از همان زمان هم مشخص بود که سرین چندان تعادل روانی ندارد. کسی که خودش را شاهزاده خطاب میکند و اعتقاد دارد که باید بر تخت شاهی بنشیند. حالا سوال اینجاست که «شاهزاده سرین» با چنین گذشتهای چرا ناگهان به ایران آمده است؟ برای پاسخ به این سوال باید ببینم او کیست و چگونه معروف شد و با دستگیری شهرتش به اوج خود رسید.
مشخص نیست که دقیقا پیشینه خانوادگی سرین کرتیس چیست. آنچه در طول این سالها مشخص بوده سبک زندگی تجملاتی اوست که همواره ویدیوهایی با ماشینهای گرانقیمت منتشر کرده است. البته اینکه او واقعا صاحب ثروت است یا توانسته مقابل دوربین ثروتمند بهنظر برسد سوالی است که بیپاسخ مانده است. هرچند که خود او در جایی گفته که در صنهت جواهر فعالیت میکند.
از سوی دیگر گفته میشود که او فرزند سرهنگ جلال بدیعی از نظامیان بلندپایه رژیم پهلوی است که گویا رییس ساواک قم نیز بوده است. اما بر اساس اطلاعات موجود سرین در تهران و در سال ۱۹۷۱ به دنیا آمده. خودش نیز گفته که حدود ۵۰ سال دارد. سنی که البته با چهره جوان او همخوان نیست. سرین به این دلیل که نسلش به شاهان ایرانی باز میگردد از سالهای قبل خود را شاهزاده خوانده است. او حتی گفته که همسر رضاشاه در خانه آنها کار میکرده و برعلیه خاندان پهلوی نیز صحبتهای بسیاری کرده است. در واقع میتوان گفت که تنها کسی که مورد تایید سرین بوده خودش است.
نخستین ویدیوهایی که از شاهزاده سرین دست به دست میشد به دلیل لحن منحصر به فرد بیشتر جنبه خندهدار داشت. او در برخی از این ویدیوها نیز صحبتهایی کرده که بیشتر شبیه بیماران جنسی است. البته او واقعا در فیلمهای پورنوگرافی نیز حضور داشته و گویا در این صنعت فعال بوده است. بخش دیگر صحبتهای او درباره مقدمات دین اسلام و و مسلمانان است که بیشتر مورد توجه رسانههای داخلی قرار گرفته است. تا جایی که خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه در خبر دستگیری، او را فرد «هتاک به مقدسات» معرفی کرده است. شاهزاده سرین البته در طول سالها ویدیوهای بسیاری از خود منتشر کرده که در آنها به مقدمات و قرآن توهین میکند. اما به نظر میرسد که او به راستی تعادل روانی و ثبات شخصیت نداشته و جنون او با مروری بر ویدیوها و رفتارهای او بیشتر مشخص میشود. از سوی دیگر بر اساس ماده ۲۶۳ قانون مجازات اسلامی «هرگاه متهم به سب، ادعا نماید که اظهارات وی از روی اکراه، غفلت، سهو یا در حالت مستی یا غضب یا سبق لسان یا بدون توجه به معانی کلمات یا به نقل قول از دیگری بوده است سابّالنبی محسوب نمیشود». بنابراین به نظر میرسد با توجه وضعیت روانی و شخصیتی سرین نمیتوان به سادگی اتهام سب النبی را متوجه او دانست.
شاهزاده سرین سالها در آمریکا زندگی کرده است. به نظر میرسد که او پیش از انقلاب یا کمی بعد از آن ایران را ترک کرده. اینکه او در طول این سالها با صنعت جواهر، پورنوگرافی یا میراث خانوادگی زندگی میکرده مشخص نیست. اما کمتر کسی تصور میکرد که شاهزاده سرین در فروردین ۱۴۰۳ ناگهان در ایران ظاهر شود و با میدان آزادی فیلمی منتشر کند.
اینکه او با چه پاسپورتی وارد ایران شده نیز همچنان مبهم است، اما در آخرین حضور اینستاگرامی خود در پاسخ به این سوال که ایران چه شرایطی دارد، گفته که به شکل فراری زندگی میکند. هرچند که در همان برنامه میگوید که در شهرک اکباتان حضور دارد و ویدیو دیگری نیز اعلام میکند که در گوهردشت کرج است. جایی که در آن دستگیر و تفهیم اتهام شده. سرین کرتیس مدعی بود که از آمریکا خسته شده و به همین دلیل به ایران آمده و میخواهد مردم را دعوت به «قیام» کند.
این حضور ناگهانی در ایران و انتشار ویدیوهایی که در آن مکان خود را افشا میکند، گواه دیگری بر جنون سرین است. موضوعی که نشان میدهد او به هیچ وجه نسبت به شرایطی که در آن قرار دارد آگاه و هوشیار نیست.
پدیدههای فضای مجازی مثل سرین با ظهور شبکههای اجتماعی و گسترش ارتباطات تبدیل به چهرههای معروفی شدهاند. چهرههای که ابتدا شناخته میشوند و سپس گاهی میتوانند در بین عدهای از مردم مرجعیت نیز پیدا کنند. آنها عموما با رفتارها یا گفتارهای خارج از عرف یا ناهنجار پا به میدان میگذارند. رفتارهایی که گاهی تا مرز دیوانگی نیز میرود و شاید اگر بستر شبکههای اجتماعی نبود، این چهرهها در حد دیوانههای محلی باقی میماندند.
گسترش ارتباطات، اما فضا را برای جهانی شدن مجنونهای محلی به وجود آورده تا آگاهانه یا ناآگاهانه تبدیل به چهرههای مطرح شوند و البته پول و اعتباری هم برای خود دستوپا کنند. این پدیدهها معمولا بهیکباره نیز ظهور میکنند و پس از چندی ستاره اقبال آنها در شبکههای اجتماعی خاموش میشود. چهرههای مثل سهیل سنگرزاده یا «جون دل» یا برخی اراذل و اوباش با تکیه کلامهای معروف از این دسته هستند.
شاهزاده سرین هم که پیش از ظهور شبکههای اجتماعی سلبریتی شده بود، دوباره در چنین فضایی به عرصه بازگشت و با ورود ناگهانی به ایران سرنوشت مبهمی در این انتظار اوست. هرچند که به نظر میرسد او و بسیاری از این پدیدههای مجنون مجازی از بیماری و مشکلات روان رنج میبرند و نیاز به درمان دارند.
ویدیو:
سرنوشت دختر علوم تحقیقات
در دارالخلافه با بهزاد یعقوبی
مرز حریم خصوصی و عرصه عمومی کجاست؟