به گزارش فراز، وضعیت اقتصادی کشور و موج گرانی و تورم روز به روز ابعاد جدی و جدیدتری به خود میگیرد و در این میان برخی از هموطنانمان سبک جدیدی از زندگی در لّوای مهاجرت از دیار را برگزیدهاند اما پروسه مهاجرت ایرانیها از مُوطنشان داستان همان مثل معروف «هر دم از این باغ بری میرسد» است. یعنی حتی اگر شما فردی باشید که رنج و محنت جلای وطن را به جان خریده باشید و با هزاران مشکل و به این در و آن در زدن و فروش کُلیه داراییهایتان، هزینه تحصیل و یا زندگی در کشوری مانند آلمان را هم، تهیه کرده باشید در آخرین لحظات وضعیت به گونهای پیش میرود که با در بستهای چون « لگال کردن مدارک» (تأیید مدارک توسط وزارت خارجه آلمان) مواجه میشوید؛ روندی که برای هر شکل از پروسه مهاجرتی به این کشور اعم از تحصیلی و یا کاری نیازمند انجام آن هستید.
براساس اظهارات مقامات آلمانی، تمامی افرادی که خواهان تخصیل و کار در این کشور اند ملزم به دریافت تأییدیه نسبت به بررسی صحت و سقم و درستی مدارکشان از سوی وزارت خارجه آلمان هستند. به این شکل که تمامی مدارک مورد نیاز پس از ترجمه رسمی باید به تأیید «ویزا متریک» (مؤسسهای که از سوی وزارت خارجه آلمان برای لگال کردن مدارک در نظر گرفته شده است) برسد و پس از آن این مدارک توسط مؤسسه موردنظر به سفارت آلمان ارائه شده و در آنجا کپی برابر اصل مدارک به متقاضی ارائه میشود. جدای از هزینههای تحمیلی به متقاضیان در پروسه لگال کردن مدارک، این افراد با مشکلی نیز از جهت عدم دسترسی به سایت اینترنتی مؤسسه مواجه هستند به طوریکه شاید این سایت در طی یک ماه تنها برای یک یا دو بار باز شود و آن هم در بازه زمانی ۴ ال ۵ صبح که بیشتر افراد در خواب هستند و عملاً فقط دلالانی که تنها مسوولیتشان لگال کردن مدارک مشتریانشان است از شانس دسترسی به آن برخودار میباشند.
البته با فرض اینکه شما در آن ساعت از روز بیدار هم باشید با مشکل دیگری به جهت سرعت پایین اینترنت خانگی از امکان طی تمامی مراحل پروسه لگال کردن مدارک محروم میشوید و این موضوع نیز مجدداً موجب ایجاد مشکلات بسیار زیادی برای متقاضیان میشود به طوریکه عملاً تنها شرکتهایی که از اینترنت پر سرعت برخودار هستند میتوانند وارد سایت شوند.
بسیاری از افراد به جهت این مشکلات، پذیرش ورود به دانشگاهشان را از دست دادهاند چرا که یکی از شروط سفارت آلمان برای ارائه ویزا، طی مرحله لگال کردن مدارک در مرکز «ویزامتریک» است ( ویزامتریک مرکز درخواست ویزا است که توسط هیأتهای دیپلماتیک مربوطه تعیین شده است). اینطور گفته میشود که دلالان مهاجرتی و شرکتهایی که به این منظور تأسیس شدهاند رقمی بالغ بر ۱۳ تا ۳۰۰ میلیون تومان تنها برای پروسه لگال کردن مدارک و دریافت وقت سفارت از متقاضیان دریافت میکنند.
همین موضوع موجب شده است که متقاضیان زیادی یا اعطای تحصیل و زندگی در آلمان را به لقایش ببخشند و یا حتی با قرض کردن مبالغ مورد نیاز این دلالان، روند اجرای کار را به آنها بسپارند و خود با مشکلات دیگری که از حیث انجام پروسه مهاجرت گریبانگیرشان شده است دست و پنجه نرم کنند.
در همین رابطه روزنامه الکترونیکی «فراز» سووالاتی را از یکی از مسوولین مربوطه سفارت آلمان مطرح کرده است. این مقام مسوول، در مورد پروسه لگال کردن مدارک در مرکز ویزامتریک و روند ویزا دهی در سفارت المان میگوید: رزرو نوبت بهمنظور درخواست روادید و تأیید مدارک در سفارت آلمان از طریق سامانهی رزرو آنلاین در وبسایت شرکت خدمات ویزامتریک صورت میگیرد. این سفارت است که تعداد نوبتهایی که برای رزرو آزاد میشوند را تعیین میکند.
وی ادامه میدهد: در حال حاضر و بنا به دلایل مختلف میزان تقاضای بسیار بالایی در سفارت آلمان در تهران وجود دارد، بخصوص برای روادید کوتاهمدت، به گونهایی که تعداد بالای نوبتهایی که برای رزرو بطور مرتب آزاد میشوند، خیلی سریع پر میشوند. به گفته این مقام مسوول سفارت آلمان در تهران، این سفارت میداند که وضعیت مورد اشاره برای بسیاری از متقاضیان که مثلاً برای دیدن اعضای خانوادهشان یا به دلایل شغلی میخواهند به آلمان بروند، رضایتبخش نیست.
وی تاکید می کند: آزاد کردن نوبت مصاحبه از طریق شرکت خدمات ویزامتریک فقط به دستور سفارت صورت میگیرد؛ طرفهای ثالث نه از تعداد، نه از زمانِ آزاد شدن نوبت اطلاعی ندارد و سفارت و وزارت خارجه فدرال هم، به طور پیوسته و با همکاری تنگاتنگ با ویزامتریک در تلاش هستند که رزرو نوبت را بهبود بخشیده و ظرفیت نوبتدهی را افزایش دهند.
وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا کنترلی بر فعالیتهای مرکز ویزامتریک در تهران از حیث افزایش نارضایتیها صورت میگیرد نیز تصریح میکند: سفارت و وزارت خارجهی فدرال تذکراتی را که در ارتباط با بینظمیهای کاریِ شرکت ویزامتریک دریافت می کنند را با جدیت بررسی و اطلاعات واصله در خصوص این موضوع را پیگیری میکنند.
وی میافزاید: ما برای فرآیند کاری و نظارتِ شفاف ارزش قائلیم و باید اشاره کنیم که کل کارهای مربوط به فرآیند روادید همچنان و منحصراً در حوزه اختیارات سفارت است؛ سفارت در تهران و وزارت خارجه فدرال بر کار دقیقِ ویزامتریک نظارت دارند که در این خصوص میتوان به بازدیدهای کنترلی مرتب اشاره کرد.
وی همچنین در رابطه با انتقاداتی که نسبت به ارتباط برخی از مسوولین مربوطه در مرکز ویزامتریک با شرکتهای مهاجرتی مطرح میشود نیز میگوید: متأسفانه در رسانههای اجتماعی شایعاتی پخش میشوند که بررسی و پیگیری دقیق آنها راه به جایی نمیبرد و غالباً به این موضوع برمیگردد که نوبتهایی که در اختیار قرار داده میشوند به دلیل تقاضای بالا سریعاً اشغال میشوند.
این مقام مسوول در رابطه با مشکلات فنی وبسایت ویزامتریک و اهتمام سفارت آلمان در تهران برای حل و فصل آنها اظهار میدارد: سفارت و وزارت خارجهی فدرال ارتباط تنگانگی با شرکت ویزامتریک درخصوص بروز مشکلات فنی در وبسایت این شرکت دارند؛ شرکت از شکایاتی که در این خصوص میرسد همواره سریعاً مطلع میشود و (ما) از آن میخواهیم که در سریعترین زمان ممکن مشکل رفع شود.
وی ادامه میدهد: علاوه بر این باید به این نکته هم اشاره کرد که مشکلات مربوط به استفاده از سامانهی رزرو آنلاین و صندوقهای پستی کنسولگریها و شرکتهای خدماترسانی ممکن است به جهت ضعفهای فنی در حوزه اینترنت و سیستمهای کامپیوتری کشورهای میزبان بروز کنند.
این مقام مسوول در رابطه با امکان ترسیم بازه زمانی برای حل و فصل مشکلات مربوطه به پروسه لگال کردن مدارک در مرکز ویزامتریک نیز تصریح میکند: اینکه الان گرفتن نوبت برای تأیید مدارک سخت شده، به دلیل تقاضای بسیار بالای متقاصیان است. علاقهی شهروندان ایرانی برای اینکه در آلمان به دانشگاه بروند، کار کنند و یا برای همیشه به خانوادهشان که در آلمان زندگی میکند بپیوندند بسیار زیاد است و برای تمامی موارد مربوطه نیز باید مدارکشان را به تأیید برسانند.
وی خاطرنشان میکند: باوجودی که کارشناسان سفارت با تلاش بیوقفه مدارک مربوط به تأیید را بررسی میکنند، متأسفانه توان پرسنلی سفارت برای اجابت این حجم از تقاضا کافی نیست و البته باید این موضوع را نیز متذکر شد که نوبتهای جدید در شرکت ویزامتریک برای هفتههای آتی به تدریج آزاد خواهند شد.
ویدیو:
سرنوشت دختر علوم تحقیقات
در دارالخلافه با بهزاد یعقوبی
مرز حریم خصوصی و عرصه عمومی کجاست؟