»
او در همین خصوص ادامه میدهد: «در حد فاصل بین سال ۹۷ تا ۱۴۰۰ مسوولان دولتی میتوانستند به مشکلات ما رسیدگی کنند و ما را از چنگ دلالها و شرکتهای حمل و نقل که نقش واسطه را دارند نجات دهند. بیعدالتی در نوبت دهی در حمل بار، دریافت مبالغی برای جلو انداختن نوبت حرکت و همچنین دریافت حدود ۵۰ درصد هزینه باربری از جمله مهمترین مواردی است که همکاران ما به آن اعتراض دارند. بهصورت خلاصه باید بگوییم که در این دور از اعتراضات همکاران ما خواستار جلوگیری از فعالیتهای سازمان یافته و دخالت مافیاهای حمل و نقل هستند که امیدواریم در این مرحله هم بتوانیم به خواستههایمان برسیم.»
این فعال صنفی با اشاره به برخی برنامهریزیهای مافیایی در حوزه حمل و نقل ادامه میدهد: «برخی از کارخانهها مزایدههای مربوط به حمل و نقل را به نوعی برگزار میکنند که بتوانند سود بیشتری بگیرند. بهعنوان مثال در قرارداد تنها ۸ درصد حق کمیسیون را قید میکنند ولی در واقعیت به دنبال شرکتهایی هستند که بتوانند بیش از اینها را به آنها پرداخت کنند. مشکلات پشت پرده در این حوزه زیاد است و در واقع همکاران ما میخواهند به این بردهداری که از سوی شرکتهای حمل و نقل سالهاست وجود دارد پایان بدهند. به این نکته هم باید اشاره کنم که قیمتهای نجومی و کیفیت پایین لوازم یدکی خودروهای سنگین از دیگر مواردی است که به آن اعتراض داریم.»
ویدیو:
سرنوشت دختر علوم تحقیقات
در دارالخلافه با بهزاد یعقوبی
مرز حریم خصوصی و عرصه عمومی کجاست؟