جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ 20 September 2024
يکشنبه ۰۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۸
کد خبر: ۶۳۴۸۵
در انتظار یک شهدات تاریخی

این تهیه‌کننده هالیوودی می‌تواند نتانیاهو را پایین بکشاند

روز یکشنبه آقای میلچان در مقام شاهد علیه آقای نتانیاهو، در دادگاه حضور خواهد داشت؛ آن هم در ارتباط با سه پرونده‌ی فساد جداگانه، اما در هم تنیده‌ای که علیه نتانیاهو تشکیل شده است. نتانیاهو در یکی از این پرونده‌ها به «خیانت در امانت» در معاملات خود با میلچان محکوم شده است.
نویسنده :
مونس نظری

آرنون میلچان، غول سینما، جاسوس میلیاردر و از دوستان قدیمی بنیامین نتانیاهو، در آستانه شهادت در دادگاه فساد مالی علیه نخست‌وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو قرار دارد.

 

داستان زندگی آرنون میلچان، غول میلیاردر هالیوود و مأمور مخفی، این قدرت را داشت که به سوژه‌ای برای پرده نقره‌ای تبدیل شود. او سازنده فیلم‌های پرفروشی مثل «زن زیبا»، «آقا و خانم اسمیت» و «Bohemian Rhapsody» بود. ضمن آنکه او از طریق معاملات تسلیحاتی، نظیر معاملات اسلحه برای اسرائیل، یعنی زادگاهش، ثروت زیادی به هم زده بود.

 

لورفتن اقدامات میلچان برای اطلاعات مخفی اسرائیل، اتفاقی که تقریباً به یک دهه پیش برمی‌گردد، دردسرهای زیادی برایش ایجاد کرد. افشای صادرات غیرقانونی او و دیگران [دستگاه‌هایی که می‌توانستند به عنوان محرک هسته‌ای عمل کنند]، آن هم از یکی از شرکت‌های او در ایالات‌متحده به اسرائیل در دهه ۱۹۸۰، باعث شد که دولت ایالات‌متحده، از تمدید ویزای ۱۰ ساله او امتناع ورزد.

 

اما رابطه دیرینه او با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر آن زمان و اکنونِ اسرائیل، برایش مفید واقع شد.

 

آقای نتانیاهو با موفقیت توانسته بود از جانب آقای میلچان با مقامات ارشد امریکایی لابی کرده و ویزای او را تمدید نماید.

 

روز یکشنبه آقای میلچان در مقام شاهد علیه آقای نتانیاهو، در دادگاه حضور خواهد داشت؛ آن هم در ارتباط با سه پرونده‌ی فساد جداگانه، اما در هم تنیده‌ای که علیه نتانیاهو تشکیل شده است.

 

نتانیاهو در یکی از این پرونده‌ها به «خیانت در امانت» در معاملات خود با میلچان محکوم شده است.

 

از دیگر اتهامات نتانیاهو این است که برای اصلاح وضعیت ویزای میلچان، دو بار با مقامات امریکایی وارد مذاکره شده است؛ داستانی که برمی‌گردد به ماجرای هدایایی که او به عنوان پاداش از میلچان دریافت کرده است. این پرونده با عنوان Case ۱۰۰۰ شناخته می‌شود...

 

[به گفته دادستان‌ها، میلچان به آقای نتانیاهو و همسرش سارا، هدایایی به ارزش صدها هزار دلار تقدیم کرده است.]

 

براساس شهادت دستیار شخصی آقای میلچان و راننده او در دادگاه، اغلب این هدایا سیگارهای گران‌قیمت و شامپاین صورتی بودند؛ هدایایی که به اقامتگاه رسمی نخست‌وزیر اسرائیل در اورشلیم و نیز منزلگاه شخصی او در شهر ساحلی قیصریه تحویل داده شده بود. همسر نتانیاهو نیز این میان جواهراتی دریافت کرده بود.

 

نتانیاهو تأکید کرده که در دریافت هدایا از یک دوست قدیمی هیچ بحث غیرقانونی مطرح نیست؛ و در عین‌حال تمام تخلفات را رد کرده است. اگر معلوم بشود که دریافت آن هدایا به ایجاد هرگونه تضاد منافعی انجامیده، او در نهایت به حبس محکوم خواهد شد. اما میلچان در این میان به هیچ جرمی متهم نشده است.

 

ایهود اولمرت، نخست‌وزیر سابق اسرائیل، کسی که دهه‌هاست میلچان را می‌شناسد، در مورد او گفته: «آرنون کسی است که همیشه مشتاق است در مرکز توجه قرار بگیرد. او باید پویایی خود را به اثبات برساند. اگر بداند که شما فرد تأثیرگذاری هستید، قطعاً خودش را به شما نزدیک می‌کند.»

 

اولمرت در ادامه گفت که از زمان استعفای او از سِمتش به عنوان نخست‌وزیر، این تهیه‌کننده‌ی هالیوودی دوستی‌اش را با او قطع کرده است.

 

اولمرت که در نهایت به اتهام رشوه‌خواری محکوم شده بود، گفت: «وقتی در مرکز وقایع نباشید، جذابیت خود را از دست می‌دهید.»

 

 

میلچان ۷۸ ساله، که دارای ملکی اعیانی در دهکده مشرف به دریای مدیترانه و املاکی دیگر در اسرائیل است، از حضور در دادگاه اسرائیل خودداری کرده و این کار را از طریق ویدئوکنفرانس از برایتون، انگلستان، در نزدیکی محل سکونت خود انجام خواهد داد.

 

وکلای او امتناعش از سفر به اسرائیل را به دلایل پزشکی نسبت دادند. مطابق اسناد دادگاه، میلچان از شش‌سال پیش، یعنی زمانی که توسط پلیس اسرائیل در پرونده فساد نتانیاهو تحت بازجویی قرار گرفته، قدم به آنجا نگذاشته است.

 

میلچان خودش در مقطعی از تحقیقات به عنوان مظنون یک پرونده‌ی رشوه شناخته شد. اما دادستان کل اسرائیل نتوانست مدرکی برای اثبات این اتهام پیدا کند.

 

نمایندگان میلچان که از پاسخ‌گویی به تمام سؤالات خودداری کرده‌اند، بیانیه‌ای صادر کردند که تأکید داشت آقای میلچان «تنها به عنوان شاهد ظاهر می‌شود و مشکوک به ارتکاب هیچ تخلفی نیست.» در ادامه بیانیه تأکید شده بود که او: «تا آنجا که لازم باشد همکاری خواهد کرد.»

 

تامار آلموگ، تحلیل‌گر امور حقوقی کان (Kan) در مصاحبه‌ای گفت: «میلچان شاهد کلیدی پرونده ۱۰۰۰ است. شهادت میلچان، نقشی حیاتی برای درک رابطه این دو مرد خواهد داشت.»

 

نتانیاهو همچنین متهم شده است به اینکه با اعمال فشار جهت تمدید معافیت مالیاتی و ادغام مخابراتی (که به گفته دادستان، فرصت سرمایه‌گذاری را برایش فراهم می‌کند) از میلچان حمایت کرده است.

 

تلاش سخت نتانیاهو برای تمدید ویزای ۱۰ ساله میلچان، دو تماس فوری با جان کری، وزیر خارجه وقت امریکا را شامل می‌شده؛ که به گفته فردی مطلع که نخواسته نامش فاش شود، این تماس به بحث در مورد روابط خصوصی دو کشور پرداخته است. نتانیاهو نیز در ادامه استدلال کرده که دلیل حمایتش از تمدید ویزای میلچان، کمک به امنیت اسرائیل و اقتصاد امریکا بوده است.

 

میلچان در سال ۱۹۴۴ در Rehovot (یعنی جایی که چهار سال بعد به اسرائیل تبدیل شد) به دنیا آمد. او کاروکاسبی کساد پدر در زمینه کودهای شیمیایی را به ارث برد و توانست آن را به یک شرکت چندمیلیون دلاری مواد شیمیایی کشاورزی تبدیل کند.

 

فوربس دارایی خالص او را چیزی در حدود ۳.۳ میلیارد دلار تخمین زده است. او با آماندا کوتزر، تنیس‌باز حرفه‌ای سابق افریقای جنوبی ازدواج کرده است.

 

شهادت سال گذشته هاداس کلاین، دستیار شخصی و قدیمی آقای میلچان در اسرائیل، تصویر کسی را به نمایش می‌گذاشت که به طور فزاینده‌ای نگران هزینه‌ها و قانونی‌بودن کالاهای لوکسی شده است که به نتانیاهو تحویل داده می‌شود.

 

 

خانم کلاین گفت: «او و راننده معمولاً شامپاین را تحویل می‌دادند و آقای میلچان هم جعبه‌های سیگار را در یک کیف دوشی جابجا می‌کرد.»

 

مطابق شهادت خانم کلاین، آقای میلچان از دوستانی که سفر می‌کردند می‌خواسته که از او بدون عوارض گمرکی سیگار بخرند. گویا میلچان در مقطعی سعی کرده که سیگاری با برند ارزان‌تر برای نتانیاهو بخرد... تا آنکه نتانیاهو از آنها شکایت کرده است.

 

مطابق کیفرخواست صادره، رابطه شخصی میلچان و نتانیاهو به سال ۱۹۹۹ برمی‌گردد؛ و هدیه‌دادن‌های او نیز در بازه ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ ادامه داشته است.

 

خانم کلاین در دادگاه گفت که میلچان علاقه داشته که دوستی خود را با نخست‌وزیر حفظ کند. اما در ادامه‌ی شهادت‌های خود گفت: میلچان در سال ۲۰۱۴، یعنی زمانی که جیمز پکر، میلیاردر استرالیایی که از تحسین‌کنندگانِ نتانیاهو بوده، شروع به تقسیم هزینه‌های سیگار و شامپاین کرده بود، اندکی آسوده‌خاطر شده.

 

اقدامات میلچان در اطلاعات اسرائیل ابتدا در یک بیوگرافی غیررسمی و محرمانه به چاپ رسید. کتابی با عنوان: «محرمانه: زندگی مأمور مخفی‌ای که به یک ستاره هالیوودی تبدیل شد»؛ نوشته مایر دورون و جوزف گلمن، که در سال ۲۰۱۱ منتشر شد.

 

کتابی که فاش کرد آقای میلچان لااقل در اواسط دهه ۱۹۸۰، از عوامل ثابت لاکام، دفتر اطلاعات اسرائیل بوده که حالا منحل شده است.

 

در کتاب مزبور آمده است که آقای میلچان، بر حساب‌های تحت حمایت دولت و شرکت‌های پیشتازی که عملیات مخفی اسرائیل در خارج از کشور را تأمین مالی می‌کردند، نظارت می‌کرده است. از جمله حساب‌ها مربوط می‌شده است به خرید قطعات برای ساخت و نگهداری زرادخانه هسته‌ای اسرائیل.

 

آقای میلچان گفته که از ماجرای صادراتِ قطعاتِ بدون مجوز بی‌اطلاع بوده و متهم به تخلف نیز نشده است.

 

اما ظاهراً میلچان قصد داشته که تصویر خود را به عنوان یک دلال اسلحه از کمیسیون‌های بزرگ در معاملات با اسرائیل حذف کند.

 

او در سال ۲۰۱۳ در یک برنامه محبوب و مستند ظاهر شد و غلوآمیز از زمانی گفت که در دهه‌ی ۱۹۶۰ استخدام شده و چه کمک‌هایی که صرف امنیت اسرائیل نکرده است.

 

او گفت: «آیا می‌فهمید یعنی چی وقتی که بچه‌ای ۲۰ ساله باشید و کشورتان بهتان اجازه داده باشد جیمزباندبازی در بیاورید؟ این یعنی ته هیجان.»

 

او در حالی که با یک جت شخصی داشت با مجری برنامه بر فراز عمارت زیبایش در مالیبو پرواز می‌کرد گفت کمیسیون تمام کارهای من به اسرائیل برمی‌گردد و همان‌طور که بارها گفته‌ام من حاضر هستم که جانم را برای این کشور به خطر بیندازم.

 

اولمرت، نخست‌وزیر سابق اسرائیل، درباره میلچان گفت: «او عاشق اسرائیل است. اما اینکه بگوییم حاضر می‌شود زندگی‌اش را به خطر بیندازد، چیزی ورای واقعیت است.»

 

 

 

منبع خبر : نیویورک‌تایمز
ارسال نظر
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

پیجر همه جا، از اتاق کودک تا میز کافه و رستوران

چه کسانی از پیجر استفاده می‌کنند؟

در گفت‌وگوی فراز با «علی بهشتی نیا»، کارشناس آموزشی بررسی شد

مخاطرات اختصاص ۲۰ درصد از ظرفیت مدارس به اتباع افغانی

زندگی