در یک سالی که از اعتراضات به پوشش اجباری در ایران گذشته، حرف و حدیثهای بسیاری پیرامون این موضوع شکل گرفته است. عدهای موافق اعطای حق پوشش به مردمند و عدهای دیگر معتقدند که به هیچ قیمتی، نباید از حفظ حجاب اجباری در ایران کوتاه آمد. به نظر میرسد شهردار تهران و تیم اجراییاش، جزو دسته دوم باشند.
یک منبع آگاه به روزنامه اینترنتی فراز گفته که شهرداری تهران، به زودی ۴۰۰ نیرو را با عنوان «حجاببان» در ایستگاههای مترو پایتخت مستقر خواهد کرد. این نیروها که توسط یگان حفاظت شهرداری تهران گزینش شده و کلاسهای آموزشی مربوط به این کار را نیز گذراندهاند، به زودی در استگاههای مترو وارد عمل خواهند شد. این منبع آگاه به خبرنگار فراز گفته که «حجاب بان»ها تنها وظیفه تذکر لسانی و ممانعت از ورود بیحجابها و بدحجابها به مترو و در صورت مقاومت، معرفی آنها به پلیس را دارند و در صورت درگیری با شهروندان، از خدمت معلق خواهند شد.
خبرنگار فراز برای اطلاع از کم و کیف این تصمیم، با اعضای شورای شهر تهران تماس گرفت اما موفق به برقراری ارتباط نشد. «مهدی بابایی»، یک عضو شورای شهر نیز در گفتوگو با خبرنگار فراز، از این تصمیم اظهار بیاطلاعی کرد. با این حال، روزنامه اینترنتی فراز آمادگی انتشار پاسخ احتمالی شهرداری و شورای شهر تهران را دارد.
طبق شنیدهها، قرارداد این نیروها توسط شرکت پیمانکاری «حامیان شهر شهرداری تهران» منعقد شده که سابقه زیادی در جذب و استخدام نیروهای یگان حفاظت شهرداری تهران دارد. منبع آگاه به فراز گفت که دستمزد ماهانه نیروهای «حجاببان» شهرداری حدود ۱۲ میلیون تومان است که مزایای «سختی کار» نیز به آنها تعلق خواهد گرفت.
استخدام نیروهای سازمانیافته امر به معروف و نهی از منکر در متروی تهران در حالی با بودجه ماهانه ۵ میلیارد تومانی انجام شده که شهروندان پایتخت، مدتها است از سوءمدیریت شهری در تهران گلایه میکنند. دیروز، ۱۴ مردادماه ۱۴۰۲ انتشار خبر قطع انگشتان یک کودک ۹ ساله در پی خرابی یک پله برقی در تهران، در حالی خبرساز شد که «علیرضا زاکانی» ماه گذشته در تکذیب وضعیت وخیم پلههای برقی در پایتخت به یک خبرنگار پیشنهاد برگزاری «تور پلهبرقی» داده بود.
در نتیجه سوءمدیریت مدیران شهری و البته تحریمهای چندساله، کیفیت امکانات شهری تهران روز به روز بیشتر به لبه پرتگاه نزدیک میشود. ناوگان حمل و نقل عمومی در حال خارج شدن از رده است، واگنهای مترو فرسوده شدهاند و معابر شهری در بزرگراهها و پیادهراهها از حداقل کیفیت برخوردار نیستند. هزینهای که شهرداری تهران برای استخدام نیروهای «حجاببان» در مترو صرف کرده، معادل هزینه خرید ماهانه ۱۰ تاکسی یا یک اتوبوس درونشهری است.
در حالی که تنشهای اجتماعی و ظهور پدیده «مردم در مقابل مردم» روز به روز در حال افزایش است، اجرای چنین تصمیمهایی در شهرداری تهران تعجببرانگیز است. در روزگاری که وضعیت زیست شهری در پایتخت در بیکیفیتترین شرایط خود به سر میبرد، هزینهی ماهانه ۵ میلیاردی شهرداری زاکانی برای استقرار «حجاببان»ها در ایستگاههای مترو، با چه معیاری به عنوان اولویت شناسایی شده است؟
ویدیو:
سرنوشت دختر علوم تحقیقات
در دارالخلافه با بهزاد یعقوبی
مرز حریم خصوصی و عرصه عمومی کجاست؟