تهران و اغلب کلانشهرهای کشور، با آلودگی هوا مواجه هستند؛ آلودگی که البته در فصول سرد سال به دلیل وارونگی هوا، غلظت آن افزایش یافته و موجب مشکلاتی برای شهروندان در هر سن و سالی شده و برخی را نیز به کام مرگ می فرستد. برای جلوگیری از آلودگی هوا، از چندین سال پیش«طرح ترافیک» در تهران اجرا میشود؛ محدودههایی از شهر، که میزان تردد خودرو در آنها بسیار زیاد است، شامل این طرح شدهاند؛ اما البته هر خودرویی میتواند با خریدن برگه «طرح ترافیک»، وارد این محدوده شود. طبعا انتظار این است که اگر هدف این طرح، کاهش آلودگی هواست، اما فروختنی هم هست و اگر هم کسی بدون خرید طرح، وارد این محدوده شود، باید جریمه بپردازد، حداقل درآمد حاصل از فروش و جریمه این طرح، صرف استفاده از روشهای مختلف نوین، برای کاهش آلودگی هوا شود. اما حقیقت دردناک این است که این طرح، مدتهاست که دیگر ربطی به آلودگی هوا ندارد.
با لغو منع تردد شبانه، ساعات طرح ترافیک افزایش یافت!
واقعیت این است که تردد در شهری که بیش از ظرفیتش، خودرو به خیابنهایش سرازیر میشود، فرصت و امکانی مناسب است برای کسب درآمد؛ حالا اگر درآمد حاصل از ممنوعیت تردد شبانه لغو شده، چه باک؟ پس میتوان ساعات طرح ترافیک را افزایش داده و مردم را چنان در منگنه قرار داد که برای انجام کارهای خویش، ناچار شوند یا برگه تردد در محدوده طرح ترافیک بخرند یا جریمه بپردازند. به هرحال، خدا کریم است و اگر دَرِ درآمدزایی از طرحی برای شهرداری و دولت، بسته شد، در دیگری باز میشود؛ دری که گرچه برای مردم فشار مضاعف ایجاد میکند، موجب افزایش استرس و هزینههای درمانی و خطرجانی میشود، اما خزانه دولت را پر میکند. پس چه باک اگر اجرای طرح ترافیک، در جهت جلوگیری از آلودگی هوا، دیگر محلی از اعراب ندارد. پول بدهید و در هر کجای شهر که میخواهید تردد کنید؛ شهرفروشی، روش جدیدی است برای کسب روزی دولتی که با کسر بودجه مواجه است!
آلودگی هوای تهران؛ مشکلی که شامل مرور زمان شده است!
آلودگی هوای تهران و چند کلانشهر دیگر مشکل تازهای نیست، اما هر بار وعدههای جدیدی در این باره داده میشود، وعدههایی که شهروندان را به حل مشکل امیدوار میکند و بعد باز با رسیدن روزهای سرد سال دوباره آنان را از نفس میاندازد. در تهران، بیش از یک هفته است که هشدار هوای ناسالم داده میشود اما اوضاع رو به بهبود نمیرود و همچنان از شهروندان بیماریهای خاص خواسته میشود که در خانه بمانند. روز یکشنبه ۳۰ آبان، کیفیت هوای پایتخت ۱۵۲ و در شرایط «ناسالم برای همه گروهها» گزارش شد و پیشبینی میشود این عدد بالاتر هم برود. در ۱۱ ایستگاه شاخص آلودگی هوا شرایط قرمز را نشان میدهد که شامل محدودههایی از منطقه ۶، ۷، ۱۳، ۱۰،۲۲، ۲۱، ۱۸،۱۱، ۱۹ و یک است که عددهایی بین ۱۵۶ و ۱۸۲ را نشان میدهند.اما گویا هم شهروندان و هم مسئولان متولی، چنان به این مشکل عادت کردهاند، که دیگر حل آن شامل مرور زمان شده و اولویتی ندارد.
مسئولان متولی هوای پاک، چه میگویند؟
رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، میگوید: «آلودگی هوا به معضل جدی پایتخت تبدیل شده است. به همین منظور کارگروه شرایط اضطرار استان تهران باید نسبت به تصمیم عاجل اقدام کند. طبق دستورالعمل در این زمان باید دورکاری و کاهش ساعت کار کارمندان در دستور کار قرار گیرد.» اما چر ادر مورد نیازی تا این حد «عاجل» مدام دست دست میشود و خبری از برگزاری جلسات کارگروههای مختلف در این رابطه نیست؟ احتمالا به این دلیل بسیار ساده که اگر قرار باشد برای جلوگیری از آلودگی هوای تهران، تدبیری اندیشیده شود، ابتدا باید در مورد سوختهای فسیلی، تصمیمهای «عاجلی» گرفته شود.
نیروگاههای کشور و عدم مازوت سوزی؛ ماموریت غیرممکن!
مشکل مهم نیروگاههای تولید برق کشور ما، استفاده از سوختهای فسیلی در فصول سرد سال است، مسئله مهمی که به علت خشکسالی در حال تداوم و رسیدن به فصول گرم نیز هست؛ در این میان اما، در فصول سرد سال، نیاز مردم به مصرف گاز در جهت گرمایش، افزایش مییابد و نیروگاهها، ناچار میشوند به جای گاز، که به هر حال نسبت به سوختهای فسیلی دیگر پاکتر است، از مازوت و گازوئیل استفاده کنند. که به شدت آلوده کننده هستند. همین میزان آلایندگی را بگذارید در کنار خودروهای غیراستاندارد و موتورسیکلتها و ناوگان حمل و نقل شهری فرسودهای که بر بار آلودگی شهر میافزایند و از طرحی که قرار بود این فرسودههای آلاینده را جمعآوری کند، دیگر خبری نیست. حتی در مواردی موتورسیکلتهای فرسوده به مزایده گذاشته شده و دوباره به چرخه ترافیک شهر بازمیگردند!
همواره مسئولان قبلی مقصرند!
بر اساس گزارشهای کنترل کیفیت هوا، تهران از ابتدای سال ۲ روز هوای پاک، ۱۹۱ روز هوای قابل قبول، ۵۰ روز هوای ناسالم برای گروههای حساس جامعه و یک روز آلوده برای همه افراد داشته است. این در حالی است که تهران در مدت مشابه سال پیش ۱۵ روز هوای پاک، ۱۶۷ روز هوای قابل قبول،۶۹ روز هوای ناسالم برای گروههای حساس جامعه و دو روز آلوده برای همه افراد داشته است.
آلودگی هوای تهران به قدری شدید است که روز 30 آبان، جلسه شورای شهر با اشاره به این موضوع آغاز شد. در بیست و پنجمین جلسه شورای شهر، رئیس شورای شهر تهران آلودگی هوا را ناشی از مدیریتهای نادرست دانست و گفت: «شرایط فعلی در ارتباط با آلودگی هوا و ترافیک حاصل عملکرد و عقبماندگی "مدیریت شهری گذشته" در پایتخت است.» این در حالیست که سالهاست آقای چمران، رئیس شورای شهر تهران بوده و لاجرم وی نیز از مدیران شهری گذشته تهران محسوب میشود! اما همین رئیس چندین ساله شورای شهر، گفته است:«این عقبماندگی به دلیل عملکرد "دوستان" ماست! و اگر آن مقطع به موقع عمل میکردند و توانسته بودند واگنهای مترو را وارد چرخه حمل و نقل کنند این شرایط به وجود نمیآمد.» خوب آقای رئیس شورای شهر، چرا «باب» دوستی با دوستان «ناباب» را بازکردید که حالا کلانشهر تهران، به چنین وضعی افتاده است؟!
ویدیو:
سرنوشت دختر علوم تحقیقات
در دارالخلافه با بهزاد یعقوبی
مرز حریم خصوصی و عرصه عمومی کجاست؟