طی روزهای گذشته همزمان با سفر زائرین اربعین مسافران سایر استانها برای بازگشت از تهران به شهرهایشان با مشکل حاد تهیه بلیت مواجه شده بودند و این موضوع باعث اعتراض مسافرانی بود که به دلایل مختلف مجبور به سفر به پایتخت شده بودند.
به گزارش فراز، با گذشت چند روز از ازدحام و نایاب شدن بلیت اتوبوسهای بین شهری، هنوز هم مسافران برخی از شهرها با فقدان بلیت اتوبوس برای سفر به شهرهای محل اقامت خود مواجه هستند. این موضوع در حالیست که بیشتر زائرینی که قصد سفر به عتبات عالیات را داشتند با تهیهی بلیت برای سفر به عتبات عالیات خود را به مرزهای خروجی کشور رساندهاند. اما با این حال هنوز مسافران استانهای غربی با تهیه مشکل بلیت مواجه هستند و نه میتوانند با خرید اینترنتی بلیت تهیه کنند و نه به صورت حضوری بلیت شهر مقصد خود را به دست آورند.حضور میدانی خبرنگار فراز در پایانه مسافربری غرب بیانگر همین موضوع بود.
سالن پایانه مسافربری غرب از تب و تاب روزهای نخست افتاده واز ازدحام مسافران انبوه به شکل قابلتوجهی کاسته شده است اما مشکل تهیه بلیت به مقصد استانهای غربی به قوت خود پابرجاست. متصدیان شرکتهای مسافربری هنوز در پاسخ مسافران کرمانشاه، همدان، سنندج و برخی دیگر از استانهای مرزی کلمه بلیت نداریم را بهکار میبرند. تلاش یک هفتهای خبرنگار فراز برای امتحان تهیه بلیت کرمانشاه بینتیجه مانده است و متصدیان فروش بلیط در طول شش بار مراجعه خبرنگار فراز تهیه بلیت حضوری را به روز بعد مؤکول میکنند. کارمند دفتر نمایندگی اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان تهران در پاسخ این پرسش فراز که چرا با وجود کاسته شدن حجم و ازدحام مسافر، هنوز بلیت کرمانشاه وجود ندارد، پاسخ داد: «شرکت گیتی پیما و ایران پیما بلیت دارد ». این موضوع در حالیست که تحقیق میدانی فراز خلاف این موضوع را نشان میدهد.
یک دختر دانشجوی همدانی که برای سفر به همدان با صبر و تلاش فراوان نتوانسته بود بلیت اتوبوس تهیه کند، به دفتر نمایندگی وارد شد و به کارمندان این دفتردر خصوص فقدان اتوبوس تهران به مقصد همدان اعتراض کرد: « ببخشید جناب چرا بلیت اتوبوس همدان نیست؟ الان نزدیک به ۳ ساعته که دنبال بلیت همدان میگردم ولی بلیت نیست».
کارمند دفتر نمایندگی سازمان حمل و نقل در پاسخ گفت: «خانم محترم نبودن بلیت به این دلیله که تعداد زیادی از اتوبوسها به مناطق مرزی مسافر بردن، شما میتونید با سواری سفر کنید».
«چرا باید با سواری سفر کنم؟ من به اندازه کافی پول ندارم که با سواری به شهرم برگردم». این جمله اعتراضیست که دختر دانشجوی همدانی به فقدان بلیت اتوبوس به همدان دارد. او مجبور است برای سفر به شهرش دو برابر قیمت بلیت اتوبوس را به مسافربرهای سواری بدهد یا با مسافربرهای شخصی سفر کند که پلیس همواره مسافران را از این گونه سفرها برحذر میدارد.
با توجه به کم شدن حجم مسافران اربعین چرا پایانه مسافربری غرب تهران با کمبود اتوبوس مواجه است؟ علیرغم سکوت متدیان فروش بلیت شرکتهای مسافربری یک مسافر باتجربه دلیل این موضوع را به فراز توضیح میدهد. « دلیل نبودن بلیت این است که اتوبوسها در زمان رفت و بازگشت زائرین دوبرابر قیمت بلیت را از شرکتهای مسافربری و آنها از زائران میگیرند. مالکان اتوبوسها چون مجبورند پس از پیاده کردن زائران بدون سرنشین به تهران بازگردند هزینهی خالی برگشتن را نیز از زائران دریافت میکنند و این قیمت غیرقانونی نیست، نرخی است که هر سال همزمان با اربعین از طرف سازمان حمل و نقل اعمال میشود. این موضوع برای مالکان اتوبوسها هم به صرفه است تا اینکه به شهرهای دیگر مسافر ببرند و با چند صندلی خالی به تهران برگردند.»
کارمندان نمایندگی سازمان حمل و نقل و راهداری جادهای مستقر در پایانه هم هیچ پاسخ قانع کنندهای به موضوع مطرح شده نمیدهند و میگویند: «این تصمیم از طرف مسئولان است و ما در آن نقش نداریم.».
با جستجوی فراز در سایت فروش آنلاین بلیت اتوبوس مشخص شد که قیمت بلیت اتوبوس چند شهر از جمله کرمانشاه افزایش تقریبی دو برابری داشته است. به عنوان مثال تا قبل از سفر زائران اربعین قیمت بلیت تهران به کرمانشاه و بالعکس ۱۶۹ هزار تومان بود اما همزمان با سفرهای اربعین این قیمت از قیمت ۲۲۰ هزار تومان تا ۲۸۰ هزار تومان در نوسان بوده است و در حال حاضر هر سه قیمت ذکر شده توسط شرکتهای مسافربری اعمال میشود. تحقیقات فرازنشان میدهد این نوسان قیمت تنها در فروش بلیط تهران به کرمانشاه اعمال شده است. با توجه به شرایط اقتصادی عامه مردم کشور این موضوع برای مسافران خوشایند نیست و بسیاری از گران شدن قیمت بلیت در شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه ناراضی به نظر میرسند، اما برای کاستن از هزینههای اقامت کوتاهمدت در پایتخت ناچار به پرداخت این بها هستند. با توجه به فرا رسیدن زمان بازگشت زائرین از عتبات عالیات پیشبینی میشود در روزهای آینده مسافران استانهای مختلف کشور با مشکلات بیشتری در تهیهی بلیت اتوبوسهای بین شهری مواجه شوند. چرا که با عزیمت ۸ هزار از ۱۵ هزار ناوگان اتوبوسهای بین شهری کشور برای بازگرداندن زائران به شهرهایشان، کمبود ناوگان اتوبوسرانی بین شهری در تهران و سایر استانها بیش از پیش احساس خواهد شد.
ویدیو:
سرنوشت دختر علوم تحقیقات
در دارالخلافه با بهزاد یعقوبی
مرز حریم خصوصی و عرصه عمومی کجاست؟