شنبه ۰۳ شهريور ۱۴۰۳ 24 August 2024
يکشنبه ۲۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۷
کد خبر: ۷۷۶۷۰
رییس‌جمهور پیشین از ترور جان به در برد:

همه حملات به روسای جمهور و نامزدهای ریاست‌جمهوری آمریکا؛ از جکسون تا ترامپ

همه حملات به روسای جمهور و نامزدهای ریاست‌جمهوری آمریکا؛ از جکسون تا ترامپ
تیراندازی در گردهمایی ترامپ نگرانی‌ها درباره خشونت سیاسی را افزایش می‌دهد. در اینجا نگاهی به حملات گذشته علیه روسای جمهور و نامزد‌های ریاست‌جمهوری ایالات متحده می‌اندازیم.
نویسنده :
آشوب جعفرنژاد

 تیراندازی در گردهمایی پنسیلوانیا در روز شنبه به مجروح شدن رئیس‌جمهور پیشین، دونالد ترامپ، انجامید. این تیر اندازی نگرانی‌ها درباره خشونت سیاسی و افزایش آگاهی نسبت به تلاش برای حمله و ترور روسای جمهور و نامزد‌ها را افزایش داده است.

ترامپ در پست خود در شبکه‌های اجتماعی که به اشتراک گذاشته بود از مقامات برای اقدامات سریعشان بعد از تیراندازی تشکر کرد. وی افزود گلوله‌ای به سمت بالای گوش راست او اصابت کرده بود.

دادستان منطقه باتلر نیز در گفت‌وگویی با ایستگاه پیتسبورگ تایید کرد که دو نفر کشته شده‌اند؛ مرد مسلح و یکی از حاضران در گردهمایی.
دو منبع آگاه به سی‌بی اس نیوز گفتند که فرد مسلح را یک تک تیرانداز سرویس مخفی کشته است. همچنین حال دو نفر دیگر از حاضران وخیم است.

حملات مستقیم گذشته علیه روسای جمهور و نامزد‌ها

بر اساس گزارشی که در سال ۲۰۰۸ توسط سرویس تحقیقات کنگره گردآوری شده است، در ۱۵ مورد جداگانه حملات مستقیی علیه روسای جمهور، رؤسای جمهور منتخب و نامزد‌ها رخ داده است. ۵ مورد از این حملات به مرگ ختم شده‌اند. از بین ۴۵ نفری که به عنوان رئیس جمهور خدمت می‌کردند، ۱۳ نفر آن‌ها (۲۹ درصد حدودا) مورد سوء قصد قرار گرفتند که برخی ناکام و برخی موفق بوده است. البته این ارقام شامل حمله به ترامپ نیست.

حداقل هفت رئیس‌جمهور از نه رئیس‌جمهور اخیر نیز هدف حملات و یا سوء قصد بوده‌اند. گزارش سرویس تحقیقات کنگره می‌گوید روسای جمهوری که از حملات جان سالم به در برده اند عبارتند از جرالد آر. فورد (دو بار در سال ۱۹۷۵)، رونالد دبلیو ریگان (تیراندازی تقریباً مرگبار در سال ۱۹۸۱)، بیل کلینتون (زمانی که کاخ سفید در سال ۱۹۹۴ تیراندازی شد) و جورج دبلیو بوش (زمانی که یک مهاجم نارنجکی را به سمت او و رئیس جمهور گرجستان در جریان رویدادی در تفلیس در سال ۲۰۰۵ پرتاب کرد که منفجر نشد)، و در آخر سرویس تحقیقات کنگره، با ذکر سرویس مخفی به عنوان منبع، گزارش کرده است که بر علیه باراک اوباما، رئیس جمهور سابق، ترامپ و رئیس جمهور بایدن هم تلاشی برای سوقسط صورت گرفته است.

دو نفر دیگری که مورد حمله قرار گرفتند، یا به عنوان رئیس جمهور منتخب بوده‌اند (فرانکلین دی. روزولت در سال ۱۹۳۳) یا به عنوان نامزد ریاست جمهوری (تئودور روزولت در سال ۱۹۱۲، زمانی که وی پس از نزدیک به چهار سال دوری از قدرت به دنبال ریاست جمهوری بود).

براساس گزارش تهیه شده سرویس تحقیقات کنگره، دو نامزد دیگر ریاست جمهوری - رابرت اف کندی، که در سال ۱۹۶۸ کشته شد، و جورج سی والاس، که در سال ۱۹۷۲ به شدت مجروح شد، نیز قربانی حملات مستقیم شدند.

رؤسای جمهور که ترور شدند

چهار رئیس جمهور آمریکا یعنی آبراهام لینکلن، جیمز ای. گارفیلد، ویلیام مک کینلی و جان اف کندی - ترور شده‌اند.
از بین ۱۵ حمله‌ای که در این لیست گزارش شده‌اند، تنها ترور لینکلن نتیجه توطعه‌ای گسترده بوده است. اما تئوری‌‌های توطئه هنوز هم درباره بسیاری از این رویداد‌ها وجود دارد. فقط یک حادثه دیگر وجود دارد که در آن حمله به شکل انفردای صورت نگرفته است؛ حمله سال ۱۹۵۰ به هری اس ترومن، رائس جمهور سابق، در اقامتگاهش در بلر هاوس. اما مدرک دیگری بر این مبنا از تحقیقات به دست نیامد.
از ۱۸ حمله یا سوء قصد به رؤسای جمهور یا نامزد‌های ریاست جمهوری، همه آن‌ها به جز دو مورد شامل سلاح گرم بودند. همه حملات به جز دو دو حمله به فورد نیز از سوی مرد‌ها انجام شده است. همچنین همه به جز یکی از این ۱۵ حمله در داخل ایلات متحده رخ داده‌‌اند.

اولین حمله مستند به رئیس جمهور

به گزارش سرویس تحقیقات کنگره، اولین حمله در سال ۱۸۳۵ رخ داد است. این رویداد حین شلیک ناکام تپانچه مهاجمی به سوی اندرو جکسون، رئیس جمهور وقت، صورت گرفت. مهاجم، ریچارد لارنس، دیوانه اعلام شد. براساس یک گزارش او گفته بود: «جکسون جلوی دستیبابی وی به مبلغ کلانی را گرفته بود و داشت کشور را نابود می‌کرد.»

منبع: CBS NEWS

ارسال نظر
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

کیفیت هوای تهران با این شاخص آلوده است

ویدیو؛ حضور عراقچی،وزیر امور خارجه بر سر مزار شهید امیرعبداللهیان

مروری بر روزنامه‌های صبح امروز؛ 3 شهریور 1403

بازخوانی مصاحبه روزنامه جمهوری اسلامی با اسدالله لاجوردی؛ مارکسیست‌هایی که در زندان به اسلام گرویده‌اند

طلا ۵۰۶ هزار تومان گران شد

هزار راه نرفته در تولید برق خصوصی/ در ۱۰ سال آینده چقدر ناترازی تولید داریم؟

پیشنهاد مدیرعامل صندوق توسعه ملی به پزشکیان: روابط کنسولی در محل سفارت آمریکا در تهران احیا شود

واعظی:دفاعیه آخر پزشکیان، در تصمیم‌گیری نمایندگان مردد اثرگذار بود/ توزیع شبنامه علیه کابینه پیشنهادی اثر معکوس داشت/ دولت در برابر مردم متواضع باشد و خدمت خالصانه کند

روزنامه شرق: مخالفان انتخابات امروز داعیه‌دار جمهوریت شده‌اند!

سردار رادان: هر سال هوشمندی پلیس در مرزهای هشت گانه بیشتر می‌شود

عطاءالله مهاجرانی: پزشکیان دو گوش افراطیون پایداری را برید و گذاشت کف دستشان! / درایت و سیاست یعنی همین

جنجال بزرگ با یک خواسته عجیب مبینا نعمت‌زاده/ متهم اصلی چه کسی است؟

تصاویری از وزیر کشور دولت جدید در مرز کشور و بین زائران اربعین

معاون سازمان مدیریت تهران: خبر رسیدن جمعیت ایران به ۹۱ میلیون نفر صحت ندارد

پیشنهاد سردبیر

دولت مسعود پزشکیان با شعار وفاق ملی از مجلس رای اعتماد گرفت

بیا به صلح من امروز؛ از برای تو ایران...

فراز گزینه‌های حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را بررسی می‌کند

چه کسی به جای بایدن به مصاف ترامپ می رود؟

«فراز» لایحه اصلاح قوانین مدنی تابعیت ایران را بررسی می‌کند:

هدیه دقیقه نودی دولت سیزدهم به افغان ها: ۱۰۰ میلیون بده تابعیت ایرانی بگیر!

زندگی