شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ 05 October 2024
چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۹
کد خبر: ۷۸۷۰۸

برخیز و بکش! همه رهبران فلسطینی که اسرییل ترور کرد...

اسماعیل هنیه نخستین رهبر فلسطینی نیست که هدف ترور رژیم اسرائیل قرار می‌گیرد. دفتر ترور‌های اسرائیل آنقدر عریض‌وطویل است که ترور رهبران فسلطینی حماس و جهاد اسلامی فقط بخشی از آن را تشکیل می‌دهد. سرویس‌های اطلاعاتی و نظامی اسرائیل همواره از ترور به عنوان ابزاری برای پیشبرد اهداف خود استفاده کرده‌اند و این مسیر را از ۱۹۴۸، آغاز کرده است. چراکه ترور در باور مذهبی صهیونیست‌ها جایگاهی ویژه‌ و مورد قبول دارد. به همین دلیل الگوی «برخیز و بکش» در دکترین این رژيم در بیش از ۷ دهه اجرا شده و در بزنگاه‌ها اوج گرفته است. در این گزارش به مرور فرماندهان و اعضای ارشد جبنش‌های مقاومت فلسطین که از سوی اسرائیل ترور شده‌اند می‌پردازیم و تاریخ تجاوزها و ترورهای دیگر این رژیم را به گزارشی دیگر وامی‌گذاریم.

همه رهبران فلسطینی که تا امروز ترور شدند

یحیی عیاش؛ ترور با بمب در گوشی موبایل

ترور یحیی عیاش را باید نخستین ترور فرماندهان ارشد حماس از سوی اسرائیل دانست. او نیز در جوانی به حماس پیوست و شاخه نظامی حماس موسوم به گردان‌های عزالدین قاسم را تشکیل داد. تاثیرگذاری عیاش تاحدی بود که پس از پنج سال در فهرست ترور شین‌بث قرار گرفت. ترور او با کار گذاشتن بمبی کوچک در یک گوشی موبایل برنامه‌ریزی شد. اسرائیل محل اقامت عیاش در خانه‌ای در بیت حانون در نوار غزه را شناسایی می‌کند. سپس کمال حماد صاحب‌خانه را تبدیل به مزدور خود می‌کند و گوشی موبایل را به عیاش می‌رساند. گفته شده که حماد حتی تلفن خانه را قطع می‌کند یا فرمانده حماس ناچار به استفاده از موبایل شود. به محص اینکه عیاش صبح زود اولین تماس را با پدر خود برقرار می‌کند گوشی بمب کارشده در موبایل منفجرشده و عیاش به شهادت می‌رسد.

همه رهبران فلسطینی که تا امروز ترور شدند

احمد یاسین؛ بنیان‌گذار جنبش حماس

در فروردین ۱۳۸۳ چند موشک به ویلچر شیخ احمد یاسین بنیان‌گذار حماس برخورد کرد و او ۹ نفر دیگر از جمله یکی از فرزندان و دو محافظش به شهادت رسید. او که سال ۱۹۸۷ (۱۳۶۴) پس از انتفاضه اول علیه اسرائیل این جنبش را تاسیس کرد. ریشه حماس نیز از موسسه خیریه «مجمع الاسلامیه» احمد یاسین که سال ۱۳۵۹ در غزه با همکاری اخوا‌ن‌المسلمین تاسیس شده بود بازمی‌گردد. با شروع دهه ۹۰ میلادی حماس به شکلی جدی وارد درگیری‌ با اسرائیل شد و از آن زمان تاکنون به عنوان نیرویی سیاسی و نظامی در معادلات فلسطین و رژيم اسرائیل نقش‌آفرینی کرده است. 

یاسین تا لحظه شهادت رهبری معنوی حماس بود. خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که این عملیات با نظارت مستقیم آریل شارون نخست وزیر وقت رژیم اسرائیل انجام شد. یاسین در زمان ترور ۶۸ سال داشت از ۱۶ سالگی فلج به دلیل حادثه‌ای فلج شده بود و علاوه بر فلج کامل از بیماری‌هایی نیز رنج می‌برد همه تردد‌های او محدود به رفت‌وآمد به مسجد برای نماز بود. او پس از نماز صبح ترور شد. یک سال پیش از این ترور نیز سوءقصد نافرجامی به جان شده بود. زمانی که همراه با اسماعیل هنیه در یکی از ساختمان‌های غزه بود. محبوبیت یاسین به حدی بود که پس از ترور نزدیک ۲۰۰ هزار فلسطینی در غزه در مراسم تشییع او شرکت کردند.

همه رهبران فلسطینی که تا امروز ترور شدند

عبدالعزیز رنتیسی؛ ترور با موشک

۲۶ روز پس از ترور یاسین اسرائیل «عبدالعزیز رنتیسی» را نیز با همان شیوه، یعنی شلیک موشک از بالگرد در غزه ترور کرد. رنتیسی پس از یاسین به رهبری حماس برگزیده شده بود و اعلام کرده بود انتقام یاسین را از اسرائیل خواهد گرفت. او از یاران دیرین یاسین و یکی از بنیان‌گذاران حماس محسوب می‌شد و پزشک متخصص اطفال بود. رنتیسی به مانند بسیاری از فلسطینی‌ها در اردوگاه خان یونس بزرگ شده بود.

همه رهبران فلسطینی که تا امروز ترور شدند

فتحی شقاقی؛ ترور در مالت

فتحی شقاقی دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین در سال ۱۳۷۴ (۱۹۹۵) در مالت در جنوب ایتالیا ترور شد. او برای مدتی طولانی هدف ترور موساد بود و سرانجام وقتی قصد سفر به لیبی را داشت در فرودگاه لیبی با لباس مبدل شناسایی شد. شب‌هنگام وقتی شقاقی از هتل محل اقامت خود بیرون رفت دو موتورسوار به او نزدیک شدند و شش گلوله به او شلیک شد و به شهادت رسید. پس از ترور او در تهران تظاهراتی برپا شد.

صالح عاروری؛ ترور در ضاحیه جنوبی

در دی ماه ۱۴۰۲، سه ماه پس از حمله ۷ اکتبر (۱۵ مهر) صالح عاروری از طراحان این حمله در بیروت ترور شد. پیش از این حمله حزب‌الله به عاروری درباره تعقیب اسرائیل هشدار داده بود، اما با این حال پهپاد‌های اسرائیلی توانستند ساختمانی را که عاروری و چند تن از دیگر اعضای حماس در آن حضور داشتند هدف موشک قرار دهند. عاروری در ۲۱ سالگی به حماس پیوسته بود در اوایل دهه هفتاد شمسی در تاسیس شاخه نظامی حماس نقش داشت. عاروری که بیش از یک دهه در زندان‌های اسرائیل اسیر بود در سال ۲۰۱۰ آزاد شد و سال ۲۰۲۱ به عنوان رهبر حماس در کرانه باختری انتخاب شد. او پس از هنیه به نوعی نفر دوم حماس شناخته می‌شد که در ضاحیه جنوبی بیروت هدف ترور قرار گرفت.

همه رهبران فلسطینی که تا امروز ترور شدند

اسماعیل هنیه؛ مرد شماره یک حماس

اسماعیل هنیه، درست یک روز پس از مراسم تحلیف رییس‌جمهوری در تهران در هتل خود ترور شده است. او مرد شماره یک حماس است که از ۷۵ ریاست دفتر این جنبش را بر عهده داشت. هنیه سال ۹۶ به عنوان رییس دفتر سیاسی این جنبش انتخاب شده بود. هنیه به مدت یک سال از ۸۵ تا ۸۶ نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین بود. پس از سال ۸۳ این دومین تلاش اسرائیل برای ترور هنیه بود که به نتیجه رسید.

 ترور هنیه پایانی بر دفتر ترورهای اسرائیل نیست. چراکه نگاهی به تاریخ نشان می‌دهد که این رژیم از ترور به عنوان ابزاری کلیدی استفاده می‌کند. 
 

ارسال نظر
captcha
captcha
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

وضعیت بیمارستان‌ها در لبنان در سایه جنگ

انصاری: مقدمات اقدام حقوقی در زمینه انفجار پیجرها و حمله به کنسولگری ایران در سوریه، انجام شده است

شاخص بازار بورس؛ امروز شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳

محسن هاشمی:بعد از شهادت سید حسن نصرالله، عده‌ای همان صحبت‌های تندروهای اول انقلاب را می‌گویند

سفر پرخطر پزشکیان به قطر / خبر مهم دولت درباره آزاد کردن پول‌های مسدود شده ایران چه بود؟/  تاکید پزشکیان بر همگرایی با کشورهای اسلامی از جمله عربستان

علیزاده، نماینده مجلس: گزارش حادثه معدن طبس این هفته کامل می‌شود

سید علی خمینی:وعده صادق ۲ گوشه ای از توان هجومی ایران در مقابل تمام توان دفاعی دشمن بود

طلافروشان موظف به صدور فاکتور رسمی شدند

علی لاریجانی: معتقدم در آینده روسیه و چین نقش مهم‌تری در منطقه پیدا می‌کنند

مدیرعامل بانک صادرات از پرداخت ۱۹۸ هزار وام قرض الحسنه به بازنشستگان خبر داد

قیمت مصوب گوشت اعلام شد

رایزنی عراقچی و اسد درباره راه‌های توقف تجاوزگری اسرائیل

سه اتهام جدید پرسپولیس به بیرانوند

نخستین واکنش به درگیری در فدراسیون کاراته

پیشنهاد سردبیر
زندگی