لغو سفر یا سوار نکردن یا پیاده کردن مسافربی حجاب در هیچ کدام از قوانین اسنپ وجود ندارد و حتی در صورت الزام ستاد امر به معروف و نهی از منکر تا زمانی که در فهرست قوانین اسنپ وارد نشده، اجرایش تخلف است. در حالی که ستاد امر به معروف و نهی از منکر پیشتر پیشنهاد چنین طرحی را به تاکسیهای اینترنتی داده بود امروز هم اداره کل روابط عمومی ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور؛ جلسهای با حضور رئیس اتحادیه کسب و کارهای مجازی، مدیرعامل تارنمای نیازمندیهای اینترنتی دیوار، عضو هیئت مدیره تاکسی اینترتی اسنپ و مدیرحقوقی شرکت دیجی کالا برگزار کرده و سرپرست معاونت اجتماعی و مطالبهگری ستاد امر به معروف و نهی از منکر در این جلسه و در صحبتهای خود از ایده ایجاد گزینهای برای تاکسیهای اینترنتی گفته که سبب میشود رانندگان قادر به لغو سفر مسافران بدحجاب شوند.او تاکید کرده که باید گزینهای برای رانندگان درنظر گرفته شود که به لغو سفر مسافران بدحجاب اقدام کنند.
اسنپ تا کنون زیر بارنرفته است
رئیس اتحادیه کشوری کسبوکارهای مجازی در پاسخ به این پرسش ایلنا که آیا اسنپ گزینه عدم رعایت حجاب از سوی مسافر را تایید کرده است؟ گفته است: مراجع مختلف حاکمیتی از اتحادیهها را فرا میخوانند و با آنها در موضوعات مختلف به بحث و تبادل نظر میپردازند رویکرد اتحادیه این است در هر موضوعی که حاکمیت برای مشورت از آنها دعوت میکند شرکت کند، چندی پیش ستاد امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یک نهاد امنیتی از ما دعوت کرد تا دغدغههایش در زمینه حجاب را با ما مطرح کند و از اسنپ تقاضا کردند که گزینه لغو سفر برای مسافران بیحجاب را ایجاد کند. وی با بیان اینکه اسنپ با استدلالهای چون وجود دغدغههای فنی، محدودیتها و مشکلات پیشروی این طرح اجرای این گزینه را به تعویق انداخت، افزود: اسنپ بر این باور است که نمیتواند در یک بازه زمانی مشخص این گزینه را بندهای خود اضافه کند و بعید میدانم که این گزینه در اسنپ فعال شده باشد.
موارد لغو سفر در اپلیکیشن اسنپ
در باشگاه رانندگان اسنپ مواردی که کاربر راننده میتواند سفر را لغو کند به شرح زیر آمده است. گزینه حجاب جزو هیچیک از این موارد نیست و این یعنی مواردی هم که پیش از این انجام شده تخلف بوده است:
عدم پاسخگویی و حضور مسافر
انصراف مسافر
بار نامتعارف
حمل حیوان خانگی بدون هماهنگی
مسافر زیر سن قانونی (۱۸ سال) بدون همراه
درخواست ارسال بسته بدون حضور مسافر
مقصد نادرست
مبدا نادرست
مشکل اپلیکیشن
خرابی خودرو.
ماجرای آن دختر
خردادماه سه سال پیش بود که یکی از رانندگان اسنپ، مسافر خود را به دلیل رعایت نکردن حجاب از ماشینش پیاده کرد. پس از چند ساعت مسافر مذکور با انتشار تصاویر و مشخصات راننده در صفحه شخصی خود در توییتر از مسؤولان اسنپ خواست تا این راننده را اخراج کنند اسنپ از آن دختر عذرخواهی کرد و قول داد که به موضوع رسیدگی کند. بعد از آن بود که واکنشهای یک جریان خاص سیاسی به این ماجرا و اعتراض به اسنپ شروع شد. کار به جایی رسید که خانم مسافر به همراه خانوادهاش عازم محل کار راننده شدند،عکس یادگاری گرفتند و آن دختر هم مجبور به عذرخواهی از راننده شد. تصویر منتشر شده از آن دیدار به ویژه چهره آن دختر در فضای مجازی واکنشها و تحلیلهای زیادی به دنبال داشت. راننده آن خودرو اسنپ«سعید عابد» 54 ساله بود که به گفته خودش بازنشسته بوده و برای درامد بیشتر در اسنپ کار میکرده است.
ویدیو:
سرنوشت دختر علوم تحقیقات
در دارالخلافه با بهزاد یعقوبی
مرز حریم خصوصی و عرصه عمومی کجاست؟
اینجانب از رانندگان هر دو سرویس اسنپ و تپسی بودهام. طی فعالیت در ساعت آخر و پایانی شب با قبول سفری به محل مراجعه و فردی (زن یا دختری) را که وضعیت بسیار نامناسب از لهاذ پوشش و یا حال طبیعی (مصرف داروهای روان گردان، مشروبات الکلی و یا مواد مخدر ) داشته را یا رد سفر یا قبول سفر کردهام. هر دو مورد نتایج شوکه کنندهای را برای اینجانب و با مطرح کردن آن با سایر رانندگان که آنها نیز عیناً با چنین مواردی برخورد داشته و دست بگریبان هستند، داشت! و از آن بدتر عملکرد هر دو سرویس اسنپ و تپسی با گزارش و یا عملکرد رانندگان و نتایج آن از سوی این دو سرویس با رانندگان بوده و است. در چنین مواردی اگر شما رد سفر کنید فرد با ارسال گزارشی مبنی بر تخلف رد سفر شما را با جریمه، کسر امتیاز، مسدودی موقت ۴۸ ساعته که تا ۷۲ ساعت نیز بوده، حساب کاربری راننده از طرف هر دو سرویس اسنپ و تپسی مواجه مینمایند و در اقدامات بعدی حتی حساب کاربری راننده را کلاً حذف مینمایند! و اگر شما قبول سفر نمائید در طول سفر مشکلات بسیار زیادی گریبانگیر شما خواهد بود. متاسفانه در چندین مورد که قبول سفر نمودهام، در پایان سفر مسافر (زن یا دختری) بدون پرداخت مبلغ سفر اقدام به ترک خودرو و فرار نموده که اولاً تا شما دکمه پایان سفر را نزنید اتصالی به عامل پشتیبانی ثبت و گزارش تخلف و موارد دیگر ندارید! پس از زدن این دکمه بلافاصله کمیسیون سفر از حساب موجودی شما کسر میگردد! (کمیسیون سفری که هیچ دریافتی از آن نداشتید! ) با گزارش به عامل پشتیبانی پیامی برای شما خواهد آمد مبنی بر برسی این واقعه طی ۴۸ ساعت آینده! به احتمال قوی و حاضر طی سفر گزارشی از شما به پشتیبانی سفر ارسال شده که مبنی بر تخلف شما بوده است! که در نتیجه این گزارش واهی و کذب و گزارش شما از عملکرد مسافر، در نهایت سرویس هر دو عامل اسنپ و تپسی حساب کاربری شما را مسدود و حذف مینمایند! حال اگر فرد گزارشی هم ارسال نکرده باشد! و شما گزارشی ارسال کرده باشید، هر دو سرویس اسنپ و تپسی کارشناسی کرده و ترجیح میدهند که به جای جبران خسارت شما و پیگیری موضوع باز هم شما را معلق و یا حساب کاربرییتان را با سایر بهانههای واهی حذف کنند! پس اگر شما راننده گرامی غم نان و معیشت زندگی و خانواده دارید در برخورد با چنین مواردی بهتر است اولاً دعا کنید! که گزارشی از فرد مسافر نما! به پشتیبانی نرفته باشد و در گام بعدی تنها به لطمه شان و منزلت اجتماعی و شخصی خود و متضرر شدن نه تنها هزینه سفر بلکه کسر کمیسیون از موجودیتان برای سفری که هیج دریافتی نداشتهاید بسنده کنید و گزارشی ارسال نکنید! چون در صورت چنین کاری به نتایج بنده و بسیار زیاد رانندگانی که عیناً با چنین مواردی برخورد و در نهایت از هر دو سرویس اسنپ و تپسی با جوابی کاملاً یکسان مواجه شدهاند، حذف و بیکار خواهید شد! شک نکنید.