«۸۷ سینما در کل کشور به صاحبان فیلمها بدهی دارند»، «۹۸ درصد سینماهای کل کشور در ورشکستگی کامل قرار دارند»، «نزدیک به ۲۰۰ فیلم در صف اکران قرار دارند پس دلیلی ندارد که دولت باز برای تولید، بودجه بگذارد»؛ این سطرها، مهمترین اظهارات رئیس انجمن سینماداران طی سه ماه گذشته است. اظهاراتی که یک سر آن به کرونا و تبعات آن برای سینماداران میرسد و سر دیگر آن به بدهی ۲۰۰ میلیارد تومانی آنها به صاحبان آثار. این بدهی نجومی، آن هم در روزهایی که روند واکسیناسیون سرعت گرفته و شانس گیشه بالاتر رفته، به ضرر سینماداران بدهکار تمام شده است. چراکه طبق اعلام شورای صنفی نمایش، امکان اکران فیلمهای جدید و شانس گیشه از این سینماها گرفته خواهد شد. با توجه به در راه بودن اکران چند فیلم کمدی بفروش از جمله «چپ راست»، «شیشلیک» و «گشت۳» به نظر میرسد سینماداران، اگر بدهی خود را ندهند ضرری سنگین را بابت عدم اکران چنین آثاری متحمل خواهند شد. در این میان بسیاری از سینماداران معترض شدهاند که اگر فیلم جدیدی برای اکران نداشته باشند، نخواهند توانست نسبت به پرداخت بدهیها اقدام کنند. البته در پاسخ به این ادعا باید گفت این بدهیها مربوط به فیلمهایی است که در گذشته اکران و روی هم جمع شده است!
حالِ این روزهای سینماداران
در حال حاضر ۲۵۷ سینما در کشور فعال است که ۱۹۲ تای آنها خصوصی است و سهم سینمادار از فروش هر فیلم حدود ۴۵ درصد است؛ یعنی حدود ۲۷۰ میلیون تومان درآمد روزانه (و نه ۳۰۰ میلیون تومان). برخی هم به اشتباه تصور کردهاند یک سینما در وضعیت عادی روزانه ۳۰۰ میلیون درآمد دارد، این در حالی است که هر سالن به طور متوسط روزی ۶۷۰ هزار تومان درآمد دارد (با اتکا به عدد ۶۰۰ میلیون و احتساب درصد فروش ۴۵ درصدی). بنابراین هر سالن در ماه ۲۰ میلیون تومان فروش دارد. البته برخی سالن های خصوصی شاخص هستند و درآمد بالایی دارند که درآمد یکی از این سالن ها به طور میانگین در یک ماه ٨ میلیارد تومان برآورد شده است؛ درآمد هایی از دست رفته که حال تغییر مسیر داده و با ادامه بحران کرونا روز به روز بیشتر بار ضرر سینماداران را سنگین میکنند.
حرف سینماداران چیست؟
پیشنهادی که «محمد قاصد اشرفی»، رییس انجمن سینماداران به دولت، می دهد عدم حمایت وزارت ارشاد به مدت یک سال نسبت به پروسه تولید فیلمهاست! به گفته قاصد اشرفی، در حال حاضر چیزی نزدیک به ۲۰۰ فیلم در صف اکران قرار دارند پس دلیلی ندارد که دولت باز برای تولید، بودجه بگذارد. به نظر می رسد مقصود قاصد اشرفی این است که بودجه ذکر شده، به بخش های آسیبدیده سینما و به ویژه سالنهای سینما تعلق بگیرد! با این حساب عواید فروش فیلم های سینمایی در سال ٩٨ و قبل از بحران کرونا چگونه قسم شده، سوالی است بدون پاسخ!
جانِ سینما نمایش فیلم است
قاصد اشرفی که خود مدیر سینما «ماندانا» نیز هست درباره بحران ناتمام کرونا و تاثیر آن بر سینماهای خصوصی به «فراز» می گوید: «طی این یک سال و اندی، سینمای ایران شرایطی را تجربه کرد که برای اولین بار با آن مواجه شده بود. در آتش سوزی یا بلایای طبیعی، اگر تجهیزات سینما بیمه شده باشد شما خسارت چندانی متقبل نخواهی شد اما در حال حاضر کسی نه از آینده این ویروس خبر دارد و نه حتی می داند که چطور با آن کنار بیاید».
رییس انجمن صنفی سینماداران ادامه می دهد: «سینما تنها درآمدی که می تواند داشته باشد از نمایش فیلم است. به عبارت دیگر جان سینما، نمایش فیلم است. با این درآمد اجاره ملک می دهد، حقوق پرسنل را پرداخت و هزینه های جاری خود را نیز تغذیه می کند. در حال رایزنی هستیم تا بتوانیم از طریق سازمان سینمایی و دولت فعلی چاره ای بیندیشیم».
بعضی حمایت ها از توهین بدتر است!
قاصد اشرفی درباره تنها تسهیلاتی که در قالب وام چهاردرصدی در روزهای آغازین کرونا برای حمایت از سینماداران مطرح شد اظهار می کند: «طبق اعلام این کارگروه، هر سالن میتوانست به صورت ششماهه با کارمزد ۴ درصد، ۱۰ میلیون تومان وام بگیرد که برای همین میزان کمک هم باید فهرست کارکنان را می فرستاد و مسیر پیچیده ای را طی می کرد تا مشمول دریافت این تسهیلات شود. این نه تنها حمایت نبود بلکه توهین به جامعه سینماداران محسوب می شد! من برای سینمای خودم (ماندانا) این پول را قبول نکرده و نخواهم کرد. خوشبختانه بسیاری از سینماداران هم با ما همسو شدند و این کمک را نپذیرفتند برای اینکه بعدها نگویند ما به سینماداران کمک کردیم و هرکس نداند فکر کند چقدر ضررهای ما را جبران کرده اند!»
حال باید دید که با اعلام خبرهایی مبنی بر کنترل شدن نسبی کرونا آیا این برخورد ضربتی با سینماداران، به نفع صنعت سینمای ایران تمام خواهد شد یا سینما کماکان باید در کابوس خواب آلودگی و رکود باقی بماند.
ویدیو:
سرنوشت دختر علوم تحقیقات
در دارالخلافه با بهزاد یعقوبی
مرز حریم خصوصی و عرصه عمومی کجاست؟