پنجشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۳ 19 September 2024
پنجشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۷
کد خبر: ۷۹۲۰۴
سید حسین موسوی تبریزی در گفت‌وگو با فراز

رفتار مجریان «طرح نور»؛ امر به معروف یا امر به منکر؟!

روز سه‌شنبه ویدیویی در شبکه های مجازی دست به دست شد که بار دیگر تصویری از خشونت شدید گشت ارشاد در مواجه با دختران را نشان می داد. این ویدیو بار دیگر واکنش های متعددی را برانگیخت و این سوال را برای هزارمین بار تکرار کرد که این دست رفتارها چه حاصلی دارد و چرا هیچ نهادی پاسخگوی آن نیست.
سینا جهانی
نویسنده
سینا جهانی

مشروح گفت‌وگوی «فراز» با آیت‌الله «حسین موسوی تبریزی»، دادستان پیشین کل کشور و نماینده ادوار اول و سوم مجلس شورای اسلامی را در ادامه می‌خوانید.

 

آیا این دست رفتارها آن هم در شرایط کنونی که وضعیت کشور در اضطراب جنگ قرار دارد موجب نوعی از تفرقه افکنی بین مردم نیست؟

بله. قطعا این گونه است. گشت ارشاد باید کاری کند که نتیجه‌اش ارشاد باشد و نه عناد و آزار و اذیت. وقتی عناد و آزار رخ بدهد طرف مقابل هم عناد نشان خواهد داد و هیچ کاری فایده‌ای نخواهد داشت. من فیلم‌های اخیر را ندیدم ولی اگر به شکلی ورود کرده‌اند که آسیب رسانده یا عنادی ورزیده‌اند قطعا کارشان درست نیست.

امر به معروف و نهی از منکر هم شرایطی دارد که  باید در نظر گرفته شود. همه علما و فقها عقیده دارند که کیفیت گفتار در امر به معروف و نهی از منکر باید به شکلی باشد که مفید واقع شود و نه مضر و مردم تحت تاثیر مصلحت امر قرار گیرند. البته این مفید و مضر واقع شدن قائم به فرد نیست و باید بر اساس قانون بوده و حرکت در چهارچوب قانون باشد.

بر اساس صحبت‌های شما این رفتار اساسا قانونی نیست چرا که برخوردی به غایت خشونت آمیز و خارج از قانون را شاهد بوده ایم.

رفتارها باید اصلاح شود. گفته شده است که «امر به معروف» و نه «امر به منکر» و تکرار چنینی برخوردهایی جنسی از نفرت را ایجاد می‌کند و گریز از اسلام و دین و روحانیت را رقم می‌زند. امر به معروف زمانی است که کسی را به اسلام و دین و آگاهی دعوت می‌کنیم و نه این که با رفتاری خشونت آمیز او را از دین دور کنیم.

چرا هیچ نهاد و فردی پاسخگوی رفتارهای خشونت آمیز گشت ارشاد نیست؟

یا بلد نیستند یا نمی‌خواهند که درست رفتار کنند و باید این چرایی را از مسئولان سوال کرد. چرا که ادامه این رفتار پیامدهای بدی برای نظام و کشور دارد.

ارسال نظر
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

پیجر همه جا، از اتاق کودک تا میز کافه و رستوران

چه کسانی از پیجر استفاده می‌کنند؟

در گفت‌وگوی فراز با «علی بهشتی نیا»، کارشناس آموزشی بررسی شد

مخاطرات اختصاص ۲۰ درصد از ظرفیت مدارس به اتباع افغانی

زندگی