چند روز پیش از یک خودروی تمام برقی داخلی با حضور وزیر صنعت و شهردار رونمایی شد. علامت تجاری شرکت امویام، خودروساز چینی روی این خودرو به چشم میخورد. به همین دلیل شاید فکر کرده باشید که این اتفاق در یکی از شهرهای چین افتاده اما کاملا در اشتباهید! شاید اگر چشمتان به پلاک ملی زیر نماد امویام نمیخورد و یا شهردار تهران و وزیر صمت دولت سیزدهم را نمیشناختید، هرگز این فکر را نمیکردید که این اتفاق در پایتخت ایران رخ داده است. ماجرا چیست؟
روز یکشنبه، ۱۹ آذر ماه، «اولین خودروی تمام برقی تولید داخل» با نام تجاری «ریرا» با حضور «علیرضا زاکانی» شهردار تهران و «عباس علیآبادی» وزیر صمت رونمایی شد. در حالی این خودرو با نام تولید داخل رونمایی شده که «علی اصغر قائمی»، عضو شورای شهر تهران میگوید فقط ۱۶درصد از این خودرو تولید داخل است. کارشناسان صنعت خودرو در گذشته نیز بارها به صراحت اعلام کرده بودند که امکان تولید یک خودرو که موتور و تمام تجهیزات آن داخلی باشد، در حال حاضر در کشور وجود ندارد. پرسش پیش آمده این است که اگر این خودرو، یک خودروی تولید داخلی و ملی است؛ چرا آرم شرکتهای چینی روی آن نصب شده است؟
روزنامه اینترنتی«فراز» در این راستا با «فیروز نادری» کارشناس خودرو گفتوگو کرده است.
فیرزو نادری در ارتباط با تولید داخلی بودن این خودروی برقی میگوید: «این خودروهایی که تولید میشود، تعداد زیادی از آن ها، لوازم و موتورشان چینی هستند. ما اصلا تولید ماشینبرقی و موتور داخلی نداریم. این خودروها صددرصد مونتاژ هستند. هیچ موتوری نیست که ما خودمان ساخته باشیم؛ برای مثال موتور پراید، تیبا و ساینا هم تولید داخلی نیست و از کره آمده است. همان موتور پراید است که آمدهاند دستکاری و قویتر کردهاند و روی ساینا گذاشتند. در اصل سایپا با یک موتور، خودرو تولید میکند که آن هم موتور کرهای است».
او در ادامه بیان میکند: «حتی سمند هم که خودروی ملی است؛ برای ایران نیست. موتور و اتاقش از جای دیگر آمده و موتور آن برای پژو است؛ بعد میگویند ماشین ملی است. این خودروی برقی تولید شده هم که میگویند تولید ملی است؛ در اصل یک خودروی چینی است. ایران نه پلتفرم خوبی دارد نه موتوری دارد. این جا موتور بنزینی نمیتوانند تولید کنند چه برسد به تولید موتور برقی. ما اصلا همچین چیزی در ایران نداریم».
بحث دیگری که این روزها در محافل خودرویی مطرح شده، مساله واردات خودروی کارکرده است. این بحث با آزاد سازی واردات لوازم خانگی همزمان شده و این پرسش را به وجود آورده که سرانجام طرح واردات خودروی کارکرده به کجا خواهد رسید و چرا همچنان آزادسازی واردات خودرو به تصویب نمیرسد؟
نادری کارشناس خودرو با بیان این که اگر واردات خودرو کارکرده اجرا میشد؛ کمک زیادی به صنعت خودرو میکرد، میگوید: «در حال حاظرخودروهای نویی که وارد شدهاند، آنچنان تاثیری در بازار خودرو نگذاشتند. واردات خودروی دست دوم، همه جا حتی در تشخیص مصلحت و شورای نگهبان، تایید شده، اما نمیدانم چرا اجرا نمیشود . یک سری دستهای پشت پرده وجود دارد، کسانی که از فروش خودروهای چینی منفت میبرند. در ساخت خودروهای مونتاژی رانت خیلی شدیدی وجود دارد که واردات خودروی کارکرده به نفع این افراد نیست».
او دراین باره ادامه میدهد: «بنظر من دست دولتیها نیز در این موضوع دخیل است و نمیگذارند که خودروهای دست دوم وارد شود. زیرا خودروهای دست دوم را خود مردم باید به صورت انفرادی بیاورند. این موضوع به ضرر دولت است و بازار نمیتواند سودی حاصل کند. به همین دلیل نمیگذارند این موضوع اجرایی شود».
ویدیو:
سرنوشت دختر علوم تحقیقات
در دارالخلافه با بهزاد یعقوبی
مرز حریم خصوصی و عرصه عمومی کجاست؟