سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳ 22 October 2024
دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۲
کد خبر: ۷۹۸۳۷
آتش‌بس چطور می‌تواند پیروزی دموکرات‌ها را تضمین کند؟

رأی ایالات‌های کلیدی، در گرو آتش‌بس غزه

رأی ایالات‌های کلیدی، در گرو آتش‌بس غزه
بر اساس نظرسنجی‌های جدید، برقراری آتش‌بس در غزه و تحریم تسلیحاتی اسرائیل می‌تواند برگ برنده دموکرات‌ها در ایالت‌های چرخشی باشد. در این ایالات‌ها، هیچ یک از احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه نمی‌توانند از حمایت قاطع مردم مطمئن باشند. به همین خاطر، پیروزی در این جا، پیروزی در انتخابات است.
نویسنده :
ثمین عباسی

بر اساس میانگین آخرین نظرسنجی‌ها، «کامالا هریس» در سه ایالت چرخشی «پنسیلوانیا»، «آریزونا» و «جورجیا» با اختلاف کمی از «دونالد ترامپ»، رقیب جمهوری‌خواه خود، جلوتر است. با این حال، نظرسنجی‌های جدید در این سه ایالت نشان می‌دهد که اگر سیاست‌های آمریکا نسبت به اسرائیل تغییر کند، شانس هریس برای راهیابی به کاخ سفید بیشتر می‌شود.

اگر «کامالا هریس» از تحریم تسلیحاتی اسرائیل حمایت کند و بایدن برقراری آتش‌بس دائمی در غزه را تضمین کند، احتمال بالا رفتن آرای دموکرات‌ها در ایالت‌های چرخشی «پنسیلوانیا»، «آریزونا» و «جورجیا» افزایش می‌یابد. ا‌ین یافته‌ها از یک نظرسنجی جدید که شرکت بریتانیایی «یوگاو» به سفارش موسسه «آی ام‌ای یو» آن را انجام داده، استخراج شده است. این نظرسنجی بین ۲۵ ژوئیه (پس از کناره گیری بایدن از رقابت‌ها) تا ۹ اوت (پس از نامزدی رسمی هریس) انجام شده و ۳۸۷ رای‌دهنده در «آریزونا»، ۳۷۴ رای‌دهنده در «جورجیا» و ۳۶۹ رای‌دهنده در «پنسیلوانیا» در آن شرکت کردند.

غزه، تاثیرگذار بر رای ایالت‌های چرخشی 

در این نظرسنجی، ۳۴ درصد از پاسخ‌دهنگان در «پنسیلوانیا» گفته‌اند اگر «کامالا هریس» قول دهد ارسال سلاح به اسرائیل را متوقف کند، به احتمال قوی به او رای می‌دهند؛ ۳۵ درصد در «آریزونا» و ۳۹ درصد در «جورجیا» نظری مشابه داشتند. در مقابل، تنها ۷ و ۵ درصد رای‌دهندگان در این ایالت‌ها گفته‌اند که این اتفاق، احتمال رای دادنشان به هریس را کاهش می‌دهد.

حداقل ۸۰ درصد از پاسخ‌دهندگان در هر ایالت از آتش‌بس حمایت کردند و بیش از ۶۰ درصد با کمک نظامی بی‌قید و شرط به اسرائیل مخالف بودند. تقریبا ۲۵ درصد پاسخ‌دهندگان در تمامی ایالت‌ها گفته اند که خشونت در غزه و مواضع نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری نسبت به این مسئله برایشان مهم است و احتمالا بر رای آن‌ها تاثیر می‌گذارد.

تاثیر عملکرد بایدن نسبت به اسرائیل

در بخش دیگری از نظرسنجی، از رای‌دهندگان پرسیده شده: «اگر بایدن از توقف تامین مالی تسلیحاتی اسرائیل یا تضمین آتش‌بس حمایت کند، احتمال رای دادن‌شان به هریس بیشتر می‌شود یا نه؟» نتایج این نظرسنجی در میان کسانی که سال ۲۰۲۰ به بایدن رای داده بودند، ولی اکنون مردد هستند نیز، چشمگیر بود. در «پنسیلوانیا»، ۵۷ درصد از این گروه گفتند اگر هریس قول دهد ارسال سلاح به اسرائیل را به دلیل نقض حقوق بشر متوقف کند، احتمال بیشتری دارد که از او حمایت کنند؛ در «آریزونا» این میزان ۴۴ درصد و در «جورجیا» ۳۴ درصد بود.

«مارگارت دی‌رو»،  مدیر اجرایی پروژه، در بیانیه‌ای گفت: «این نظرسنجی به وضوح نشان می‌دهد که اگر دموکرات‌ها، خواهان پیروزی کامالا هریس در انتخابات هستند، باید از بایدن بخواهند جریان ارسال سلاح به اسرائیل را فورا متوقف و یک آتش‌بس دائمی را تضمین کند. این سیاست‌ها نه تنها طرفدار دارد، بلکه رای‌دهندگان را از حالت تردید یا بی‌میلی، به سوی دموکرات‌ها می‌کشاند؛ این می‌تواند برگ برنده دموکرات‌ها در ایالت‌های چرخشی باشد».

رویکرد مبهم کامالا هریس نسبت به اسرائیل

هنوز بسیاری از سوالات درباره مواضع هریس نسبت به جنگ اسرائیل علیه غزه بی‌پاسخ مانده است. او در کنار بایدن خدمت کرده است؛ رئیس‌جمهوری که سیاست حمایتگری بی‌قید و شرط از اسرائیل را پی گرفته و سوابق او نیز مثل بسیاری از سیاستمداران آمریکایی نشان می‌دهد که طرفدار اسرائیل است. هریس به عنوان معاون رئیس‌جمهور، با آمریکایی‌هایی که از جنگ وحشت‌زده اند و صد‌ها هزار نفری که در اعتراض به سیاست‌های آمریکا در انتخابات مقدماتی به صورت مستقل رای دادند، ابراز همدردی کرده است. با این حال، او هنوز به صراحت اعلام نکرده است که در صورت پیروزی، چه تغییراتی در سیاست‌های آمریکا نسبت به اسرائیل ایجاد می‌شود.

هفته گذشته، برخی از نمایندگان گروه‌های معترض گفته اند برای بحث بیشتر درباره تحریم تسلیحاتی اسرائیل و آتش‌بس دائمی، درخواست ملاقات با هریس را مطرح کرده‌اند. هریس نیز در پاسخ به آن‌ها ابراز همدردی کرده و آمادگی خود را برای ملاقات اعلام کرده است. مشاور امنیت ملی هریس، اما بعدا به وضوع گفت که هریس از طرح تحریم تسلیحاتی اسرائیل حمایت نمی‌کند.

دولت بایدن، حامی اسرائیل به رغم اعتراضات مردم 

هرچند نتایج نشان می‌دهد که عده زیادی از مردم آمریکا خواهان تغییر سیاست‌های آمریکا در قبال اسرائیل هستند، دولت بایدن همچنان به حمایت از این رژیم ادامه داده است. این در حالی است که اسرائیل دائما به نقض حقوق بشر متهم می‌شود. هفته گذشته، آمریکا اعلام کرد که «نتزح یهودا»، واحد نظامی راست‌گرای اسرائیلی را که به نقض حقوق بشر متهم است، تحریم نمی‌کند. آمریکا به کنگره اطلاع داده که در حال ارسال ۲۶۲ میلیون دلار کیت مهمات به اسرائیل است. روز جمعه هفته گذشته، دولت بایدن ۳.۵ میلیارد دلار برای خرید سلاح‌ها و تجهیزات آمریکایی به اسرائیل اختصاص داد. کمتر از یک روز بعد، نیرو‌های اسرائیلی با سلاح‌های ساخت آمریکا، به یک مدرسه و مسجد حمله کردند و نزدیک به صد نفر را کشتند.

روز سه‌شنبه نیز، وزارت خارجه آمریکا فروش ۲۰.۳ میلیارد دلار تسلیحات به اسرائیل را تایید کرد. «شلی گرینسپن»، رابط کاخ سفید با جامعه یهودی آمریکا، روز سه‌شنبه در ایمیلی به رهبران جامعه یهودیان، از نقش جو بایدن و کامالا هریس در این اتفاق تقدیر کرد. برخی از کسانی که از این ایمیل مطلع شدند، از این سیاست و ایمیل دولت ناراضی بودند، چراکه در آن هیچ اشاره‌ای به رنج مردم غزه نشده بود. «هداره ساسکیند»، مدیرعامل فعلی سازمان «آمریکایی‌ها برای صلح» و سرباز سابق ارتش اسرائیل، می‌گوید: «ارسال تسلیحات به اسرائیل در حالی که ما باید از تمام اهرم‌های خود برای برقراری آتش‌بس استفاده کنیم، سیاست نادرستی است».

«ربکا ابوشدید»، وکیل و فعال جامعه عرب-آمریکایی‌های نیز با تایید نگرانی‌های موجود در جامعه یهودیان آمریکا، می‌گوید: «فلسطینیان همچنان برای دولت آمریکا نامرئی هستند؛ مردمی که نمی‌توانند جسد سالم عزیزانشان را پیدا کنند و مجبورند قطعات بدن آن‌ها را در کیسه‌های زباله جمع کنند. به نظر من، این‌ که دولت فکر می‌کند جامعه آمریکا در این لحظه می‌خواهد چنین پیامی در حمایت از اسرائیل بشنود، ناراحت‌کننده است».

 

منبع: zeteo

ارسال نظر
captcha
captcha
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

نقشه اسرائیل علیه ایران، سوریه و عراق ؛ توضیح محسن رضایی در این خصوص

شهریه ۹۰ میلیونی دانشگاه آزاد | طبقه متوسط با تحصیلات عالی خداحافظی کند؟

هنوز محرز نشده که پای فرد دیگری در میان است

افت رتبه علمی دانشگاه‌های کشور

میزان افزایش حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۴ اعلام شد

شکایت پرسپولیس از فدراسیون فوتبال ازبکستان

آخرین وضعیت پرونده فرزندان معاون اول سابق قوه قضاییه

تشکر قالیباف از پزشکیان برای تقدیم به موقع لایحه بودجه به مجلس

پزشکیان: هر حمله اسرائیل با پاسخ متناسب روبرو خواهد شد

هواشناسی؛ رگبار باران طی امروز و فردا در این استان‌ها

قیمت طلا، سکه و ارز ؛ سه‌شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳

پزشکیان درباره فیلترینگ: روندی که انجام گرفته، به نفع مملکت نیست | داریم تفاهم می‌کنیم با زبان و نگاه مشترک جلو برویم | تا آخر به حرف‌هایی که زده‌ایم پایبندیم

شلیک موشک بالستیک از لبنان به تل آویو

تیراندازی مرگبار در سیاتل آمریکا | یک نوجوان ۱۵ ساله بازداشت شد

پیشنهاد سردبیر
زندگی