پنجشنبه ۲۲ شهريور ۱۴۰۳ 12 September 2024
پنجشنبه ۰۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۷
کد خبر: ۷۹۶۴۳
بررسی آخرین نظرسنجی‌های انتخاباتی

نسل جوان آمریکا ترامپ را دوست دارد یا هریس؟

ماه‌ها بود که به نظر می‌رسید جوانان آمریکایی به سمت جمهوری‌خواهان رفته اند. هرچند از زمان ریاست جمهوری اوباما، دموکرات‌ها حساب ویژه‌ای روی رای نسل جوان باز می‌کردند، ولی نظرسنجی‌ها میان بایدن و ترامپ، نشان می‌داد که اتفاقی حیرت‌آور رخ داده است. مشخص نبود دلیل محبوبیت روزافزون جمهوری خواهان میان جوانان و روگردانی آن‌ها از دموکرات‌ها چیست. با کناره‌گیری بایدن از رقابت‌ها، اما ورق به نفع دموکرات‌ها برگشت.
نویسنده :
ثمین عباسی

اوایل ماه گذشته، موسسه «پیو» گزارش داد که گرایش به جهموری‌خواهان در میان جوانان زیر سی سال به شکل چشم‌گیری افزایش یافته است. برخی تحلیل‌گران تلاش کردند پیشتازی جمهوری‌خواهان را به اسم «خطای نمونه‌گیری» نادیده بگیرند. این داده‌ها اما با باقی نظرسنجی‌ها همخوانی داشت؛ واقعیتی که دموکرات‌ها را نگران می‌کرد. مصاحبه با ده‌ها رای‌دهنده جوان در سراسر کشور نیز به این سوال ختم می‌شد: «اقبال جوانان به جمهوری‌خواهان نتیجه عملکرد فوق‌العاده ترامپ است یا اشتباهات فجیع بایدن؟»

خروج بایدن؛ پیشتازی هریس از ترامپ 

سه هفته پس از ورود «کامالا هریس» به رقابت‌های انتخاباتی، اکنون پاسخ این پرسش تقریبا معلوم شده است. بایدن در نظرسنجی‌ها و میان مردم کف خیابان، از ترامپ عقب بود. هریس اما آمد، به سرعت به ترامپ رسید، و حتی از رئیس جمهور پیشین جلو افتاد. حالا خبر‌های خوبی برای دموکرات‌ها به گوش می‌رسد. حتی در ایالت‌های کلیدی که نقش مهمی در تعیین پیروز انتخابات دارند هم، نسل جوان بیشتر طرفدار هریس است تا ترامپ. کامالا هریس یکی از موضوعات داغ شبکه‌های اجتماعی است و سیل کمک‌های مالی به سوی او سرازیر شده است. ماه گذشته، کارزار انتخاباتی هریس توانست ۳۱۰ میلیون دلار جمع آوری کند و تنها یک روز پس از اعلام نام «تیم والز» به عنوان گزینه معاونت ریاست‌جمهوری، ۳۶ میلیون دلار به این کارزار اهدا شد. در همان هفته نخست که نام هریس به عنوان جایگزین بایدن و نامزد احتمالی دموکرات‌ها مطرح شد، ۱۷۰ هزار نفر برای فعالیت در کارزار انتخاباتی او داوطلب شدند.

حال و هوایی شبیه به دوران نامزدی اوباما

به نظر می‌رسد جوانان دموکرات که مخالف ترامپ بودند، تا پیش از این تنها بایدن را تحمل می‌کردند، ولی با ورود هریس به میدان، شور و اشتیاق تازه‌ای پیدا کرده‌اند. «کریستینا تینتسون رامیرز»، رئیس سازمان «نسل بعدی» (یکی از بزرگترین گروه‌های انتخاباتی جوانان) می‌گوید: «هریس توانسته با فرهنگی که برای جوانان اهمیت دارد ارتباط برقرار کند. پیام او بسیار منسجم‌تر است و مستقیما ترامپ را هدف می‌گیرد، در حالی که بایدن بیشتر سعی داشت از درگیر شدن پرهیز کند». «جان دلا وولپه»، از محققین «موسسه سیاست دانشگاه هاروارد» که به نظرسنجی انتخاباتی میان جوانان می‌پردازد، می‌گوید: «وضعیت شبیه به حال و هوایی است که جوانان طرفدار اوباما در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ تجربه می‌کردند؛ زمانی که به نظر می‌رسید کسی حرف‌های جوانان را می‌شنود».

افرایش اشتیاق میان شهروندان، پس از نامزدی هریس

دو فعال انتخاباتی در ایالت‌های کلیدی که هر دو دهه بیست زندگی خود را می‌گذرانند، نظراتی مشابه در مورد تاثیر هریس داشتند. رئیس سازمان «رایز» (سازمانی غیرانتفاعی که در میان رای‌دهندگان جوان تبلیغ می‌کند) در آتلانتا، از انرژی روزافزون کارکنانش می‌گوید: «چند ماه پیش از اعلام کناره‌گیری بایدن، کار ما بسیار دشوار بود؛ دانشجویان ما باید دنبال رای‌دهندگان می‌دویدند تا آن‌ها را جذب کنند. حالا، اما این رای‌دهندگان هستند که دنبال فعالین انتخاباتی می‌گردند تا بتوانند در سازمان فعالیت کنند». رئیس این سازمان که خود سیاه‌پوست است و در یک کالج مخصوص سیاهان تحصیل کرده، معتقد است وعده‌های انتخاباتی هریس و ویژگی‌های او، جوانان را به سمت این نامزد دموکرات می‌کشاند. تعهد هریس به مسائل اقتصادی نظیر دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی و بخشش وام‌های دانشجویی، همچنین هویت او به عنوان زنی رنگین‌پوست و آسیایی برای نسل جوان جذاب است. رئیس این سازمان تاکید می‌کند این امر در ایالت‌های کلیدی مثل جورجیا، ویسکانسین، آریزونا و دیگر ایالت‌هایی که «رایز» در آن‌ها فعالیت دارد، به خوبی مشخص است. او می‌گوید: «هریس نماینده پیشرفت آمریکا و نماینده نسل ماست که یکی از متنوع‌ترین نسل‌ها به حساب می‌آید».

مردان جوان، پاشنه آشیل دموکرات‌ها

پیش از کناره‌گیری بایدن از رقابت‌های انتخاباتی، هریس به عنوان سفیر دولت در زمینه سلامت باروری فعال بود. «ابی کیسا»، یکی از اعضای مرکز «سرکل» در دانشگاه «تافتس» است که در حوزه سیاست و جوانان کار می‌کند. او می‌گوید: «مسئله سقط جنین در سال ۲۰۲۲ اولویت اول جوانان بود و همچنان یکی از پنج مسئله اصلی است». سقط جنین معمولا به عنوان مسئله‌ای مطرح می‌شود که تنها بر زنان جوان تاثیر می‌گذارد، اما مردان جوان چطور؟ بر اساس دو نظرسنجی که اوایل امسال انجام شد، ترامپ با چهارده درصد اختلاف محبوبیت بیشتری در میان مردان جوان داشت؛ نتیجه‌ای که دموکرات‌ها را نگران کرد. در همان زمان، «وال‌استریت ژورنال» مطلبی با این عنوان منتشر کرد: «جنگ سیاسی جدید آمریکا مردان جوان را در برابر زنان جوان قرار می‌دهد». گاردین نیز نوشته بود: «آیا مردان جوان آمریکایی که قبلا به چپ گرایش داشتند، اکنون ترامپ را به پیروزی می‌رسانند؟» بایدن و هریس بخش زیادی از برنامه‌های خود را به بهبود وضعیت مردان جوان که در سن کار قرار دارند، اختصاص دادند.این برنامه‌ها بر ایجاد شغل و سرمایه گذاری برای کاهش نرخ اوردوز‌های ناشی از مواد مخدر و خودکشی مردانی که مدرک دانشگاهی ندارند، متمرکز بود اما تاثیر چندانی نداشت.

کمک والز به هریس برای گرفتن رای مردان جوان

نشانه‌هایی وجود دارد که هریس نسبت به بایدن تاثیر بیشتری بر مردان جوان دارد. بر اساس یک نظرسنجی، هریس در میان مردان ۱۸ تا ۲۹ ساله که می‌خواهند در انتخابات شرکت کنند، از ترامپ جلوتر است (البته ترامپ همچنان در میان تمامی مردان این گروه سنی محبوب‌تر است). شاید «تیم والز» و گروه‌هایی از مردان سفیدپوست که حامی هریس هستند، بتوانند مردان جوان آمریکایی را دوباره به سمت دموکرات‌ها جذب کنند و ثابت کنند که «دونالد ترامپ»، «جی. دی. ونس»، «هالک هوگان» و «کید راک» تنها نمونه‌های اصیل مردانگی نیستند. 

چرخش مردان جوان از ترامپ به هریس؟

هریس و والز وظیفه‌ای دشوار در پیش دارند. آن‌ها باید تصویر پرشور و جوان خود را حفظ کنند و از برخی سیاست‌های هویتی بیشتر حمایت کنند. دموکرات‌ها زمانی نماینده نوعی جهان‌گرایی قدیمی و مبتنی بر طبقه بودند که برای  پیروزی در ایالت‌هایی مثل پنسیلوانیا به آن‌ها کمک می‌کرد. هریس و والز نباید از این دیدگاه‌ها نیز دست بکشند. پرسش اکنون این است که آیا یک کارزار انتخاباتی حامی حقوق کارگران، مالیات گرفتن از ثروتمندان، حفاظت از محیط زیست، و سلامت و آموزش می‌تواند مردان جوانی را که به ترامپ تمایل دارند، تحت تاثیر قرار دهد؟ یک فعال انتخاباتی در آتلانتا می‌گوید: «من باور دارم که می‌توانیم برخی از مردان را از ترامپ جدا کنیم، به خصوص که مواضع برخی از گروه‌های جوان هنوز چندان مشخص نیست».
 

منبع: نیویورکر
ارسال نظر
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

یک وکالت با حق الوکاله ۵۰۰ هزار تومانی، برای موکل ۱۴۴‌ میلیارد تومان آب خورد! | واکنش کانون وکلا چه خواهد بود؟

گنبد آهنین نتانیاهو، ادامه‌ی جنگ است | برای اسرائیل، اردن همان فلسطین است

اکونومیست: در سودان چه خبر است؟!

کامالا هریس ۲۰۲۴ می‌تواند باراک اوبامای ۲۰۰۸ باشد؟

نامه تکان‌دهنده فائزه هاشمی از زندان اوین

بازداشت ۳ نفر از مسئولان یک معدن در رابطه با فوت یک کارگر

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: ادعای ارسال موشک از ایران به روسیه بهانه‌ای برای تحریم ایران است

زیدآبادی به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شد

ارزیابی آتلانتیک از مناظره هریس و ترامپ: هریس آرام بر ترامپ عصبانی و آشفته پیروز شد

با ستون فقرات طالبان آشنا شوید!

تاکید اردوغان بر حمایت از تمامیت ارضی اوکراین

شاخص بازار بورس، امروز ۲۱ شهریور ۱۴۰۳

دو اولویت اصلی بازار بورس/ رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار توضیح می‌دهد

پیشنهاد پزشکیان به رئیس‌جمهور عراق: برداشتن مرز کشورهای اسلامی مثل اتحادیه اروپا

پیشنهاد سردبیر
زندگی