چهارشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۳ 03 July 2024
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۸
کد خبر: ۷۴۲۲۳

واکنش‌های بین‌المللی به سانحه سقوط بالگرد؛ رسانه‌های جهان درباره درگذشت رییس‌جمهوری چه می‌گویند؟

سه سال قبل، وقتی سید ابراهیم رئیسی به ریاست دولت سیزدهم رسید، کمتر کسی فکر می‌کرد که دوره ریاست جمهوری او اینگونه به پایان برسد؛ درگذشت ناگهانی در سانحه‌ای هوایی. نام او بعدازظهر دیروز ابتدا با خبر سانحه و مفقود شدن بالگرد حامل آن‌ها، تیتر اول رسانه‌های جهان شد و سپس بامداد امروز خبر‌های مفقودی جای خود را به اخبار درگذشت رئیسی و همراهان او دادند. رسانه‌های مطرح اخبار لحظه به لحظه این حادثه را پوشش دادند و سپس با نهایی شدن خبر، درگذشت رئیسی را از ابعاد مختلفی بررسی کردند و به جایگاه او در سپهر سیاسی ایران پرداختند. از سوی دیگر نیز هزمان با فراگیرشدن خبر درگذشت رییس‌جمهور ایران موجی از پیام‌های تسلیت از سوی مقامات خارجی روانه ایران شد.  

ادعای رسانه‌های خارجی درباره جایگاه رئیسی در سیاست ایران

نخستین نکته‌ای که رسانه‌های جهان به آن پرداختند جزییات سانحه بالگرد رییس‌جمهوری است. «گاردین» در گزارش خود نوشته که هنوز دلیل قطعی و مشخصی برای این سانحه که در «میانه هوای مه‌آلود» رخ داده اعلام نشده است. دیگر رسانه‌های خارجی نیز به نقل از رسانه‌های رسمی ایران، نیز علت این سانحه را شرایط بد جوی دانستند و البته تصاویر و فیلم‌هایی نیز از بقایای این سانحه منتشر کردند.
«اکونومیست» نیز در گزارشی ادعا کرد که پس از ریاست‌جمهوری رئیسی برخی از ایرانی‌ها آن را قدمی برای دستیابی به جایگاهی بزرگ‌تر دانستند. این هفته در گزارش مدعی بالاگرفتن کشاکش داخلی قدرت پس از شهادت رئیسی شد. شبکه الجزیره نیز در گزارش لحظه به لحظه خود از روند این سانحه رئیسی را سیاست‌مداری محافظه‌کار در سیاست ایران دانست که به نظر می‌رسد در دوره بعدی ریاست‌جمهوری نیز آماده نامزدشدن بود. این شبکه خبری نیز مدعی شد که رییس پیشین قوه قضاییه «جانشین بالقوه» مقام معظم رهبری بوده است. «اسکای نیوز» نیز شبیه این رسانه‌ها ادعا کرده رئیسی یکی از دو کسی بود که بخت جانشینی داشت.

سیاست خارجی ایران؛ محور تحلیل‌های رسانه‌های جهانی

اما محور دیگری رسانه‌های خارجی به آن پرداختند همزمانی درگذشت رئیسی در سانحه بالگرد و جنگ غزه و پیامد‌های آن بر سیاست خارجی ایران است. خبرگزاری آمریکایی «آسوشیتدپرس» در گزارشی مدعی شد که ایران در دوره ریاست‌جمهور رییسی غنی‌سازی اورانیوم خود را بیش از هر زمان دیگری به ساخت بمب نزدیک کرده بود. در این گزارش همچنین ادعا شده که تنش‌های ایران با غرب نیز در این دوره افزایش یافت و ایران از روسیه در جنگ اوکراین و گروه‌هایی در منطقه حمایت کرد. در گزارش «اسکای نیوز»، اما ادعا شده که درگذشت رئیسی تاثیری بر سیاست خارجی ایران ندارد. همچنین در این گزارش درگذشت رییس‌جمهوری یک لحظه «خطرناک» برای ایران ادعا شده است.

تحلیل «سی‌ان‌ان» از شرایط منطقه پس از درگذشت رییس‌جمهوری

با اینکه برخی رسانه‌ها وضعیت پس از درگذشت رییس‌جمهور را «خطرناک» توصیف کردند برخی دیگر نیز با اشاره به قانون اساسی ایران پیش‌بینی کردند که امور طبق روال انجام خواهد شد. «کریستین امانپور» مجری شبکه «سی‌ان‌ان» در همین راستا گفت که درگذشت رییس جمهور ایران را نمی‌توان به منزله «شرایط ناپایدار بیشتر» برای ایران و منطقه در نظر گرفت. خبرگزاری رویترز نیز در همین زمینه گزارشی از سابقه محمد مخبر معاون اول منتشر کرده و نوشته که او اکنون رییس جمهور موقت ایران است و مسئولیت را به عهده دارد.

موج تسلیت مقامات و سازمان‌های جهان به ایران

تحلیل رسانه‌های مختلف جهان از درگذشت رییس‌جمهور ایران و ابعاد داخلی و خارجی آن همچنان ادامه دارد. در این بین مقامات خارجی نیز یک‌به‌یک این سانحه را تسلیت گفته‌اند روسیه از نخستین کشور‌هایی بود که به این سانحه واکنش نشان داد و پس از قطعی شدن خبر درگذشت نیز ولادیمیر پوتین رییس جمهور این کشور در پیامی نوشت: «صمیمانه‌ترین تسلیت‌های ما را در رابطه با فاجعه عظیمی که بر مردم ایران وارد و منجر به جان باختن سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور و همچنین تعدادی دیگر از شخصیت‌های برجسته حکومتی شما شد را بپذیرید.» پس از آن رییس جمهور چین، شی جی پینگ درگذشت رئیسی را تسلیت گفت. کشور‌های اروپایی نیز این حادثه را تسلیت گفتند. ابتدا نیز شارل میشل رییس شورای اروپا در توییتی نوشت: «اتحادیه اروپا تسلیت خالصانه خود را درباره درگذشت رئیس‌جمهور رئیسی و وزیر امور خارجه امیرعبداللهیان و دیگر اعضای هیات آن‌ها در سانحه سقوط بالگرد ابراز می‌دارد.» جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای این حادثه را تسلیت گفت.  پس از این کشور‌های اروپایی، آسیایی و آفریقایی مثل فرانسه، سوئیس، ژاپن، کره جنوبی، جمهوری باکو، ترکیه، قزافستان، ازبکستان، ارمنستان، آفریقای جنوبی، کنیا هرکدام در پیام‌هایی جداگانه درگذشت رییس جمهور ایران و هیات همراه او را در سانحه هوایی تسلیت گفتند. از سوی دیگر نهادهایی، چون اتحادیه کشور‌های عرب، سازمان ناتو و اوپک به درگذشت رییس جمهور و هیات همراه او واکنش نشان داده و آن را تسلیت گفتند.
کشور‌های هند، پاکستان، لبنان، سوریه و عراق نیز تاکنون به دلیل این حادثه عزای عمومی اعلام کرده‌اند.

چه خواهد شد؟

با درگذشت رییس‌جمهوری در پی سانحه هوایی انتخابات ریاست‌جمهوری حداکثر تا ۵۰ روز آینده برگزار خواهد شد. این انتخابات می‌تواند پیامد‌های داخلی و خارجی بسیاری داشته باشد و به دلیل زودهنگام بودن مختصات و ویژگی‌های خاص خود را نیز دارد؛ بنابراین به نظر می‌رسد که همچنان رسانه‌های مطرح جهان تحلیل‌ها و اخبار بسیاری را به ایران اختصاص می‌دهند.  
 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر
زندگی