یکی از این موارد پرواز تهران به مقصد اهواز بود که هرگز انجام نشد. ۱۷ دی ۱۴۰۱ پروزای به مقصد اهواز توسط هواپیمایی زاگرس صورت گرفت. مسافران با تاخیر بسیار سوار این پرواز شدند و تهران را به مقصد اهواز ترک کردند. ساعتی بعد اما خلبان به مسافران اطلاع داد که به دلیل«نقص فنی» هواپیما قادر به فرود در اهواز نیست و آنان را به تهران بازگردانده شدند! در این شرایط باید هزینه بلیت سفر به مسافران بازگردانده شود اما برخی مسافران می گویند که پول بلیت را دریافت نکردهاند و فقط از کارشناسی به کارشناس دیگر پاس داده میشوند و هربار پیگیری استرداد بلیت را به زمان دیگری موکول می کنند. این در حالی است که علی بابا و هواپیمایی زاگرس نه تنها باید پول بلیت را استرداد کنند بلکه باید خسارت مسافری که مجبور شده شبی را در هتل بگذراند یا به جای پرواز با اتوبوس خود را به مقصد برساند، پرداخت شود. البته در جامعه ای که همه کار خود را به درستی انجام می دهند...
تماس های مکرر و پیگیری های مداوم خبرنگار «فراز» از علیبابا در نهایت منجر به آن شد که مدیر روابط عمومی علیبابا، مورد خاص مسافران پرواز تهران به اهواز را پیگیری کند. شعبانیان، مدیر روابط عمومی علی بابا به «فراز» گفت: از سمت ما استرداد رد نشده است. پروژه اینگونه است که استرداد از سمت ما به ایرلاین مربوطه اعلام میشود و سپس برای آن تصمیم گیری میشود اما از سمت ما استرداد رد نشده است. از سوی ایرلاین زاگرس استرداد رد شده که دلایل آن را نمیدانیم.
او افزود: در حال پیگیری این امر هستیم که زاگرس چرا این استرداد را رد کرده و راهنمایی کنیم تا به چه صورت این پول را برای مسافر مربوطه پس بگیریم.
شعبانیان میگوید که بطور ویژه در حال پیگیری استرداد پول بلیت از هواپیمایی زاگرس است اما قسمت شکایات این ایرلاین پاسخگو نبودند اما کارشناسان در حال پیگیری مجدد هستند. به گفته او طبق پروتکل ها مسافر باید از طریق ایرلاین پیگیر پرونده باشد!
یک کارشناس دیگر در علی بابا گفت: معمولا مسافران با خود ایرلاین پیگیری می کنند. اما ایرلاین ها در این موارد پاسخگویی خوبی ندارند چراکه تعداد مسافران شاکی زیاد است. منطق این است که باید پول مسافر را بدهند. اما پشتیبانی ما تاجایی که بلیت را فروخته و پیگیری کرده، عملکرد درستی داشته است. از سوی ما مشکلی وجود ندارد و بعد از آن و برای استرداد پول بلیت باید با ایرلاین مربوطه تماس گرفت.
بر اساس پاسخ شرکت علی بابا، وضعیت رفرنس برروی پنل ایرلاین زاگرس، همچنان flown ثبت شده، به این معنا که پرواز انجام شده است!
ایرلاین زاگرس اما در تماسهای مکرری که انجام شد هیچ پاسخی نداد. تنها پاسکاری به قسمت های مختلف ایرلاین انجام شد. با بخش های مختلفی تماس گرفته شد و در نهایت گفته شد که کارشناس مربوطه مرخصی است و هفته آینده تماس بگیرید. کارشناسانی که سر کار حاضر بودند از ماجرا اظهار بی اطلاعی کردند!
خستگی، عقب ماندگی برنامه و عدم استرداد پول بلیت
فریبا امیری، یکی از مسافران پرواز تهران به مقصد اهواز بود. او درباره عدم استرداد پول بلیت پرواز خود به «فراز» گفت: من با کارشناس علی بابا تماس گرفتم و کارشناس نگفت پول بلیت از طرف ما استرداد نمی شود. کارشناس گفت در جلسهمان مطرح می کنیم و درباره استرداد پول بلیت پرواز تصمیم گیری میشود. این که ادعا کرده اند ایرلاین باید درباره استرداد پول بلیت تصمیم بگیرد، خلاف واقعیت است.
او افزود: در ۱۷ دی ماه من از تهران به اهواز پرواز داشتم که قرار بود ۸ ونیم پرواز انجام شود. در نهایت ساعت ۲۳:۳۰ قرار بود پرواز انجام شود. غیر رسمی به ما گفتند دلیل تاخیر پرواز، دیر رسیدن هواپیما به فرودگاه بوده است. هواپیما نقص فنی نداشت و به محض اینکه به فرودگاه رسید ما را سوار کرد.
امیری گفت: پرواز انجام شد و بخشی از مسیر را طی کرده بودیم که خلبان اعلام کرد به علت نقص فنی مجددا به فرودگاه مهرآباد برمیگردیم و ما را به فرودگاه مهرآباد بازگرداندند. بسیاری از مسافران اعتراض کردند. مردم در فرودگاه مانده بودند که با هواپیمای دیگری برگردند. اما من تجربه این امر را چند هفته قبل نیز داشتم که پرواز انجام نشد و هیچ هواپیمایی هم جایگزین نشد از فرودگاه برگشتم با این اطمینان که مبلغ بلیت به ما مسترد می شود. از آن زمان منتظر استرداد پول بلیت بودم که هوز انجام نشده است.
او افزود: هفته گذشته با علی بابا تماس گرفتم و تمام قوانین مربوط به استرداد در تلفن گویا گفته می شود. برای من پیام آمد که کدی را وارد کنم و مبلغ ۵۰۰ هزار تومان کسر می شود و مابقی واریز می شود. اگر قصد دارید کل مبلغ را دریافت کنید باید کد ارسال شده را وارد کنید. من کد را وارد کردم و به من پاسخ دادند به دلیل استفاده از پرواز نمی توانید مبلغ را دریافت کنید. من متعجب شدم و با علی بابا تماس گرفتم و گفتند مورد شما را منعکس می کنیم. اما این مورد شخصی من نبود. یک پرواز به طور کامل لغو شده بود و پروازی به مقصد اهواز صورت نگرفته بود. این مورد شخصی نبود که به من بگویند مورد شما بررسی می شود.
امیری گفت: هواپیمایی هم باید پول من را برمی گرداند و هم هزینه ای که به ما تحمیل شده تا با اتوبوس برگردیم اهواز و یا در اقامتگاهی بمانیم باید به ما مسترد می شد. ما یک روز از کار و زندگی خود عقب ماندیم. مجبور شدم ۱۰ ساعت با اتوبوس سفر کنم و پول بلیت نیز برای ما واریز نشده است.
هر هواپیمای مسافربری ۱۴۹ تا ۱۸۹ نفر ظرفیت دارد. از این تعداد اگر صد نفر هم بلیت پرواز مربوطه را خریده باشند، ۱۰۰ مسافر احتمالا وضعیتی مشابه خانم امیری را تجربه کرده، مجبور شدند با اتوبوس به هواز رفته یا شب را در هتل بمانند و موفق به دریافت پول بلیت خود هم نشدند. طی روزهای گذشته پروازهای بسیاری کنسل شده، انجام نشدند و به دلایل مختلف لغو شدند. هزاران مسافر در کشورمان همچنان به دنبال استرداد پول بلیت خود هستند و نه خبرنگاری پیگیر وضعیت آنهاست و نه رسانه ای صدایشان.
ویدیو:
سرنوشت دختر علوم تحقیقات
در دارالخلافه با بهزاد یعقوبی
مرز حریم خصوصی و عرصه عمومی کجاست؟
خدا لعنتش كنه
من تا اخر عمرم ديكه ازشون بليط نخواهم خريد