هر دو شرکت از یکدیگر در آمریکا شکایت کرده اند زیرا مذاکراتشان برای تمدید قرارداد مجوز هفت ساله برای امتیازهای انحصاری مخابرات که برای نخستین بار در سال ۲۰۱۵ منعقد نشده بود، به نتیجه نرسید.
اریکسون نخستین بار در اکتبر از اپل شکایت کرد و مدعی شد این شرکت تلاش کرده است به شکل نامناسب نرخ حق امتیاز را کاهش دهد در حالی که سازنده آیفون در دسامبر شکایتی را علیه اریکسون مطرح و این شرکت سوئدی را به استفاده از تاکتیکهای قلدرانه برای تمدید مجوز امتیازهای انحصاری متهم کرد.
سخنگوی اریکسون اعلام کرد از آنجا که توافق قبلی منقضی شده و ما نتوانستهایم درباره شرایط و وسعت مجوز جدید به توافق برسیم، اپل اکنون از فناوری ما بدون مجوز استفاده می کند.
شکایتهای امتیاز انحصاری میان شرکتهای فناوری متداول است زیرا هر دلاری که صرفه جویی شود، می تواند در مدت توافق به مبلغ قابل توجهی بالغ شود زیرا شرکتهایی مانند اریکسون برای هر گوشی ۵G بین ۲.۵ تا ۵ دلار هزینه دریافت می کنند.
اریکسون هر سال حدود پنج میلیارد دلار در تحقیقات هزینه می کند و بیش از ۵۷ هزار امتیاز انحصاری دارد و حق امتیازهایی که برای مجموعه امتیازهای انحصاری خود دریافت می کند، حدود یک سوم از سود عملیاتی این شرکت را تشکیل می دهد.
بر اساس گزارش رویترز، اریکسون سال گذشته شکایتهای امتیاز انحصاری با سامسونگ را پس از چند ماه مبارزه حقوقی که باعث افت موقتی درآمدهای سه ماهه این شرکت شد، حل و فصل کرد. حق امتیازهای معوقه معمولا پس از حل و فصل اختلاف، تسویه می شوند.
ویدیو:
سرنوشت دختر علوم تحقیقات
در دارالخلافه با بهزاد یعقوبی
مرز حریم خصوصی و عرصه عمومی کجاست؟