دوشنبه ۱۹ شهريور ۱۴۰۳ 09 September 2024
جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۶
کد خبر: ۷۸۸۲۴
جنجال تستسترون در بوکس زنان المپیک

بوکسور الجزایری مرد است؟!

بوکسور الجزایری مرد است؟!
مسابقات بوکس زنان المپیک ۲۰۲۴ در پاریس با حواشی جنجالی پیرامون «ایمانه خلیف»، بوکسور الجزایری، همراه شده است. فیزیک بدنی خاص و قدرت ضربات خلیف شائبه‌هایی درباره جنسیت او به وجود آورده است. این نگرانی‌ها به ویژه پس از آن شدت گرفت که «خلیف» سال گذشته از مسابقات جهانی بوکس زنان در دهلی‌نو به دلیل رد شدن در آزمون واجد شرایط بودن جنسیت محروم شد. او به دلیل «سطوح تستسترون بالا» نتوانست معیارهای واجد شرایط بودن را برآورده کند.
نویسنده
زهرا غفوری

مسابقه بوکس میان «ایمانه خلیف» از الجزایر و «آنجلا کارینی» از ایتالیا در مرحله یک‌هشتم نهایی بوکس زنان المپیک ۲۰۲۴، روز گذشته برگزار شد و با حواشی و جنجال‌های زیادی همراه بود. این مسابقه به مدت تنها ۴۶ ثانیه به طول انجامید، که در آن «ایمانه خلیف» با یک ضربه، «آنجلا کارینی» را به زمین انداخت. پس از این ضربه، بوکسور ایتالیایی تصمیم به انصراف از ادامه مسابقه گرفت.

 «کارینی» در گفت‌وگو با مربی‌اش ابراز نارضایتی کرد و گفت: " دیگر نمی‌خواهم این مبارزه را ادامه دهم، وارد رینگ شدم تا مبارزه کنم و نمی‌خواهم تسلیم شوم اما این مشت بسیار دردناک بود و من فکر می‌کنم که دیگر بس است. بینی‌ام از همان ضربه اول در حال خون‌ریزی است. این درست نیست، درست نیست." او همچنین در مصاحبه‌ای به خبرنگاران اعلام کرد که هرگز در دوران حرفه‌ای‌اش به این شدت ضربه نخورده بود و افزود: "در زندگی‌ام هرگز به این شدت ضربه نخورده بودم. این بر عهده کمیته بین‌المللی المپیک است که قضاوت کند."

 مربی «کارینی» نیز در این باره اظهار داشت: "نمی‌دانم بینی او شکسته است یا نه. اما بسیاری از مردم در ایتالیا سعی کردند به او زنگ بزنند و به او بگویند: لطفا مسابقه نده، این (ایمانه خلیف) یک مرد است و این برای تو خطرناک است."

پس از این مسابقه، «آنجلا کارینی» با «جورجیا ملونی»، نخست‌وزیر ایتالیا دیدار کرد. «ملونی» پس از این دیدار نوشت: "می‌دانم که تسلیم نمی‌شوی آنجلا و می‌دانم که روزی با تلاش آنچه را که لیاقتش را داری به دست خواهی آورد. در رقابتی که برابر است." «ملونی» همچنین در دیدار خود با ورزشکاران ایتالیایی در دهکده المپیک، نسبت به اجازه دادن به ورزشکارانی با ویژگی‌های "ژنتیکی مردانه" برای رقابت در برابر زنان انتقاد کرد و گفت: "ما باید توجه داشته باشیم، در تلاش برای عدم تبعیض، که در واقع در حال تبعیض علیه حقوق زنان هستیم. این مبارزه منصفانه نیست. من معتقد هستم که ورزشکاران زن با ویژگی‌های مردانه نباید اجازه داشته باشند که در مسابقات زنان شرکت کنند."

با وجود نشر شایعات فراوان دربارع جنسیت «خلیف» کاربران الجزایری به‌شدت از ورزشکار کشورشان حمایت کرده‌اند و با انتشار عکس‌های دوران کودکی، نشان داده‌اند که جنسیت او همواره زن بوده است.

 کمیته المپیک الجزایر نیز «حملات غیراخلاقی» به خلیف را محکوم کرد. کمیته المپیک الجزایر در بیانیه‌ای اعلام کرد: " کمیته ورزش و المپیک الجزایر رفتار غیراخلاقی را که توسط برخی رسانه‌های خارجی، قهرمان برجسته کشورمان، با تبلیغات دروغین، مورد هدف قرار گرفته است، کاملاً غیراخلاقی و نادرست است. او برای مهم‌ترین رویداد حرفه‌ای ورزشی خود آماده می‌شود. کمیته ورزش و المپیک الجزایر تمام اقدامات لازم را برای محافظت از قهرمان ما انجام داده است. ما از شما می‌خواهیم که تمام دلگرمی خود را به ایمان قهرمان ما بدهید که با سطح بسیار بالای خود باعث بی‌خوابی برخی از افراد شده است. ما تمام اقدامات لازم را برای هر کسی که به قهرمانان ما توهین کند انجام خواهیم داد."

واکنش کمیته بین‌المللی المپیک چه بود؟

کمیته بین‌المللی المپیک در بیانیه‌ای از بوکسور الجزایری حمایت و بر قانونی بودن حضور او در بخش زنان المپیک حمایت کرده است. در بیانیه IOC آمده است: «تمام ورزشکارانی که در رقابت‌های بوکس المپیک شرکت دارند، طبق معیار‌های قانونی تأیید صلاحیت شده و واجد شرایط حضور در این مسابقات هستند که شامل معیار‌های پزشکی تعریف شده توسط کمیته بوکس رقابت‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس می‌شود. همچون ادوار قبلی مسابقات المپیک، جنسیت و سن ورزشکاران حاضر بر اساس اطلاعات مندرج در گذرنامه آن‌ها صورت گرفته است.»

سال گذشته «خلیف» از مسابقات جهانی بوکس زنان در دهلی‌نو به دلیل رد شدن در آزمون واجد شرایط بودن جنسیت محروم شد. خلیف ۲۵ ساله به دلیل «سطوح تستسترون بالا نتوانست معیارهای واجد شرایط بودن را برآورده کند» محروم شد. در همان تورنمنت، «لین یو تینگ» از تایوان نیز به دلیل عدم رعایت معیارهای واجد شرایط بودن جنسیت از سوی انجمن بین المللی بوکس (IBA) محروم شد. انجمن بین‎‌المللی بوکس بیانیه‌ای صادر کرد که در آن مدعی شد هر دو بوکسور سال گذشته «معاینه تستسترون» نداشته‌اند اما با« یک آزمایش جداگانه و شناخته شده» رد صلاحیت شده‌اند. IBA اعلام کرد ویژگی‌های آزمایش محرمانه باقی می‌ماند و از توضیح آن خودداری کرد. انجمن بین المللی بوکس (IBA) سال گذشته «خلیف» را پس از کشف کروموزومXY رد صلاحیت کرد. این انجمن در بیانیه‌ای در سال ۲۰۲۳، اعلام کرد: بر اساس آزمایشات DNA، تعدادی از ورزشکاران را شناسایی کردیم که سعی داشتند رقیبان خود را فریب دهند تا خود را به عنوان یک زن نشان دهند. با توجه به نتایج آزمایشات، ثابت شد که آنها به جای کروموزم XX زن، کروموزوم XY دارند. چنین ورزشکارانی از مسابقات حذف شدند.

«خلیف» قرار است روز شنبه «آنا گلوکا هاموری» از مجارستان در مرحله یک‌چهارم نهایی بوکس زنان المپیک مسابقه دهد. «هاموری» در واکنش به حواشی به وجود آمده درباره «خلیف» گفت: "من نمی‌ترسم. به داستان‌های مطرح شده در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی اهمیتی نمی‌دهم. اگر او مرد هم باشد، پیروزی من دستاورد بزرگ‌تری به حساب می‌آید."

 
 
 
 
 
ارسال نظر
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

افزایش ۴۵ درصدی دستمزد کارگران جدی شد؟

ابعاد پنهان پرونده برخورد گشت ارشاد با دختر نوجوان در خیابان وطن‌پور/ صحبتهای قابل تامل مادر «نفس حاجی‌شریف» در این خصوص

ادعاها درباره حمله به مراکز ایران در سوریه را تایید نمی‌کنیم

سردار رادان: کوچکترین صحنه تهاجم فرهنگی تاختن بر چادر زنان است

احیای توافق مشروط به بازگشت طرف‌های مقابل به برجام است/ سازمان ملل فرصت خوبی برای برگزاری گفتگو‌های است که عراقچی و بورل به صورت تلفنی درباره آن توافق کرده‌اند

اتهامات عجیب نیکی هیلی علیه ایران

صعود جهانی ناهید کیانی، مبینا نعمت‌زاده و آرین سلیمی

وزیر نفت: بدهکاریم ؛ صنعت نفت این روزها در شرایط سختی است

افتتاح یک تقاطع؛ بهشت‌زهرا تا شمال تهران بدون توقف!

دیدار پرویز فتاح با وزیر کشور دولت چهاردهم

اعتصاب غسال‌ها در بهشت زهرای تهران

مهران مدیری و فرزاد حسنی به شبکه نسیم می‌آیند

درخواست الاهلی عربستان برای بازی با پرسپولیس

عضو حزب دموکرات کردستان تحویل دستگاه امنیتی ایران شد

پیشنهاد سردبیر
زندگی