چهارشنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۳ 18 September 2024
يکشنبه ۲۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۰
کد خبر: ۸۱۲۷۰

همه آنچه از حمله موشکی یمن به قلب اسرائيل می‌دانیم

بامداد روز یکشنبه، موشک هایپرسونیک نیروهای انصارالله یمن با پشت سر گذاشتن ناوهای موشکی ایالات متحده آمریکا و فرانسه از حریم هوایی اردن و عربستان سعودی عبور کرد و به قلب تل‌آویو اصابت کرد.
همه آنچه از حمله موشکی یمن به قلب اسرائيل می‌دانیم

موشک هایپرسونیک یمن با طی دوهزار و چهل کیلومتر بر فراز دریای سرخ، به «تل‌آیو» اصابت کرد بدون اینکه هیچ یک از سامانه‌های رهگیری بتوانند آن را ساقط کنند.

رسانه‌های نزدیک به محور مقاومت پس از این حمله موفقیت‌آمیز تاکید کردند که اصابت این موشک در شش کیلومتری فرودگاه بین‌المللی «بن گوریون»، هزاران اسرائيلی را روانه پناهگاه‌ها کرده و حدود هفت نفر نیز زخمی یا کشته شده اند. «المیادین» گزارش داد که پنج نفر در حین دویدن به سمت پناهگاه‌ها به صورت سطحی زخمی شده‌اند. با این حال، رسانه‌های اسرائيلی هنوز آمار دقیقی از میزان خسارات و تلفات منتشر نکرده اند.

شکست سامانه‌های اسرائيلی در جنگ با موشک یمنی

تصاویری از یک آتش‌سوزی بزرگ در منطقه‌ای روستایی در مرکز اسرائيل منتشر شده است اما ارتش اسرائيل ادعا کرده که صدای انفجارها در منطقه ناشی از رهگیری موشک یمنی بوده است. به گزارش «ای‌بی‌سی نیوز»، پس از وقوع این حادثه، آژیرهای خطر در اطراف فرودگاه بین‌المللی «بن گوریون» به صدا درآمد و تصاویر منتشرشده نشان می‌دهد که مردم به سمت پناهگاه‌های این فرودگاه هجوم می‌آورند.

سازمان فرودگاه‌های اسرائیل ادعا کرد که بلافاصله پس از حادثه تمامی پروازها به حالت عادی بازگشته است. «الجزیره» نیز خبر داد که آژیر خطر در مرکز سرزمین‌های اشغالی و در حدود ۲۰ شهرک و شهر در شرق و جنوب تل‌آویو به صدا درآمد.

 

 

ارتش اسرائیل مدعی شده است که تلاش‌های متعددی برای رهگیری این موشک داشته اما هنوز مشخص نیست این تلاش‌ها موفق بوده‌ یا نه. ارتش اسرائیل اعتراف کرده که سیستم دفاعی «پیکان ۳» احتمالا نتوانسته موشک یمنی را در خارج از حریم هوایی اسرائیل شناسایی کند. همچنین، ناوشکن‌های جنگی آمریکا و فرانسه که در دریای سرخ شناور بودند نتوانستند خارج از حریم هوایی اسرائيل، این موشک را ردیابی و ساقط کنند.

با این حال، طبق ادعای ارتش، سیستم «پیکان ۲» موفق شده در تلاشی مجدد موشک را در حریم هوایی اسرائیل ساقط کند. به ادعای این ارتش، موشک یمنی در هوا تکه‌تکه شده و حادثه همچنان در حال بررسی است.

با این همه، رسانه‌های عبری‌زبان گزارش کردند که موشک یمنی با عبور از حریم هوایی چند کشور عبری و نفوذ به پدافند هوایی اسرائیل وارد تل‌آویو شده و تمامی تلاش‌ها برای رهگیری آن ناکام ماند. به گزارش کانال ۱۲ تلویزیون اسرائيل، ارتش در حال بررسی علت عدم شناسایی این موشک قبل از رسیدن به مرکز اسرائیل با وجود طی مسافتی زیاد از یمن است.

سور یمنی‌ها، وحشت و ناتوانی اسرائيلی‌ها 

نیروهای یمنی پس از این حادثه تاکید کردند که دیگر جای امنی در اسرائیل وجود ندارد. «یحیی سریع»، سخنگوی نیروهای مسلح یمن، امروز با انتشار بیانیه‌ای درباره عملیات نظامی این جنبش در عمق اراضی اشغالی، گفت: «یگان موشکی ما با یاری خداوند عملیات نظامی ویژه‌ای را اجرا کرد که در آن یک هدف نظامی در منطقه «یافا» در فلسطین اشغالی هدف قرار گرفت. این عملیات با یک موشک بالستیک جدید فراصوت انجام شد که در اصابت به هدف خود موفق عمل کرد و سامانه‌های پدافندی دشمن در رهگیری و مقابله با آن شکست خورد».

«هاشم شرف‌الدین»، سخنگوی گروه شبه‌نظامیان حوثی‌ گفت در حالی که یمنی‌ها تولد پیامبر اسلام را جشن می‌گیرند، اسرائیلی‌ها مجبور خواهند بود در پناهگاه‌ها باشند.

حمله موشکی حوثی‌های یمن به تل‌آویو بازتاب گسترده‌ای در میان رسانه‌های عربی داشت. «الجزیره» در گزارش خود نوشت که هدف این حمله یک مرکز مهم استراتژیک در منطقه تل‌آویو بوده و سامانه‌های پدافندی در رهگیری موشک ناکام مانده اند. همچنین، «الحدث» در گزارش خود تاکید کرد که سامانه «پیکان» که نقشی حیاتی در رهگیری موشک‌های ضداسرائیلی دارد، در این حمله کاملا ناکارآمد بوده است. خبرگزاری «قاهره» نیز نوشت که تمام سامانه‌های راداری و پدافندی حتی سامانه‌های آمریکایی چه در دریای سرخ چه در مناطق دیگر، در رهگیری موشک شکست خوردند.

آمریکا و انگلیس نیز در بیانیه‌ای تاکید کردند که اجتناب از هر گونه تشدید تنش در خاورمیانه که ممکن است چشم‌انداز صلح و پیشرفت به سوی راه حل دو دولتی را تضعیف کند، ضروری است.

«بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر اسرائیل، پس از حمله روز یکشنبه، در نشست کابینه گفت: «حوثی‌ها باید تا به حال فهمیده باشند بابت هر تلاشی که برای آسیب رساندن به ما می‌کنند، غرامت سنگینی از آن‌ها می‌گیریم. هر کسی که به یادآوری نیاز دارد، می‌تواند بندر حدیده را ببیند».

یمنی‌ها، مدافع قدرتمند فلسطین در دریای سرخ

حوثی‌های یمن، از آغاز جنگ غزه میان اسرائیل و حماس، بارها پهپادها و موشک‌هایی را به خاک اسرائیل شلیک کرده‌اند. در ماه ژوئیه، حوثی‌ها یک پهپاد ساخت ایران را به سمت اسرائيل شلیک کردند که به ساختمانی در تل‌آویو برخورد کرد. این حمله منجر به کشته شدن یک نفر و زخمی شدن ده نفر دیگر شد.

یک هفته پس از این حمله، «عبدالملک الحوثی»، رهبر گروه حوثی‌های یمن، در یک سخنرانی تلویزیونی اعلام کرد که گروه مسلح او حملات جدیدی به شهر تل‌آویو انجام خواهد داد. او در آن زمان گفت: «تایید می‌کنم که عملیات‌های نظامی جدیدی علیه تل‌آویو انجام خواهد شد».

اسرائیل در پاسخ به این حمله، موجی از حملات هوایی را علیه مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در یمن، از جمله «بندر حدیده» (یکی از مراکز قدرت حوثی‌ها) انجام داد. حوثی‌ها همچنین بارها در دریای سرخ به کشتی‌های تجاری حمله کرده‌ و این اقدامات را به عنوان محاصره اسرائیل در حمایت از فلسطینیان توصیف کرده اند.

ماه گذشته خبرهایی منتشر شد که روسیه در حال آماده‌سازی برای ارسال موشک و سایر تجهیزات نظامی به حوثی‌های یمن است، اما تحت فشار ایالات متحده و عربستان سعودی، تصمیم گرفته از این کار صرف نظر کند.

حمله امروز، سرآغاز دوره‌ ناتوانی اسرائيلی‌ها؟!

حمله صبح امروز حوثی‌های یمن به قلب سرزمین‌های اشغالی، تمامی رسانه‌های عبری زبان و غربی را به تعجب واداشت چراکه سامانه‌های دفاعی اسرائیل نتوانستند این موشک هایپرسونیک را رهگیری کنند. موشک بالستیکی که از یمن به سمت اسرائیل پرتاب شد، از فراز ناوهای آمریکایی و فرانسوی عبور کرد اما هیچ کدام از این پدافندها نیز نتوانستند آن را متوقف کنند. نقطه مبهم حمله موشکی امروز این است که چرا تمامی سامانه‌های دفاعی در رهگیری این موشک ناتوان بودند.

افزون بر این، اگر موشک یمنی‌ها توانست دوهزار کیلومتر را تنها در دوازده دقیقه طی کند، موشک‌های ایران نیز احتمالا می‌توانند به راحتی به قلب اسرائیل نفوذ کنند. 

ارسال نظر
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

پیجر همه جا، از اتاق کودک تا میز کافه و رستوران

چه کسانی از پیجر استفاده می‌کنند؟

در گفت‌وگوی فراز با «علی بهشتی نیا»، کارشناس آموزشی بررسی شد

مخاطرات اختصاص ۲۰ درصد از ظرفیت مدارس به اتباع افغانی

زندگی