سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳ 22 October 2024
يکشنبه ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۹
کد خبر: ۷۴۶۱۵
راه‌آهن انتخاباتی؟!

بذرپاش افتتاح می‌کند...

امروز مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی به یزد سفر کرد تا راه‌آهن یزد-اقلید را افتتاح کند. این در صورتی است که اولین قطار مسافربری یزد اقلید دو روز آینده وارد مدار می‌شود. بذرپاش گفته افتتاح این راه آهن «هدیه رئیس جمهور شهید به مردم یزد» است.

باز هم به استان یزد سفر کنید

به نظر می‌رسد استان یزد به مقصد جذابی برای وزیر راه و شهرسازی تبدیل شده است. مهرداد بذرپاش ۲۸ اردیبهشت، یعنی دو روز پیش از درگذشت ابراهیم رئیسی و همراهانش، در سفری به استان یزد در خصوص تکمیل راه آهن یزد-اقلید، گفته بود: «این خط ریلی در مراحل پایانی قرار دارد. با توجه به پیشرفت کار حداکثر تا دو ماه آینده این مسیر ریلی تکمیل خواهد شد». به عبارت دیگر، تا پیش از درگذشت رییس جمهوری پیشین و قبل از به راه افتادن زمزمه‌های انتخابات زودهنگام، قرار بود خط راه‌آهن یزد -اقلید اواخر تیرماه افتتاح شود. در این ۸ روز چه تغییر سریع‌السیری در فرایند تکمیل پروژه این خط ریلی رخ داده که آن را آماده بهره برداری کرده‌است؟

پرسش دیگر این است که اگر امکان افتتاح ۸ روزه این پروژه وجود داشت، چرا از ابتدا وعده‌ی دوماهه داده شد؟ از سوی دیگر، با توجه به این که هنوز اطلاعی از ساعت حرکت قطار یزد-اقلید و آمادگی ایستگاه‌های بین راهی ندارد و اطلاع‌رسانی رسمی در این مورد انجام نشده، شائبه «نمایشی بودن» این افتتاح به دست مهرداد بذرپاش نیز در افکار عمومی مطرح شده است. به هر حال، پاسخ این تا چند روز آینده مشخص خواهد شد.

 

راه آهن پرحاشیه

استان یزد در کانون پنج راه ریلی مرکز ایران قرار دارد و راه آهن یزد-اقلید ارتباط مستقیم این استان را با استان فارس برقرار می‌کند. از سال ۹۱ ساخت مسیر ریلی اقلید- یزد وارد فاز اجرایی شد. این محور تا سال ۱۳۹۶ حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ به ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی رسید. نهایتا در مردادماه سال ۱۴۰۰ با دریافت مجوز عبور موقت دو رام قطار مسافری توسط حسن روحانی، افتتاح شد. بعد از آن روز اما هیچ قطار مسافری از این مسیر عبور نکرد.

به عبارت دیگر، این پروژه قرار بود در شهریور ۱۴۰۱ به بهره‌برداری برسد. اما در نهایت بعد از گذشت بیش از ۱۰ سال فعلا خبر رسیده‌است که این پروژه افتتاح شده و آماده بهره‌برداری است.


یکی از انتقادهای اصلی به عملکرد مهردارد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی بی‌توجهی او به حوزه حمل و نقل ریلی و تمرکز بر فرودگاه‌سازی و توسعه غیرضروری فرودگاه‌ها در کشور بوده‌است. یک بی‌توجهی پرهزینه که پیامدهای کوتاه و بلندمدتش، گریبان‌گیر نظام حمل‌ونقل عمومی در کشور خواهد شد. در یک مورد اخیر، امروز حدود ساعت ۹ صبح قطار باری که از سمت ترکیه به تبریز در حال حرکت بود، در ۱۰ کیلومتری مرز رازی خوی به دلیل ریزش کوه در هنگام خروج از تونل با سنگ برخورد کرد و متاسفانه ۹ واگن از مسیر خارج شد. افتتاح شتاب زده راه‌آهن یزد- اقلید نیز می‌تواند از بی‌توجهی وزارت راه و شهرسازی به حمل و نقل ریلی نشئت بگیرد. 

ارسال نظر
captcha
captcha
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

تصویری از حسن روحانی در بیمارستان +جزئیات

سخنگوی قوه قضائیه: در پرونده مرحوم «زهره فکور صبور» بحث کلاهبرداری مطرح بوده

نقشه اسرائیل علیه ایران، سوریه و عراق ؛ توضیح محسن رضایی در این خصوص

شهریه ۹۰ میلیونی دانشگاه آزاد | طبقه متوسط با تحصیلات عالی خداحافظی کند؟

هنوز محرز نشده که پای فرد دیگری در میان است

افت رتبه علمی دانشگاه‌های کشور

میزان افزایش حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۴ اعلام شد

شکایت پرسپولیس از فدراسیون فوتبال ازبکستان

آخرین وضعیت پرونده فرزندان معاون اول سابق قوه قضاییه

تشکر قالیباف از پزشکیان برای تقدیم به موقع لایحه بودجه به مجلس

پزشکیان: هر حمله اسرائیل با پاسخ متناسب روبرو خواهد شد

هواشناسی؛ رگبار باران طی امروز و فردا در این استان‌ها

قیمت طلا، سکه و ارز ؛ سه‌شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳

پزشکیان درباره فیلترینگ: روندی که انجام گرفته، به نفع مملکت نیست | داریم تفاهم می‌کنیم با زبان و نگاه مشترک جلو برویم | تا آخر به حرف‌هایی که زده‌ایم پایبندیم

پیشنهاد سردبیر
زندگی