پس از صادر نشدن پروانه نمایش جدید برای «لامینور» به کارگردانی داریوش مهرجویی از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این فیلم به شکل رسمی از ترکیب اکران نوروز ۱۴۰۱ خارج شد. استدلال مسئولان سازمان سینمایی این است که دو سال از صدور مجوز نمایش این اثر سینمایی میگذرد و این مجوز منقضی شده است! جالب آنکه فیلم «روز صفر» به کارگردانی سعید ملکان نیز دقیقا دو سال پیش و همزمان با «لامینور» مجوز گرفته است اما احتمالا به دلیل حمایت نهادهای خاص که سرمایه گذار آن بودند در ترکیب اکران نوروز باقی مانده و مجوزش منقضی نشده است! «لامینور» که در سال ۱۳۹۸ تولید شده ، فراز و نشیبهای فراوانی را تا امروز طی کرده است. این فیلم حین تولید با جدال لفظی تهیهکننده و بنیاد سینمایی فارابی خبرساز شده بود. صندوق اعتباری هنر که در دولت قبل مامور حمایت از تولید برخی فیلمها بود، به گفته رضا درمیشیان، تهیهکننده فیلم، برای پرداخت وام ۴۰۰ میلیون تومانی درخواست بررسی سوابق داریوش مهرجویی را کرده بود که در نهایت باعث شد سازندگان فیلم اعلام کنند «لامینور» بدون کمک دولتی و با سرمایه بخش خصوصی ساخته میشود. اما آنچه میتواند علاقهمندان سینمای داریوش مهرجویی را نگران کند، شباهت مضمونی «لامینور» به «سنتوری» است. موسیقی و نوازندگی در هر دو فیلم نقش پررنگی دارند و این احتمال وجود دارد مخالفت با نمایش فیلم جدید مهرجویی ریشه در برخی برداشتهای فقهی و سختگیری درباره ترویج موسیقی یا نمایش سازهای موسیقی داشته باشد. اما این چهارمین بار است که فیلمی از مهرجویی با مشکل اکران مواجه میشود. «مدرسهای که میرفتیم» و «بانو» نیز در دهههای ۱۳۶۰ و ۷۰ توقیف شدند و به این ترتیب مهرجویی در چهار دهه متفاوت برای دیده شدن آثارش با مانع دولت مواجه شد. فیلمسازی که یکی از پایه های اصلی موج نوی سینمای ایران است اما نه فقط از سوی دولت ها که از سمت جریان های فکری مختلف نیز بارها مورد حمله قرار گرفت. در اوایل انقلاب مردم سینماها را به دلیل اینکه محفل فساد تلقی می شد به آتش می کشیدند. به همین دلیل تولید فیلم به صفر رسید و سینماها تعطیل شد. در این وضعیت تلویزیون به طور اتفاقی فیلم «گاو» مهرجویی را نشان داد و زمینه ساز نطقی از رهبر انقلاب شد: «ما نمیگوییم سینما اساسا بد است. نظیر فیلم گاو میتواند فیلم فرهنگی و آموزندهای باشد و فکر و روح بیننده را تعالی دهد». نطقی که سرنوشت نامعلوم سینمای ایران را دگرگون کرد اما زمینه ساز دشمنی تفکرات خاص با مهرجویی شد؛ تفکراتی که در دهه هفتاد در پوششی دیگر به مهرجویی تاختند و دیالوگ عاشقانه و معروف فیلم «هامون» را زن ستیزانه تلقی کردند! حال داریوش مهرجویی در آستانه ۸۲ سالگی است. فیلمسازی که بی شک در خلق بخش مهمی از گنجینه تاریخی سینمای ایران دخیل است اما افسوس که سالهاست دولت و تفکرات خاص در عاصی و منزوی کردن این گنجینه ها بیش از هر فعل دیگری اهتمام ورزیده اند!
ویدیو:
سرنوشت دختر علوم تحقیقات
در دارالخلافه با بهزاد یعقوبی
مرز حریم خصوصی و عرصه عمومی کجاست؟