با یک جستوجوی مختصر در اینترنت، میتوانیم درباره گروه صنعتی انتخاب، اطلاعات مختلفی به دست آوریم. اطلاعاتی که با دانستن آنها پرسشهای زیادی به ذهن ما متبادر میشود. گروه صنعتی انتخاب، خود را مفتخر به تولید کالاهایی با برند دوو، اسنوا و بُست میداند. اما البته بخش عظیمی از این افتخار، تنها به مونتاژ این کالاها در داخل کشور مربوط میشود؛ بدین معنا که گروه صنعتی انتخاب با ادعای وارد کردن قطعات از شرکت دوو، که خود را صاحب آن میداند، لوازم خانگی به نام اسنوا را تولید میکند؛ تولیدی در حد مونتاژ.
رابطه گروه صنعتی انتخاب و دوو
در آبانماه سال ۱۳۸۸، گروه صنعتی انتخاب برنده مزایده خرید شرکت کرهای دوو الکترونیک، تولیدکننده ماشینهای لباسشویی و یخچال، شده و قرارداد خرید این شرکت ورشکست شده کرهای به ارزش ۵۱۸ میلیون دلار را رسماً به امضا رساند. خرید شرکت کرهای دوو الکترونیک توسط این گروه صنعتی ایرانی که شرکتی غیردولتی است تنها دو ماه پس از آن نهایی شده است که دولت سئول تحریمهای یکجانبهای را علیه جمهوری اسلامی ایران به تبعیت از تحریمهای آمریکا علیه ایران، اتخاذ کرد. شرکت انتخاب که تولیدکننده تلویزیونها و ماشینهای لباسشویی «اسنوا» و «حایر» است، مزایده خرید شرکت دوو الکترونیک را در رقابت یکساله با شرکت سوئدی الکترولوکس، تصاحب کرد.
گروه صنعتی انتخاب تولیدکننده لوازم خانگی است و از سال ۱۳۸۱ فعالیتهای جدید خود را در اصفهان آغاز کرده است. گروه صنعتی انتخاب خود را تولیدکننده انحصاری لوازم خانگی دوو معرفی میکند و در واقع انحصار این برند را در سطح جهانی متعلق به خود میداند. برندی که بیست سال از ورشکستگی آن می گذرد وطبعا دیگر محصولی تولید نمیکند.حتی اگر این شرکت ورشکست شده، فروخته شده باشد، دیگر فعالیت ندارد.
ممنوعیت واردات کالا از کره جنوبی؛ بودیم، خواهیم ماند!
تشدید تحریمها و سیاستهای خصمانه آمریکا علیه ایران، باعث قطع همکاری همپیمانان تجاری ایالات متحده، ازجمله کرهایها با ایران شد. گرچه در آن مقطع ال.جی و سامسونگ بهسرعت خاک ایران را ترک کردند، اما همزمان بیلبوردهایی در سطح شهر مشاهده شد که پیامی را از کره جنوبی مخابره میکرد؛ «بودیم، خواهیم ماند». درج لوگوی گروه صنعتی انتخاب و دوو در پایین این این بیلبورد نشان میدهد که این شرکت، مدعی است محصولات دوو را به صورت مونتاژ شده و با نام اسنوا، در ایران عرضه میکند. اما آیا شرکتی که در کره جنوبی هم دیگر فعالیتی ندارد، محصولی دارد که علیرغم تحریم، بتواند به گروه صنعتی انتخاب عرضه کند؟ اگر آری، چگونه در اوج تحریمها به کاخ سفید پشت کرده و به دلیل تعهداتی که در ایران دارد راه متفاوتتری نسبت به ال.جی و سامسونگ در پیش میگیرد؟
از سوی دیگر باید به این نکته هم توجه داشت که گروه صنعتی انتخاب همواره خود را صاحب امتیاز دوو و مونتاژکننده محصولات آن معرفی میکند؛ ماجرای این ادعا هم همچنان که اشاره شد به سال ۱۳۸۹ بازمیگردد؛ یعنی زمانی که مسئولان شرکت کرهای در پی بدهیهای تلنبارشده ناچار به فروش امتیاز برند خود شدند؛ همین اقدام کافی بود تا گروه صنعتی انتخاب فرصت را غنیمت شمرده و خود را برنده این مزایده اعلام کند. در آن زمان گرچه برند ورشکستۀ دووالکترونیکس ۲۵۰ میلیون تا ۳۰۰ میلیون دلار ارزشگذاری شده بود؛ اما گروه صنعتی انتخاب حاضر به پرداخت ۵۱۸ میلیون دلار برای خرید امتیاز این برند شد!
پای چه کسی در میان است؟
حاجی دیانی مدیر گروه صنعتی انتخاب و مالک شرکتهای «اسنوا»، «حایر» و «دوو»، تولیدکننده لوازم خانگی در میان است. اسنوا از خردادماه سال گذشته خط تولید لوازم خانگی «شهید سلیمانی» را افتتاح کرد. اما تحت نام شهید سلیمانی، و با وجود اینکه ورود کالاهای کرهای به ایران ممنوع است، این گروه صنعتی، همچنان مدعی است که به تولید محصولات مونتاژ شدهای که قطعات آن از کره جنوبی وارد میشود، ادامه میدهد. در نامه رهبری به ابراهیم رئیسی به این نکته اشاره شده که جمعی از تولیدکنندگان داخلی از ایشان خواستهاند با هدف حمایت از تولید داخلی مانع واردات لوازم خانگی از کره جنوبی شود. با توجه به انحصار ۴۰ درصدی گروه صنعتی انتخاب در بازار لوازم خانگی ایران، نقش حاجی دیانی در رابطه با مونتاژ وارائه محصولات دوویی که از بیست سال پیش وجود ندارد، چیست؟ دیانی همواره بزرگترین منتقد واردات و وجود کالاهای کرهای در بازار ایران بوده است. هرچند که خود مدعی است نمایندگی انحصاری واردات و مونتاژ محصولات دوو کره در ایران را در اختیار دارد. دیانی هیچگاه به این پرسش پاسخ نداده که چطور ۵۲ کانتینر قاچاق تحت عنوان پوسته یخچال وارد کشور شد، اما در واقع داخل کانتینرها یخچال دو در دوو جاسازی شده بود. این محموله شامل ۲۰۰۰ یخچال سال ۱۳۹۴ در گمرک هرمزگان کشف شد و شرکت مبین طاها انتخاب سفارش دهنده آن بود. حال پرسش این است که چگونه حاجی دیانی که خود از درخواست کنندگان ممنوعیت ورود کالای کرهای به ایران بوده، با تغییر نام و سوءاستفاده از نام نامدار و قهرمانی بزرگی چون شهید سلیمانی، همچنان به سوءاستفاده از برند کرهای و تولید محصولات به نام دوو ادامه میدهد؟
داستان چیست؟
یک سری به فروشگاه لوازم خانگی اسنوا و نمایندگی های گروه صنعتی انتخاب بزنید. شما می خواهید یخچال بخرید. در این فروشگاه که نماینده گروه صنعتی انتخاب است و طبعا یباید محصول تولید داخل را ارائه بدهد؛ با دو نوع محصول مواجه میشوید؛ در واقع فروشنده به شما دو برند را با آب و تاب مخصوصو فروشندگان معرفی می کند؛ اول برند ایرانی اسنوا را معرفی می کند که در داخل کشور تولید میشود. بعد شما را به سراغ یخچال دیگری می برد که برند دوو بر آن نقش بسته است. در این مورد، فروشنده به مشتری از همه جا بیخبری که نمیداند دیگر محصولی با برند دوو تولید نمیشود، دقیقا یک محصول تولید داخل را با برند حعلی دوو، معرفی می کند. برندی که طبعا به خاطر سابقه ای ذهنی که مشتری از آن دارد، خارجی است و تولید کشور کره. آنگاه اگر مشتری همین محصول تولید داخل را که برند جعلی دوو بر آن خورده، بخواهد، فروشنده آن محصول را به دلیل کرده ای بودنش، به مشتری گرانتر می فروشد. در حالیکه هر دو محصولی که در این فروشگاه به مشتری معرفی شده است؛ تولید گروه صنعتی انتخاب هستند؛ یعنی اسنوا.
حال پرسش این است که چگونه حاجی دیانی که خود از مخالفان ورود کالای کرهای به کشور بود، حالا با برند دوو، که کره ای است، مشکلی ندارد و جنس تولیدی خودش را با آن برند میفروشد؟ پرسش دقیقا در باره این رفتار دوگانه و ریاکارنه است؛ حاجی دیانیِ مخالف سرخت ورود کالاهای دیگر کرهای به کشور، خود توزیع کننده و فروشنده یک برند کرهای ورشکست شده است که البته مشتری، از وضعیت آن برند خبری ندارد.
پرسش مهم دیگر این است که در این میان، یا بهتر است بگوئیم در برخی از چنین حیات خلوتهایی، چه میگذرد که یک گروه صنعتی، بلافاصله پس از خروج ال جی و سامسمونگ از کشور؛ با برند دوو، بنر میزند که: «بودیم، خواهیم ماند.» و برای پوشش بهتر و افزایش سه خود در بازار از سوءاستفاده از نام شهید سلیمانی هم نمیگذرد؟!
این خبر تکمیل میشود
سیدمحمد بهشتی شیرازی در گفتگو با فراز:
با هزنیه کمتر از اتباع سایر کشورها انجام میشود
گفتوگوی فراز با رئیس کانون عالی انجمنهای صنفی کارگران
هشدار جدی پزشکان و متخصصان عفونی
مرز حریم خصوصی و عرصه عمومی کجاست؟
اینفوگرافیک